Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Langs het fietspad

Bericht door gerard tenerife »

als ik het Hollandse nieuws mag geloven.
De eeuwige optimist :lol:

GoGo Martin, mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ik zeg niet dat ik het Fins begrijp, Martin. Verre van dat. Ik was al blij dat ik in die tijd een pilsje kon bestellen en dat ik mijn kinderen bij Niels Holgersen kon vertellen dat de gansjes Iksi, Kaksi, Kolme echt één, twee drie heetten.
Maar je komt het gewoon bij veel talen tegen dat i.p.v. een voorzetsel het zelfstandig naamwoord wordt verbogen.
Harry
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Enige weken geleden was het mijn naamdag en dat is een dag dat in de Finse gezinnen gevierd wordt.
Verjaardagen niet zo, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. En dat zijn dan de verjaardagen met de ronde getallen dus 50, 60, 70 enz.
Op mijn naamdag kreeg ik van de kleinkinderen een almanak waarin ik dan elke dag de gebeurtenissen van de dag in kon noteren. En daar ga ik dan vandaag mee beginnen.
Dus dat wordt dan het aantal kilometers van het ochtendrondje of wat ook kan natuurlijk de tijd van het rondje. Verder is er een kolom van zonsopkomst en ondergang, die al vermeld is voor vandaag 8.57 en 15.21 In het noorden in Utsjoki blijft de zon onder de horizon, zegt de almanak.
De buitentemperatuur komt dan wat vandaag bij het opstaan plus drie blijkt te zijn. De almanak zegt dat de gemiddelde temperatuur over de laatste dertig jaar 's ochtends plus 1.8 is en 's avonds met het ondergaan min 2,6 is geweest. Max temperatuur was 8,6 plus en min 15,2 dat laatste was in 1980.
De almanak heeft ook elke dag een klein wetenswaadigheidje. Dit keer gaat het over suiker dat in de eerste wereldoorlog niet te verkrijgen was. Ook Rusland zat zonder. De suiker werd op de bon gezet. Dit was ook in de tweede wereldoorlog en daarna van 1939 tot 1954.
De naamdag vandaag is van Oskar. Een zeer oude naam en oorspronkelijk van Engelse afkomst als Osgar. Dus dat weten we dan ook.

De foto is van een rijtje rotsblokken die aan het strand zijn blijven liggen.

Go Go
Martin
Bijlagen
WP_20151130_15_00_09_Pro.jpg
WP_20151130_15_00_09_Pro.jpg (161.51 KiB) 2542 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Enige weken geleden was het mijn naamdag ...
Ja, op 11 november, natuurlijk Martii. :-D
Twee dagen na Teuvo, 9 november, de dag waarop ik in Finland een cadeautje zou hebben gekregen.
Hier in Griekenland heb ik maar liefst twee naamdagen en dus word ik op die dagen gebeld door mensen die me nog vele jaren wensen, terwijl ik van niks weet. Ik moet telkens weer kijken wanneer mijn naamdag is, zo me dat al zou interesseren. :-D
Er zijn twee superheilige Theodorussen en natuurlijk is maar één van die twee dagen voor mij bestemd, maar welke, al sla je me dood. Het kan voor die ene Dorus wisselen tussen 17 en 28 februari, maar het kan ook 12 mei zijn, dat is die andere. Ze zoeken het maar mooi uit, want een cadeautje krijg ik toch nooit. Ook niet op mijn verjaardag, want daar doen ze hier ook niet aan. Ik grijp dus overal mooi naast. Eigenlijk ben ik maar slecht bedeeld, weet je dat? :roll:
Hier moet je gewoon Jan heten, Giannis, of Yannis, dan is je naamdag op 7 januari, de dag dat elk jaar in Athene het verkeer 's avonds voor de derde keer die dag vastloopt omdat iedereen bij de voor hem of haar belangrijke Jani op bezoek gaat. Niet op Kostas' naamdag, want dat is op 26 december, 2de Kerstdag, dus dan is het toch al feestelijk.

Maar zonder flauwekul: een doodgewoon Hollands verjaarsfeestje, hoe afgezaagd dat ook mag zijn, mis ik hier toch wel. Gewoon in de kring en dan koffie met gebak en daarna: wie wil er iets anders drinken? en zal ik je nog eens inschenken? en zoutjes en toastjes met lekkere dingen en gevulde eieren en dipsaus ... En cadeautjes, wat dacht je. :roll:
Een mens kan niet alles hebben.
Nou, hou het hoofd en ook de voeten vooral warm, Martin. Een mooie dag gewenst.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door jdbvos »

een rijtje rotsblokken die aan het strand zijn blijven liggen
Vind je 't gek, als je ze met kettingen vastmaakt ?
Oost, west...ook best
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Dat is tegen "landjepik"van de grote buurman :lol:.
Harry
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Theo,
Ergens heb je gelijk maar niet helemaal. Nu praat ik over die naamdagen.
Heb de kalender nog eens bekeken en ook google natuurlijk en dan blijkt dat de naamdag van Martin in Finland op 10 november valt namelijk naar de geboortedatum van Martin Luther.
In Nederland is het 11 november naar Martinus de bisschop van Tours.
Teuvo ofwel Theodorus is idd op 9 november.
Zo blijkt dat er toch cultuurverschillen zijn.
De rotsblokken met de ketting werden vroeger gebruikt als anker om de props die op de rede dreven bij elkaar te houden. Zodoende de ketting er aan.

De foto is van wat schuim aan het strand. Nog steeds hoogwater dus.

Go Go
Martin
Bijlagen
WP_20151202_08_13_56_Pro.jpg
WP_20151202_08_13_56_Pro.jpg (157.67 KiB) 2399 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Langs het fietspad

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hè Martin.....die zwarte bal is toch geen zeemijn? Als er uitsteeksels aan zitten kun je daar achter komen door er op te slaan......wèl van een afstandje :roll: :wink: :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Gelukkig niet, het was een strandbal en erg groot. Mooi voor de opazeggertjes om te voetballen komende zomer.
Wat de zomer betreft, hier is het nu al plus 6 graden en voor het weekend staat er 10 graden op de meteokaart.
Ik kreeg ook te horen dat er een nieuw jaargetijde is. Tussen de herfst en de winter is er nog een Sylvia bijgekomen.
Ter verduidelijking: Sy is een afkorting van Syksy ofwel fins voor het nederlandse herfst, "Vi" is van winter.
De middelste letter l en de laatste a is om er een naam van te maken.
De foto is van de Steenbank uit Delfzijl die hiet loste en nu in Halla ligt om te laden voor Rotterdam.

Go Go
Martin
Bijlagen
WP_20151203_10_56_31_Pro.jpg
WP_20151203_10_56_31_Pro.jpg (99.17 KiB) 2339 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

6 december is in Finland een nationale feestdag. 98 jaar geleden werd de zelfstandigheid uitgeroepen dus reden genoeg om de vlag voorgaats te halen.

Go Go
Martin
Bijlagen
InstagramCapture_036e5f0d-e3c9-431c-97eb-69da553dd1af.jpg
InstagramCapture_036e5f0d-e3c9-431c-97eb-69da553dd1af.jpg (232.27 KiB) 2192 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie