Pagina 82 van 364

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 25 mar 2012 20:21
door Harry G. Hogeboom
Tjaaaa.....nu ik dat allemaal zo lees, dan weet ik in feite niet of ik als " Rechtgeaarde Sallander" wel verder met jullie kan blijven communiceren.........nu ik er eens goed over nadenk :mrgreen: Ik bedoel maar in Oaver de Iesel zijn we door de bank genomen redelijk "zuiver op de graat"...en als ik al dat gescharrellebonk van die Marskramers en gedroste soldaten nou weer lees dan schiet me de schrik in de kuier-latten..........WIj komen gewoon van het Hogebomen Land in Veessen.....aan de Iessel vlak bij het KozakkenVeer waar reeds 50 eeuwen " Volk woont" :roll: OF zouden die Kozakken daar vroegaah meer uitgevreten hebben als " oaver de Iessel trekken" :oops: :roll:

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 25 mar 2012 21:29
door Mart Hoogedoorn
Hè Harry ....wees niet verbaasd als ook jòu over over over grootvader op een van die vlotjes zat die de rijn af kwamen denderen en een afslag te vroeg namen.D'r waren toen nog geen dijkies en borden ...zo van only Sallanders permited :mrgreen:

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 26 mar 2012 14:32
door dita
Harry, :-D
Zowel de kozakken als de scheepsmachinisten zijn dol op paardenkrachten.
En beiden soorten zijn gek op verre reizen maken.
Ga de stamboom maar eens goed na. Wie weet wat je nog tegenkomt.
Of doe het ook maar niet en blijf gelukkig. :-D

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 26 mar 2012 17:20
door Harry G. Hogeboom
Ga de stamboom maar eens goed na.
Hallo Martin, Mart et all,

Ach..de appel valt meestal niet al te ver van de boom ....EN.....hoorde ik van een oud dorpsgenoot " Harry, de dikste proem'n hangt vaakuh an de dunste takkies".......en hij maakte dus geen referentie naar de pruimen die Jantje ooit zag hangen :mrgreen:

Ooit nam ik eens een aanloop om dat verder uit te zoeken, maar dat soort gesnor en gepluis vindt ik wel interessant om te lezen, maar om het zelf te doen is nou niet m'n sterkste kant.

Via via stommelde ik toen tegen iemand aan die met een achternicht van m'n vader is getrouwd en die gaf me het hele verhaal op een briefie terug gezocht tot de vroege 1700's of zo..........van m'n moeders kant had ik dat al op een " stuk papier zo groot als een krant"

Volgens " zij die het weten kunnen" is er verder niks uit te zoeken............ik vertelde dat bij de kruidenier............maaaar kreeg geen extra korting :roll:

DUS.........als er " Kozakken" tussen door gescharreld hebben, dan hebben ze zich goed verscholen " in het struikgewas" :mrgreen:

Wuulluh komt - van mien Va's kante dan- uut Veessen en Heerde en doar die kaaant'n uut, van mien moe's kaantuh is't dichter bie Epe en Voas'n en varder noar Apeldoorn toe.... :mrgreen:

PS.je schiet me een mooi verhaal te binnen:

Tijdens in poging " in die periode nu bijna 20 jaar geleden" vondt ik uit dat er ook verschillende Hogeboom's hier op het Noord Amerikaanse kontinent zijn neergestreken, tot treug in de 1600's toen New York nog Nieuw Amsterdam was, ene Pieter Hogeboom was er toen bij .......
Ik scharrelde want rond via via en kwam er achter dat er ene "Wallace Hogeboom" en meerdere Hogeboom's in Ontario ergens aan de St'Lawrence woonde. Ik had zijn telefoon nummer en belde hem op. Wallace was nou niet de jongeste meer en het was snel duidelijk dat hij geen enkele interesse had in dat " stamboom gesnor"........YES zei hij ietwat ongeduldig " we come from Overthere"....waarbij hij op Nederlnad doelde.........hij ried mij aan om met z'n zuster te praten want die was geinteresseerd in " those nonsence"....
Op het scheiden van de markt......want hij had wel wat beters te doen dan hier over te eikelen :mrgreen: ( hij klonk mij als een echte Hogeboom in de oren :lol: :roll: ...DAT vondt ik wel facinerend!).......op het scheiden van de markt wilde hij nog wel kwijt dat hij afstamde van 2 broers die kennelijk uit " Michigan in de States" naar het Noorden waren getrokken in de " mid 1980ties"..........".I'm a decendent from one of them, the other fellow shacked up with an Indian woman and disappeared in the woods" :lol: :roll: :mrgreen:

Volgens mij was die Wallace familie :mrgreen: ik kan het alleen niet bewijzen :lol:

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 29 mar 2012 12:41
door dita
“U bent van harte welkom”

Zo ongeveer staat deze tekst vermeld op een bord aan de Oostelijke stadsgrens. Sinds een paar weken pas, want de stad wil haar imago t.o.v de Russische toeristen en potentiale kopers verbeteren. Het wordt internationaler gemaakt, zelfs in cyrillisch schrift om de eventuele vooroordelen van de Russische buren ten opzichte van de Finse terughoudendheid te verzachten. Zij komen bij honderden, doen hun inkpen en verdwijnen dan weer richting grens met de taxfree spullen in de achterbak.

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 30 mar 2012 13:54
door dita
De haven ijsbrekers van Helsinki

Helsinki had in de oorlogstijd meerdere ijsbrekers in dienst. De “Hercules” en de “Otso”. De oudste was de “Hercules” gebouwd in Riga in 1912, die daar als riviersleepboot dienst gedaan had. In Finland had zij al enige tijd gevaren als “ijsbrekend sleepstoomschip” onder de naam “B 14” en Helsinki kocht haar in 1922 om hulp te verlenen aan de scheepvaart in de wateren en havens van de stad. De aankoop bleek een miskoop te zijn: haar machinevermogen (364 kw) was te klein om de grotere tankers te assisteren tevens was zij te recht, met gevolg dat zij nogal makkelijk gauw vast in het ijs zat.

Zodoende liet de stad een nieuwe ijsbreker bouwen, de Turso , die uitgerust was met een trippel expansiemachine. Zij had een lengte van 36 meter en was 8,80 meter breed en had een diepgang van 3,60 meter.
Zij werd tijdens de oorlogsjaren in Helsinki gebouwd en kwam in maart 1944 in dienst om hulp te verlenen aan de scheepvaart in de wateren rond de stad. Lang heeft zij dit niet gedaan want al in november 1944 bij de Fins/Russische vrede, werd zij als oorlogsvergoeding (“-buit”) in februari 1945 overgedragen aan de Sovjet Unie om daar in de ijswallen voor Kronstad rennen te maken om de scheepvaart op St. Petersburg op gang te houden. Onder Russische vlag was haar naam “Taifun”.

Van de maanden dat zij in Helsinki werkte zijn nog enige cijfers bekend: zij had in de 951 gevaren uren 575 ton steenkool verbruikt, 4 cbm boomstammen, 708 kilo smeerolie, 840 m3 water en assistentie verleend aan 372 schepen. Daar zij ook als “waterboer” dienst deed had zij 411 ton water geleverd. Alles bij elkaar had zij 875.000 markkaa voor haar baas, de stad, verdiend.
De “Turso” werd, per ongeluk, teruggevonden in 2004 waarna een groep enthousiastelingen haar opkocht en terug naar Finland bracht om haar daar op te knappen en in te richten als museumschip. Nu is dat dan gebeurd en zij ligt dan ook daar te pronken op haar oude stekje.

De derde ijsbreker van de stad Helsinki was de “Otso”. Zij was in 1936 eigenlijk gebouwd om dienst te doen in de scheren van het Ålands Hav en de scheepvaart te assisteren op de havens Hanko en Turku. Dus zij was dan ook helemaal niet echt geschikt voor het havenwerk. Maar daar de stad toch een havenijsbreker nodig had, na de overdracht van de “Turso”, kwam de “Otso”in 1945 voor enige tijd, hier in het havenwerk terecht.

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 02 apr 2012 08:57
door dita
Het volgende stond vanmorgen in de krant onder de kolom van “50 jaar geleden” dus van 2.4.1962.

Vijftig jaar geleden

In de aanloop van de haven van Kotka zijn langs de ren zondag jl 28 flessen konjak gevonden. De vondst heeft een marktwaarde van meer dan 50.000 markaa.
De flessen waren beschermd met zaagsel en verpakt in vier plasticzakken. De douane van Kotka zoekt nu naar het schip en de daders die de zakken op het ijs hebben laten zakken. Het is ook mogelijk dat iemand de plaats van overgeven langs de ijs ren verkeerd heeft begrepen en de zakken niet heeft gevonden.

Tot zover het krantenbericht. Ik dacht om het ook maar op Kombuispraat te zetten, want misschien is er wel “een van ons” die er meer van weet. Dus mannen, kijk eens in de zwarte aantekenboekjes onder begin april 1962.
De foto is van een groepje ijsvissers die vanmorgen voor zessen al probeerden een baars te vangen. En die zitten er nu veel, van ongeveer 500 gr/stuk.

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 02 apr 2012 21:39
door gerard tenerife
“een van ons” die er meer van weet.
Martin, ik had graag bekend dat ik het was :lol: maar nee, mijn herinnering gaan niet verder dan dat ik als stuurman op de Delfborg zat :oops: , of zoals de vice Consul in Edinburgh in mijn monsterboekje schreef, Delfborgh. :)
mvg Gerard.

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 03 apr 2012 07:16
door dita
Gerard,
Je alibi heeft zijn goedkeuring. Maar je was dus wel in de buurt. We zullen het nog eens verifiëren, want dat van de Delfborgh
met een H is wel erg verdacht.
gr. Martin

Re: Langs het fietspad

Geplaatst: 03 apr 2012 13:15
door Hannes
Dus mannen, kijk eens in de zwarte aantekenboekjes onder begin april 1962.
Hallo Martin,

In 1962 was ik de kunst van het lezen en schrijven helaas nog niet machtig, ik kon misschien net een beetje lopen, er stond nog veel leren te wachten.
Ik ben dus nog een "Broekkie".
50.000 Finse marken klinkt enorm veel voor 28 flessies cognac, maar echte Franse cognac heeft natuurlijk zijn prijs.
Wat was in die jaren de wisselkoers van de Finse mark t.o.v. Nederlandse gulden?
Ik meen dat de Duitse mark in die tijd zo rond de 80 cent waard was, in ieder geval minder dan de gulden.

Groeten, Hans.