Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vliegmachines

Bericht door Roy »

Voorop gesteld dat ik niets van vliegmachines afweet, valt het me op dat die Beluga zulke lichte landingsgestellen heeft.
Als we dit afzetten tegen een Boeing 747 of zo'n heel groot vrachtvliegtuig van Tupulev komt mij het landingsgestel van de Airbus' Beluga wel wat ielletjes over.
Wie kan hier meer uitleg over geven ?.

B.v.d., m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vliegmachines

Bericht door v+d »

Het ding is ontworpen voor volumineus transport hetgeen niet noodzakelijk zwaar transport betekent.
Dat Russische monster is voor zwaar transport ontworpen, verdediging of aanval materiaal zoals tanks en dergelijke zooi.
De Beluga vervoert onderdelen voor Airbus, zoals onderdelen van rompen.
Om het precies te weten zou je de specificaties moeten opzoeken daar zal het wel uit blijken verwacht ik.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vliegmachines

Bericht door Roy »

Lijkt me een plausibele verklaring Jan.
Daar hou ik het dan ook maar op. Bedankt voor je reactie.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt, de Airbus A330-743L Beluga XL heeft een startgewicht van 227 ton en en leeggewicht van 125 ton. Hij neemt dus 102 ton mee en is ruim 1800 m3 groot. Er is maar 1 toestel van gebouwd. De gewone Airbus A300-600ST Beluga is iets kleiner en neemt maar 96 ton mee. Het ruim is 1400 m3. Hiervan zijn 5 toestellen gebouwd.

Vergelijk dit eens met de Boeing Dreamlifter / Large Cargo Freighter (LCF). Die heeft een startgewicht van 364 ton en en leeggewicht van 180 ton. Hij neemt dus 184 ton mee en is 1840 m3 groot. Hiervan zijn vier toestellen gebouwd.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vliegmachines

Bericht door peelander »

Hieronder is de cockpit van??????
22 06 2020.jpg
22 06 2020.jpg (74.69 KiB) 1033 keer bekeken
:D :D :D :lol: :lol: :mrgreen:
Zie Lelijke schepen.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Speciaal transport met een Antonov-124
-
Twee trein toestellen werden deze week in Munchen geladen in deze Antonov-124 voor transport naar Chengdu in China.
De trein toestellen zijn van het het type MAX BOGL TSB.
Elk weegt 36 ton en meet 12.6x2.8x3.7mtr
-
antonov_.jpg
antonov_.jpg (54.92 KiB) 943 keer bekeken
antonov_1.jpg
antonov_1.jpg (46.76 KiB) 943 keer bekeken
Werkspoor Diesel
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2020 19:41

Re: Vliegmaschines

Bericht door Werkspoor Diesel »

HansR schreef: 26 mar 2012 15:45 Het mooiste vliegtuig, ook meest bekende voor de Nederlanse Marine, zijn sporen verdiend in de 2e W.O., voormalig Ned. Indië, Nieuwguinea enz. zowel boven als op het water staat (nog) niet op deze lijst, de Catalina!!!
Hallo, ik ben nieuw op dit gezellige forum.... ik heb bijna 10 jaar in de TD aan de Catalina gewerkt, en ook diverse malen mee mogen vliegen... totdat verleden jaar de Catalina Nederland moest verlaten omdat er geen geld meer was en de altijd (*uche,uche*) ruimhartige overheid ons geen geld wilde geven om de historische luchtvaart te behouden voor Nederland..... ben er nog ziek van......
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vliegmachines

Bericht door Roy »

Ja, ik heb het debacle op een afstandje gevolgd en vindt het nog steeds onvoorstelbaar dat er geen geld uit den Haag kwam.
Jammer hoor !. Niet alleen voor het vliegtuig dat voor Nederland voorgoed verloren is, maar zeker ook voor al die mensen die voor het behoud in Nederland van dit toestel gevochten hebben.
De overheid is in de overtreffende trap gierig. behalve als er internationaal mee gescoord kan worden...........
Hoeveel Catalina's zijn er wereldwijd eigenlijk nog ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

Ik plaats het hier, had ook bij 'Oorlogsherinneringen' gekund.


Vervlogen tijden001.JPG
Vervlogen tijden001.JPG (61.19 KiB) 769 keer bekeken
Vervlogen tijden001a.JPG
Vervlogen tijden001a.JPG (97.02 KiB) 769 keer bekeken
Vervlogen tijden001b.JPG
Vervlogen tijden001b.JPG (81.85 KiB) 769 keer bekeken
Vervlogen tijden001c.JPG
Vervlogen tijden001c.JPG (71.74 KiB) 769 keer bekeken
Vervlogen tijden001d.JPG
Vervlogen tijden001d.JPG (64.81 KiB) 769 keer bekeken

BRON: Defensie -Vliegende Hollander

Voor het artikel
>>> https://magazines.defensie.nl/vliegende ... jden_indie
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

qantas 747.jpg
qantas 747.jpg (34.62 KiB) 558 keer bekeken
Australie nam na 50 jaar emotioneel afscheid van de laatste Boeing 747.
Deze woensdag vertrok voor de laatste keer een Boeing 747 van de Qantas richting de V.S. en wel de Mojave Desert.
Na het vertrek Sydney 'tekende' het vliegtuig een kangeroo op de Flight radar24 ten teken van het afscheid.
qantas.jpg
qantas.jpg (17.67 KiB) 558 keer bekeken


Plaats reactie