Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Mannen, Ten eerste bedankt voor de goede wensen.
Vanmorgen vond ik dan nog een heel klein stukje dat ik een week geleden al had willen plaatsen maar waar dus niets van terechtgekomen is. Het is vrij kort en zou beter geschreven kunnen zijn, maar desalniettemin...

een zeeconcert
Er hing de laatste week (dit is nu dus een week eerder) een hogedruk gebied boven Finland met gevolg dat de waterstand lager was dan het gemiddelde. Met het verdwijnen van die hogedruk gaat dat water weer langzaam stijgen. Dat is aan de buitenkant natuurlijk niet te zien want alles gebeurd onder de 40 centimeter dikke laag ijs.
De stijging is wel te bemerken rond de stenen en rotsblokken waar het water de lucht omhoog perst door de naden en kieren ervan.
En dat ontsnappen van lucht hoor je in alle toonhoogten. Er is zelfs applaus : als alle lucht er uit is volgt nog het opgeperste zeewater dat als een fontein de laatste waterdruppels er door perst rondom de stenen . Je zou het een waterorgel kunnen noemen.
Degenen die er van profiteren zijn de opazeggertjes, want nu ligt er water op het ijs en de bevriezing zorgt er voor dat er geschaatst kan worden . Baantjes trekken is er natuurlijk niet bij maar er is wel genoeg ijs om te leren op de schaatsen te staan.


Dan nog een enige en algemene mededeling.
Van mijn nieuwe boek "Heerlijk Hamina" is het manuscript nu geheel klaar, Theo Horsten heeft inmiddels de correctie verzorgd en vandaag krijg ik de kaft wel voor elkaar (moet een keuze maken uit drie foto's) met tekst op de achterflap, en dan gaat het morgen naar de drukker. Het boek heeft 304 bladzijdes, is hier en daar geillustreerd met tekeningen en foto´s, en uitgevoerd met harde kaft. Dat maakt het natuurlijk wel enige eurootjes duurder maar omdat het waarschijnlijk toch mijn laatste boek zal worden dacht ik dat het dan maar zal moeten.

Ik denk dat de prijs zo tegen de 25 euro zal zitten. Degenen die een maand of wat geleden de boekjes "Langs het Fietspad" hebben besteld krijgen "Heerlijk Hamina" natuurlijk als presentje.
Dus als er interesse is dan een emailtje naar dita41@gmail.com

de tekst op de achterflap hieronder

De garnizoens- en havenstad Hamina, waarvan de geschiedenis terug gaat tot diep in de 13. eeuw, staat op dezelfde plaats van haar voorganger de stad Vehkalahti.
Hamina was oorspronkelijk Fredrikshamn. Zij werd gesticht in 1653 en is genoemd naar koning Fredrik I van het Zweeds-Finse koninkrijk. Daar Fredrik bij de bevolking niet zo geliefd was werd de naam verkort: Fredrik werd eenvoudig weggelaten en over bleef dus‘Hamn’ ofwel Hamina wat dus ‘Haven’ betekent.
Dit boek vertelt, uit Nederlandse ogen gezien, over de bezienswaardigheden van de stad en de regio maar ook over het leven van vroeger in dit historische stadje aan de grens met Rusland.
biografia
Martinus Hendricks, geb. 1941 in Huizen -’t Gooi was meer dan veertig jaar werkzaam in en om de scheepvaart, zowel varend als aan de wal. In 1974 vestigde hij zich in de Finse havenstad Hamina waar hij als havenloods in dienst was van Hamina Port. Naast artikelen en korte verhalen in tijdschriften en kranten heeft hij verscheidene boeken uitgegeven zowel in de Nederlandse als in de Finse taal: Drijfijs (1999 en 2010), Kolmen kylän väkeä ( 2006), Entisaikain Pitäjänsaari (2008), Klapje Achteruit (2010).

keep in touch
Bijlagen
zeeconcert.jpg
zeeconcert.jpg (194.31 KiB) 1062 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

omdat het waarschijnlijk toch mijn laatste boek zal worden
Waarom?
Schrijven is gelukkig niet leeftijdsgebonden.
Zolang je niet dementeert en een tekstverwerker kunt bedienen, kun je schrijven. En het houdt de geest scherp.
Maar je moet er natuurlijk wel de lust toe hebben.

Een hardcover boek, toe maar. Wel mooi.
Ik hoop te zijner tijd eens te horen wat de meerprijs daarvan was.
Succes met de afronding van het project.
Ik vond de inhoud zeer interessant en ik heb er veel van geleerd.
Ik kan het iedereen aanbevelen.
Je hoeft mij niet zo nadrukkelijk te noemen als degene die het heeft gecorrigeerd, want dan gaan er straks mensen zitten zoeken naar alles wat ik over het hoofd heb gezien. :-D
En dan moet ik gaan uitleggen waarom ik dat heb laten staan...

Nogmaals: iedereen die Martin hier graag volgt langs het fietspad, zou de gelegenheid om dit in een mooie gebonden uitgave in de boekenkast te kunnen zetten, moeten aangrijpen.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Theo, Bedankt voor de mooie worden.
Nu nog wachten op de reacties.
Gisterenmiddag met mijn jongens een kaft gemaakt en zal hem hier bijdoen.
Voor iedereen te aanschouwen.Vandaag de drukker bellen en kijken of we tot een overeenkomst kunnen komen.

Jan , jouw exemplaar komt automatisch, want je bent "vaste klant" zogezegd.

All the best
Bijlagen
HHMHKAFT-2 kopie.JPG
HHMHKAFT-2 kopie.JPG (355.76 KiB) 975 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14435
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met mijn jongens een kaft gemaakt
Kijk Martin......DAT bedoelen we nou :lol: ....je MOET het breed zien.....een kaffie maak'n " met de jongens"......IS een heel wat betere bezigheid dan vanaf een wollukkie naar die mooie plattegrond van Hamina -hierboven-te koekeloeren :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Langs het fietspad

Bericht door v+d »

Ik kan het niet beter zeggen en laat je niet opjutten door aanlevertijden en meer van dat gedoe.!!
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Vandaag voel ik me wat beter, ondanks een kelere nacht om het zo maar eens te zeggen, en een klein artikeltje. Ik kan het zittend af dus dat vergemakkelijkt het. Dit keer wat historie over de boekenkisten van de loodsstations, die van belang waren in het televiezieloze tijdperk.

De Bibliotheekloods

De loodsstations van Helsinki- en Harmaja Pilot waren de eersten die konden zeggen dat zij een eigen bibliotheek hadden. Dat was zo rond het jaar 1860, dus nu al ruim 150 jaar geleden. Veel succes was er niet,want de loodsen zagen het lezen van een goed boek bij het schijnsel van een olielampje niet zo zitten. Veel liever zetten zij hun netten uit om een visje te vangen.Waar de boeken vandaan kwamen, weet ik niet maar het vermoeden is dat de vrouwen van de de Seamans Mission er voor zorgden dat de gekregen boeken daar terecht kwamen.

Later,in 1880 begon de “Svenska Folkskolans Vänner” (de Zweedse Volksschool Vrienden) met het stichten van een Bibliotheek voor de Loodsen, ook ditmaal zonder veel succes. Verder was er de Nylands Nations Vandringsbibliotek die meer succes had. Deze vereninging verspreidde de boekkisten over de Zweedssprekende stations.

Pas veel later in 1960 kwam opnieuw de gedachte op om elk loodsstation met een bibliotheek uit te rusten. Nu werkte ook de directeur van het Zeewezen mee en de Loodsbibliotheek was in de lente van 1963 een feit. Geld voor de aanschaf van nieuwe boeken werd en wordt nog steeds verkregen uit de fondsen van de vroegere reders.
Behalve boeken werden er ook Ex Libriksen gemaakt , elk station had zijn eigen en elk boek tot vandaag aan de dag aan toe werd beplakt met de ex Libris, op de pocketboekjes na natuurlijk. Ook kreeg elk boek nog een speciaal stempel met het aantal pagina’s van het desbetreffende boek.

Van de oude uit dienst genomen loodsstations worden de boeken ondergebracht in het Scheepvaartmuseum in Kotka, die dan ook een geweldige collectie heeft, onder andere echte oude Nederlandse zee- en scheepvaartboeken uit de 18-eeuw.
In de loop der tijden zijn vele stations verdwenen, andere weer opgegaan in een nabij gelegen station en ook nieuwe loodsstations zijn er gesticht. Tegenwoordig zijn er 34 loodsstations met een bibliotheek.
Bijlagen
exlibris.JPG
exlibris.JPG (49.45 KiB) 872 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Langs het fietspad

Bericht door v+d »

Kijk Martin het begin is er,ga zo door!
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Langs het fietspad

Bericht door Bertus. »

Vanmorgen op mijn fietstochtje aan de koffie gezeten
bij oud KPMer Anne Mulder ( vaerderij) in de tuin met uitzicht
op de Spooldersluis en de IJssel.(hierbij een fotootje)
Gezellig zitten babbelen over die goeie ouwe koopvaardijtijd.

Mvg. Bertus
001.JPG
002.JPG
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14435
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Bertus, mooie plaatjes van een mooie wereld daar bij Anne an'n Iessel :lol:
Als ik het goed heb onthouden is dat daar "op de bult bij het Spoolde" ook een historische plek waar enkele eeuwen geleden de lokale bewoners protesteerden tegen de een of andere Bisschop ergens uit het verre Vlaamse land ( die het er toen kennelijk voor het zeggen hadden) dat ze meer en betere dijkbescherming moesten krijgen.......daaaar is die bult waar Anne op zit van overgebleven :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Langs het fietspad

Bericht door Bertus. »

Hallo Harry,

Bedankt voor je reactie, ik zal dat eens nazoeken van die bisschop
want dat was verrrrrrrre voor mijn tijd :lol:. Zouden die b's e.a.klanten toen ook
al van die (je snapt wel wat ik bedoel) streken uit hebben gehaald :?: :evil:
Ja, het is daar een mooi stekkie bij Anne, wij hebben het nog wel even over
je gehad.(zo'n brave was ie ook weer niet) :lol: :lol:
a.s.Dinsdag moeten wij biljarten tegen je ex naaste dorpsgenoten Wijhe, ik zal
je naam daar eens laten vallen,misschien kent iemand je wel daar uit die buurt. :) :wink:
Prettige dag, want het is bij jullie nu denk ik 06.00 uur.

Groeten,

Bertus,de "blauwvinger)


Plaats reactie