Recepten!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Recepten!

Bericht door Bob R.I.P. »

Martin wat is Graham.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door dita »

Volkorenmeel het het in het nederlands, als ik me niet vergis.

gr.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Recepten!

Bericht door Meestertje »

Heren bedankt, met deze tips kan ik een nieuwe poging ondernemen :)
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Voor meer recepten uit het rijke bakrepertoire van Dita zie hier.

In het fabrieksmatige brood van tegenwoordig zit broodverbeteraar met de stof L-cysteïne verwerkt. Broodverbeteraar is een mooi woord maar meer dan dat is het niet. De 'Keuringsdienst van Waarde' ging onlangs met een verborgen camera naar China, waar veel bakkers hun broodverbeteraar laten maken. Vertegenwoordigers van een paar grote Chinese fabrieken gaven toe dat slechts 20 procent van hun L-cysteïne uit ganzen- of eendenveren wordt onttrokken. Voor de andere 80 procent wordt mensenhaar gebruikt. Dat halen de fabrieken op bij lokale kappers. Daarna wordt het gescheiden van eventuele wattenstaafjes, sigarettenpeuken, rochels en scheermesjes. Deze stof is toegelaten onder het nummer E-920 en zou dus op de verpakking moeten staan. Je kan niet echt zeggen dat er mensenhaar in het brood zit. Dit is ook niet meer uit de werkzame stof L-cysteïne te herleiden, het is dan een chemisch zuiver product geworden. Het is ook voor de mens een natuurlijk product want het is immers in ruime mate in onze haardos aanwezig.

De programmamakers bezochten een Nederlandse broodfabriek waar bleek dat de bakker gruwde van de plakkerige consistentie van zijn eigen brood, hij spuugde het zelfs uit. Hij had ook een brood zonder L-cysteïne gebakken en dat vond hij wel te eten.....

Brood wordt na verloop van tijd hard, niet omdat het uitdroogt maar doordat er veranderingen in het zetmeel optreden. Om dat proces zoveel mogelijk te vertragen, worden er chemische stoffen aan het deeg toegevoegd want de weg van de broodfabriek naar de consument kan vrij lang zijn. Op deze manier krijgen we de illusie van luchtig brood dat ook nog eens lang vers blijft.

Blijf als thuisbakker maar lekker doorbakken want wij hebben die broodverbeteraar niet nodig. Van dat fabrieksmatige brood kan daarom gezegd worden: Daar lusten de honden geen brood van.......


Ferry
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Recepten!

Bericht door Bob R.I.P. »

Applaus voor Ferry. Na die uitzending hadden de vegetariërs en veganisten het moeilijk.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Recepten!

Bericht door v+d »

Proost en applaus voor Ferry :!:
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door dita »

Zeker Ferry, er gaat niets boven een eigen gebakken broodje. Ik doe het nog steeds gemiddeld twee maal per week en de vrouw eenmaal in de twee weken. Wij eten namelijk ieder ons eigen broodje. Rare familie , zal je wel denken.
Zoëven op je link naar verse broodjes getikt en ja het liet me wel smijlen. Ook al weer een vier jaar geleden met die ovenbouw.Waar blijft de tijd!

Verder: het boek van Nova Zembla door Jaap Jan Zeeberg viel vandaag in de bus. Het ziet er goed uit en is geen roman maar zakelijk geschreven. Precies wat ik zocht.

Nu ik toch op deze site ben, maar gelijk mijn nieuwe recept in de kombuis gooien.

3 dl rogge, 3 dl volkoren, 1 mok (2½ dl) warm water, een eetlepel stroop, 6 gram droge gist, twee/drie grote lepels lijnzaad, twee eetlepels (olijf)olie en nog anderhalve theelepel (grof) zeezout. Hiervan een lekker deegje maken en twee uur laten rijzen op een warme tochtvrije plaats. Blijkt het deeg te kleverig te zijn dan wat havermoutvlokken er bij mengen.
Het deeg uitrollen, kan ook met de vingers,(wat ik doe) tot een ronde dunne plak van zeg 1 cm dik. Inmiddels de electrische oven voorverwarmen op 200 graden.
De plak licht insnijden in 8 stukken en in het midden een gaatje maken en met water bestrijken. Nu nog wat roggemeel er over en dan mag de plak de oven in en gaar en bruin bakken gedurende 20 minuten. Is het dan nog niet helemaal gaar, kan je controleren door op de onderkant te kloppen. Hol geluid is goed gaar. Zo niet dan nog een minuut of twee drie op 250 graden.

Bak ze!
Martin
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (8.79 KiB) 7616 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door dita »

Het resultaat van vandaag. Over drie dagen is het tjd voor een nieuw deegje.
Eet smakelijk
Martin
Bijlagen
WP_20141016_16_51_47_Pro.jpg
WP_20141016_16_51_47_Pro.jpg (193.45 KiB) 7559 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door dita »

Volkoren klein brood van gisteren
Voor de verandering eens een keer kleine broodjes gemaakt van het volgende recept:

8 dl volkoren, 1 á 2 dl havervlokken, 1 mok (2½ dl) warm water, een eetlepel stroop, 6 gram droge gist, , twee eetlepels (olijf)olie en nog anderhalve theelepel (grof) zeezout. Hiervan een lekker deegje maken en twee uur laten rijzen op een warme tochtvrije plaats. Blijkt het deeg te kleverig te zijn dan wat havermoutvlokken of wat rogge er bij mengen.
Van dit deegje krijg je ca 15 bolletjes. Voor het in de oven schieten eerst nog met een kwastje de bovenkant bevochtigen met wat water en daar roggemeel over. (Dat is meer voor het oog)
Baktijd 15 min. met een oventemperatuur van 225 graden
Eet ze!
Martin
Bijlagen
WP_20141025_14_33_20_Pro.jpg
WP_20141025_14_33_20_Pro.jpg (95.73 KiB) 7491 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
kokkemaat
Berichten: 798
Lid geworden op: 27 dec 2009 15:18
Locatie: Monster

Re: Recepten!

Bericht door kokkemaat »

kom ik me daar toch allemaal marine kookboeken tegen op spotnet...
als r iemand interesse heeft...
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.


Plaats reactie