- qatar cargo.jpg (23.55 KiB) 1411 keer bekeken
+
Qatar cargo voert een vlucht uit van slechts 38km met een Boeing 777.
Vermoedelijk de kortste vlucht in de geschiedenis van cargo-transport.
De vlucht werd uitgevoerd van Nederland naar Belgie over een afstand van 38km in 9 minuten.
De vlucht had plaats op 3 november tijdens een reguliere vlucht van Doha naar Mexico City.
Op die vlucht wordt een tussenstop gemaakt in Luik (B).
Tijdens deze stop laste te maatschappij een extra vlucht in naar Maastricht (Nl) om een nieuwe Nederlandse klant
van dienst te zijn. Om wie het gaat en om welke lading werd door de vervoerder niet bekend gemaakt.
Wel dus dat de lading bijna aan huis werd bezorgd.
+
- flight QR 8173.jpg (22.21 KiB) 1411 keer bekeken
+
Ondanks de korte vlucht (9 minuten) kreeg vlucht nr QR8173 wel veel kritiek met betrekking tot de impact van de vlucht
op het milieu. Met name over de CO2 uitstoot, waar zoveel over te doen is de laatste tijd.
Maar Qatar verdedigde zich door het feit dat de 'klant koning is' en zodoende de vlucht werd uitgevoerd.
En er geen gebruik gemaakt werd via transport over de weg of per trein.
Per trein duurt het van Luik naar Maastricht 32 minuten, over de weg 1 uur.
Door de te korte startbaan in Maastricht, kon het vliegtuig vandaar niet direct naar Mexico City opstijgen,
maar moest de vlucht weer via Luik plaats hebben, vanwaar de vlucht naar Mexico City werd vervolgd.
Nog even over de CO2 uitstoot.
Per m3 lading -p/km stoot een vliegtuig ca. 500g CO2 uit
Een vrachtwagen gemiddeld 60 - 150g en de trein 30 - 100g
Dit werkt dus niet mee aan het programma van de vliegtuig wereld om de uitstoot in de toekomst terug te brengen naar 0.
Waarschijnlijk zal dezelfde vlucht Luik-Maastricht-Luik 10 november, vandaag dus, opnieuw uitgevoerd worden.
En wie weet, als het aan de klant ligt, een gewoonte worden???