Re: verse broodjes
Geplaatst: 12 nov 2010 10:58
Theo,
De oudste kerk van Hamina is gebouwd in 1336 als Rooms Katholieke kerk. Deze kerk bestaat nog en is nu Luthers.
Een tweede Lutherse kerk werd gebouwd in 1732 door de Duitse, Nederlands en Zweedse sprekende inwoners van de stad. (De Nederlanders waren zeelui die hier ingeschreven stonden om de vloot op te bouwen.) In 1743 werd Hamina na de Zweeds Russische oorlog Russisch grondgebied. Het jaar erop werd een Ortodoxe kerk gebouwd voor de talrijke Russische soldaten (Hamina werd een garnizoensstad) en kooplieden.
Zodoende is er nog steeds een Ortodoxe kerk want Hamina bleef tot 1917 onder Russisch bestuur.
De Russische cultuur is hier nog steeds merkbaar oa de nazaten van de kooplieden en de soldaten wonen er nog steeds. Dus Russische familienamen vind je ook nog, hoewel velen van hen de naam verfinst hebben. Ook heeft Hamina een Ortodoxe en zelfs een Joodse begraafplaats. Iets dat erg zeldzaam is in dit land.
Hamina had voor de oorlog ca 3000 inwoners en na de oorlog 9000. Dit was een gevolg van het feit dat vele Kareliërs waarvan een groot gedeelte Ortodox waren, een nieuwe woonplaats moesten zoeken en bleven hier hangen, dicht bij de nieuwe grens met de hoop dat ze nog eens konden terug keren. Hamina heeft nu 20000 inwoners en de Ortodoxe kerk 1100 leden. De rest is grotendeels Luthers.
In het straatbeeld is de Grieks Katholieke invloed wel degelijk merkbaar met processies en zo. Rooms Katholiek is er weinig. Ongeveer 30 personen in dit stadje. In verhouding veel als je het gaat vergelijken met Kotka dat toch wel een 60000 inwoners heeft. De missen werden tot voor enige jaren gelezen in de Grieks Katholiek kerk dus in de tijd dat er nog een Nederlandse pastoor was, maar dat is nu, toen er een Poolse pastoor kwam, in de vergaderingszaal van de Lutherse kerk.Tot de Rooms katholieke kerk van Hamina behoorde ook de inwoners van Kotka en omstreken dus als de mis gelezen werd , eenmaal per maand, dan waren er een 50 mensen aanwezig.
In Oost Finland is het grootste gedeelte van de bevolking Ortodox. Daar zijn ook twee kloosters,een voor nonnen en een voor de broeders. Die zijn dan een trekpleister voor de toeristen. Je kan er overnachten, moet wel betalen natuurlijk, in een houten kooi en verder geen comfort. Verder voorzien de monnikken zich in hun levensonderhoud met het uitoefenen van de landbouw. Deze kloosters zijn oorspronkelijk Russische kloosters uit het Ladoga gebied en verplaatst naar Finland tijdens het communistische regime bij grote buurman.
Dat was dat, hoop dat je er wat aan hebt.
Om toch niet te ver af te dwalen van het originele "verse broodjes" topic nog even een recept. Deze keer een Italiaanse.
Ciabatta brood
Deze pantoffels (Italiaans voor ciabatta) zijn makkelijk te maken want het enige vereiste is geduld, daar een dag eerder moet het voordeegje gemaakt worden en dit deegje moet 18 uur rusten voordat je er mee verder kan gaan. Maar het is de moeite waard. Drie stuks gebakken op 11.11 ofwel op Sint Martinus.
ingrediënten:
400 gr tarwebloem , 20 gr gist = 11 gr droge gist, 3 dl lauw water ,4 el olijfolie ,2 tl zout , 1 dl rogge, 1 dl gerst, 1 el stroop
boter om intevetten
voorbereiding:
Maak een papje van 3/4 van het water en de gist.
Zeef 300 gr bloem en de rogge in een kom, maak een kuiltje in het midden, giet het gist
mengsel daarin en meng dit door de bloem, Kneed het deeg 5 minuten.
Dek de kom met een vochtige doek af en laat het deeg op een warme plaats 18 uur rijzen.
Kneed het deeg nogmaals en voeg de rest van de bloem, gerst, stroop, olijfolie en zout toe. Kneed het deeg opnieuw en laat het opnieuw 2 uur rijzen.
Verwarm de oven vast voor op 220 C.
Bereidingswijze:
Verdeel het deeg in tweeên en geef het een langwerpige vorm.
Leg het deeg op een ingevette en met bloem bestoven bakplaat, tevens de bovenkant van het deeg bestuiven met bloem en bak het in 25 minuten bruin en gaar
Groeten uit Hamina
Martin
De oudste kerk van Hamina is gebouwd in 1336 als Rooms Katholieke kerk. Deze kerk bestaat nog en is nu Luthers.
Een tweede Lutherse kerk werd gebouwd in 1732 door de Duitse, Nederlands en Zweedse sprekende inwoners van de stad. (De Nederlanders waren zeelui die hier ingeschreven stonden om de vloot op te bouwen.) In 1743 werd Hamina na de Zweeds Russische oorlog Russisch grondgebied. Het jaar erop werd een Ortodoxe kerk gebouwd voor de talrijke Russische soldaten (Hamina werd een garnizoensstad) en kooplieden.
Zodoende is er nog steeds een Ortodoxe kerk want Hamina bleef tot 1917 onder Russisch bestuur.
De Russische cultuur is hier nog steeds merkbaar oa de nazaten van de kooplieden en de soldaten wonen er nog steeds. Dus Russische familienamen vind je ook nog, hoewel velen van hen de naam verfinst hebben. Ook heeft Hamina een Ortodoxe en zelfs een Joodse begraafplaats. Iets dat erg zeldzaam is in dit land.
Hamina had voor de oorlog ca 3000 inwoners en na de oorlog 9000. Dit was een gevolg van het feit dat vele Kareliërs waarvan een groot gedeelte Ortodox waren, een nieuwe woonplaats moesten zoeken en bleven hier hangen, dicht bij de nieuwe grens met de hoop dat ze nog eens konden terug keren. Hamina heeft nu 20000 inwoners en de Ortodoxe kerk 1100 leden. De rest is grotendeels Luthers.
In het straatbeeld is de Grieks Katholieke invloed wel degelijk merkbaar met processies en zo. Rooms Katholiek is er weinig. Ongeveer 30 personen in dit stadje. In verhouding veel als je het gaat vergelijken met Kotka dat toch wel een 60000 inwoners heeft. De missen werden tot voor enige jaren gelezen in de Grieks Katholiek kerk dus in de tijd dat er nog een Nederlandse pastoor was, maar dat is nu, toen er een Poolse pastoor kwam, in de vergaderingszaal van de Lutherse kerk.Tot de Rooms katholieke kerk van Hamina behoorde ook de inwoners van Kotka en omstreken dus als de mis gelezen werd , eenmaal per maand, dan waren er een 50 mensen aanwezig.
In Oost Finland is het grootste gedeelte van de bevolking Ortodox. Daar zijn ook twee kloosters,een voor nonnen en een voor de broeders. Die zijn dan een trekpleister voor de toeristen. Je kan er overnachten, moet wel betalen natuurlijk, in een houten kooi en verder geen comfort. Verder voorzien de monnikken zich in hun levensonderhoud met het uitoefenen van de landbouw. Deze kloosters zijn oorspronkelijk Russische kloosters uit het Ladoga gebied en verplaatst naar Finland tijdens het communistische regime bij grote buurman.
Dat was dat, hoop dat je er wat aan hebt.
Om toch niet te ver af te dwalen van het originele "verse broodjes" topic nog even een recept. Deze keer een Italiaanse.
Ciabatta brood
Deze pantoffels (Italiaans voor ciabatta) zijn makkelijk te maken want het enige vereiste is geduld, daar een dag eerder moet het voordeegje gemaakt worden en dit deegje moet 18 uur rusten voordat je er mee verder kan gaan. Maar het is de moeite waard. Drie stuks gebakken op 11.11 ofwel op Sint Martinus.
ingrediënten:
400 gr tarwebloem , 20 gr gist = 11 gr droge gist, 3 dl lauw water ,4 el olijfolie ,2 tl zout , 1 dl rogge, 1 dl gerst, 1 el stroop
boter om intevetten
voorbereiding:
Maak een papje van 3/4 van het water en de gist.
Zeef 300 gr bloem en de rogge in een kom, maak een kuiltje in het midden, giet het gist
mengsel daarin en meng dit door de bloem, Kneed het deeg 5 minuten.
Dek de kom met een vochtige doek af en laat het deeg op een warme plaats 18 uur rijzen.
Kneed het deeg nogmaals en voeg de rest van de bloem, gerst, stroop, olijfolie en zout toe. Kneed het deeg opnieuw en laat het opnieuw 2 uur rijzen.
Verwarm de oven vast voor op 220 C.
Bereidingswijze:
Verdeel het deeg in tweeên en geef het een langwerpige vorm.
Leg het deeg op een ingevette en met bloem bestoven bakplaat, tevens de bovenkant van het deeg bestuiven met bloem en bak het in 25 minuten bruin en gaar
Groeten uit Hamina
Martin