Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3733
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

BIJ DE LAATSTE LANDING VAN DE KLM JUMBO HOUDT DE POLITIE SPOTTERS WEG VAN DE LUCHTHAVEN.

De gemeente Haarlemmermeer heeft enthousiastelingen en vliegtuigspotters - vliegtuigkijkers en fotografen - gevraagd om zondag 25 oktober niet naar Schiphol af te reizen om de laatste landing van een Boeing 747-400M te zien van de KLM.
KLM-747-400M.jpg
KLM-747-400M.jpg (44.63 KiB) 527 keer bekeken
De gemeente maakt zich zorgen over de vorming van agglomeraties en het niet naleven van de regels van het coronavirus.

De KLM was van plan om in maart haar 747 Combi, een model waarin passagiers en vracht de cabine delen, buiten gebruik te stellen, maar vanwege de coronavirus-epidemie besloot de luchtvaartmaatschappij er drie in gebruik te houden voor een luchtbrug tussen China en Nederland.
Op de datum van die eerste buiten dienst stelling in maart negeerden tientallen belangstellenden de aanbeveling om weg te blijven en namen de nabijgelegen landingsbaan van Schiphol in gebruik om de landing te zien.
Aeroporto-Schiphol-Spotting.jpg
Aeroporto-Schiphol-Spotting.jpg (50.96 KiB) 527 keer bekeken
Wereldwijd staat de luchthaven bekend om haar vrije toegangsgebieden op enkele tientallen meters van de start- en landingsbanen, zonder scheidingsnet en met zeer lage hekken.
Om te voorkomen dat dezelfde samenscholing deze zondag opnieuw plaatsvindt, zullen de politie en inspecteurs op de luchthaven en omgeving aanwezig zijn om de beweging te controleren. De burgemeester van Haarlemmermeer, Marianne Schuurmans, zei dat ze de waarnemersgebieden zal sluiten als de aanbeveling niet wordt opgevolgd.

De laatste Boeing 747-400M van KLM, genaamd 'Vancouver City', zal zondag rond 16.30 uur op Schiphol landen. De uiteindelijke landing zal live worden uitgezonden op luchtvaartkanalen op YouTube.

Rest nog te vermelden dat, ondanks het einde van het tijdperk van de Jumbo-passagiersvliegtuigen bij KLM, de 747-400F - puur vrachtversie - nog enige tijd zal blijven opereren in de kleuren van de Nederlandse KLM Cargo-divisie.
KLM-Cargo-747.jpg
KLM-Cargo-747.jpg (37.6 KiB) 527 keer bekeken


Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3733
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

@allen.jpg
@allen.jpg (3.16 KiB) 398 keer bekeken
Lufthansa jumbo's mogen niet opstijgen vanaf het vliegveld waar ze zijn 'opgeslagen'.
lufthanse boeings op vliegveld twente.jpg
lufthanse boeings op vliegveld twente.jpg (35.5 KiB) 398 keer bekeken
Zes Lufthansa Boeing 747-400's, geparkeerd voor een lange periode op Twente Airport, zitten vast op hun plek nadat ze een startverbod hebben gekregen.
Sinds hun aankomst in juli 2020 was het vooruitzicht dat ze zouden worden ontmanteld op de luchthaven zelf, dat een bedrijf heeft dat gespecialiseerd is in dit soort diensten. Lufthansa heeft echter besloten dat het ontmantelings proces ergens anders zal plaatsvinden. Toen deed zich een groot probleem voor.
De Nederlandse autoriteit ILT (Inspectie voor Leefomgeving en Transport), die de transport- en milieukwesties in Nederland regelt, geeft aan geen toestemming te geven voor het opstijgen van vliegtuigen zo groot als de Jumbo, aangezien de luchthaven niet bereid is om veilige omstandigheden te bieden aan zo een operatie.
“Op Twente Airport kunnen grote vliegtuigen landen, maar alleen voor demontage. De infrastructuur en vertrekprocedures zijn niet goedgekeurd voor apparatuuroperaties op dit vliegveld, dus de Lufthansa-vliegtuigen staan legaal vast”, aldus ILT, aldus de krant Tubantia.
Luchthaven Twente en ILT zijn nog in overleg wat er kan, maar de luchthaven zegt al een rechtszaak te zijn begonnen. Drie vliegtuigen zouden deze week vertrekken.
Als er geen beslissing of overeenkomst is genomen, zal de luchthaven het proces voortzetten, in de hoop door te kunnen gaan met de ontmanteling van de Boeings 747.
==
Dit in tegenstelling tot ATLAS AIR, de maatschappij met de meeste 747 vracht Boeings in bedrijf.
Zelfs de laatste die nog geparkeerd stond in de woestijn in de V.S.is van stal gehaald.
Het bedrijf vliegt nu met 38 toestellen, 4 van het model -8F en de andere -400F
Atlas-Air-747-8F.jpg
Atlas-Air-747-8F.jpg (41.45 KiB) 398 keer bekeken
CARGOLUX uit Luxemburg is goede tweede momenteel met 30 Jumbos.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3733
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

lufthansa_twente.jpg
lufthansa_twente.jpg (32.35 KiB) 348 keer bekeken
Lufthansa 747’s mogen toch vertrekken
29 oktober 2020

ENSCHEDE – De rechtszaak, die donderdagmiddag 29 oktober zou dienen tussen Technology Base en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), is niet door gegaan.
Technology Base (waar Twente Airport onderdeel van uitmaakt) trekt de voorlopige voorziening bij de rechtbank in omdat de ILT en Technology Base overeenstemming hebben bereikt over het vertrek van zes Boeings 747-400’s van Lufthansa.
Technology Base en de ILT hebben de afgelopen dagen constructief overlegd om een oplossing te vinden voor het veilig kunnen vertrekken van de vliegtuigen.

Twente Airport verduidelijkt aan de inspectie enkele specificaties van de veiligheidsprotocollen voor dit type zeer grote toestellen. Door te voldoen aan dit soort veiligheidseisen (onder meer over gebruik startbaan, vliegtuigen moeten licht zijn en weinig brandstof meenemen) kan de ILT eenmalig een ontheffing afgeven.
Beide partijen zijn het eens dat de huidige gang van zaken niet voor herhaling vatbaar is. De toestellen van Lufthansa kunnen daarmee vertrekken vanaf Twente Airport. Het eerste toestel zal op korte termijn vertrekken. Lufthansa is in gesprek met belangstellende kopers voor de toestellen. Drie toestellen zijn al verkocht en zullen voor de jaarwisseling vertrekken. De andere drie zullen conform planning eind juni 2021 weg zijn van Twente Airport.
Aanleiding
De aanleiding voor het probleem was dat Lufthansa drie van de zes op deze luchthaven geparkeerde Boeing 747-400s naar een opslag in het Amerikaanse Mojave wil verplaatsen voor ontmanteling bij het Amerikaanse bedrijf GE Aviation Materials dat vijf van de zes op Twente geparkeerde toestellen heeft gekocht. De toestellen mochten echter niet vertrekken omdat de luchthaven wel een landingsvergunning heeft, maar er geen toestemming voor vertrek was verleend door de Inspectie voor Leefomgeving en Transport.
Volgens de Inspectie kleefden er aan het vertrek van de zware vliegtuigen veiligheidsrisico’s terwijl ook de vertrekprocedures niet waren vastgesteld. Evenmin beschikte de luchthaven over een verplicht veiligheidscertificaat.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 8154
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Ik heb er ook nog een paar, die ik ooit naar de familie stuurde...
Bijlagen
KLM Douglas DC8 Intercontinental jet.png
KLM Douglas DC8 Intercontinental jet.png (816.87 KiB) 297 keer bekeken
Transavia Boeing737-300 (het vliegtuig van de jaren 90).png
Transavia Boeing737-300 (het vliegtuig van de jaren 90).png (891.74 KiB) 297 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3733
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Upinthesky.jpg
Upinthesky.jpg (5.89 KiB) 231 keer bekeken
TOEN HET GROOTSTE VLIEGTUIG UIT RUSLAND OP SCHIPHOL KWAM
Tupolev-Tu-114-Schiphol 1964.jpg
Tupolev-Tu-114-Schiphol 1964.jpg (35.45 KiB) 231 keer bekeken
Een Tupolev TU-114 bezocht op 29 Mei 1964 de Nederlandse luchthaven Schiphol. Het was een bijzondere gelegenheid aangezien het type nog maar twee keer eerder in West-Europa was geweest. Het toestel was erg groot voor de tijd; het kon maximaal 220 passagiers vervoeren met een grote snelheid. De Russische snelheidsduivel heeft meerdere snelheidsrecords gezet. Met vier contra-roterende propellers was het toestel razendsnel. De TU-114 was op Schiphol om het jong oranje voetbalelftal op te halen voor een tour door Rusland. Het polygoonjournaal uit die tijd is hier onder te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=o8aH9QhIkiM

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3733
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

EEN VAN’S WERELDS GROOTSTE VLIEGTUIGEN MAAKT EEN MISLUKTE NOODLANDING EN VEROORZAAKT EEN ONGEVAL IN RUSLAND.
Deze Antonov AN-124 Ruslan, die afgelopen oktober nog in Campinas (Sp) in Brazilië was, liep aanzienlijke schade op na een uitglijder op de landingsbaan.
antonov1.jpg
antonov1.jpg (25.02 KiB) 153 keer bekeken
antonov5.jpg
antonov5.jpg (15.82 KiB) 153 keer bekeken
antonov6.jpg
antonov6.jpg (20.28 KiB) 153 keer bekeken
Volgens Aeroin had het vliegtuig te kampen met ernstige vliegproblemen, die culmineerden in een runway skid, de zogenaamde “runway excursion”, tijdens de noodlanding en aanzienlijke schade veroorzaakten aan het zwaargewicht vracht vliegtuig.
Het toestel was onder weg van Novosibirsk (Rusland) naar Wenen (Oostenrijk) en had 14 mensen aan boord. Ze had aan boord een lading van Zuid-Korea voor Oostenrijk met een tussenstop in Rusland.

De Ruslan vertrok rond 12:08 lokale tijd en al tijdens de eerste klim, op ongeveer 1800 voet hoogte, deed zich een motorstoring voor en verloor het toestel het transpondersignaal en de radiocommunicatie.

Het toestel moest terugkeren voor een poging om op dezelfde landingsbaan te landen op de internationale luchthaven Tolmachevo in Rusland, maar daar ging het dus mis.
Hoewel een groot deel van de motor op het dak van een pakhuis bij de luchthaven viel, werden geen slachtoffers op de grond of in het vliegtuig geregistreerd.
antonov4.jpg
antonov4.jpg (31.53 KiB) 153 keer bekeken
Volgens getuigen kwam er tijdens de landing rook uit een van de straalmotoren. Anderen melden ook rook op motor # 3 en 4 (beide aan de rechterkant) op het moment van vertrek.
Na de landing kon worden vastgesteld dat de Antonov schade had opgelopen aan een groot deel van motor nr. 2 (links intern), in de vleugel en in de romp. Op beelden van het vliegtuig na het ongeval zijn ook de resten van vogels op motor 3 en 4 te zien, die mogelijk verband houden met de uitgestoten rook, hoewel dit nog niet zeker is.
antonov3.jpg
antonov3.jpg (33.92 KiB) 153 keer bekeken
antonov2.jpg
antonov2.jpg (32.83 KiB) 153 keer bekeken
Het West-Siberische Openbaar Ministerie heeft een onderzoek ingesteld naar het ongeval.

Lemans
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Vliegmachines

Bericht door Lemans »

staat zelfs uitgebreid op film

https://www.youtube.com/watch?v=34OlvraiQFI



Plaats reactie