verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.

Verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Mee eens
8
16%
Niet mee eens
42
84%
 
Totaal aantal stemmen: 50

Ton van der Sluijs

verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Ton van der Sluijs »

Beste mensen, er moet me nu toch iets van het hart....
Ik zit nu al 5 jaar op kombuispraat en wat ik me vrijelijk afvraag(indien ik het mis heb, verbeter me): De verjaardags topic is er niet meer ;althans niet meer in gebruik. De ziekenboeg bijvoorbeeld, er gaat niemand meer dood en er schijnt ook niemand meer ziek te zijn sinds september , om maar te zwijgen van de reacties op dingen die iedereen schrijft. Vroeger werd er veel meer op elkaars onderwerpen gereageerd(dat zie je zo mooi op de tellers). Al deze dingen die we DEDEN maakten kombuispraat tot zo'n uniek en inderdaad gezellig forum.... Daarom de vraag: Is kombuis nu ook al aan het verharden? Kom op mensen, laat het uniek blijven , zeker met al die mensen die hun ervaringen kunnen en willen delen , maakt het ,dat ik twee keer per dag kombuis uitpluis, maar goed, wie geeft er een mening op?

Jos Komen (R.I.P)

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton.
er gaat niemand meer dood
Tja.....
Er zijn inmiddels diverse forumleden overleden, maar het vervelende is dat ik dit meestal niet doorkrijg.
En toen er iemand die was overleden van harte gefeliciteerd werd met zijn verjaardag, was dit voor mij een van de redenen om het verjaardagstopic te verwijderen.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Compass »

Hallo Ton,

Ik denk dat het wel meevalt. Neen alleen maar de reacties op de dood van Theo's kat.!!

Maar die verjaardagen heb ik zelf eigenlijk ook altijd als overbodige ballast gezien maar dat is puur persoonlijk. Mijn eigen verjaardag zou ik ook maar het liefst overslaan.

Groeten,
Bert de Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Roy »

Het idee destijds om een verdagskalender in het leven te roepen was, m.i.z., helemaal zo gek nog niet.
Wat wel snel merkbaar werd, er werden vaak automatisch de electronische felicitaties overgebracht.
Ik bedoel, ook als er totaal geen "match" met de betreffende geregisteerde forummer was, toch maar beleeft de felicitaties overgebracht. Dat deed, m.i.z., afbreuk aan de oprechtheid van die zelfde felicitaties.
Wat Jos ook reeds aangaf, ook bleken achteraf forummers ontvallen te zijn terwijl vrolijk een "lang zal die leven" aangeheven werd.
Hoe het dan wel zou moeten zou ik ook zo gauw niet weten.
Wat m.i.z. wel een negatieve invloed zou kunnen hebben; Kombuispraat te wijd vertakt geworden. Ook ik maak me er schuldig aan om nauwelijks of niet naar de andere "afdelingen" te kijken. Immers, ik kom voor de schepen, scheepvaart, scheepsbouw, machinebouw, enz.
Kijk, zo bloeden bepaald, vermeend, sociale contacten toch dood.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jos Komen (R.I.P)

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?
Als je zo graag wilt weten hoe iedereen hierover denkt zal ik maar (heel democratisch) een poll aanmaken.
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, een verjaardagstopic hoeft van mij ook niet. Ziekte en overlijden zou ik wel graag willen weten en reacties als je je eigen sores of kleine of grote verdriet ergens neerzet, stel ik erg op prijs.
Ook vraag ik me soms af waar iemand die toch erg actief was op het forum opeens gebleven is. Waar is Jolly Sailor, bijvoorbeeld?
Hij plaatste in twee jaar tijd bijna 4000 berichten, maar nu dateert zijn laatste bericht van 15 augustus.
Ton van der Sluijs

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Ton van der Sluijs »

Theo, je slaat de spijkers op hun koppen! Het gaat mij ook helemaal niet om de verjaardagstopic , dat is slechts het symptoom. De bron is de medelevendheid ,die kombuispraat zo uniek maakt. Het is mij ook opgevallen dat er velen van het eerste uur niet meer of af en toe op kombuis zitten. Wat is er aan de hand?!?!?!? Komt het , omdat er wel es ruzietjes zijn? , of is men het gewoon zat? Je weet het niet. Iemand haalde het overlijden van jouw kat aan...(over die van mij zullen we het niet eens hebben) Ik vond het aantal reacties inverhouding tot het gelezen hebben bedroevend laag; waarom? Omdat het "slechts"een kat is? Dat wij onze kat in moesten laten slapen vorige week was ik kapot van! Moet er dan eerst een gezinslid sterven , een mens, voordat "den hand moeizaam wordt opgetild om een paar toetsen aan te slaan?" Dát bedoel ik met verharding en vervlakking , het is een maatschappelijk iets. De mensen hebben op dit moment hun eigen sores, hun eigen angsten voor wat er in de wereld gaande is, wat op zich begrijpelijk is. Het enige waar het mij om gaat is, mensen, laat kombuis de laatste enclave der menselijkheid en vriendelijkheid blijven, dat is alles.
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door j.haver »

Heeft misschien met omstandigheden te maken; overlijdensberichten komen via , via en vaak niet van de familie zelf.

Wet op de Privacy ?

We hebben het druk, druk, druk.......
Bram

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Bram »

:-D Hoi Ton ,Theo en all

ik denk niet aan een verhardingsproces,maar weer aan een verzadigings proces

1 de meeste stoere zeemans verhalen zijn al in verschillende soorten verteld en geschreven,ook de technische/nautische/civiele dienst kant en scheepsbouwkant zijn al voor het grootste gedeelte belicht,diegene die echt geintteseerd zijn kan op kombuis praat bijna alles terug vinden,en om nu door te gaan met iedereen een veer op zijn togas te geven vind ik zelf een beetje teveel van het goede.

2 Door al die kleine onenigheden is er tussen bepaalde mensen een ietwat koude sfeer ontstaan (mijzelf inbegrepen) ,dus een gewoon normaal verschijnsel.
niks menselijks is ons vreemds

3.Een van de grootste boosdoeners waren de PBtjes waar mensen zich te pas en onpas van bediende,zelfs ik begon aan deze hype mee te doen.

4 dit is een zeemans forum,en het zelfde gebeurde aan boord van de grote schepen ook,waar ik dus niet te diep op inwil gaan ,voor mij was een goede lichtmatroos of poetser net zoveel als de kaptein of stuurman,als mens zijn ongeacht in welke functie ik gevaren had,verantwoording moet je nooit zwaarder laten wegen dan normale gedragsregels,en iemand die zijn rang ( of gewezen rang) gebruikt om zijn gelijk te halen,ja daar kan ik echt niet tegen op kijken.er zijn voorbeelden ten over van mensen met een gedegen kennis van zaken die hier op kombuis nog dagelijks intresante stukken neer zetten b.v over de Doxford o.a. en ga zo maar door.

5,en tenslotte over overlijdens berichte ,ziekenboeg enz.
deze kindjes zijn helaas een zachte dood gestorven,het waarom,de meeste mensen hebben geen intresse in dit soort zaken,omdat ook met de niet bekende kombuizer er wel eens wat gebeurt,Ook ik vind het jammer dat er weinig animo is voor dit soort topics,ondanks dat het in mijn geval geen sprake van was van disintresse,integendeel het heeft mij en me meissie ontzettend goed geholpen met herstellen,maar een tegen valler is ,dat mensen niet willen begrijpen dat bij sommige operatieve ingrepen ,je een jaar tot twee jaar last kan hebben van depressieve aanvallen,waar je dus al voor gewaarschuwd wordt,en tenslotte spelen er ook nog ander dingen mee.zoals gezondheid partner , kinderen,kleinkinderen en achterklein kinderen,vooral als ze een pikheetje ver weg wonen.

en zo kan ik nog wel uren doorgaan,dus verharding valt echt wel mee,het is altijd de individuele persoon,die de sfeer bepaald en hoe zijn instelling is.of hij nu rechts links of uit het midden komt,wat betekend een forum voor je ,ben je actief op een forum ,of zit je op allerlei type forums om maar te laten zien dat je overal verstand van heeft.dit soort mensen zijn er n.l ook,die zijn nog steeds bezig zijn om hun eigen proberen te bewijzen.Wat dus helemaal niet nodig is! je bent die je bent.

hier laat ik het erbij

GRoets Bram

toch heb ik positief gestemd
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Compass »

ik denk niet aan een verhardingsproces,maar weer aan een verzadigings proces
Ik vind dat Bram hier de spijker op zijn kop slaat en ook in de rest van zijn menig kan ik me in grote lijnen wel terug vinden.

Groeten,
Bert de Boer


Gesloten