verse broodjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Meestertje,
Bedankt voor de tip. Ja 50 + daar begint de schaal mee. Ik had de thermometer enige weken geleden al eens een keer uitgeprobeerd in de sauna en daar werkte hij wel natuurlijk. Maar ik zal hem weghalen.
Tussen haakjes zojuist het eerste broodje gebakken, een probeersel, en het zag er goed uit. Ook de smaak was goed en het knapperige korstje nog beter. Het was een "duindoornbrood" dus zaadjes van dat plantje er door verwerkt. Verder tarwe, graham en tatarmeel. Wat gist, zeezout en olijfolie. De temperatuur van de oven was 220 graden toen ik de bol er in schoof en inderdaad de warmte liep razendsnel terug naar 150 graden. En daar bleef ie dan op staan. ´Gehele baktijd 35 minuten (normaal in een electrische oven 25 min.)
OK dat was het dan. Bedankt voor de goede recensie.
Martin
.
Bijlagen
de eerste-duindoornbrood
de eerste-duindoornbrood
PA210003.JPG (264.7 KiB) 5388 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: verse broodjes

Bericht door Meestertje »

!
Machinare nesse est!
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: verse broodjes

Bericht door Meestertje »

!
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Meestertje,
Hier is Max. Ik ben zes jaar en ga naar de voorschool in Hamina. Bedankt voor de pluim!
Opa zal er twee foto's bijdoen, van ons tochtje door het moeras van de week.
Groeten Max
Bijlagen
Op het plankenpad in het moeras. Er zat een steentje in mijn schoen.
Op het plankenpad in het moeras. Er zat een steentje in mijn schoen.
PA190017.JPG (465.54 KiB) 5326 keer bekeken
Samen met mijn zusje-een broodje smaakt ook in het moeras goed.
Samen met mijn zusje-een broodje smaakt ook in het moeras goed.
PA190025.JPG (466.48 KiB) 5326 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Hannes »

Hallo Martin,

Ik heb het verslag gelezen, dat ziet er zeer goed uit, ook de diverse recepten.
Kerststollen zijn hier ook al zeer vroeg verkrijgbaar, vier weken geleden kreeg ik bij de bakker al pepernoten bij de koffie.
Dat hoeft van mij echt nog niet, als ik daar nu al aan begin, lust ik dat spul tegen de kerstdagen niet meer.
Een paar jaar geleden moesten wij bij een Spaarbank in Ostgroßefehn een grote parkeerplaats aanleggen.
Naast die Bank was een Bakkerij.
's Morgens tegen een uur of elf brachten ze ons een grote blikplaat met belegde broodjes.
Na de middag, tegen een uur of vier kwamen ze dan vaak met grote blikplaten vol diverse gebaksoorten.
Dat was zo veel, dat kreeg men niet op, de meesten namen tassen vol gebak mee naar huis.
Sinds die tijd ben ik van kant en klaar belegde broodjes en gebak genezen, teveel gesnoept.

De broodoven schijnt goed te werken.
70° verschil lijkt mij wat veel, maar zo te zien heeft het buiten de baktijd verder niet veel invloed op het brood.
Van buiten ziet het brood er in iedergeval prima uit.
Ik zie hier voor mij totaal vreemde meelsoorten verschijnen, graham meel, tatar meel.
Naar graham meel heb ik eens gegoogeld, dat schijnt in Zwitserland vrij actueel te zijn, hier in de supermarkten heb ik dat nog niet gezien.

Mooi stuk natuur daar in Finland, dat doet mij een beetje aan de heidevelden in Drenthe denken.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hans,

Tatar heet in het zweeds Bovete. De Nederlandse naam ken ik niet. Op elke productsbeschrijving hier is tweetalig Fins en Zweeds. Zoiets als in Belgie het Nederlands en Frans is.
De oven ben ik aan het uitproberen, nu al voor de derde keer er een broodje in gebakken. Deze keer was het melkbrood.
In wezen dus een gewoon brood alleen ipv water heb ik koffiemelk genomen.
De baktijd was ruim een uur maar dat komt omdat de oventemperatuur nogal matig was 140 graden. Had warmer gekund. Maar ik ben nog aan het experimenteren.
Wat de natuur betreft Finland bestaat voor 30 % uit moeras dwz een gebied 3 x zo groot als Nederland. En inderdaad de heidevelden lijken er op alleen hier moet je goed kijken waar je loopt en als er geen plankenpad is dat is het springen van pol naar pol.
Bak ze.
Martin
Bijlagen
Max met een verse warme melkbol
Max met een verse warme melkbol
PA250003.JPG (341.37 KiB) 5241 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Hannes »

Hallo Martin,

Bedankt voor de aanwijzing, Bovete = Boekweit.
Boekweitmeel zou hier eingenlijk wel verkrijgbaar moeten zijn, in iedergeval rond de Kerstdagen.
In het Oostfriesche Rheiderland en het aangrenzende gebied in Groningen worden op oudejaarsdag traditioneel speckendicken gebakken.
Dat zijn een soort kleine pannekoekjes van boekweitmeel met spek en worst.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hans,
Tatar is dus boekweit. Heb zoeven gegoogled en tot mijn verwondering werd dat verbouwd in het Gooi. Dus waar ik eigenlijk vandaan kom. Hilversum heeft in het wapen boekweitkorrels, dat wist ik maar verder heb ik er nooit bij stilgestaan. En mijn voorouders in Blaricum verbouwden het ook op de droge heide met veel schapen die voor de bemesting zorgden. Leuk om het te weten. :)

Die Speckendicken , spek en worst met boekweit, lijkt er erg lekker . Maar of het gezond is?
Graag een klein receptje. Bedankt vast
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: verse broodjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wie heeft er vroeger geen (boekweit)grutten gegeten?
"Grutjes met stroop" behoorde als kind tot mijn favoriete gerechten. Een kluiterige massa die ik nu misschien niet meer door de keel zou krijgen. Zou het ooit nog worden gegeten? Volgens dat stukje in Trouw verkoopt Albert Heyn nog steeds grutten.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Hannes »

Hallo Martin e.a.

Of speckendicken nu gezond zijn weet ik niet, maar het is wel een stevige kost.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat men deze pannkoekjes elke dag eet.
Het is een oudejaarstraditie, zoals de oliebollen op oudejaarsavond in Nederland.

Op oudejaarsdag worden de pannekoekjes gebakken en warm gegeten, wat overblijft wordt op nieuwjaarsdag koud gegeten, smaakt ook koud prima.
Uiteraard wordt bij deze stevige maaltijd ook een goede borrel en een biertje gedronken, voor de spijsvertering en om de eetlust op te wekken.
De pannekoekjes moeten niet te groot zijn, doorsnede ongeveer 12-15 cm.

Hieronder een plaatje uit het internet hoe het er ongeveer uit moet zien.
Deze speckendicken zijn blijkbaar met een electrisch wafelijzer gebakken, maar traditioneel gebeurt dat in de koekepan.
800px-Spekdikken.jpg
800px-Spekdikken.jpg (104.63 KiB) 5139 keer bekeken
(foto: Wikipedia)
Hieronder volgen nog een paar recepten:

1 kg Meel (Boekweitmeel)
250 gr Suikerbieten stroop
200 gr Suiker
6 Eieren
250 gr Boter
750 ml Melk
1/2 pakje Bakpoeder
1 Metworst (gedroogd)
500 gr doorregen spek.

Meel, stroop, suiker, eieren, boter, melk en bakpoeder tot deeg roeren.
Het deeg een nacht (ongeveer 12 uur) op een koele plaats laten rusten.
Spek en worst in dunne schijven snijden.
Schijfjes spek en worst in een pan even braden en met deeg bedekken.
Eventueel nog een schijfje spek en worst op het deeg leggen en onder af en toe draaien mooi bruin bakken.


750 gr meel (Boekweitmeel)
1 Bekertje suikerbieten stroop
1 EL suiker
3 Eieren
Zout
1 pakje Anijs
1 pakje Kardemon
1 pakje Bakpoeder
250 ml louwwarme melk
3 Metworsten (gedroogd)
250 gr Spek ( vet of doorregen)
Eventueel rozijnen

Het meel, water, eieren, stroop, zout, bakpoeder en specerijen tot een taai deeg roeren (nog geen rozijnen toevoegen, dit gebeurd eventueel de volgende dag).
Het deeg 12 uur afgedekt op een koele plaats laten rusten (bijv. koelkast).
Spek en worsten in schijven van ongeveer 0,5 cm dikte snijden.
Een beetje olie in een pan verhitten, een stukje spek en worst even bakken en met een eetlepel deeg bedekken.
Op het deeg nog een schijf spek en worst leggen en het geheel onder af en toe draaien mooi bruin bakken.
Eventueel kan men nog 200 gram rozijnen door het deeg roeren en dan bakken.


500 gr meel (Boekweitmeel)
1/4 l water
3 eieren
2 EL suikerbieten stroop
zout
1 TL Kardemon
1/2 TL Bakpoeder
1TL Anijs
200 gr Metworst (gedroogd)
200 gr Spek (doorregen)
Vet

Het meel, water, eieren, stroop, zout, bakpoeder en specerijen tot een glad deeg roeren.
Het deeg 12 uur op een koele plaats laten rusten.
Spek en worst op schijven snijden, ongeveer 0,5 cm dik.
Wat vet in een pan verhitten en schijven spek en worst even bakken.
De stukken spek en worst daarna met een beetje deeg bedekken.
Af en toe even draaien en mooi bruin bakken.


@ Theo,

Grutten heb ik denk ik nog niet gegeten,.ik kan het mij in iedergeval niet herinneren.
In mijn kindertijd was de karnemelkse pap meer actueel.
Het woord grutten deed mij aan een oud aftel rijmpje denken.
Als in een groepje kinderen meerdere de baas wilden zijn, werd dit probleem met behulp van dat rijmpje uit de wereld geholpen.
Sommige goochemerds wisten vaak waar ze moesten beginnen te tellen, zodat zij de baas werden.
Dit ging niet altijd goed, omdat bijv. op het laatste moment nog iemand mee wilde doen en in de kring ging staan, of dat men bij een persoon te vroeg of te laat was beginnen te tellen.
Dan zag men bij de laatste woorden het vingertje van de afteller steeds langzamer worden, en een beteuterd gezicht als de buurman of buurvrouw de baas werd.
Dat wekte dan bij de omstanders grote hilariteit op, maar er werd verder geen punt van gemaakt, het lot had demokratisch besloten.
Het tellen ging met behulp van ondeelbare woorden en lettergrepen ( per persoon een woord of lettergreep).
Het rijmpje ging als volgt:

Ie-ne mie-ne mut-ten.
Tien pond grut-ten, tien pond kaas.
Ie-ne mie-ne mut-ten is de baas.

Wat de uitdrukking "iene miene mutten" betekend, weet ik echter niet.

Groeten, Hans.


Plaats reactie