400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door Joop »

Hallo Gerard, Je had me al aan het werk gezet. Gisteren heb ik het boek doorgebladerd van Russel Shorto 'Nieuw Amsterdam Eiland in het hart van de wereld', 428 pagina's en uitgebracht in 2004. Daarin stond maar weinig over de 'Halve Maen'. Wel dat het Hudson zijn derde reis was die aanving in 1609. Het schip was volgens Shorto bijna dertig meter lang en had een zestien koppige bemanning, half Engels, half Nederlands. Hij ging met dat schip eerst langs de Noorse kust richting Rusland om vervolgens met de wind mee westwaarts te zeilen. Dat heb ik snel kunnen opzoeken dankzij de index achterin het boek. Dat boekje wat ik gescand heb vind ik ook zo interessant vanwege die namen van emigranten die erin worden genoemd. Mijn naam komt er ook niet in voor hoewel er wel een eiland naar mij is genoemd met een "c" er tussen. Block Island. Dus helaas, het zal mijn voorvader niet zijn. Adreanus Block schijnt met zijn schip de Tiger de eerste kaart van de 'Niewe Werelt' te hebben gemaakt. Op internet vond ik het antwoord op je vraag over het bouwjaar van de 'Halve Maen'. Groeten Joks
Bijlagen
Halve Maen
Halve Maen
Halve Maen.jpg (270 KiB) 4000 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Deze schitterende serie foto's van Jolly Sailor was al eerder door hem geplaatst op topic 'Zeilvaart door de eeuwen heen'. Ik neem aan dat Jolly geen bezwaar zal hebben op deze plaatsing.

Afbeelding
Replica van de Henry Hudson's schip 'Halve Maen', gebouwd op de Rijksmarinewerf te Amsterdam. De kiel werd gelegd op 29 oktober 1908; op 15 april 1909 werd het schip te water gelaten. Het werd op de Holland-America liner, ms. 'Soestdyk' naar de VS gebracht als gift voor het 300-jarig jubileum van de ontdekking door Henry Hudson.

Afbeelding
April 1909 - Aan de aanlegsteiger van het Marine-Etablissement te Amsterdam, het VOC schip de 'Halve Maen', een geschenk van Nederland aan de Verenigde Staten aangeboden tijdens de Hudson-Fulton feesten.

Afbeelding
De 'Halve Maen' onderweg naar het ms. 'Soestdijk' om daar op transport te worden gezet naar Amerika.

Afbeelding

Afbeelding
De 'Halve Maen' wordt op het ms. Soestdijk getakeld.

De replica van de 'Halve Maen' is te bewonderen in het New Netherland Museum in New York.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door Joop »

Wim van der Moolen schreef:Deze schitterende serie foto's van Jolly Sailor was al eerder door hem geplaatst op topic 'Zeilvaart door de eeuwen heen'.
Hé Wim bedankt. Op YouTube staat een filmpje over een reis van een andere replica van de Halve Maen.

Klik op de foto om het filmpje af te spelen.

Filmpje
Filmpje
youtube halve maen.jpg (130.16 KiB) 3957 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door lp »

:wink: Stukje uit het "Huizersuffertje"

Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door Joop »

Hier nog een filmpje van YouTube over de bouw van een replica van de ONRUST genaamd "New Netherland Routes and America's First Yacht - The ONRUST". Het origineel was gebouwd in New Netherland door Adrian Block nadat zijn schip de Tijger verloren was gegaan bij een brand. Van die Tijger heeft men bij het graven van een subway in het huidige New York de vermoedelijke restanten gevonden.

Klik op de foto voor het filmpje op You Tube

Filmpje
Filmpje
Onrust.jpg (131.01 KiB) 3945 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door Joop »

Dit is een foto van de vermoedelijke restanten van de Tijger
Bijlagen
Restanten van de Tijger
Restanten van de Tijger
ScreenHunter_002.jpg (81.68 KiB) 3945 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door lp »

:wink: Vertraging aankomst huizenbotter.

Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door lp »

:wink: Hallo allen,
het laatste nieuws aangaande de Huizer botter in NY

Afbeelding
quo vadis
Gerard

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door Gerard »

De foto`s een beetje opgehaald. Wat zijn ze mooi hè?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: 400 jaar Nieuw Amsterdam / New York

Bericht door lp »

:wink: vervolg:

Afbeelding
quo vadis


Plaats reactie