Pagina 87 van 108

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 06 sep 2020 10:35
door Breeze
Klaas Buytenwegh schreef: 05 sep 2020 22:25Als ik zijn kaartje goed bekijk zie ik dat de ILS nadering vanuit NO- richting is. Werd het vliegveld niet vanaf de andere kant aangevlogen?
De baan op Ypb lag ZW-NO omdat dat de meest voorkomende windrichting is in West Europa. En als ik me goed herinner was er inderdaad alleen maar een GCA in de landingsrichting ZW. Dus bij oostenwind, jammer dan.

Klaas Buytenwegh schreef: 05 sep 2020 22:25Tweede vraag; gebruikt de militaire luchtvaart hetzelfde ILS systeem als de burgerluchtvaart ?.
De militairen gebruikten (gebruiken?) het GCA (ground-controlled approach) systeem. Dit lees ik daarover op Wiki:
NATO has kept GCA active while civil aviation adopted the instrument landing system (ILS).
Maar de tijd staat niet stil en dit staat er ook:
Global Positioning System (GPS) based approaches that provide both lateral and vertical guidance are coming into widespread use, with approach minima as good as, or nearly as good as, GCA or ILS.

Ik weet wel dat als de GCA niet operationeel was, er dan geen Starfighter de lucht in ging (zestiger jaren vlb. Leeuwarden).

Adri

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 06 sep 2020 10:40
door Sparks316
Nou Klaas, de ILS die ik heb neergezet werkt dus vanuit het noordoosten maar kan wel degelijk vanuit het zuidwesten worden aangevlogen, alleen heb je dan geen hoogte-info. Aangezien de meeste velden in de "hoofdrichting" ILS hebben, is die doorgaans in NL in zuidwestelijke richting georienteerd.
Militairen gebruiken al heel lang TACAN maar tegenwoordig vind je ook regelmatig ILS (Volkel en Eindhoven hebben beiden ILS, naast de TACAN die er ook staat). Een ILS ontvanger kan weer niks met TACAN en omgekeerd.
Civiele kisten hebben nooit TACAN-spul aan boord en omdat bv. vroegâh Ypenburg het veld voor buitenlandse gasten was, was EHYB dus ook de luchthaven daarvoor, of het moest zulk slecht weer zijn, dan ging men naar Schiphol of Zestienhoven. Toen Ypenburg dicht ging, nam Valkenburg die rol over en kreeg toen ook heel rap naast de TACAN van Ypenburg ook ILS-voorzieningen. Die zijn inmiddels natuurlijk ook weer verdwenen.
Maar ik denk in principe dat militaire kisten nog altijd TACAN gebruiken voor hun navigatie, want of een TACAN receiver iets met VOR kan weet ik eigenlijk ook niet. Met ILS kunnen ze volgens mij ook niks, maar ik ben ook weer geen echte expert :mrgreen:
Overigens zie ik dat Adri ook al gereageerd heeft.

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 06 sep 2020 11:52
door Klaas Buytenwegh
Adri en Louis,
Bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Beide verhalen zijn aanleiding om me wat verder te verdiepen in deze materie. Geweldige hulpmiddelen om een vlucht veilig te laten verlopen. Met respect denk ik terug aan de mensen, die een vlucht over één de oceanen of de Noordpool met waarschijnlijk mindere (beperktere) middelen (inclusief de toestellen) goed volbrachten. Recent kreeg van mijn kleinkinderen een DVD over een vlucht en vlucht voorbereiding van Zurich naar New-York. Een interessante uitleg door de piloten van een Airbus A330 over de vlucht zelf. Minstens zo interessant vond ik de uitleg van de "dispatcher" over de voorbereiding van de vlucht. De uitleg over de te laden hoeveelheid brandstof, de North Atlantic Tracks en de zogenaamde ETOPS waar de toestellen met twee motoren te maken hebben. Nooit bij stil gestaan, respect voor dat hele wereldje. Om een vergelijking te maken met de huidige container-vaart, voor een zeer groot gedeelte beslist en bepaald de wal organisatie. Als ik dat vergelijk met de eerste jaren van mijn vaartijd is er wel heel veranderd.
Grt.
Klaas.

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 17 sep 2020 03:03
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Een ANTONOV 124 was deze week de V.S. behulpzaam bij een binnenlands transport van brandblus materiaal voor de bestrijding van de
branden in Californie.
Het vliegtuig was geladen in New Jersey met brandweer wagens en ander materiaal en loste dit in Los Angeles.
antonov-1.jpg
antonov-1.jpg (15.58 KiB) 1087 keer bekeken
antonov-2.jpg
antonov-2.jpg (20.55 KiB) 1087 keer bekeken
en een niet alledaags kijkje in het laadruim
antonov_3.jpg
antonov_3.jpg (92.42 KiB) 1087 keer bekeken

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 17 sep 2020 07:43
door Jinny
Sooo, kon dat wel?
Jones-act en zo

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 20 sep 2020 12:59
door Roy
Ja, dat lijkt mij ook wel interessant om te weten.................. :roll: :!: :idea:
Nood breekt wetten, kennen ze in het land van onbegrensde mogelijkheden toch niet :!: :?: :roll:

m.v.g., Roy

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 20 sep 2020 15:58
door Klaas Buytenwegh
Jones Act, is een maritieme wet en heeft geen betrekking op luchtvaart. Jammer voor Boeing.
Grt.
Klaas.

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 20 sep 2020 20:01
door Roy
O, ik dacht dat dit voor al het binnenlandse verkeer gold.
Weer wat geleerd. ;)

m.v.g., Roy

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 22 sep 2020 20:40
door Allen
001 -- 1996 airshow in Praag:
Nederlandse F-16 naast een Russische Sukhoi Su-27 Flanker en een
Tsjechische Aero L-39 Albatros.
001.JPG
001.JPG (58.69 KiB) 885 keer bekeken


002 -- 2 Typhoons.
002.JPG
002.JPG (59.73 KiB) 885 keer bekeken


003 -- 2 Amerikaanse F-16’s vanuit een KC-135 tanker.
003.JPG
003.JPG (32.26 KiB) 885 keer bekeken


004 -- KC-135 tankt een duo F-15E’s tijdens een oefening bij.
004.JPG
004.JPG (30.76 KiB) 885 keer bekeken
BRON: Defensie

Re: Vliegmachines

Geplaatst: 24 sep 2020 02:45
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
last boeing a380.jpg
last boeing a380.jpg (47.13 KiB) 817 keer bekeken
De produktie van de Airbus A380, het grootste type passagiers vliegtuig, komt tot een einde.
Het laatste toestel wordt momenteel in Toulouse afgebouwd. Het type toestel was geen succes.
Te groot en onrendabel.
Het laatste toestel met bouwnummer 272 wordt afgeleverd aan Emirates Airlines
die er al 115 heeft.
Diverse luchtvaart maatschappijen waaronder Air France en de Lufthanse stoten hun A380's af.