Wielrennen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6214
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wielrennen

Bericht door gerard tenerife »

Jos Linders schreef:
met een terechte winnaar in een goede ploeg.
Helemaal mee eens Jos en ook zonder goede ploeg kan je zo'n toer niet winnen maar als het er op aan komt moet je de beenen hebben.
Salut Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6214
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wielrennen

Bericht door gerard tenerife »

Tour de France 2020

Gaat hij door? of niet, hoe dan ook het zal een vreemde toer worden. Verschillende sterren hebben al af laten weten, verschillende renners zijn beslist nog niet in form, als 2 (?) mensen in een heele ploeg positief worden getest voor de Corona Virus, dan gaat de heele ploeg er uit, dat kan wat worden met al the kisses and cudles :roll: er word beweert dat Ineos en Jumbo de grote kanshebbers voor de GC zijn ik weet het niet, volgens mij is er een Joker in het spel. We wachten af, de TV is opgewarmt :lol: en de stoel staat klaar ( met een schapje voor een afkoeling)


De allereerste Tour de France in 1903, een beetje Tourgeschiedenis


Het duurde tot 1 juli 1903 voordat de eerste Tour de France werd aangekondigd. Wederom nam een fietstijdschrift hiertoe het voortouw. Fietstijdschrift Le Vélo was weliswaar marktleider maar had nog niet de manier gevonden om heel veel lezers aan zich te binden. Dit terwijl er wel een latente grote doelgroep aan fietsers aanwezig was. Concurrent L’Auto-Vélo trok de stoute schoenen aan en begon met zestig renners een wielerwedstrijd van Parijs naar Lyon, Marseille, Toulouse, Bordeaux en Nantes. De Tour bestond toen nog uit zes ritten, natuurlijk met de slotwedstrijd in Parijs. Daarmee was de eerste Ronde van Frankrijk geboren. Winnaar van de eerste Ronde van Frankrijk was de Fransman Maurice Garin, slechts eenentwintig renners reden de tocht helemaal uit.

Het succes van de Ronde van Frankrijk
De commercie is altijd al een enorme drijfveer geweest om de Tour de France te organiseren. De verkoopcijfers van concurrent L’Auto-Vélo namen sterk toe, iedereen wilde de Tour volgen en zo werd deze fietstocht een enorm succes. Pas in 1948 werd de slotetappe in Parijs voor het eerst rechtstreeks op de televisie uitgezonden.

Vijf keer de Tour winnen, de kampioenschappen
Als we Lance Armstrong om bekende redenen even overslaan zijn er vier coureurs die de tocht der tochten vijf maal wonnen:

Jacques Anquetil;
Eddy Merckx;
Bernard Hinault;
Miguel Indurain.








De Tour de France 2020

De Tour de France 2020 start op 29 augustus 2020, dit is al weer voor de 107e keer. Het totale parcours is niet langer beperkt tot de Franse steden, de fietsen zijn veel beter en veel lichter geworden, de kleding is onherkenbaar verbeterd en de verzorging van de wielrenners kent geen vergelijk meer, maar het principe van de Tour de France is onveranderd gebleven. De Tourkaravaan wacht op niemand, de reclame die wordt gemaakt voorafgaande aan elke etappe en daarna is alleen maar toegenomen. De Tour was sinds de start al een groot commercieel succes en is dat zal in 2020 natuurlijk wederom het geval zijn. Wat te denken van de media-aandacht die groter dan groot zal zijn. Het is natuurlijk allemaal live te volgen op de televisie, het internet, de radio en vele Nederlanders zullen zorgen dat ze vanaf eind augustus en in de maand september op de juiste wielerplekken in Frankrijk aanwezig zullen zijn. De Tour wacht op niemand, alleen tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog werd er niet gereden, de Tour dendert voort en velen, wielerfanaten of niet, willen daarbij zijn.

Afbeelding

Later meer, Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3350
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Wielrennen

Bericht door Jos Linders »

We gaan er weer voor zitten Gerard, ik hoop op een goede Tom Dumolin.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6214
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wielrennen

Bericht door gerard tenerife »

Jos Linders schreef:
ik hoop op een goede Tom Dumolin.
Je weet wat een "hoop" is Jos, iets achter een hond, :lol: maar zonder gekheid, zonder Kruiswijk om hem boven te krijgen?
Je weet nooit natuurlijk, de Columbianen die thuis geweest zijn, zijn nog niet op volle stoom. Ik houw het op een Oost Europeaan ;)

adios Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 582
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Wielrennen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooi Gerard, ik ben er helemaal klaar. Gelukkig is het wielrennen sinds kort weer hervat en hebben we al kunnen genieten. Net Bretagne Classic gezien. Heel apart, wat minder ploegen tactiek en wat meer "ieder voor zich". Hopelijk blijft het rustig met de corona, zodat het programma kan worden afgewerkt. Alvast bedankt.
Grt.
Klaas.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6214
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wielrennen

Bericht door gerard tenerife »

Tour de France 2020: Parcours en etappes


De 107e editie van de Tour de France start komende zaterdag aan de Côte d’Azur om op zondag 20 september in Parijs te finishen. De race speelt zich af in de zuidelijke helft van Frankrijk en herbergt flink wat hoogtemeters. De laatste test bergop is een individuele tijdrit met finish op de steile La Planche des Belles Filles.

Tour de France 2020 etappes

datum parcours km type
1 29-8 Nice – Nice 156 heuvels
2 30-8 Nice – Nice 187 bergen
3 31-8 Nice – Sisteron 198 vlak
4 1-9 Sisteron – Orcières-Merlette 157 bergen
5 2-9 Gap – Privas 183 vlak
6 3-9 Le Teil – Mont Aigoual 191 heuvels
7 4-9 Millau – Lavaur 168 vlak
8 5-9 Cazères – Loudenvielle 140 bergen
9 6-9 Pau – Laruns 154 bergen
7-9 rustdag
10 8-9 Île D’Oléron – Île de Ré 170 vlak
11 9-9 Châtelaillon-Plage – Poitiers 167 vlak
12 10-9 Chauvigny – Sarran 218 heuvels
13 11-9 Châtel-Guyon – Puy Mary 191 bergen
14 12-9 Clermont-Ferrand – Lyon 197 heuvels
15 13-9 Lyon – Grand Colombier 175 bergen
14-9 rustdag
16 15-9 La Tour-du-Pin – Villard-de-Lans 164 bergen
17 16-9 Grenoble – Col de la Loze 168 bergen
18 17-9 Méribel – La Roche-sur-Foron 168 bergen
19 18-9 Bourg-en-Bresse – Champagnole 160 vlak
20 19-9 Lure – La Planche des Belles Filles 36 tijdrit
21 20-9 Mantes-la-Jolie – Parijs 122 vlak

Later meer, ik durf de ploegen nog niet neer te zette, ze veranderen nog steeds,

Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6214
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wielrennen

Bericht door gerard tenerife »

Tour de France 2020: Deelnemers

Jumbo-Visma strijdt met Tom Dumoulin en Primoz Roglic (?) om de opvolging van Egan Bernal. Wie doen er nog meer mee? Touretappe.nl presenteert de startlijst van de Ronde van Frankrijk.

World Tour Teams

Jumbo – Visma
Tom Dumoulin, Primoz Roglic, Tony Martin, Wout Van Aert, Robert Gesink, George Bennett, Sepp Kuss, Amund Grøndahl Jansen

Deceuninck – Quick-Step
Julian Alaphilippe, Sam Bennett, Bob Jungels, Kasper Asgreen, Michael Mørkøv, Dries Devenyns, Tim Declercq, Rémi Cavagna

Lotto Soudal
Thomas De Gendt, Caleb Ewan, Philippe Gilbert, John Degenkolb, Roger Kluge, Jasper De Buyst, Steff Cras, Frederik Frison

AG2R La Mondiale
Romain Bardet, Pierre Latour, Oliver Naesen, Alexis Vuillermoz, Benoît Cosnefroy, Mikael Chérel, Nans Peters, Clément Venturini

Astana Pro Team
Miguel Ángel López, Alexey Loetsenko, Ion Izagirre, Gorka Izagirre, Luis Léon Sánchez, Omar Fraile, Hugo Houle, Harold Tejeda

Bahrain McLaren
Mikel Landa, Wout Poels, Matej Mohoric, Pello Bilbao, Rafael Valls, Damiano Caruso, Marco Haller, Sonny Colbrelli

BORA – hansgrohe
Peter Sagan, Emanuel Buchmann, Lennard Kämna, Maximilian Schachmann, Daniel Oss, Gregor Mühlberger, Lukas Pöstlberger, Felix Großschartner

Cofidis, Solutions Crédits
Elia Viviani, Jesús Herrada, Guillaume Martin, Christophe Laporte, Nicolas Edet, Pierre-Luc Périchon, Simone Consonni, Anthony Perez

CCC Team
Greg Van Avermaet, Ilnur Zakarin, Matteo Trentin, Michael Schär, Alessandro De Marchi, Simon Geschke, Jan Hirt, Jonas Koch

EF Pro Cycling
Rigoberto Uran, Daniel Felipe Martínez, Sergio Higuita, Tejay van Garderen, Jens Keukeleire, Alberto Bettiol, Hugh Carthy, Neilson Powless

Groupama – FDJ
Thibaut Pinot, David Gaudu, Stefan Küng, William Bonnet, Sébastien Reichenbach, Rudy Molard, Valentin Madouas

Ineos Grenadiers
Egan Bernal, Richard Carapaz, Jonathan Castroviejo, Michal Kwiatkowski, Luke Rowe, Pavel Sivakov, Dylan van Baarle, Andrey Amador

Israel Start-Up Nation
Daniel Martin, André Greipel, Nils Politt, Hugo Hofstetter, Guy Niv, Ben Hermans, Krists Neilands, Tom Van Asbroeck

Mitchelton-Scott
Adam Yates, Esteban Chaves, Mikel Nieve, Daryl Impey, Christopher Juul-Jensen, Jack Bauer, Luka Mezgec, Sam Bewley

Movistar Team
Enric Mas, Alejandro Valverde, Imanol Erviti, José Joaquín Rojas, Carlos Verona, Nelson Oliveira, Antonio Pedrero, Luis Mas

NTT Pro Cycling
Roman Kreuziger, Domenico Pozzovivo, Edvald Boasson Hagen, Michael Valgren, Giacomo Nizzolo, Ryan Gibbons, Michael Gogl, Max Walscheid

Team Sunweb
Tiesj Benoot, Cees Bol, Nicolas Roche, Søren Kragh Andersen, Nikias Arndt, Marc Hirschi, Joris Nieuwenhuis, Casper Pedersen

Trek – Segafredo
Bauke Mollema, Richie Porte, Mads Pedersen, Jasper Stuyven, Niklas Eg, Kenny Elissonde, Toms Skujiņš, Edward Theuns

UAE-Team Emirates
Tadej Pogacar, Fabio Aru, Davide Formolo, Alexander Kristoff, David De la Cruz, Marco Marcato, Jan Polanc, Sven Erik Bystrøm

ProTeams


Arkéa Samsic
Nairo Quintana, Warren Barguil, Dayer Quintana, Diego Rosa, Clément Russo, Connor Swift, Winner Anacona, Kévin Ledanois

B&B Hotels – Vital Concept p/b KTM
Pierre Rolland, Jens Debusschere, Kévin Reza, Bryan Coquard, Cyril Barthe, Cyril Gautier, Quentin Pacher, Maxime Chevalier

Team Total Direct Energie
Lilian Calmejane, Romain Sicard, Niccolò Bonifazio, Jérôme Cousin, Fabien Grellier, Geoffrey Soupe, Anthony Turgis, Mathieu Burgaudeau

Ik hoop dat het zo blijft, de Giro, later word ook interesant met ? Froome, Thomas, Kruiswijk en andere uitvallers van de Tour

later meer, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 582
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Wielrennen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Gerard, alvast bedankt. Inderdaad is het niet uitgesloten dat er in het deelnemersveld nog veranderingen komen. De Giro hebben we inderdaad ook nog te goed, mooi toch. Hopelijk gaat het allemaal door. Ik zal wel een afwijking hebben, maar ik heb meer met de Giro dan met de Tour. Maar ik ga voor al die wedstrijden zitten en geniet er van.
Grt.
Klaas.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6214
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wielrennen

Bericht door gerard tenerife »

zo is het Klaas, laat de boeren maar dorsen, of te wel de renners maar trappen :lol:

Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6214
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wielrennen

Bericht door gerard tenerife »

Tour de France 2020 Parcours etappe 1: Nice - Nice


Zaterdag 29 augustus - De Tour de France begint met een heuvelrace van 156 kilometer in de omgeving van Nice. De route bestaat uit een drietal lussen door het achterland van de Côte d'Azur. Viermaal gaat het bergop.

Nice organiseert Le Grand Départ voor de tweede keer in de geschiedenis. In 1981 trapte La Grande Boucle er af met een proloog, die werd gewonnen door Bernard Hinault. Sindsdien was de Ronde van Frankrijk nog regelmatig in de Zuid-Franse kustplaats. De laatste keer was in 2013, toen Orica-GreenEdge – het huidige Mitchelton-Scott – de ploegentijdrit Nice-Nice won.

Ook nu serveert de Tour een rit met start en finish in de mooiste plaats van de Provence. Sterker nog, twéé ritten. Want ook de 2e etappe gaat van Nice naar Nice.

De opzet van Le Grand Départ is anders dan anders, maar het ziet er veelbelovend uit. De 1e etappe bestaat uit twee identieke lussen van bijna 50 kilometer door het heuvelachtige achterland, waarna er nog een derde, iets langere lus, volgt. Start en finish meegerekend komt de race viermaal door Nice.

De eerste 8 kilometer van de Ronde van Frankrijk klimt tegen bescheiden stijgingspercentages naar Aspremont. De afdaling voert vervolgens richting Carros en een nagenoeg vlakke sectie van 25 kilometer later komen de renners voor het eerst door aan de meet.

De tweede lus is een exacte kopie van de eerste. De Côte de Rimiez is met een klim van 5,8 kilometer à 5,1% de zwaarste hindernis, waarna de weg nog een kleine 7 kilometer. De ronde erop volgt hetzelfde recept, al slaan de renners in Aspremont af richting Tourrette-Levens. Na een korte afdaling bereiken ze Levens na een klim van 8 kilometer tegen 3 à 4%. Ze dalen af naar Saint-Martin-du-Var en even voor Carros komt de route weer op het parcours van de eerste twee lussen. Kortom, de finale zal geen geheimen hebben voor de coureurs.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden.

De 1e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 14.00 uur en de race finisht naar verwachting rond 18.00 uur.

Afbeelding

later meer

Tour de France 2020: Favorieten


De Ronde van Frankrijk wordt een ontdekkingstocht. Het seizoen is pas een paar weken oud en niemand heeft veel wedstrijdkilometers in de benen. Hoe zit het met de vorm? En met de teamspirit? Touretappe.nl neemt de kanshebbers voor de eindzege in de Tour de France onder de loep.

Alle ogen zijn op voorhand gericht op de twee sterkste teams, Jumbo-Visma en Ineos. Kan de Nederlandse ploeg de Britse hegemonie doorbreken? Of gaat een een derde partij lopen met de winst, zoals thuisrijder Pinot?

De vorige editie van de Tour de France bracht volop spektakel. Na jaren met (te)veel saaie etappes was het al vanaf het begin genieten. Ook nu ziet het er allemaal veelbelovend uit. Natuurlijk omdat het seizoen eindelijk weer op stoom komt en de renners nóg meer staan te popelen om erin te vliegen dan in andere jaren. Maar óók vanwege het parcours en het deelnemersveld.

In de eerste week moeten de klassementsrenners al vol aan de bak, want wie in de bergrace rond Nice op dag twee de boot mist, is gedwongen tot achtervolgen. Waar die rit nog bergaf finisht, eindigt de 4e etappe op een klim van 7,1 kilometer à 6,7%.

Ook de 6e etappe heeft een aankomst boven. De slotfase is bepaald niet steil, maar het parcours loopt in de laatste 34 kilometer alleen maar op. Op 18 kilometer van de meet zelfs 2 kilometer lang met dubbele cijfers en wie daar het contact verliest, kan wel eens met een hele vieze smaak van de fiets stappen.

De eerste week sluit af met twee testen in de Pyreneeën, zowel etappe 8 als etappe 9 finisht met een afdaling, wat natuurlijk lekker is voor een meester-daler als Alaphilippe.

Op de rustdag in La Charente-Maritime zijn de eerste klassementskaarten dus al geschud. De tweede week is in verhouding relatief eenvoudig, maar op vrijdag, in de 13e etappe, is het weer flink aanpoten op een parcours in het Centraal Massief met 4.400 hoogtemeters. In de laatste 30 kilometer van die race gaat het vrijwel continu omhoog. Twee dagen later belooft rit 15 helemaal vuurwerk met een finale op de Grand Colombier. Dat is een steile en onregelmatige beproeving van 17,4 kilometer lang.

De derde week begint met een race naar Villard-de-Lans in de Alpen, maar het parcours is niet zo uitdagend dat er grote verschillen tussen de favorieten te verwachten zijn. Dat is de dag erop anders, want de 17e etappe finisht op de Col de la Loze. Die zat nog nooit eerder in de Tour de France en het is echt een monster: 21,5 kilometer lang en met hellingen van meer dan 20%. In de laatste 2,5 kilometer loopt de weg constant met een kleine 10% op.

In de 18e etappe is het oppassen geblazen, want de rit voert over zes cols om te besluiten met een afdaling naar de meet. Vervolgens valt de grote beslissing twee dagen later in de tijdrit naar La Planche des Belles Filles. Na een glooiende race ligt de meet op die klim van 5,9 kilometer à 8,5%. Als Roglic en Dumoulin allebei nog in de strijd zijn, zou je zeggen: Jumbo-Visma boven.

Wat te verwachten

Voorspellen is lastig bij de start van deze Tour. Want waar vergelijken we mee? Het seizoen was amper op gang toen de coronaviruscrisis de wereld, en dus ook het wielerpeloton, lam legde. Maar feit blijft dat Ineos Grenadiers voor het eerst in jaren een blok tegenover zich heeft, dat in staat moet zijn om de alleenheersers partij te geven. Van de afgelopen acht edities ging de eindzege zevenmaal naar de Britse formatie.

Krijgen we een clash tussen de sterke blokken in het peloton – Ineos Grenadiers en Jumbo-Visma -, of gaat een derde partij met de zege lopen? Wij van Touretappe.nl opteren, natuurlijk, voor de Nederlandse ploeg. Gezien zijn prestaties van vorig jaar – eindzeges Vuelta, Tirreno-Adriatico, Ronde van Romandië, Ronde van de VAE – en zijn sterk optreden in de Tour de l’Ain en het Criterium du Dauphiné heeft Roglic de beste papieren, maar Dumoulin is net zo goed een optie. In 2018 werd hij tweede in de Ronde van Frankrijk met een aanmerkelijk minder sterke ploeg.

Tot nu toe
In de races na de corona-break toonde Jumbo-Visma zich ijzersterk. De sfeer in het team lijkt ook uitstekend en de renners hebben wat voor elkaar over. Bij Ineos Grenadiers niets daarvan. In de races met het beoogde driemanschap Bernal-Froome-Thomas haalde alleen de Colombiaan zijn niveau, terwijl de andere twee onzichtbaar waren. Dus het is niet onlogisch dat de twee oud-winnaars op het laatste moment van de deelnemerslijst zijn afgehaald ten faveure van Giro-winnaar Carapaz. Daarmee is Bernal de absolute kopman en de Colombiaan presteert naar behoren sinds de herstart van het seizoen. Hij won de Route d’Occitanie en in het Critérium de Dauphiné deed hij redelijk mee tot hij moest afstappen met rugklachten.

Over de Dauphiné gesproken. Dat is natuurlijk dé voorbereidingswedstrijd op de Tour de France en als die maatgevend is, dan ziet het er goed uit voor Jumbo-Visma. De gele brigade controleerde de race en won drie van de vijf etappes. Roglic stond bovendien in pole-position om het eindklassement te winnen toen hij moest opgeven na een crash in de een-na-laatste rit. Ook het feit dat Kruijswijk niet verder kon na een val in de afdaling van de Col de Plan Bois was een smet op de teamprestatie. Het kostte de nummer drie van vorig jaar zelfs zijn deelname. De Noord-Brabander richt zijn pijlen nu op de Giro.

Uiteindelijk won Martínez de Dauphiné voor Pinot. Maar je kunt je afvragen of de eindstand maatgevend is voor wat we in de Ronde van Frankrijk kunnen verwachten. In dezelfde afdaling als Kruijswijk ging ook Buchmann onderuit. De Duitser – vorig jaar vierde in de Tour – reed sterk en stond er goed voor toen hij uitviel. Waarschijnlijk is het beter om het koersverloop tijdens de Dauphiné als maat te nemen en niet zo zeer de eindstand. In dat geval zijn hooggespannen verwachtingen op zijn plaats, want Jumbo-Visma heeft de juiste papieren om Ineos na jaren van dominantie van de troon te stoten.

Favorieten Tour de France 2020

***** Egan Bernal, Thibaut Pinot, Primoz Roglic
**** Tom Dumoulin, Nairo Quintana, Emanuel Buchmann
*** Mikel Landa, Miguel Ángel López, Adam Yates
** Daniel Felipe Martínez, Romain Bardet, Tadej Pogacar, Bauke Mollema
* Julian Alaphilippe, Richard Carapaz, Pavel Sivakov, Guillaume Martin
een pessimist is een optimist met veel ervaring.



Plaats reactie