Vliegmachines
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
Bedankt Mathieu.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
De eerste vier van dertig nieuwe Dreamliners Boeing 787-9 zijn dit weekeinde overgedragen aan Qatar Airways.
Ze vlogen in een ''konvooi'', zoals op de radar foto te zien is, van de USA naar Doha in Qatar.
De andere 26 volgen in de komende jaren om zich te voegen bij de al 30 kleinere Boeing 787-8, die Qatar Airways
al in haar bezit heeft.
+
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
Hoe een Boeing Dreamliner 787-9 gedwongen wordt te landen in het "territorium"" van concurrent Airbus
=====================================================================================
De Boeing 787-9 (F-HRBE) vlucht AF-403 was opgestegen van het vliegveld van Santiago do Chili met bestemming Parijs.
Een dagelijkse vlucht, die deze keer anders zou verlopen.
Bij het binnenvliegen van het luchtruim van Paraguay moet een flinke koers wijziging plaats hebben vanwege een dichte
wolken massa in dat gebied van zuid Amerika.
+ + +
Dit had tot gevolg dat er meer brandstof verbruikt werd. Mede door de vele tegenwind duurde de vlucht anderhalf uur langer
en was er geen voldoende brandstof aan boord om Parijs te bereiken.
Er moest worden uitgeweken naar een andere luchthaven en dat werd Toulouse in zuid Frankrijk.
Daar waar de fabrieken van Airbus staan, de concurrent van de Dreamliner, die daar de A330neo en de A350XWB produceert.
Van de andere kant gezien is het wel normaal dat Airbus vliegtuigen landen in het Boeing nest van Everett-Paine Field (USA).
Daar is een bedrijf gevestigd, die vliegtuigen overspuit en logo's etc. aanbrengt.
American Airlines, Alaska Airlines en Hawaian Airlines maken daar van deze diensten gebruik.
De Franse Air France kwam dus met een Amerikaans type vliegtuig bij de daar in Toulouse door Frankrijk gesteunde
Europese vliegtuig bouwer.
Maar dat zal in de toekomst niet meer gebeuren. Air France partner KLM gaat met de Boeings vliegen met
Schiphol als thuishaven en Air France gaat met de Airbus A350 op Parijs vliegen.
De Dreamliner tankte bij in Toulouse en vloog vandaar door naar Parijs en arriveerde met 2 uur vertraging.
=====================================================================================
De Boeing 787-9 (F-HRBE) vlucht AF-403 was opgestegen van het vliegveld van Santiago do Chili met bestemming Parijs.
Een dagelijkse vlucht, die deze keer anders zou verlopen.
Bij het binnenvliegen van het luchtruim van Paraguay moet een flinke koers wijziging plaats hebben vanwege een dichte
wolken massa in dat gebied van zuid Amerika.
+ + +
Dit had tot gevolg dat er meer brandstof verbruikt werd. Mede door de vele tegenwind duurde de vlucht anderhalf uur langer
en was er geen voldoende brandstof aan boord om Parijs te bereiken.
Er moest worden uitgeweken naar een andere luchthaven en dat werd Toulouse in zuid Frankrijk.
Daar waar de fabrieken van Airbus staan, de concurrent van de Dreamliner, die daar de A330neo en de A350XWB produceert.
Van de andere kant gezien is het wel normaal dat Airbus vliegtuigen landen in het Boeing nest van Everett-Paine Field (USA).
Daar is een bedrijf gevestigd, die vliegtuigen overspuit en logo's etc. aanbrengt.
American Airlines, Alaska Airlines en Hawaian Airlines maken daar van deze diensten gebruik.
De Franse Air France kwam dus met een Amerikaans type vliegtuig bij de daar in Toulouse door Frankrijk gesteunde
Europese vliegtuig bouwer.
Maar dat zal in de toekomst niet meer gebeuren. Air France partner KLM gaat met de Boeings vliegen met
Schiphol als thuishaven en Air France gaat met de Airbus A350 op Parijs vliegen.
De Dreamliner tankte bij in Toulouse en vloog vandaar door naar Parijs en arriveerde met 2 uur vertraging.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
Qatar Airways heeft de laatste vier onlangs ontvangen Dreamliners 787-9 plus nog drie exemplaren weer teruggestuurd naar de V.S.dream liners qatar airways retour
Reden:
De toestellen zijn nog niet uitgerust met de zogenaamde Q-Suite
+ +
Boeing had voor 2019 geplend om 137 toestellen af te leveren aan verschillende luchtvaart maatschappijen. De laatste 7 zouden
die voor Qatar Airways zijn. Maar in oktober werd al duidelijk dat dit niet zou lukken.
Maar om zich aan het streefgetal van 137 te houden zonder gezichtsverlies werden de 7 toch naar Qatar gevlogen.
Wetende dat ze per omgaande terug zouden worden gevlogen.
Dus 14 lege transatlantische vluchten Victorville (Ca.) - Doha v.v.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
En een Boeing 747-400 (D-ABTL) Flight LH-500 van de LUFTHANSA keerde na ruim vier uur al onder weg te zijn van Frankfurt
naar Rio de Janeiro, voor de kust van Mauretanie om en vloog terug naar Frankfurt.
Het is een dagelijkse vlucht van plm 11 uur vliegen - vertrek Frankfurt 18H05lt aankomst Rio de Janeiro 05H50lt.
Tot aan het keerpunt vloog het toestel op de normale vlieghoogte, maar terug gevlogen werd op een hoogte van 14.000ft
De reden voor het terugkeren is nog niet bekend gemaakt.
Wel had het vliegtuig bij vertrek al een vertraging van meer dan 1 uur.
De laatste vlucht van het toestel had plaatsgevonden op 10 december waarna het vermoedelijk een grote
onderhoudsbeurt heeft gehad.
Deze zaterdagmorgen is de vlucht opnieuw uitgevoerd met een vervangend toestel en lande deze Boeing om 19H50lt te Rio.
+
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
Komt Boeing in 2020 aan de oplevering van de 1000e Dreamliner 787 toe?
=============================================================== Eind 2019 heeft Boeing tot nu toe 936 toestellen afgeleverd sinds het 1e exemplaar in 2011 aan de
ANA (All Nippon Airways).
De produktie zal in 2020 verminderen van 14 naar 12 toestellen per maand.
Ondanks dit moet het magische getal van 1000 exemplaren haalbaar zijn.
Alleen wanneer en aan wie is nog niet te zeggen.
SINGAPORE AIRLINES is één van de kandidaten, die ook 787-10 exemplaren hebben besteld. SINGAPORE AIRLINES ontving in het Boeing 747 tijdperk ook het 1000e exemplaar.
In 2020 hoopt Boeing ook een einde te maken aan de 737MAX crisis.
Honderden toestellen staan klaar om afgeleverd te worden, maar hebben
nog geen veiligheids certificaten. Wellicht aan het einde van het eerste kwartaal.
Met de 777X worden vanaf januari test vluchten gemaakt met de nieuw geleverde GE9X motoren.
=============================================================== Eind 2019 heeft Boeing tot nu toe 936 toestellen afgeleverd sinds het 1e exemplaar in 2011 aan de
ANA (All Nippon Airways).
De produktie zal in 2020 verminderen van 14 naar 12 toestellen per maand.
Ondanks dit moet het magische getal van 1000 exemplaren haalbaar zijn.
Alleen wanneer en aan wie is nog niet te zeggen.
SINGAPORE AIRLINES is één van de kandidaten, die ook 787-10 exemplaren hebben besteld. SINGAPORE AIRLINES ontving in het Boeing 747 tijdperk ook het 1000e exemplaar.
In 2020 hoopt Boeing ook een einde te maken aan de 737MAX crisis.
Honderden toestellen staan klaar om afgeleverd te worden, maar hebben
nog geen veiligheids certificaten. Wellicht aan het einde van het eerste kwartaal.
Met de 777X worden vanaf januari test vluchten gemaakt met de nieuw geleverde GE9X motoren.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
In Parijs werd op het vliegveld Charles de Gaulle het stoffelijk overschot gevonden van een 10-jarige jongen
in het landingsgestel van een vliegtuig van Air France afkomstig uit Abidjan. Vlucht AF703.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
+
En op een vlucht van Transavia - vlucht TO-3450 F-HTVG van Porto naar Funchal - Madeira (3/1) werd de piloot onwel.
Dat gebeurde op een 200nm van Funchal. De co-piloot nam het commando van de vlucht over en besloot terug
te keren naar Porto, waar het vliegtuig 2,5 uur na vertrek weer veilig aan de grond werd gezet.
De piloot aan boord had inmiddels al medische zorg gekregen door een aanwezige arts onder de passagiers. Lage bloeddruk.
Het vliegtuig was teruggekeerd, omdat de co-piloot geen certificaat had, dat toestemming geeft om op het vliegveld van
Funchal te mogen landen. Hiervoor moet de pilooot een speciale training hebben gehad.
De start en landingsbaan op het lokale vliegveld is sterk onderhevig aan plotseling veranderingen van wind -richting en -sterkte
door de invloed van zee en heuvels.
Mede hierdoor neemt de verkeers intensiteit op het vliegveld langzaam af.
+En op een vlucht van Transavia - vlucht TO-3450 F-HTVG van Porto naar Funchal - Madeira (3/1) werd de piloot onwel.
Dat gebeurde op een 200nm van Funchal. De co-piloot nam het commando van de vlucht over en besloot terug
te keren naar Porto, waar het vliegtuig 2,5 uur na vertrek weer veilig aan de grond werd gezet.
De piloot aan boord had inmiddels al medische zorg gekregen door een aanwezige arts onder de passagiers. Lage bloeddruk.
Het vliegtuig was teruggekeerd, omdat de co-piloot geen certificaat had, dat toestemming geeft om op het vliegveld van
Funchal te mogen landen. Hiervoor moet de pilooot een speciale training hebben gehad.
De start en landingsbaan op het lokale vliegveld is sterk onderhevig aan plotseling veranderingen van wind -richting en -sterkte
door de invloed van zee en heuvels.
Mede hierdoor neemt de verkeers intensiteit op het vliegveld langzaam af.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
+
Vandaag 12 januari 2020 is het precies 50 jaar geleden dat de eerste Boeing 747-100 het luchtruim koos.
De boeing van PAN AMERICAN WORLD AIR maakte een vlucht van het vliegveld JF Kennedy NewYork naar Heathrow in Londen.
Met 361 passagiers aan boord (meest werknemers van Boeing) + crew van 19 duurde de vlucht 6,5 uur.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
24 jan 2020
Met het oog op brandgevaar keert een Airbus A380 terug naar haar thuis basis
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Een Airbus A380-800 vlucht LH460 van de LUFTHANSA van Munchen naar Miami met 266 personen
aan boord keerde op 550km westelijk van Frankrijk terug naar Munchen.
De cockpit ontving een rookmelding in het vrachtruim en besloot de vlucht over de oceaan
af te breken. 4 uur na vertrek keerde het toestel terug in Munchen.
Volgens de LUFTHANSA bleek na een inspectie een verwarmings ventilator voor het vrachtruim
problemen te hebben wat de rookontwikkeling veroorzaakte.
De Airbus staat nog steeds aan de grond in Munchen.
+