Pagina 73 van 108

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 24 okt 2019 12:04
door jdbvos
Naam van het toestel gezien ??? :lol: :lol:

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 24 okt 2019 15:06
door Gert Schouwstra
ERAF, hahaha.
ERAF.png
ERAF.png (619.77 KiB) 1554 keer bekeken

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 30 okt 2019 02:04
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Was dit misschien 1 van die F-16-ers die maandagmorgen boven noord Nederland door de geluidsbarriere vlogen? :wink: :wink:
+
F 16.jpg
F 16.jpg (18.66 KiB) 1478 keer bekeken
+

Of zeze :roll:
+
met straal aandrijving.jpg
met straal aandrijving.jpg (16.84 KiB) 1478 keer bekeken
+

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 10 nov 2019 02:46
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
qatar cargo.jpg
qatar cargo.jpg (23.55 KiB) 1398 keer bekeken
+
Qatar cargo voert een vlucht uit van slechts 38km met een Boeing 777.
Vermoedelijk de kortste vlucht in de geschiedenis van cargo-transport.
De vlucht werd uitgevoerd van Nederland naar Belgie over een afstand van 38km in 9 minuten.
De vlucht had plaats op 3 november tijdens een reguliere vlucht van Doha naar Mexico City.
Op die vlucht wordt een tussenstop gemaakt in Luik (B).
Tijdens deze stop laste te maatschappij een extra vlucht in naar Maastricht (Nl) om een nieuwe Nederlandse klant
van dienst te zijn. Om wie het gaat en om welke lading werd door de vervoerder niet bekend gemaakt.
Wel dus dat de lading bijna aan huis werd bezorgd.
+
flight QR 8173.jpg
flight QR 8173.jpg (22.21 KiB) 1398 keer bekeken
+
Ondanks de korte vlucht (9 minuten) kreeg vlucht nr QR8173 wel veel kritiek met betrekking tot de impact van de vlucht
op het milieu. Met name over de CO2 uitstoot, waar zoveel over te doen is de laatste tijd.
Maar Qatar verdedigde zich door het feit dat de 'klant koning is' en zodoende de vlucht werd uitgevoerd.
En er geen gebruik gemaakt werd via transport over de weg of per trein.
Per trein duurt het van Luik naar Maastricht 32 minuten, over de weg 1 uur.
Door de te korte startbaan in Maastricht, kon het vliegtuig vandaar niet direct naar Mexico City opstijgen,
maar moest de vlucht weer via Luik plaats hebben, vanwaar de vlucht naar Mexico City werd vervolgd.
Nog even over de CO2 uitstoot.
Per m3 lading -p/km stoot een vliegtuig ca. 500g CO2 uit
Een vrachtwagen gemiddeld 60 - 150g en de trein 30 - 100g
Dit werkt dus niet mee aan het programma van de vliegtuig wereld om de uitstoot in de toekomst terug te brengen naar 0.
Waarschijnlijk zal dezelfde vlucht Luik-Maastricht-Luik 10 november, vandaag dus, opnieuw uitgevoerd worden.
En wie weet, als het aan de klant ligt, een gewoonte worden???

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 15 nov 2019 01:51
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
plane.jpg
plane.jpg (30.13 KiB) 1328 keer bekeken
+
project.jpg
project.jpg (106.88 KiB) 1328 keer bekeken
+
Er is al weer een nieuwe duur-record vlucht poging onderweg van de vliegtuigmaatschappij Qantas.
Deze keer met een gloednieuwe Boeing 787-9 (VH-ZNJ). Door de Qantas op 8 november in Los Angeles ontvangen.
Afgelopen woensdag vloog het toestel van Los Angeles naar Londen.
De record poging is voor de non-stop vlucht Londen - Sydney.
Vertrek donderdag 14/11 06H20 vanaf Londen met aankomst Sydney 15/11 12H00 over een afstand van 9.188 nMiles.
Vluchtduur van Plm 20 uur.
Het toestel heeft een minimale lading aan boord voor de maximale hoeveelheid brandstof.
Verder een beperkt aantal passagiers en pers. Alsmede onderzoekers en voldoende bemanning.
+
Vorige maand voerde Qantas een vlucht uit van New York naar Sydney over een afstand van 8.646 nMiles.
+
Voor de toekomst staan nog test vluchten geboekt van Brisbane, Sydney en Melbourne naar Londen, New York en ook
Rio de Janeiro.

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 16 nov 2019 03:12
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
En het is ze weer gelukt
+
qantas_1.jpg
qantas_1.jpg (44.31 KiB) 1288 keer bekeken
+

De vlucht vertrok van Londen om 06H09 donderdag en aankomst Sydney was 19 uur en 30 minuten later.
Australische tijd vrijdag 14H39. Tijdsverschil Engeland - Australie 11 uur.

+
Qantas_2.jpg
Qantas_2.jpg (36.16 KiB) 1288 keer bekeken
+

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 02 dec 2019 00:57
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
qatar  cargo.jpg
qatar cargo.jpg (16.99 KiB) 1221 keer bekeken
+
Er is al weer een einde gekomen aan de kortste (vracht)vlucht van Qatar Airways van Maastricht naar Luik.
Deze vlucht werd uitgevoerd op 3 en 10 november.
Vlucht QR 8173 : Doha - Maastricht - Luik - Mexico City - Los Angeles
Daarna werd Maastricht weer overgeslagen.
Helaas zijn er geen bijzonderheden bekend om welk soort lading het gaat, waar de ontvanger in Maastricht
er op stond, dat het bij hem ''aan huis'' bezorgd zou worden.
Qatar kan niet vanaf Maastricht starten naar Mexico door de korte startbaan.
Die is in Maastricht 2750mtr en in Luik 3650mtr. Vandaar dat er nu weer allen via Luik wordt gevlogen.
De Nederlandse minister van infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen heeft gezegd dat zij deze korte
(vracht)vluchten - met een afstand van minder dan 100km tussen twee luchthavens - wil verbieden.
Dit om de CO2 uitstoot te verminderen.

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 02 dec 2019 01:24
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
ELF UUR VLIEGEN EN GEEN METER OPGESCHOTEN
klm-1.jpg
klm-1.jpg (31.52 KiB) 1217 keer bekeken
klm-2.jpg
klm-2.jpg (25.27 KiB) 1217 keer bekeken
Zo zou je het volgende kunnen samenvatten.
Een vlucht van de KLM KL685 met een Boeing 747-400M (PH-BFT) vertrok 28/11 om 13H40GMT van Schiphol met bestemming Mexico City.
Om 19H37GMT, 6 uur later dus toen de kustlijnen van de V.S. en Canada al in zicht kwamen, kreeg de cockpit een mededeling
van een eruptie van de vulkaan POPOCATEPETL in Mexico, die een grote wolk van as e.a. veroorzaakte boven een groot deel
van Mexico, inclusief Mexico City.
klm-3.jpg
klm-3.jpg (25.74 KiB) 1217 keer bekeken
Door deze onverwachte kritieke situatie aldaar moesten de piloten een beslissing nemen: of uitwijken naar een ander vliegveld in de buurt
of terugkeren naar Schiphol.
1. Vanwege het ontbreken van visa's van veel passagiers voor de V.S. of Canada was het uitwijken hier naar toe geen praktische oplossing.
2. De vracht lading - het was namelijk een 400M (M=mix van cargo en passagiers) - bestond o.a. uit een levende have van (ren)paarden.
Een uitwijk haven stond daar ook niet op te wachten of had geen voorzieningen voor zo een lading.
Er was nog genoeg brandstof aan boord. Dus een beslissing was snel genomen: Terug vliegen naar Schiphol.
Zodoende werd boven Québec weer koers gezet naar Schiphol, waar het toestel veilig lande om 01H30Gmt 29/11.
Bijna 11 uur na vertrek van hetzelfde Schiphol.
klm-4.jpg
klm-4.jpg (40.26 KiB) 1217 keer bekeken

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 02 dec 2019 15:22
door Johnny
Dat was dan een echt rondje van de zaak...Mazzel dat ze genoeg peut aan boord hadden!

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 09 dec 2019 16:50
door Gert-jan
In 1990 maakte ik een rondrit door Florida. Daar kwam ik langs een fabriek waar ze watervliegtuigen bouwden. Een piloot, met een tante in Nederland, bood mij toen een vlucht aan met een van hun vliegtuigen. Heb ik toen dankbaar aanvaard. Wat een beleving. Zomaar landen op een meer of een rivier en weer opstijgen. En even de kant op voor een mooie foto. Is hier niet mogelijk.