Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Update Elburg 13 okt 2020.
Stille en rustige periode in het havengebied Elburg gehad maar gisteren werd de bruine vloot verhuisd van de loswal naar de havenkom. Waarom?. Doel werd al gauw duidelijk, de Hydrograaf, de nationale Sinterklaasboot kwam s’middags al aanleggen als pakjesboot nr.12. Dat is vroeg zeg! Vandaag werd duidelijk waarom. Er werden video opnamen gemaakt voor de aankomende intocht Sinterklaas die officieel in Nederland niet doorgaat. Drukte van belang aldaar, (zwarte?) pieten en misschien wel mevr. Dieuwertje, de stal-spreekster van het programma maar in ieder geval de muziekvereniging Concordia uit Elburg aanwezig. Beveiliging door verkeersregelaars zag ik. Een paar foto’s van het geheel hier toegevoegd. Het blijft een mooi scheepje die “Hydrograaf” hoewel niet meer helemaal origineel met z’n RR motoren maar er komt wel nep stoom/rook uit de schoorsteen bij deze evenementen. Met dank voor de foto’s door Egbert Bos (woont er tegenover) gemaakt en Wim van Aperlo met z’n drone maar die werd na een paar minuten al weer weggejaagd. Ach de Hydrograaf moest ook een paar keer opnieuw afmeren met St.Nicolaas + Piet op het voordek. Je moet er wat voor over hebben in de frisse wind.
Bijlagen
Pakjesboot12-0.jpg
Pakjesboot12-0.jpg (113.23 KiB) 1334 keer bekeken
Pakjesboot12-1.jpg
Pakjesboot12-1.jpg (102.93 KiB) 1334 keer bekeken
Pakjesboot12-2.jpg
Pakjesboot12-2.jpg (80.16 KiB) 1334 keer bekeken
Pakjesboot12-3.jpg
Pakjesboot12-3.jpg (79.11 KiB) 1334 keer bekeken
Pakjesboot12-4.jpg
Pakjesboot12-4.jpg (88.64 KiB) 1334 keer bekeken
Pakjesboot12-5.jpg
Pakjesboot12-5.jpg (121.33 KiB) 1334 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door rspeur »

Heb je als (groot)ouder toch wat uit te leggen als je er in de herfstvakantie even uit gaat met de koter(s) en je doet de haven van Elburg aan... :lol:
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Rene ik dacht toevallig hetzelfde toen ik ouders zag met koters die het trafeel gade sloegen, met roetveegpieten En inderdaad Dieuwerje Blok(kade) was er ook. Opnames zijn rond 18.uur afgerond en gaan ze het lekker snijden/plakken tot een vrolijk geheel.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Roy »

Laat ik nu gedacht hebben dat voor een goeie week terug de Goed Heiligman al met een Apache helikopter in Elburg gearriveerd was. :idea: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
KXGdenHoet09
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2021 01:06

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door KXGdenHoet09 »

Beste heer Pekel,

Resumerend op uw "verhaaltje" over café Old Inn zal ik u de juiste informatie geven. Old Inn was in de jaren '70 de naam gegeven door mijn oom, Ivo de Lange die toen eigenaar was samen met Leen Ripke. Zij hebben het café succesvol gerund en er zeker zo'n 6 jaar in hun bezit gehad en zijn daarna in het Zwolse gestart. Vanaf de jaren 90 is zijn zus, Lidy de Lange (mijn inmiddels overleden moeder op uw toegevoegde foto) jarenlang eigenaresse van de Old Inn geweest. Om precies te zijn bijna 15 jaar ! Nadien heeft geen enkele eigenaar dit kunnen evenaren en hebben meerdere huurders in korte tijd de revu gepasseerd. Dat u een foto gebruikt waar "vriendinnen" op staan klopt niet. Dit is mevrouw De Lange, een medewerkster, en dochter (ondergetekende) van mw De Lange. Door dag en nacht keihard te werken en een goed opgebouwd klantenbestand heeft Old Inn zovele jaren kunnen bestaan ! Jammer dat er door u nu andere aannames gedaan worden en er klakkeloos een foto van mij en mijn moeder geplaatst wordt. Ik verzoek u dan ook dit bericht te verwijderen.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Roy »

Hier klopt iets niet !.
Inderdaad hadden Ivo de Lange en Leen Ripke de "Ols Inn" in Elburg. Ik denk dat ze het huurden en het pand niet in eigendom hadden. Echter, voor ze in Elburg aan de slag gingen hadden ze de Old Inn in de Voorstraat in Zwolle al.
In ieder geval heeft ondergetekende in 1977 veelvuldig achter bar in Elburg gestaan, met name als er markt was.
Vaak trad daar de artiest Ari Stakis ook op. Dat was een Armeniër van oorsprong en had een stem die erg veel op die van Nelis Diamant leek. :idea: ;)
Ivo en Leen zijn niet lang daarna zakelijk uit elkaar gegaan en Ivo is helemaal de horeca uitgegaan en heeft als laatste de Old Inn in Zwolle van de hand gedaan. Ivo is toen een schoenenzaak begonnen en weer later de kunst uitleen ingegaan. Toen was ik echter allang en breed uit Zwolle naar elders verhuist.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Jinny »

KXGdenHoet09 schreef: 07 jan 2021 09:51 Beste heer Pekel,

(.......................)
verwijderen.
Geachte mevrouw Mariska, als ik dan de naam van de foto overneem, Ton kan de foto niet verwijderen, dat kunnen alleen moderatoren en admins.
Mocht U hier serieuze argumentatie over hebben dan verzoek ik U een mail aan mij te sturen met de argumentatie waarna we in het team eea even zullen bespreken waarna we U de uitslag zullen laten weten.
Ik zal U dit tevens per PB doen toekomen
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Hoe gaat het momenteel in Elburg? Nou kort en bondig… slecht… voor diverse ondernemers maar vooral de winkeliers, bruinevloot en horeca. Tel ik even alle horeca zaken op dan zijn dat er 18 in het centrum van het stadje. Oeps wel veel maar in een normale zomer meestal alles vol. Tijdens de eerste “lockdown” gingen er 2 failliet, maar de schade viel mee want EEN zaak werd weer terug genomen door de eigenlijke uitbater en de andere ging “slim” failliet en wacht op een doorstart. Helaas ging deze week de 3e zaak “echt” failliet (net een jaar geleden begonnen) dus dat is helaas een vlug triest einde.
Op de botterwerf wordt de laatste hand gelegd aan het schaven en schuren van de mast voor de EB15 die in restauratie binnen in de hal ligt van de werf.
Maar het grootste nieuws is wel dat de laatste ouderwetse- en ambachtelijke palingrokerij van Elburg gaat sluiten. Jawel die van Jan Aart van Triest achter de botterwerf.
En vanaf januari ligt het stadje op zijn kop, de bestrating wordt veranderd.. een bouwput momenteel maar het moet er straks weer gelikt uitzien.
Omdat het verhaal anders erg lang gaat worden beginnen we straks met DEEL EEN, de horeca.
Wordt vervolgd dus..
Bijlagen
Noorderwalstraat bij Vischpoort.jpg
Noorderwalstraat bij Vischpoort.jpg (181.78 KiB) 909 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

DE HORECA ELBURG:
Deel 1 Café Restaurant de Haas.
Bij de eerst “lock-down” op 15 maart werden de klanten van hun maaltijd weggerukt en moesten de horecapanden verlaten na de persconferentie van dhr Mark Rutte over het Corona probleem. De burgemeester deed met de sterke arm een ronde die avond door Elburg. Er werd daarna druk nagedacht hoe om te gaan met dit fenomeen. Na enige stilte kwamen restaurants met een tussen oplossing door afhaal te doen. Sommige zelfs met aflevering aan de huisdeur. Restaurant “de Haas” zag dit niet zo zitten daar dit bedrijf was ingericht voor grote groepen , bruiloften en partijen, dus ging de stekker eruit. Slim was wel dat het bedrijf opgedeeld was in een beheer maatschappij. Aart Vos (de zoon van Gappie) is de eigenaar van het gebouw en de inventaris en de zoon Gerrit-Jan en dochter Mathilde huurden het restaurant van hun vader. Zodoende ging alleen het verhuurde deel failliet. De biertanks waren daarvoor al leeggezogen door de brouwerij en de leveranciers waren netjes betaald. Schulden waren er alleen nog bij de Rabobank en de belastingdienst. Het personeel, dik 70 personen,werd helaas ontslagen eind Mei. Heel jammer want er was daar een vaste familieband. Ondertussen had men in de afwachtende periode de zaak van binnen waarnodig opgeknapt en verbeterd. Klaar voor de toekomst dus die zeker eens zal komen. Een gevestigde naam en kwaliteit is even uit beeld na dik 55 jaar.
De locatie was vroeger een burgemeesters woning. Er heeft ook nog een tandarts zijn praktijk in gehad en daarna dus de familie Vos. Gerrit Vos (Gappie) en zijn echtgenote Aaltje (moeder Aaltje) Ook dit werd een hotel-restaurant maar de accommodatie voor hotel verdween en werd aan de zalen toegevoegd. Uitbreiding door aankoop van naastgelegen panden en er ontstond een zalencentrum, een prima keuken en een drukbezochte zaak. Ook vele biersoorten op fles en tap oa eigen bier “ondeugende Gappie” En het bedrijf groeide maar door. Welke Elburger was er nog nooit geweest? Die zijn niet te vinden dus iedereen natuurlijk.
Ze komen terug alleen wanneer dat is de vraag. Voorlopig zijn de maatregelen alleen maar zwaarder geworden en het beheer van een gesloten pand kost ook geld.
Bijlagen
No1 Ledige Stede 1900 korte kerkstr.jpg
No1 Ledige Stede 1900 korte kerkstr.jpg (186.09 KiB) 793 keer bekeken
No 2 Jufferenstr zicht op nu de haas.jpg
No 2 Jufferenstr zicht op nu de haas.jpg (156.43 KiB) 793 keer bekeken
No 2A Jufferenstr  de Haas ook nog tandartswon geweest v.d.Bosch.jpg
No 2A Jufferenstr de Haas ook nog tandartswon geweest v.d.Bosch.jpg (167.16 KiB) 793 keer bekeken
No 3 De Haas 1991 fam Vos.jpg
No 3 De Haas 1991 fam Vos.jpg (170.46 KiB) 793 keer bekeken
No 4 De Haas Elburg.jpg
No 4 De Haas Elburg.jpg (180.01 KiB) 793 keer bekeken
No 5 De kleinkinderen van Gappie.jpg
No 5 De kleinkinderen van Gappie.jpg (189.42 KiB) 793 keer bekeken
No 6 Gappies bier.jpg
No 6 Gappies bier.jpg (47.04 KiB) 793 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

DE HORECA ELBURG
Deel 2: Café Restaurant “de Herberg”
Helaas in het 1e corona-blok “horeca dicht” ging nummer 2 failliet. De Herberg, gelegen aan de haven vlakbij de Vischpoort, met een prachtig en gezellig terras. Ook binnen was het niet verkeerd. Ik heb hier menig verjaardag etentje met de familie gevierd. De keuken heette niet voor niets “Zeemans Welvaren”. Alex Hendriks huurde het pand van de Duinzoom een vastgoed bedrijf wat vele panden in Elburg in beheer heeft. Nadat Alex in de stad aan de beek-/jufferenstraat (nu Zilverzoen) een petit restaurant had ging hij beginnen aan de haven. De Herberg was dus een schot in de roos. Maar Alex had ondertussen meerdere zaken buiten Elburg en onderverhuurde de tent weer aan Peter Admiraal ook geen onbekende in de horecakeuken rond Nunspeet. Met de Botterdagen stond Alex vaak buiten mosselen te bakken voor z’n plezier ook nog bij Peter. Ja en na het sein horeca op slot ging het snel en deed Peter failliet gaan op eigen verzoek. Alex nam het beheer en personeel weer over en startte opnieuw. Het zomerseizoen liep nog wel goed ondanks de strenge regels. Bij de 2e “lockdown” is het dichtgegaan wachtende op betere tijden. Ik hoop voor hem dat die weer zullen komen.
Het pand zelf was vroeger een woonhuis met een deel schuur voor opslag. Daarna werd het een winkel, sportshop Zwart ,met in de kelder een afdeling petroleumlampen met toebehoren hiervoor (glas, katoentjes enz) Een geweldige afdeling om lekker rond te neuzen tussen al dat koperwerk. Voor onderdelen kon je altijd slagen.En daarna dus een horecabedrijf.
Wordt vervolg met faillissement nummer 3
Bijlagen
Herberg-1.JPG
Herberg-1.JPG (172.74 KiB) 705 keer bekeken
Herberg-2 haven 1900.jpg
Herberg-2 haven 1900.jpg (93.68 KiB) 705 keer bekeken
Herberg-3 woonhuis ingezoomd.jpg
Herberg-3 woonhuis ingezoomd.jpg (171.29 KiB) 705 keer bekeken
Herberg-4 winkel 1980.jpg
Herberg-4 winkel 1980.jpg (111.32 KiB) 705 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie