Hoe een Boeing Dreamliner 787-9 gedwongen wordt te landen in het "territorium"" van concurrent Airbus
=====================================================================================
De Boeing 787-9 (F-HRBE) vlucht AF-403 was opgestegen van het vliegveld van Santiago do Chili met bestemming Parijs.
Een dagelijkse vlucht, die deze keer anders zou verlopen.
Bij het binnenvliegen van het luchtruim van Paraguay moet een flinke koers wijziging plaats hebben vanwege een dichte
wolken massa in dat gebied van zuid Amerika.
+
- afgeweken route kaart _ links.jpg (23.88 KiB) 1416 keer bekeken
+
- dikke wolken massas _ rood gekleurd.jpg (79.63 KiB) 1416 keer bekeken
+
Dit had tot gevolg dat er meer brandstof verbruikt werd. Mede door de vele tegenwind duurde de vlucht anderhalf uur langer
en was er geen voldoende brandstof aan boord om Parijs te bereiken.
Er moest worden uitgeweken naar een andere luchthaven en dat werd Toulouse in zuid Frankrijk.
Daar waar de fabrieken van Airbus staan, de concurrent van de Dreamliner, die daar de A330neo en de A350XWB produceert.
Van de andere kant gezien is het wel normaal dat Airbus vliegtuigen landen in het Boeing nest van Everett-Paine Field (USA).
Daar is een bedrijf gevestigd, die vliegtuigen overspuit en logo's etc. aanbrengt.
American Airlines, Alaska Airlines en Hawaian Airlines maken daar van deze diensten gebruik.
De Franse Air France kwam dus met een Amerikaans type vliegtuig bij de daar in Toulouse door Frankrijk gesteunde
Europese vliegtuig bouwer.
Maar dat zal in de toekomst niet meer gebeuren. Air France partner KLM gaat met de Boeings vliegen met
Schiphol als thuishaven en Air France gaat met de Airbus A350 op Parijs vliegen.
De Dreamliner tankte bij in Toulouse en vloog vandaar door naar Parijs en arriveerde met 2 uur vertraging.