Het spoor
Re: Het spoor
Teun,
Dat is een fraai plaatje van die locomotief. Zo te zien met een asindeling 2C1.
Heb je die dia nog in je vaartijd gemaakt of als toerist?
Ik heb 10 tot 11 jaar geleden ook ongeveer 800 dia's gedigitaliseerd. Van die in geraamde met beeldformaat 3x3cm. Gemaakt in de jaren 1967-1987 met van die cassettes van Kodak en Agfa; ze waren nog duur ook. Het scannen zal tegenwoordig wel wat makkelijker gaan.
Van 1967-1969 heb ik 5 reizen naar Nieuw-Zeeland gemaakt met schepen van de SMN. Daarbij deden we ook Dunedin en Invergargill, maar zo te lezen was die spoorlijn in Kingston toen niet in bedrijf.
Hopelijk kom je nog meer moois tegen tussen je dia's.
Groet, Paul G.
Dat is een fraai plaatje van die locomotief. Zo te zien met een asindeling 2C1.
Heb je die dia nog in je vaartijd gemaakt of als toerist?
Ik heb 10 tot 11 jaar geleden ook ongeveer 800 dia's gedigitaliseerd. Van die in geraamde met beeldformaat 3x3cm. Gemaakt in de jaren 1967-1987 met van die cassettes van Kodak en Agfa; ze waren nog duur ook. Het scannen zal tegenwoordig wel wat makkelijker gaan.
Van 1967-1969 heb ik 5 reizen naar Nieuw-Zeeland gemaakt met schepen van de SMN. Daarbij deden we ook Dunedin en Invergargill, maar zo te lezen was die spoorlijn in Kingston toen niet in bedrijf.
Hopelijk kom je nog meer moois tegen tussen je dia's.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Goedenavond Paul, allemaal,
Voorzover ik het kan bekijken is het inderdaad een 2C1.
Ik heb even gezocht en op Wikipedia vond ik er meer over: https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_AB_class
Deze foto is gemaakt tijdens een reis als tourist in 1994, ik heb namelijk maar tot 1983 gevaren en daarna in de electriciteitsopwekking en stadsverwarming gewerkt en zolang je buiten de schoolvakanties bleef kon je toen nog wel een week of 5, 6 vrij krijgen.
Helaas de laatste jaren niet meer wegens gebrek aan kollega's.
En dat er nog meer treinenspul aan komt is wel zeker, zolang ik tijd van leven heb natuurlijk.
Ik heb namelijk naar schatting meer dan 10.000 dia's waarvan ik er pas hooguit 2000 gescand en gepoetst heb.
En tot mijn spijt gaat het scannen en poetsen niet zo snel, ik gebruik daarvoor nog een iMac uit 2003 en een scanner uit diezelfde tijd want die scanner doet het niet meer met een recentere iMac.
Verder zijn sommige dia's ook nog verkleurd en zitten er vaak erg veel stofjes op die ik toch wel graag wil wegpoetsen als ik er toch mee aan het stoeien ben.
Dus, hou jullie haaks en tot een volgende keer maar weer.
Teun.
Voorzover ik het kan bekijken is het inderdaad een 2C1.
Ik heb even gezocht en op Wikipedia vond ik er meer over: https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_AB_class
Deze foto is gemaakt tijdens een reis als tourist in 1994, ik heb namelijk maar tot 1983 gevaren en daarna in de electriciteitsopwekking en stadsverwarming gewerkt en zolang je buiten de schoolvakanties bleef kon je toen nog wel een week of 5, 6 vrij krijgen.
Helaas de laatste jaren niet meer wegens gebrek aan kollega's.
En dat er nog meer treinenspul aan komt is wel zeker, zolang ik tijd van leven heb natuurlijk.
Ik heb namelijk naar schatting meer dan 10.000 dia's waarvan ik er pas hooguit 2000 gescand en gepoetst heb.
En tot mijn spijt gaat het scannen en poetsen niet zo snel, ik gebruik daarvoor nog een iMac uit 2003 en een scanner uit diezelfde tijd want die scanner doet het niet meer met een recentere iMac.
Verder zijn sommige dia's ook nog verkleurd en zitten er vaak erg veel stofjes op die ik toch wel graag wil wegpoetsen als ik er toch mee aan het stoeien ben.
Dus, hou jullie haaks en tot een volgende keer maar weer.
Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Het spoor
Nou Teun, met zo'n omvangrijke klus op je "Te Doen"-lijstje ben je voorlopig zoet.
Ben wel nieuwsgierig naar wat er nog te voor schijn komt.
Die as-indeling 2C1 klopt wel, maar die Angelsaksen gebruiken natuurlijk weer een andere notatie (4-6-2).
Voor de verandering een nostalgisch plaatje van de oude vakwerkbruggen over het Twentekanaal bij Eefde.
Met de passage van treinstel 771. De schuit onder de brug past er maar net tussen.
Er woonde blijkbaar ook een Feyenoord supporter in de buurt aan het landhoofd te zien.
De bruggen zijn in oktober 2005 vervangen door een brug met een meter hogere doorvaart.
Groet, Paul G.
Ben wel nieuwsgierig naar wat er nog te voor schijn komt.
Die as-indeling 2C1 klopt wel, maar die Angelsaksen gebruiken natuurlijk weer een andere notatie (4-6-2).
Voor de verandering een nostalgisch plaatje van de oude vakwerkbruggen over het Twentekanaal bij Eefde.
Met de passage van treinstel 771. De schuit onder de brug past er maar net tussen.
Er woonde blijkbaar ook een Feyenoord supporter in de buurt aan het landhoofd te zien.
De bruggen zijn in oktober 2005 vervangen door een brug met een meter hogere doorvaart.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Prachtige foto Paul. En m.b.t. die reclame voor de voetbalclub: beter daar op een stukje infrastructuur en zomers bedekt door bramenstruiken dan bekladding OP of nog erger IN het spoorwegmaterieel.
Re: Het spoor
Uit de SpoorNieuwsbrief.
Spoorgoederenvervoerders Lineas (Belg) en DB Cargo Nederland hebben speciale locomotieven onthuld ter ere van de helden in de strijd tegen het coronavirus. De ‘Heldenlocomotief’ van Lineas is in het wit gehuld en werd afgelopen week in Antwerpen onthuld.
DB Cargo rustte drie van zijn loc’s uit met een boodschap “aan iedereen die helpt in deze crisistijd.”
Mooi gedaan.
Groet, Paul G.
Spoorgoederenvervoerders Lineas (Belg) en DB Cargo Nederland hebben speciale locomotieven onthuld ter ere van de helden in de strijd tegen het coronavirus. De ‘Heldenlocomotief’ van Lineas is in het wit gehuld en werd afgelopen week in Antwerpen onthuld.
DB Cargo rustte drie van zijn loc’s uit met een boodschap “aan iedereen die helpt in deze crisistijd.”
Mooi gedaan.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Wederom mooie bijdragen Paul. Ook van Henk of voorheen Henk (6438); nu vielleicht Heinrich?
De dubbeldekkers zijn deze pagina hier blijkbaar al weer uit gerangeerd..
Een mooie pagina die ik ontdekte op FB, met momenteel veel ICM-nieuws: https://www.facebook.com/groups/KlassiekeNSTreinen/
EDIT woe. 22 april. Toevoeging met nog een mooie site, speciaal over ICM-materieel: https://www.facebook.com/groups/NS.koploper/
EDIT woe. 22 april. Toevoeging met nog een mooie site, speciaal over SGM-materieel: https://www.facebook.com/groups/1474588882769515/
EDIT zat. 25 april: Toevoeging met nog een mooie site, speciaal over IRM-materieel: https://www.facebook.com/groups/NSVIRM/
De dubbeldekkers zijn deze pagina hier blijkbaar al weer uit gerangeerd..
Een mooie pagina die ik ontdekte op FB, met momenteel veel ICM-nieuws: https://www.facebook.com/groups/KlassiekeNSTreinen/
EDIT woe. 22 april. Toevoeging met nog een mooie site, speciaal over ICM-materieel: https://www.facebook.com/groups/NS.koploper/
EDIT woe. 22 april. Toevoeging met nog een mooie site, speciaal over SGM-materieel: https://www.facebook.com/groups/1474588882769515/
EDIT zat. 25 april: Toevoeging met nog een mooie site, speciaal over IRM-materieel: https://www.facebook.com/groups/NSVIRM/
Re: Het spoor
Robert, alles gaat weer op zijn kop.Citaat OLAU-fan: De dubbeldekkers zijn deze pagina hier blijkbaar al weer uit gerangeerd..
Het 1,5 meter circus voor het openbaar vervoer komt op gang. De mondkapjes komen uit automaten.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/ ... %202020-18
Als ouderen moeten we straks langer thuis blijven wonen en kunnen misschien nog slechts met treintjes spelen.
Links boven bakt schoondochter vast de pannenkoeken. Doe mij maar met spek.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Bij het topic Tallships kwam de levering van grind aan de NKF in Alblasserdam aan de orde.
Midden jaren '60 zijn er grote uitbreidingen geweest bij de NKF.
Het eilandbedrijf van het transport per spoor werd ook naar buiten de hallen uitgebreid en daarvoor was dat (ballast)grind nodig.
Cor gaf dat ook al aan.
Hier een plaatje van de eerste NKF-loc op afstandsbediening (nummer 4) en de laatste aanwinst (nummer 6) bij de ovens.
Groet, Paul G.
Midden jaren '60 zijn er grote uitbreidingen geweest bij de NKF.
Het eilandbedrijf van het transport per spoor werd ook naar buiten de hallen uitgebreid en daarvoor was dat (ballast)grind nodig.
Cor gaf dat ook al aan.
Hier een plaatje van de eerste NKF-loc op afstandsbediening (nummer 4) en de laatste aanwinst (nummer 6) bij de ovens.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Bedankt voor je aanvullingen Paul.
Mare, weet je ook waar die fabriekslocjes gebleven zijn ?. Je blijkt nogal een spoorarchief te hebben...………...
m.v.g., Roy
Mare, weet je ook waar die fabriekslocjes gebleven zijn ?. Je blijkt nogal een spoorarchief te hebben...………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Het spoor
Roy, je hoeft tegenwoordig niet alles zelf in archief te hebben.
NKF/Nedstaal had een vrij uniek raccordement. Het was wel normaalsporig, maar is nooit aangesloten geweest op het net van NS.
Typerend was ook dat het materieel steeds heen en weer dezelfde bogen door moest rijden.
Daardoor krijg je éénzijdige slijtage van de wielen. Normaal wordt het materieel dan in een driehoekje gereden en omgekeerd.
Of op een draaischijf gekeerd. Maar hier werd het spul periodiek in de Blok-Knuppelhal met de 40-tons kraan opgepakt en gekeerd.
Je hebt er niks aan, maar het is wel aardig om te weten.
Waar de trekkrachten sinds het faillissement zijn gebleven weet ik niet.
Meestal gaan de jonge, nog bruikbare, terug naar de leverancier of naar een verhuurbedrijf.
Groet, Paul G.
NKF/Nedstaal had een vrij uniek raccordement. Het was wel normaalsporig, maar is nooit aangesloten geweest op het net van NS.
Typerend was ook dat het materieel steeds heen en weer dezelfde bogen door moest rijden.
Daardoor krijg je éénzijdige slijtage van de wielen. Normaal wordt het materieel dan in een driehoekje gereden en omgekeerd.
Of op een draaischijf gekeerd. Maar hier werd het spul periodiek in de Blok-Knuppelhal met de 40-tons kraan opgepakt en gekeerd.
Je hebt er niks aan, maar het is wel aardig om te weten.
Waar de trekkrachten sinds het faillissement zijn gebleven weet ik niet.
Meestal gaan de jonge, nog bruikbare, terug naar de leverancier of naar een verhuurbedrijf.
Groet, Paul G.