Her en Der op Tenerife

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

La Gomera

De kaart van de eerste reis van Columbus heeft hard een verfje nodig :roll:

Afbeeldingsteel blue betta fish

Dat was La Gomera, een prachtig eiland met veel natuurschoon om van te genieten, speciaal als je goed ter been bent ;)
wij gaan weer op de ferry naar huis.

Afbeeldingaverage lifespan of a fish

Groeten van Tenerife, Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Her en Der op Tenerife


Flaming June, Flaming trees, ik heb ze gemist met dat binnen zitten :(

Afbeelding


Dick/brazil schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw criteria waren om te verhuizen
Dit is mijn antwoord aan Dick, maar iedereen mag natuurlijk meelezen.

Tsja Dick, wat bezielt een mens, als hij met pensioen gaat, te gaan wonen op een eilandje in het midden van de Atlantic Oceaan waar hij total geen konekties mee heeft en zelfs de taal niet spreekt, dat is een moeilijke vraag.
In de eerste plaats, moeten we het beest zelf bekijken, Ik ben nooit erg “Honkvast” geweest, ik was 15 jaar toen ik de deur uit ging en ging varen en dat heb ik 25 jaar gedaan, met een kleine onderbreeking om naar de zeevaartschool te gaan en in die tijd bij mijn ouders logeerde.
In die 25 jaar heb ik in twee plaatsen in Nederland gewoond, en een in Wales. Ondertussen was ik met een Engelse getrouwd en bleven dus in de buurt van haar familie wonen want ik was toch veel weg. In die tijd woonde je op het schip en ging je naar huis op vacantie. Zeker in de 10 jaar dat ik als kapitein voer, alhoewel de vrouw en kinderen in de vacanties vaak mee voeren.
Toen op een zonnige ochten in Port of Spain (Trinidad) had ik er genoeg van en besloot met varen op te houden en een baan aan de wal te zoeken en zo ging ik dus met een koffer vol met dollars naar huis.(dat kon toen nog)
Het nam bijna een jaar om een baan te vinden, een keer een aflos reisje gemaakt omdat we financieel aan de grond zaten.
Ondertussen was ik geneuteraliseert en Engelsman geworden, en kwam terecht bij een Engelse ketting fabriek als Export Sales Manager, daar zwierf ik ook de heele wereld rond in Planes, Trains and Automobiles, zoals de title van de film zegt.
Gewoonlijk was ik twee weken uit elke vier ergens in de vreemde. Als onderdeel van mijn kontrakt moest ik binnen 5 miles van de fabriek wonen en verhuisden toen naar Bewdley (West Midlands, Engeland). Ook daar hebben we twee huizen gehad, een op min of meer het hoogste punt in het stadje en een aan de rivier de Severn. In de Jaren dat we daar woonden hebben we altijd een boot of een Caravan gehad, want je moest er toch eens uit, waar of niet.
De laatste Jaren gingen we ook wel eens op vacantie naar de Canarische eilanden en vonden het daar prachtig, vooral Tenerife.
We zijn dus eindelijk bij het pensioen aangekomen en we hadden al besloten dat als die dag zou komen we zouden gaan verhuizen., waar naar toe, geen iedee.
Cornwall, waar we ook veel op vacantie geweest waren kwam op de voorgrond, maar huizen zijn daar erg duur en het klimaat, matig., dus gingen we eens op Tenerife kijken.
Eerst eens gekeken hoe woon, maar geen vacantia huizen er uit zien in buurten waar geen toerisme is. Dat stond ons dus wel allemaal aan, groen in het Noorden en vertier in het Zuiden. Het pensioen gaat hier ook wat verder want de algemene kosten zijn minder, dus we besloten om ons huis te verkopen en naar Tenerife te verkassen
We hadden mazzel met de verkoop van ons huis in de UK, de dame die het kocht wilde het als een investment, inklusief meubels, enz om het te verhuren. Dat gaf on de kans om het huis terug te huren en ondertussen voor een woonplaats in Tenerife te zoeken. Daar hadden we dus twee weken voor uit getrokken. Om je dus een iedee te geven, de eerste dag, Maandag, bezochten we 7 huizen en zo verder gedurende de week. Op Vrijdag vonden we wat we zochten en besloten om het weekend op het strand te gaan liggen en het te overdenken, de volgende week bezochten we het huis en de omgeving , dag/avond, nogmaals en besloten het te kopen.
We vonden een goede advokaat, die we volmacht gaven om onze zaken te behartigen, bezochten een bank zodat we geld konden overmaken met een goede wisselkoers, overschrijven van ziekenfonds, van Engeland naar Spanje, wat dus kan als je 65 bent. (Dat zal nu mogelijk veranderen met Brexit, God help us)
De rest van de week besteeden we met het bestellen van meubels, enz want we hadden ons huis verkocht, lock, stock and barrel en hoefden dus weinig over te sturen. Zo verhuisden we dus op 1 Julie 2005 met een koffer elk naar Tenerife, het huis was ondertussen schoon gemaakt en geschildert, de meubels/bedden enz al geinstaleert, om de hoek is een restaurant waar we wat konden eeten ( je kan hier nog steeds een redelijke maaltijd krijgen voo 10 euros, als je natuurlijk biefstuk van de haas wil betaal je 20) wat wil je nog meer en we hebben er nog nooit spijt van gehad.
Het vreemde is dat toen wij, als we op vacantie kwamen, de eerste waren op het strand en zwemmen, nu we hier wonen gaan we nooit naar het strand en zwemmen alleen maar in zwembaden, waarom?? Weet ik niet.
De familie van Engeland komt regelmatig over en wij gaan ook af en toe naar Engeland, dus famile kontakt is er genoeg.
In het kort, wat het belangrijkste was, dat we toch wilden verhuizen als ik met pensioen ging, het klimaat is belangrijk en de mogelijkheid om beter te leven van het zelfde inkomen, De Tenerifians zijn vriendelijk en verder vind je elke nationaliteit onder de zon die hier woont en als we de regen missen, gaan we een paar dagen naar het Noorden van het eiland.

Eilanden gevoel
Ja daar heb je gelijk in, dat bestaat, als je op een eiland woont moet je eerst stappen ondernemen, vliegtuig/ferry, boeken en gebonden aan mogelijkheden en vertrek tijden enz. Daar was ik al aan gewend toen ik werkte in export, eerst de Noordzee, Engels kanaal, oversteken en dan liggen de snelwegen voor je open met vliegen maakt het niets uit. In de UK was voor mij ook genoeg te zien, vandaar de boot of caravan, het buitenland was voor mij niet zo belangrijk, daar werkte ik en werd er voor betaald.
Nu van het eiland af gaan, niet belangrijk voor mij, ik ga dus naar Engeland onder druk van mijn vrouw, ik denk dat ik genoeg gereisd heb, uiteindelijk zijn mijn armen 20 cm langer dan normal, van het koffers sjauwen.
Onze begrafenis is geregelt, we hebben een extra 2 dagen op ijs, om de familie de tijd te geven om over te vliegen, we hadden dus niet op de Virus gerekent.
Ik denk dat dit het wel zo’n beetje is, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten van Tenrife, Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door v+d »

Gerard, je zit daar prima en met een prachtig klimaat volhouden zo.
Ik heb ook voor mijn werk veel gereisd, te veel, mij krijg je geen vliegtuig meer in.
Jammer, ik zou nog wel eens bij Harry in Canada willen gaan buurten .
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door Brazuca »

Hallo Gerard,

Ja, dat is dan jouw verhaal "in a nutshell" (in een notendop) waarvoor dank.
Het zijn min of meer dezelfde overwegingen waar ik aan denk, en ik denk dat je best wel een goede keuze gemaakt hebt.

Misschien één ding wat mijn inziens op langere termijn kan gaan wreken, is dat wanneer je de lokale taal niet spreekt, dat betekent dat je kennissen en vriendenkring toch beperkt blijft, alhoewel er natuurlijk genoeg andere Europese pensionados op Tenerife wonen. Maar als je daar niet op let, kun je dan best wel in een geïsoleerde situatie terecht komen.
Ik denk dat wanneer je op een eiland (of land) gaat wonen waar Spaans gesproken wordt, je ook die taal machtig moet zijn. Het hoeft niet perfect te zijn, maar dat je ook een praatje kunt maken met de lokale bevolking, en jezelf kunt redden, wanneer zij geen Engels spreken.

Ik ben ook een zwerver, en ben in mijn leven al meer dan 20 keer verhuisd, en heb een broertje dood aan routine. Alhoewel met het ouder worden, de dynamiek natuurlijk een stuk minder wordt en ik langer blijf hangen op de plek waar ik nu verblijf.
Nogmaals bedankt voor je uitgebreid verslag waarom en hoe je op Tenerife bent beland.

Ook hier in Brazilië kun je voor minder dan 10 Euro (de man) lunchen (almuerzo), en zoals ik al eerder vermeldt heb, je in de schaduw verplaatsen. (op het minst hete tijdstip van de dag)
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door Martinus »

Het vreemde is dat toen wij, als we op vacantie kwamen, de eerste waren op het strand en zwemmen, nu we hier wonen gaan we nooit naar het strand en zwemmen alleen maar in zwembaden, waarom?? Weet ik niet.
Omdat de meeste zwembaden zoet water hebben en er ook geen zand omheen ligt?
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Her en Der op Tenerife

dick/brazil schreef:
gaat wonen waar Spaans gesproken wordt, je ook die taal machtig moet zijn.
Ben ik roerend met je eens Dick, kom ik ook later nog eens op terug, voor een prater schrijf ik al veel te veel :( :lol:

Ik weet eigenlijk niet goed wat voor fotos ik moet plaatsen, moet ik fotos gaan maken(als het mag) van lege stranden, mensen met maskers, afgesloten speeltereinen, het is een vreemde wereld waarin we leven, maar het heeft hier het resultaat dat we hier minder zieken en doden hebben :D
Morgen weer naar de supermarkt, mogelijk wagen we een bakkie koffie op een terrasje, wel uitgerust met masker en handschoenen :roll:

Maar een plaatje van mijn geliefde bomen

Afbeelding

en aan de waterkant doe je nooit geen kwaad :roll:

Afbeelding

Groeten van Tenerife, Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door v+d »

Dat is een voordeel van die maskers, je kunt nu rustig mensen onherkenbaar fotograferen ;)
Gerard, wij halen al tijden gewoon een prima bakkie koffie bij de Shell tankstations.
Dat kan gewoon zonder maskers en handschoenen, wel buiten op een bankje opdrinken( of in de camper). Hier in de dorpen komt alles wel weer op gang, we mogen zelfs al weer op vakantie.
Nou geniet maar van dat eerste pikheetje buiten de deur.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Her en Der op Tenerife

v+d schreef:
Nou geniet maar van dat eerste pikheetje buiten de deur.
Ik hoef niet de eerste te zijn Jan, ik laat de mensen die geloven dat de virus nonsens is, voorgaan ;) :lol:
Zo heel veel is er nog niet open,voor veelen is het niet de moeite waard, er zijn geen klanten.

There is peace in the valley

Afbeelding

en de Florida Palm trekt zich van alle elende niets aan

Afbeelding

Groeten van Tenerife, Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Her en Der op Tenerife

Nu word het toch te gek, al voor de tweede keer regen dit jaar, het heeft geen zin om daar fotos van te maken ;)

het is rustig op straat

Afbeelding

geen toeristen

Afbeelding

Groeten van Tenerife, Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door v+d »

Ik wou zeggen: "Regen wat is dat"? Maar gelukkig, sinds gisteren weten we weer wat regen is, het kwam met bakken uit de lucht :D
Waarom het dan direct zo koud moet zijn is mij een raadsel, in den Haag zeggen ze dan dat het koue klauwen weer is en dat is het!
Niks voor ouwe kerels ;)


Plaats reactie