Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
De status van de EB 15.
De renovatie nou zeg maar nieuwbouw wordt gedaan door “Cees Leusink” als vrijwilliger met behulp van stage plekken op de botterwerf. Door het coronatijdperk moet Cees het al enige tijd alleen doen. Hij schiet al aardig op maar hij gaat nu eerst even op vakantie… Groot gelijk.
Het verhaal van de EB 15 is bijzonder. Het schip was vanaf 1922 eigendom van Peter van der Heide, een bekende naam voor heel vissend Elburg. Ook oud-voorzitter van de Stichting tot Behoud van de Elburger Botters, Henk Hulst, heeft op de botter gevaren. 'Vanaf mijn tiende mocht ik in de vakantie mee de zee op, op dit schip.' Het is duidelijk dat hij veel herinneringen op het schip heeft liggen. 'Om met Peter "Lurkien” (de bijnaam van Peter van der Heide) uit te varen te gaan, was een hele ervaring. Ik vind het geweldig dat we het schip nu in oude glorie gaan herstellen.'
Van der Heide verkocht zijn schip niet lang na de afsluiting van de Zuiderzee. In 1958 nam de familie Van de Broek uit Baarn het schip over, waarna het lange tijd uit het zicht van de Elburgers verdween. 'Totdat we er op de een of andere manier achter kwamen dat het in de provincie Groningen lag', memoreert Henk Walles, voorzitter van de Botterstichting. 'Daar hebben we op dat moment niets mee gedaan, want wij konden er niet nog een wrak bij hebben op dat moment.' Een andere Elburger echter wel. 'Henk Schreurs heeft toen de EB 15 gekocht. Hij is er nog mee vanuit Delfzijl naar Elburg gevaren, maar het was wel duidelijk een wrak.' Schreurs had zich zelf tot doel gesteld het schip volledig te herstellen. 'Daar is hij ook bijzonder enthousiast mee aan de slag gegaan. Het is echt aan Henk te danken dat het schip er nog is.'
Helaas liet zijn gezondheid Schreurs in de steek. 'Hij wilde heel graag de EB 15 zelf restaureren, maar het werd al snel duidelijk dat dat niet ging lukken', weet Walles. 'Daarom heeft hij het schip aan ons geschonken.'
Inmiddels kan de Botterstichting dit nieuwe project er wel bij hebben. ‘We hebben de afgelopen jaren de EB 29 gerestaureerd. De ervaring daarvan neem ik mee in dit project', legt Leusink uit. De loods op de werf is daarom vrij voor de restauratie van de EB 15.
Bij een eerdere reddingspoging is het schip ingepakt in ijzer. 'Als dat niet was gebeurd, was het al ingestort', schat Leusink in. 'In de tijd dat de EB 15 op de wal heeft gestaan, is er al twee keer brand aan boord geweest, dus is het schip alleen maar verder afgetakeld. De ijzeren 'jas' van de EB 15 kan Leusink goed gebruiken voor de maatvoering van het schip. 'Maar we gaan natuurlijk weer een houten schip bouwen.'
Foto's als bijlage van wrak naar wat moois
De renovatie nou zeg maar nieuwbouw wordt gedaan door “Cees Leusink” als vrijwilliger met behulp van stage plekken op de botterwerf. Door het coronatijdperk moet Cees het al enige tijd alleen doen. Hij schiet al aardig op maar hij gaat nu eerst even op vakantie… Groot gelijk.
Het verhaal van de EB 15 is bijzonder. Het schip was vanaf 1922 eigendom van Peter van der Heide, een bekende naam voor heel vissend Elburg. Ook oud-voorzitter van de Stichting tot Behoud van de Elburger Botters, Henk Hulst, heeft op de botter gevaren. 'Vanaf mijn tiende mocht ik in de vakantie mee de zee op, op dit schip.' Het is duidelijk dat hij veel herinneringen op het schip heeft liggen. 'Om met Peter "Lurkien” (de bijnaam van Peter van der Heide) uit te varen te gaan, was een hele ervaring. Ik vind het geweldig dat we het schip nu in oude glorie gaan herstellen.'
Van der Heide verkocht zijn schip niet lang na de afsluiting van de Zuiderzee. In 1958 nam de familie Van de Broek uit Baarn het schip over, waarna het lange tijd uit het zicht van de Elburgers verdween. 'Totdat we er op de een of andere manier achter kwamen dat het in de provincie Groningen lag', memoreert Henk Walles, voorzitter van de Botterstichting. 'Daar hebben we op dat moment niets mee gedaan, want wij konden er niet nog een wrak bij hebben op dat moment.' Een andere Elburger echter wel. 'Henk Schreurs heeft toen de EB 15 gekocht. Hij is er nog mee vanuit Delfzijl naar Elburg gevaren, maar het was wel duidelijk een wrak.' Schreurs had zich zelf tot doel gesteld het schip volledig te herstellen. 'Daar is hij ook bijzonder enthousiast mee aan de slag gegaan. Het is echt aan Henk te danken dat het schip er nog is.'
Helaas liet zijn gezondheid Schreurs in de steek. 'Hij wilde heel graag de EB 15 zelf restaureren, maar het werd al snel duidelijk dat dat niet ging lukken', weet Walles. 'Daarom heeft hij het schip aan ons geschonken.'
Inmiddels kan de Botterstichting dit nieuwe project er wel bij hebben. ‘We hebben de afgelopen jaren de EB 29 gerestaureerd. De ervaring daarvan neem ik mee in dit project', legt Leusink uit. De loods op de werf is daarom vrij voor de restauratie van de EB 15.
Bij een eerdere reddingspoging is het schip ingepakt in ijzer. 'Als dat niet was gebeurd, was het al ingestort', schat Leusink in. 'In de tijd dat de EB 15 op de wal heeft gestaan, is er al twee keer brand aan boord geweest, dus is het schip alleen maar verder afgetakeld. De ijzeren 'jas' van de EB 15 kan Leusink goed gebruiken voor de maatvoering van het schip. 'Maar we gaan natuurlijk weer een houten schip bouwen.'
Foto's als bijlage van wrak naar wat moois
- Bijlagen
-
- EB15-0.jpg (113.4 KiB) 1150 keer bekeken
-
- EB15-1.jpg (142.8 KiB) 1150 keer bekeken
-
- EB15-2.jpg (155.24 KiB) 1150 keer bekeken
-
- EB15-3.jpg (135.45 KiB) 1150 keer bekeken
-
- EB15-4.jpg (142.9 KiB) 1150 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Een prachtig project. Ik heb daar veel bewondering voor dat men dat doet.
Tijdens de Botterdagen in 2018 heb ik al eens wat foto's gemaakt van het wrak van de EB15 bij de werf, zoals deze.
Toen vroeg ik mij al af wat er nou van de originele constructiedelen nog over blijft bij zo'n restauratie.
Te zien aan de laatste foto's vermoedelijk niet zo heel veel.
Groet, Paul G.
Tijdens de Botterdagen in 2018 heb ik al eens wat foto's gemaakt van het wrak van de EB15 bij de werf, zoals deze.
Toen vroeg ik mij al af wat er nou van de originele constructiedelen nog over blijft bij zo'n restauratie.
Te zien aan de laatste foto's vermoedelijk niet zo heel veel.
Groet, Paul G.
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Het komt op mij over als een vrijwel volledige herbouw van deze botter.
Niet dat dit erg is, de ziel van het schip is minimaal toch behouden gebleven.
Hulde aan dergelijk vakmanschap !!!.
m.v.g., Roy
Niet dat dit erg is, de ziel van het schip is minimaal toch behouden gebleven.
Hulde aan dergelijk vakmanschap !!!.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Die EB 15 is eigenlijk helemaal nieuw. Het hout (eiken) wordt gekocht of laatst een schenking van iemand die nog een gezaagde boom (+40jr uitgedroogd) had liggen. De andere zijde van de medaille is het woord corona. Ook deze stichting kan geen vaartochtjes meer houden, museum is dicht enz. Ze hebben nog voor het einde van het jaar vlees op de botjes maar dan is het echt op. Ik blijf de liefhebbers op de hoogte houden en hoop dat zoiets mooi niet verloren MAG gaan.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Vandaag weer een leuk scheepje in de haven, ze was er al vroeg en vertrok ook alweer snel. Een bekende die z'n hond uitliet maakte deze foto met zijn commentaar.
Bijzonder schip die George Stephenson. Nieuw gebouwde romp en opgebouwd met over 30 jaar verzamelde onderdelen en toebehoren. Waaronder een stoomketel, kan varen op stoom en een dieselmotor. Altijd leuk middels een praatje wat meer te weten te komen. Mooi schip!
Die had ik dus gemist.... zag wel op AIS dat ze daarna naar Harderwijk ging en tenslotte (kan even duren) Rotterdam. Soms zit het mee... soms zit het tegen.
Bijzonder schip die George Stephenson. Nieuw gebouwde romp en opgebouwd met over 30 jaar verzamelde onderdelen en toebehoren. Waaronder een stoomketel, kan varen op stoom en een dieselmotor. Altijd leuk middels een praatje wat meer te weten te komen. Mooi schip!
Die had ik dus gemist.... zag wel op AIS dat ze daarna naar Harderwijk ging en tenslotte (kan even duren) Rotterdam. Soms zit het mee... soms zit het tegen.
- Bijlagen
-
- George Stephenson haven 26-08-2020.jpg (103.49 KiB) 1015 keer bekeken
-
- George Stephenson Harderwijk.jpg (172.37 KiB) 1015 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Mooi Ton, ook gespot toen het Zutphen voorbij liep, met steunzeil en al.
Over de machinekamer is wel informatie te vinden op het net, ziet er allemaal prima uit.
Over de machinekamer is wel informatie te vinden op het net, ziet er allemaal prima uit.
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Er staat ook nog een mooie Gardner motor onder in
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Die George Stephenson, toen hij in aanbouw was ben ik een keer aan boord geweest (apr. 2010).
Helaas geen foto's van het interieur mogen nemen, terwijl dat baie interessant was zoals de dubbele aandrijving, stoom en diesel. Verder heel bijzonder omdat de schipper/eigenaar jaren heeft besteed om alle uitrusting wereldwijd bij elkaar te schrapen, zo authentiek mogelijk en liefst met veel brons.
De bouw geschiedde in een loods op de kade bij Hollandia-Kloos. Voor de afbouw gebruikte hij gepensioneerd personeel zoals piping-ontwerpers van mijn tekenkamer en vandaar de uitnodiging.
Adri
Helaas geen foto's van het interieur mogen nemen, terwijl dat baie interessant was zoals de dubbele aandrijving, stoom en diesel. Verder heel bijzonder omdat de schipper/eigenaar jaren heeft besteed om alle uitrusting wereldwijd bij elkaar te schrapen, zo authentiek mogelijk en liefst met veel brons.
De bouw geschiedde in een loods op de kade bij Hollandia-Kloos. Voor de afbouw gebruikte hij gepensioneerd personeel zoals piping-ontwerpers van mijn tekenkamer en vandaar de uitnodiging.
Adri
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
De George Stephenson ter hoogte van Zutphen op de IJssel, stroomopwaarts..
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Terug uit Elburg is vlg mij fout. Ze is nu onderweg van Almere naar Haarlem als ik nu kijk op AIS, maar dat geeft niet, prachtig plaatje van het scheepje bij Zutphen naar Kampen, Roggebotsluis, Elburg om te overnachten voor 2 dagen in Harderwijk. Grt v Ton.
- Bijlagen
-
- AIS.jpg (82.41 KiB) 876 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!