Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 710
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Klaas Buytenwegh schreef: 05 sep 2020 22:25Als ik zijn kaartje goed bekijk zie ik dat de ILS nadering vanuit NO- richting is. Werd het vliegveld niet vanaf de andere kant aangevlogen?
De baan op Ypb lag ZW-NO omdat dat de meest voorkomende windrichting is in West Europa. En als ik me goed herinner was er inderdaad alleen maar een GCA in de landingsrichting ZW. Dus bij oostenwind, jammer dan.

Klaas Buytenwegh schreef: 05 sep 2020 22:25Tweede vraag; gebruikt de militaire luchtvaart hetzelfde ILS systeem als de burgerluchtvaart ?.
De militairen gebruikten (gebruiken?) het GCA (ground-controlled approach) systeem. Dit lees ik daarover op Wiki:
NATO has kept GCA active while civil aviation adopted the instrument landing system (ILS).
Maar de tijd staat niet stil en dit staat er ook:
Global Positioning System (GPS) based approaches that provide both lateral and vertical guidance are coming into widespread use, with approach minima as good as, or nearly as good as, GCA or ILS.

Ik weet wel dat als de GCA niet operationeel was, er dan geen Starfighter de lucht in ging (zestiger jaren vlb. Leeuwarden).

Adri
Laatst gewijzigd door Breeze op 06 sep 2020 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Sparks316
Berichten: 466
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparks316 »

Nou Klaas, de ILS die ik heb neergezet werkt dus vanuit het noordoosten maar kan wel degelijk vanuit het zuidwesten worden aangevlogen, alleen heb je dan geen hoogte-info. Aangezien de meeste velden in de "hoofdrichting" ILS hebben, is die doorgaans in NL in zuidwestelijke richting georienteerd.
Militairen gebruiken al heel lang TACAN maar tegenwoordig vind je ook regelmatig ILS (Volkel en Eindhoven hebben beiden ILS, naast de TACAN die er ook staat). Een ILS ontvanger kan weer niks met TACAN en omgekeerd.
Civiele kisten hebben nooit TACAN-spul aan boord en omdat bv. vroegâh Ypenburg het veld voor buitenlandse gasten was, was EHYB dus ook de luchthaven daarvoor, of het moest zulk slecht weer zijn, dan ging men naar Schiphol of Zestienhoven. Toen Ypenburg dicht ging, nam Valkenburg die rol over en kreeg toen ook heel rap naast de TACAN van Ypenburg ook ILS-voorzieningen. Die zijn inmiddels natuurlijk ook weer verdwenen.
Maar ik denk in principe dat militaire kisten nog altijd TACAN gebruiken voor hun navigatie, want of een TACAN receiver iets met VOR kan weet ik eigenlijk ook niet. Met ILS kunnen ze volgens mij ook niks, maar ik ben ook weer geen echte expert :mrgreen:
Overigens zie ik dat Adri ook al gereageerd heeft.
Louis

Klaas Buytenwegh
Berichten: 582
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Vliegmachines

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Adri en Louis,
Bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Beide verhalen zijn aanleiding om me wat verder te verdiepen in deze materie. Geweldige hulpmiddelen om een vlucht veilig te laten verlopen. Met respect denk ik terug aan de mensen, die een vlucht over één de oceanen of de Noordpool met waarschijnlijk mindere (beperktere) middelen (inclusief de toestellen) goed volbrachten. Recent kreeg van mijn kleinkinderen een DVD over een vlucht en vlucht voorbereiding van Zurich naar New-York. Een interessante uitleg door de piloten van een Airbus A330 over de vlucht zelf. Minstens zo interessant vond ik de uitleg van de "dispatcher" over de voorbereiding van de vlucht. De uitleg over de te laden hoeveelheid brandstof, de North Atlantic Tracks en de zogenaamde ETOPS waar de toestellen met twee motoren te maken hebben. Nooit bij stil gestaan, respect voor dat hele wereldje. Om een vergelijking te maken met de huidige container-vaart, voor een zeer groot gedeelte beslist en bepaald de wal organisatie. Als ik dat vergelijk met de eerste jaren van mijn vaartijd is er wel heel veranderd.
Grt.
Klaas.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3479
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Een ANTONOV 124 was deze week de V.S. behulpzaam bij een binnenlands transport van brandblus materiaal voor de bestrijding van de
branden in Californie.
Het vliegtuig was geladen in New Jersey met brandweer wagens en ander materiaal en loste dit in Los Angeles.
antonov-1.jpg
antonov-1.jpg (15.58 KiB) 182 keer bekeken
antonov-2.jpg
antonov-2.jpg (20.55 KiB) 182 keer bekeken
en een niet alledaags kijkje in het laadruim
antonov_3.jpg
antonov_3.jpg (92.42 KiB) 182 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 1084
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vliegmachines

Bericht door Jinny »

Sooo, kon dat wel?
Jones-act en zo
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

roy
Berichten: 12455
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vliegmachines

Bericht door roy »

Ja, dat lijkt mij ook wel interessant om te weten.................. :roll: :!: :idea:
Nood breekt wetten, kennen ze in het land van onbegrensde mogelijkheden toch niet :!: :?: :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh
Berichten: 582
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Vliegmachines

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jones Act, is een maritieme wet en heeft geen betrekking op luchtvaart. Jammer voor Boeing.
Grt.
Klaas.

roy
Berichten: 12455
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vliegmachines

Bericht door roy »

O, ik dacht dat dit voor al het binnenlandse verkeer gold.
Weer wat geleerd. ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................



Plaats reactie