Re: Vliegmaschines
Geplaatst: 09 feb 2014 22:31
Hallo @all,
Sorry dat ik wat laat reageer, ik heb helaas niet altijd de tijd.
Nu reageer ik niet op elk bericht maar ik kijk steeds en zal af en toe eens een duitje in de zak doen.
Prachtig wat voor mooie foto's en stukjes geschiedenis hier de laatste dagen getoond is.
De naam Jan Olieslagers was mij wel bekend, Clement van Maasdijk niet, dus weer wat geleerd.
Ik vermoedt dat een aantal van die Orion's die René op de vliegbasis Valkenburg gefotografeerd heeft tegenwoordig bij de Duitse Marine vliegt.
Als men die constructie zo bekijkt, en leest hoe die eerste vliegmaschines gebouwd waren, moet men echt respect voor de eerste luchtvaartpioniers hebben.
Mooie plaatjes van de Uiver René.
Zo te zien heeft men dat vliegtuig flink opgeknapt.
In 2011 zag ik de Uiver in Oostwold, wat een verschil, daar zag het vliegtuig er blinkend gepoetst uit.
Wat moet dat een werk zijn om zo'n groot vliegtuig zo te laten glimmen.
Hieronder een link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Taranto
Ondanks de successen werd in februari 1942 toch duidelijk dat het toestel verouderd was.
Tijdens de doortocht van de slagkruisers Scharnhorst, Gneisenau en de zware kruiser Prinz Eugen door het Kanaal, gingen tijdens een aanval op deze schepen alle Swordfish toestellen verloren zonder schade op de schepen aan te richten.
Toch bleef de Swordfish tijdens de oorlog een grote rol spelen en overleefde zelfs haar opvolger, de Fairey Albacore, ook wel "Applecore" genoemd.
In het verloop van de oorlog werd de Swordfish op o.a. escort carriers of Merchant Aircraft Carriers ter onderzeeboot bestrijding ingezet, daarbij werden 14 U-boten vernietigd.
Door de lage start- en landingssnelheid hoefde het vliegdekschip in de regel niet van koers te veranderen om gunstig in de wind te komen.
Was de wind gunstig, kon een Swordfish op een vliegdekschip dat voor anker lag starten en landen.
De laatste operationele acties met de Swordfish gingen tot ongeveer januari 1945 tegen de scheepvaart voor de Noorse kust.
De laatste operationele eenheid met de Swordfish werd op 21 mei 1945 buiten dienst gesteld, de laatste opleidingseeneid in de zomer van 1946.
Groeten, Hans.
Sorry dat ik wat laat reageer, ik heb helaas niet altijd de tijd.
Nu reageer ik niet op elk bericht maar ik kijk steeds en zal af en toe eens een duitje in de zak doen.
Prachtig wat voor mooie foto's en stukjes geschiedenis hier de laatste dagen getoond is.
De naam Jan Olieslagers was mij wel bekend, Clement van Maasdijk niet, dus weer wat geleerd.
Ik vermoedt dat een aantal van die Orion's die René op de vliegbasis Valkenburg gefotografeerd heeft tegenwoordig bij de Duitse Marine vliegt.
Er schijnt nog niet op gereageerd te zijn, maar ik ben toch wel nieuwschierig naar wat foto's van die Silver Dart, Harry.Mocht er een vliegerij enthousiast zijn die meer foto's van deze " Silver Dart" 2 wil hebben dan hoor ik het wel.
Als men die constructie zo bekijkt, en leest hoe die eerste vliegmaschines gebouwd waren, moet men echt respect voor de eerste luchtvaartpioniers hebben.
Mooie plaatjes van de Uiver René.
Zo te zien heeft men dat vliegtuig flink opgeknapt.
In 2011 zag ik de Uiver in Oostwold, wat een verschil, daar zag het vliegtuig er blinkend gepoetst uit.
Wat moet dat een werk zijn om zo'n groot vliegtuig zo te laten glimmen.
Inderdaad Harry, en niet alleen dat, de Swordfish wist de Italiaanse marine in de nacht van 11-12 november 1940 in Tarente ook een gevoelige klap te geven.Die 018F Fairy Swordfish.........is dat niet zo'n "armen en benen" kissie met een dikke sigaar er onder die toendertijd het roer van DE "Bismarck" mooi naar de galamiesjes hielp en vast pinde zodat ze niet meer weg kon komen nadat ze de "Hood" had opgeblazen??
Hieronder een link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Taranto
Ondanks de successen werd in februari 1942 toch duidelijk dat het toestel verouderd was.
Tijdens de doortocht van de slagkruisers Scharnhorst, Gneisenau en de zware kruiser Prinz Eugen door het Kanaal, gingen tijdens een aanval op deze schepen alle Swordfish toestellen verloren zonder schade op de schepen aan te richten.
Toch bleef de Swordfish tijdens de oorlog een grote rol spelen en overleefde zelfs haar opvolger, de Fairey Albacore, ook wel "Applecore" genoemd.
In het verloop van de oorlog werd de Swordfish op o.a. escort carriers of Merchant Aircraft Carriers ter onderzeeboot bestrijding ingezet, daarbij werden 14 U-boten vernietigd.
Door de lage start- en landingssnelheid hoefde het vliegdekschip in de regel niet van koers te veranderen om gunstig in de wind te komen.
Was de wind gunstig, kon een Swordfish op een vliegdekschip dat voor anker lag starten en landen.
De laatste operationele acties met de Swordfish gingen tot ongeveer januari 1945 tegen de scheepvaart voor de Noorse kust.
De laatste operationele eenheid met de Swordfish werd op 21 mei 1945 buiten dienst gesteld, de laatste opleidingseeneid in de zomer van 1946.
Groeten, Hans.