Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door rspeur »

Niet bij nagedacht Theo, excuses aan de mensen die de link aanklikten en erachter kwamen dat ze abonnee moesten zijn.
Voor delen op Facebook of Twitter hoef je geen trucs uit te halen, links van het artikel klik je de gewenste bestemming aan.
Ik dacht slim te zijn; niet onder de scanner i.v.m. copyright maar de link geven....
Maar: mooi dat het bij minimaal één persoon aanslaat.
Mocht ik weer zoiets moois tegenkomen zal ik proberen er op een andere manier aandacht voor te vragen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Bij het afmeren werd een tros nogal eens door een kamgat gehaald. Nieuwsgierig of er nog meer over te vertellen was even gegoogled op kamgat. Tot mijn verbazing kwam ik het alleen tegen bij een item over molens. Nu ben ik aardig streng in de leer en niet snel tot twijfelen gebracht maar dit vind ik wel vreemd. Wie helpt mij weer op het rechte pad?
Harry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De term "kamgat" is mij volledig onbekend en ik vind hem ook in geen van mijn boeken, vanaf Mossel en Groenen, via Van Weele en Gugelot naar de Glorie van de Scheepvaart en de Maritieme Encyclopedie.
Een tros neem je dóór een "kluis" of óver een "kam".
Ik denk dus dat de verwarring of verbastering ontstaan is door die kam. Dat is geen gat en dus ook geen kamgat. Een kam kan voorzien zijn van rollen, maar dat hoeft niet.

Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding
westeind

Re: Taal en zo...

Bericht door westeind »

Ik vind dit wel een soort van "kamgat" :wink:
Afbeelding

Bram
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Taal en zo...

Bericht door Bertus. »

282-22.jpg
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Dat van de kam is mij bekend, veelal te vinden op de boeg. Maar het gat dat Bertus aanwijst werd echt geen kluis genoemd.
Harry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door jdbvos »

Tsja...ik zit me ook al op m'n koppie te krabbelen, maar een kam heet een kam omdat hij op een kam lijkt, waarmee je 1 of meerdere trossen kan 'leggen' zonder over het potdeksel te schavielen.....en een andere manier is bijv door een railing, of verschansing, middels een kluis (of kluft ???) een tros 'te kluisteren'.....
Dus dan ben ik ook geneigd om zo'n oog (zoals achterop) of in de verschansing, dan wél een troskluis te noemen.....
Maar ja: ik ben een vetputter, en wat weet die nou van een kluis (behalve die, waar de stapcenten uit vandaan werden getoverd) 8)
Raar he, dat zo'n gewone vraag over een gewoon gat zoveel denkwerk teweeg kan brengen op een forum waar zo'n 1000 jaar ervaring huist.....

Er komt nog iets vaag binnenborrelen....: had die kluis niet vooral als doel te voorkomen dat (staal)kabels en/of cobra's dmv de rondingen niet in een (te scherpe) hoek werden getrokken en daardoor aan trekkracht inbonden ? Bij latere kamstukken, én voor de kluizen, kwamen voor dat doel de rollen, waar Theo het al over had..
Die waren goedkoper te bouwen als die gegoten kluizen.
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry schreef:het gat dat Bertus aanwijst werd echt geen kluis genoemd.
Nou, écht wel, hoor. :-D
Pak elk scheepsbouwboek erbij, zoek het gedeelte op waar de constructie van de verschansing beschreven wordt en je vindt de term kluis, verschansingskluis en verhaalkluis. "Kamgat" is een niet bestaand woord in de scheepsbouw. De tekeningetjes in mijn vorige reactie zijn afkomstig uit het scheepsbouwboek van Bram van Weele en Bram wist álles. Ik had in Rotterdam voor mijn 2de rang les van Bram. Mijn vader had bij de Lloyd nog met hem gevaren toen Bram 4de stuurman was. Toen vertelde hij de kapitein al dat hij het helemaal verkeerd deed en er niks van wist en de pest was dat Bram nog gelijk had ook. Dat liep helemaal verkeerd af, dat begrijp je. :-D
In Rotterdam vertelde hij ons dat Gugelot er niks van wist en een waardeloos boek had geschreven, maar over die kluizen dachten ze toch hetzelfde. :wink:
Maar eh .. de tekst die bij die plaatsjes hoort ...

AfbeeldingAfbeelding

Doe ik er voor de goede orde ook de desbetroeffende pagina uit het boek van Gugelot nog maar bij ...

Afbeelding

... waaruit dus blijkt dat zélfs de voorziening die Westeind met een knipoog plaatste een "kluis" wordt genoemd.
Ik heb ook nooit anders geweten - en gedaan: je nam een tros door de kluis of over de kam.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

op een forum waar zo'n 1000 jaar ervaring huist.....
Ach, Jan, zelf heb ik er nooit bij stilgestaan, ik gaf gewoon trossen uit over kammen en door kluizen. :)
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ik geef me over.
Harry


Plaats reactie