Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Ik werd ooit bij de spoorwegovergang tussen Workum en Hindeloopen, én zelfs een keer bij de sluisbrug te Workum teruggeroepen door de hermandad in nog zo'n blauwe VW-bus...
Zodra de trein voorbij was, maar het toen nog groene licht nog niet was aangegaan zette ik de trappers van m'n fiets weer in werking, wat tot gevolg had dat de hermandad eindelijk eens de luidspreker kon gebruiken met een "Wacht tot het rode licht gedoofd is: er kan nóg een trein komen..."
Waarop ik even terugging, en aan het vroeg "...op een enkelspoor ???"
Maar, zoals men zei: "het gaat om de gewoonte...", en daar hadden ze niet helemaal ongelijk mee...
Bij de sluis haalden ze me in en lieten me stoppen met de rode STOP-bord, met de woorden dat ik had moeten wachten tot het rode licht gedoofd was....
Dus ik vroeg "...er kan nóg een boot komen ???"
Het mocht niet baten: ik kreeg m'n allereerste bekeuring van F 2,50, toen nog een grijs biljet....
Dat zou me leren !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

Patru schreef:
De fabriek rechts is de Gasfabriek aan de Gaslaan,
Paul, Allen, Jan (v+d), Jan (jdbvos) allen bedankt voor de medewerking, om een oude man :lol: zijn geheugen weer wat op te frissen. Ja de ouwe gasfabriek moet daar wel gestaan hebben, maar ik kon het me echt niet meer herinneren. Ik heb daar toch heel wat rond gelopen, vanaf dat ik lopen kon. Vermeerstraat, Hendrik van Viandenstraat ( rechtsonder op het kaartje van Allen) dan dwars door de stad naar de koppel, ik had daar ook nog eens een vriendinetje zitten :) en ook naar jachthaven "de stuw", tjonge we konden vroeger toch wel wat lopen, geen wonder dat ik korte beentjes heb :lol:
Groeten van Tenerife waar de zon schijnt en we mondkapjes dragen, niet prettig maar we leven nog, stay safe.

Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Het spoor

Bericht door Allen »

Ook even zigzaggen.
Heeft niets met het spoor te maken, alhoewel ik wel naar het station moest en van het spoor
gebruik moest maken.
Op een vroege winterochtend, ongeveer half zeven, ging ik op m'n fietsie naar het station.
Daar wij nogal buitenaf woonden -toch wel een kilometer of acht fietsen- was het behoorlijk donker.
Aangezien er sneeuw lag had ik last van een slippende dynamo op de voorband.
Nu had ik wel een touwtje van de onderkant van de dynamo naar m'n stuur zodat je de dynamo
wat strakker op het bandje kon trekken zodat het niet slipte.
Maar dat deed ik dus niet want dat trapte wat zwaarder.
Ik had het gangetje er aardig in, want ik ging "voor de wind".
Ongeveer halverwege ging er voor mij plotseling een rood lichie aan en hoorde ik een stem "Halt politie".
Dus ik stoppen, dat ging nog niet zo gemakkelijk met die besneeuwde velgremmen.
Meneer de agent zei: "Je fietst zonder licht".
Waarop ik zei: "Ik heb zwart licht op de fiets".
Dat maakte het geheel er niet beter op.
Dus ontving ik mijn eerste bekeuring.
Waar ik me nu nog over op kan winden is: :evil:
"Dat ik denk dat die veldwachter heeft staan posten om zijn aantal uitgeschreven bonnen/bekeuringen te scoren.
De kans daarop was groot aangezien er sneeuw lag. De dienstklopper". :evil: :evil:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Troost je Allen: je hebt nu dezelfde functie als hij bij de firma Drees&co: gepensioneerde...

En wellicht heb je je wraak wel.... In die tijd was menig gezagsdrager nogal religieus... En je weet het: "wie met het zwaard leeft......"
Dus "ge wit mar nooit...", zoals de oude Brazilianen zeggen...
Nou ik het zeg....'t is al een tijdje rustig op diens front....Ze zeggen dat de Presidente de Corona verslaat, dus zal hij wel stevig aan de Presidente zitten.... :lol:
Geef um 'ns ongelijk...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Het spoor

Bericht door K.Brouwer »

Nog even een ander "zigje" maken.
Heb twee jaar lang in Emmeloord gewoond -tig jaren geleden en reed met m'n vrouw in een Opel Commodore Coupe door "de stad". Voor mij reed een agent op een brommer welke gebaarde dat ik hem moest volgen naar het politiebureau. Daar aangekomen werd mij verteld dat mijn wagen technisch gekeurd zou worden, op mijn waarom? kreeg ik geen antwoord dus zei ik dat als men nu even de Opel garage aan de overkant zou bellen men te horen zou krijgen dat alles in orde was daar die wagen daar in onderhoud was.Zoals Canadese Harry al eens opmerkte wordt gratis advies nooit opgevolgd De "techneut"was net een hapje gaan eten dus m'n vrouw en ik naar het Voorhuys om daar dan maar wat te gaan eten. Men wilde liever dat wij op het bureau zouden wachten doch daar had ik geen zin in, anders zul je mij moeten arresteren en daar krijgen jullie geheid heibel mee dreigde ik.

Na het eten terug naar het bureau, daar werd ik even apart genomen door twee agenten welke mij vroegen waar de achteruit van de versnelling zat daar men die niet had kunnen vinden en de auto met twee man er achteruit er uit geduwd hadden.Heb toen gezegd dat die informatie alleen voor ingewijden ter beschikking stond. Auto is zeker goedgekeurd? Mooi,goeden middag heren. Vrouw opgepikt en naar huis gegaan. Hoorde later dat men dat steeds bij oudere auto's deed "om ze weg te pesten". Men heeft mij of mijn vrouw echter nooit meer aangehouden 8) .

Groeten, K.Brouwer..
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heb twee jaar lang in Emmeloord gewoond -tig jaren geleden
Bel bel bel....placht dan Oma vdE. te zeggen...ik had het zelfde kunnen zeggen....behoudens dat ik er "slechts" een jaar heb gewoond....maar dus ooook"tig" jaren geleden.....ooook van/over het Voorhuis komen er NU wat plezante herinneringen boven drijven....maaar dat was van "voor ik in de Polder Woonde" :lol:
'tkan verkeeern sprak die ouwe Cats!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Het spoor

Bericht door Jinny »

Zulke dienstkloppers zullen er altijd blijven.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef: 03 aug 2020 23:38Ik werd ooit bij de spoorwegovergang tussen Workum en Hindeloopen,
Dit lezende ging bij mij een lampje branden over een aanrijding tussen ons treinstel DH 3221, een stel uit de Werkplaats Zwolle, en een Opel Station op de spoorwegovergang net na vertrek uit Koudum-Molkwerum op weg naar Hindeloopen.
De chauffeur werd daarbij uit zijn auto geslingerd, maar ik denk tot zijn geluk, want hij was weliswaar zwaargewond maar de auto kwam klem te zitten op de brug over De Gronzen. Op deze foto uit de Leeuwarder Courant is er niet veel van de bestuurdersplaats over.
Het voorstel draaistel werd bij de botsing uit de rails gewipt.
Mede vanwege de moeilijke bereikbaarheid was de ongevallentrein, met lok 6404 en de hersporingswagen Dick, pas om ca.14.00 uur ter plekke om de bak te hersporen. Hier ook nog een foto van het herspoorde treinstel bij vertrek naar Leeuwarden. De mensen van de werkplaats en wat Friese supporters staan belangstellend te kijken of alles goed gaat.

Leeuwarder Courant 5 mei 1993.jpg
Leeuwarder Courant 5 mei 1993.jpg (137.26 KiB) 594 keer bekeken
Molkwerum 5 mei 1993.jpg
Molkwerum 5 mei 1993.jpg (172.85 KiB) 594 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Ik kan me dat nog vaag herinneren....
Maar woonde toen nét 1 jaar in Bedum...
Vlgs m'n zus was het een week lang het gesprek van de dag. :D
Een 20-30 jaar daarvoor was op een km of zo afstand van station Hindeloopen, ook tussen Molkwerum en Hindeloopen in, een boer op een trekker aangereden tijdens dikke mist op een onbewaakte overgang. Hij had nog op z'n horloge gekeken (die boeren kennen de passagetijden precies) en zou veilig over moeten steken, ware het niet dat er een extra trein was ingeschoren om eoa reden....
Hij en het voorste deel van de trekker lagen aan de ene kant van het spoor, de trekker's achterwielen en wagen met lading aan de andere kant.
Boer vK had geloof ik wel een paar weekjes in hetzelfde ziekenhuis St. Antonius in Sneek doorgebracht, want hij had wel het nodige aan gebroken botjes opgelopen..
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

De overwegen houden de gemoederen ook nu weer bezig. ProRail is begonnen met een onderzoek naar zogeheten NABO's
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/ ... %202020-33
Maar de inwoners van Olst denken er het hunne van.
Omwonenden van de betrokken overweg in het Overijsselse Olst zijn bang dat de uitkomsten van het onderzoek er toe gaan leiden dat deze wordt afgesloten. Zo wordt er via Twitter opgeroepen om massaal gebruik te gaan maken van de overweg tijdens de uren dat de verkeerstellers aanwezig zijn. Dat wordt tellen op geheime uurtjes. :D

Oude Allee Olst.jpg
Oude Allee Olst.jpg (135.79 KiB) 482 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie