Kosten levensonderhoud in het buitenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hier schijnt de zon en tegen de schuur in de zon is het 20 gr C. Een rijk gevoel!!
EN DAT was " DE Toestand in de wereld door V+D" :lol:

En bie ons in Oaveriessel zeijen ze dan vrougaaah " Ai mah schik hept!! :lol:

EN daaaar zit toch wel een grote kern van waaaarheid in!!!

FEIT blijft dat er door "velen".....door hebzucht gedreven.....erg onverantwoordelijk met het gehele financiele systeem is omgesprongen..er VEEL personen en landen ( en NIET alleen Grieken).ver BUITEN hun mogelijkheden op VEEL te grote voet....met geleende centjes hebben geleefd/en NOG leven!!! en DAT " vroeg of laat de hamer valt"...en DIE valt dan vaak op het hoofd van personen die dat niet verdienen....( ik noem dat economische oorlog!!)

"Ai oe eig'n d'r gewoon an went daij van iedere gulden astiej verdiend een dubbeltien an de kante legt Harry en gien geld leend, behalve veur un goed huus, dan muij ma's kiek'n hoe rap ai wat geld op de bankuh hept, ai un bettien deur blieft wark'n"

Quotatie : Johanna Hogeboom-Vijge..1913-2005 R.I.P....ze bewees door haar handelen zelf dat ze gelijk had en met name haar kinderen plukten de vruchten.

Ik noem dat al jaaaar'n " My mother's School of High Economics" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door v+d »

Harry ,
jouw moeder gaf je een goede raad , ook bij ons thuis wordt er niets geleend of op de lat gekocht .
Het is toch wel heel geruststellend in deze tijd , dat als je met werken stopt je geen grote schulden meer af hoeft te lossen . :wink: .
Van weinig kunnen de meesten niet veel missen!! :cry: .
Na mijn vaartijd heb ik op de gekste plaatsen in de wereld gewerkt en op veel van die plaatsen was het mooi weer maar niks te bikken of lang werken en weinig te bikken . In Nederland is het zo slecht nog niet .
Ik maak mij meer zorgen om mensen zoals deze op de foto , toen ik met hem sprak was het lang werken boven een stinkende bak met visafval ergens aan de spaanse kust .
Nu is het bedrijfje dicht , want de visolie en vismeel komt ergens anders goedkoper vandaan!
Hij verlangt vast weer terug naar zijn plekkie boven de shit!!
Maar goed we proberen er elke dag wat van te maken en meestal lukt dat wel :lol: .
2011-11-04 04;58;27.jpg
2011-11-04 04;58;27.jpg (102.47 KiB) 3472 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door cenaprints »

:-D
Wat het waardevast pensioen betreft valt het in de Philippijnen behoorlijk mee. Overheidspersoneel en werknemers van grote bedrijven hebben een goede pensioenregeling en gezondheidszorg.
De armoede die vaak heel groot is zit onder de ongeschoolde bevolkingsgroep. Die komen van de eilanden en denken dat in Manila (of Cebu) het goud op straat ligt. Wanneer ze dan op de bonnevooi naar hier komen moeten ze eerst werk vinden; Lukt dat?????, dan moet er woonruimte worden gezocht. Centjes hebben ze meestal niet dus wordt er ergens in een squattersplek een hutje neergezet en zitten de mensen in een eindeloze armoedespiraal. Soms komt moeders plus een paar kotertjes ook mee dus kan je je voorstellen wat er dan gebeurt. Misschien vinden ze werk bij een of andere duizendpoot in de bouw waar ze dan voor 5 of 6 euro per dag heel hard moeten werken, zes dagen per week en op zondag soms een beunhaasbaantje voor het dubbele bedrag.
De pastoor zegt (en dat komt weer van de paus) geen geboorte beperking en zo heb je ongeveer 25% van de Phino's die onder de armoedegrens moeten leven.
Ik woon hier nu vijf jaar heb de prijzen in die tijd ongeveer zien verdubbele. Mijn vrouw die de kas bijhoudt zit nu al met angst uit te kijken naar de kerst, want dan moet je: de beveilingsdienst, de postbode, de onderhoudsdienst van de compound, de vuilnismannen plus nog een paar die ik heb vergeten een kerstfooi geven. Dat is gemiddeld 17 euro per keer, dus het hakt er in. Wij rekenen altijd op ongeveer 130 euro wat we kwijt zijn aan kerstfooi.
Toch ben ik blij hier te wonen. Het is niet het paradijs, maar dat is nergens te te vinden, behalve dan in Griekenland voor de rijke bordegooiers en hoppa schreeuwers. De mensen hier zijn vriendelijk en wanneer je een paar woorden Tagalog spreekt heb je geen problemen. Het is een kwestie van aanpassen. Het zal misschien komen omdat ik ruim de helft van m'n leven buiten Nederland heb gewoond, dat inclusief m'n varenstijd, maar in Nederland vindt ik het zo bekrompen en leef je een gecontroleert leven. Mijn vrouw mist Nederland wel, daar kon ze de fiets pakken en bootschappen doen, hier niet.


met groetjes,

Cor
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja Cor...mijn colega engineer op de Ogden Thames verdiende TOEN in 1980 een dikke 2400 echte dollars,maar kwam witheet terug van verlof.Hij had een eigen huis laten bouwen,maar dat zat tot de nok toe vol met familie en aanverwanten.Ook had zijn vrouwtje zich om laten praten door haar evangelist en gaf vreugdevol 10% van haar maandbrief aan die kerk.
Dàt heb je daar weer wèl.Ook hier in brasil is het uitkijken.Wij hebben geen kinderen dus ook geen ''nettos'', anders kon ik die waarschijnlijk ook nog onderhouden met mijn pensioentje :mrgreen:
''Hou een opa in je huis'', is een bekende kreet ... meestal vanwege z'n pensioentje :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Cor Leliard »

Leuk al die verhalen van de veelal ex zeelui waar ze wonen.
Denk dat het ook veel aan de persoon zelf ligt waar hij zich thuis voelt,
Ik zelf heb veel familie in het buitenland wonen,ook in Micky Mouse landen,Zimbabwe,
Tanzania Zuid Afrika en in de "gecivileerde landen "Australie en in de diverse andere landen.
Maar als ik terug kom in Nederland dan ben ik toch blij dat ik hier woon.
Alles toppie geregeld,geen gedonder met,omkopen etc etc.Je weet precies waar je aan toe bent
en dat kan ik echt niet zeggen van die landen daar in Afrika.
Maar ieder zijn meug,ook mijn broer koos voor Rhodesie,groot huis,veel grond zwembad etc,
maar heeft wel bewaking nodig.
Ook als je ouder wordt en alles gaat een beetje kraken en piepen dan ben je toch beter af
in de "gecivileerde " landen dan elders.

groeten uit een zonnig Breda
Cor
Il parle Il a parle
dickwfm

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door dickwfm »

Die ver*kte Paus ook, schandalig wat die allemaal heeft aangericht in naam van.

groet Dick
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

''Beter af in de gecivilieseerde landen''...NÒG WEL COR, maar hoe lang nog? :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo allemaal,

Ik vindt dit wel een interessante dialoog, met name omdat er heel duidelijke referenties worden gemaakt naar de daden van die " Heilige man in dat apepakkie" en de langdurige en rampzalige consequenties van die bewuste kriminele daden. Daar zullen we het dus hier maar bij laten om vooralsnog binnen de spelregels van dit illustere forum te blijven.....feit blijft dat "opvoeding en feitelijke scholing" de enige uitkomst is voor een toekomst op dit overbevolkte Blauwe Dotje met 7 biljoen opvretertjes.
Cor's referentie naar "de bewaking" die z'n broer nodig heeft om in dat grote zwembad te liggen spreekt boekdelen.( en als "ze" de bewaking om kopen is misschien plotseling het water wel rood i.p.v. blauw...DAT zwemt toch ook niet rustig lijkt me zo :cry: )
Heeel vroegaaah :roll: toen ik diep na liep te denken over "waar ik later zou gaan wonen" ( want het was voor mij een nagenoeg uitgemaakte zaak dat ik niet in Nederland zou blijven.....NIET omdat er ook maar IETS aan Nederland mankeert...maar gewoon " omdat ze overal in je nek hijgen" :roll: ...DAT vondt ik toen en DAT vindt ik NOG......TOEN was ik ooit bij Hollanders op bezoek in East London daar op die mooie Natal Oostkust in Afrika.........ik had bekant een baantje in m'n zak bij Mercedes Benz toendertijd en Zuid Afrika IS gewoon een MACHTIG land....NET als Canada, maar je hebt minder dikke jassen nodig!!!! :lol:
Die bewuste Nederlanders daaar, die het allemaal piko bello voor elkaar hadden als ik hun moest geloven...durfden 'savonds NIET naar een schuur achter op hun mooie stukkie grond te gaan, WANT dan kon je best wel eens in elkaar getremd worden OF erger door iemand die je in het donker niet kon zien, tenminste als ie niet lachte :mrgreen: :oops:
NAA me daar later eens even wat meer in die bewuste kwestie EN de in mijn ogen voor de hand liggende toekomstige consequenties te verdiepen, werd Zuid Afrika TOCH maar van de lijst geschrapt...ondanks de vele EN toen goede mogelijkheden, de gratis warmte ( je krijgt zere botten van dat houthakken :lol: ) EN het mooie T-shirt en korte broeken weer....
DE rest is geschiedenis en wel bekend.

Ik zeg dit absoluut NIET om een verhaal af te steken, maar om aan te geven dat je " met de consequenties van je besluiten vandaag" soms VER in de onbekende toekomst moet leven...moet BLIJVEN leven, leuk of niet leuk. Of dat nou is door "te blijven zitten waar je zit en veroer je niet"...OF " door te verkassen"......VAAK, zoniet ALTIJD worden dat soort besluiten genomen gebaseerd op gegevens die "25 jaar later" er heel anders bij liggen OF anders worden bekeken OF minder van toepassing zijn...OF wat dan ook! Hoe dan ook.."Willens en wetens op TE grote voet leven, met geleende centjes..omdat je OOK ( en MEER) rozen wil hebben NET als op het dressoir van Mien...is gedoemd om een vervelende dood te sterven......

http://www.youtube.com/watch?v=C8Ff5OEU ... re=related

Ik durf te stellen dat er " moeilijke dagen" aankomen -ALS ze d'r al niet ZIJN!!- voor een groot deel van de op VEEL te grote voet IN een luchtballon levende "Westerse Consumptie Maatschappij"...die moeilijke dagen zullen " de veelal meest onschuldige maar WEL meest kwetsbare lagen" in onze samenleving het hardste raken........het heeft weinig zin om hier een riedel af te steken over WIE daar nou WEL en wie daar nou NIET schuld aan heeft...daaar koopt niemand een brood voor.........maar "arme donders dreigen dat ze in de hel komen als ze geen groot gezin hebben"....zou krimineel strafbaar gemaakt moeten worden.........naaast "domme mensen" grote leningen verstrekken die ze NIET kunnen betalen...
De huidige schuldenlast van met name de Europese landen ( en OOK Nederland met lange rijen ZILVEREN dakkies :oops: me velly solly :roll: ), maar oook hier in Noord Amerika in een NEER gaande economie ( laat je niks wijsmaken Azie heeft de goedkopere arbeids en DUS financiele MACHT), is van een zodanig niveau..dat we de broekriem STRAK aan moeten gaan halen......Griekenland is slechts het topje van de ijsberg!!
Ik kan slechts bidden dat ze m'n ouwe zwarte sokkie met rust laten, maar OOK dat heb ik niet in de hand.....as ut er op aan komt dan pakken die BB's ( bank-boeven) rustig mijn spaarcentjes om hun bonusjes te financieren.....maar ja ik heb nog een paar ouwe "Hoge" boompies in de bosstaan die ik gisteren heb gemerkt en die 2012 denk ik niet halen en daar houwen we het nog FF gratis warm mee EN je kan er een ei op bakken :mrgreen: :

Dat "geciviliseerd" van die mooie landen....verdwijnt als sneeuw voor de zon Cor als het hempie nader komt dan de rok ( nee ik heb het niet over een zwartrok nu!)

Verder wil ik hier een recent vrij bekende Kombuizer even citeren met:
Maar goed we proberen er elke dag wat van te maken en meestal lukt dat wel
DIT klinkt niet ZO flitsend maar IS het natuurlijk wel DEGELIJK en ik kan slechts gelijk luidende woorden er aan toevoegen die ik wel moet lenen van iemand die veeeel beroemder was als genoemde Kombuizer en er nota bene ooit nog een Nobel prijs voor literatuur voor kreeg ook, 'twas trouwens wel een pikheetje geleeejuh:

" Do not attempt to collect flowers, since there will ALWAYS be flowers on your path of life"

Mien Darp ( oeps ietsie TE breed, volgende keer beter :oops: )
Bijlagen
miendarp.JPG
miendarp.JPG (33.33 KiB) 3333 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ach, een brede IJssel is ook wel eens leuk.
Harry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Logisch toch als je in Canada woont. :)
"Denkend aan Holland zie ik brede rivieren, traag door oneindig laagland gaan..." - H. Marsman


Plaats reactie