Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

ons tweede, al even onzichtbare aanlooppunt
Waarom niet gewoon punt?
De eerste keer was het ook al een punt. :)

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Taal en zo...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jongens....maak er een pùnt aan :oops:
Of ga naar ''de punt'' op de kaap ...is (was) tot 05.oo open :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dick schreef:Aanlooppunt klinkt inderdaad beter, maar koerswijzigingspunt is exacter.
Ergo: als je non-fictie schrijft, een artikel bijvoorbeeld of een verhandeling over reisplanning en je wilt om de een of andere reden niet over "waypoints" praten, dan moet je zonder enige twijfel "koerswijzigingspunt" gebruiken. Maar schrijf je iets dat niet zo officieel hoeft en dat ook wordt gelezen door mensen die van toeten noch blazen weten, dan kun je beter een wat vriendelijke klinkend woord gebruiken. Dat bedoel ik dus met de juiste balans zoeken tussen correctheid en leesbaarheid.
Jos schreef:Waarom niet gewoon punt?
Dat zei ik even terug al, Jos...
De oplossing is natuurlijk heel simpel. Haal het hele woord weg en schrijf: "... naar een tweede, al even onzichtbaar punt op ..."
Maar ondanks alle woorden die er nu aan zijn besteed, weten we nog steeds niet hoe we dergelijke punten vroeger, in het pre-waypointtijdperk, noemden. :-D
Als je een grootcirkel in de gnomonische kaart had getrokken en je ging de snijpunten met de meridianen overbrengen naar de wassende kaart, dan gaf je die punten ook geen naam, althans niet dat ik me kan herinneren en ik vind er ook niets over.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In 1975 toen het verhaal zich afspeelde, voer ik op schepen van EAC. :-D
Hoe ze het daar noemden?
"Her ændre kurs".
Taal en zo..... :)
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door Joop »

Herkenningspunt misschien? Leuk plaatje gevonden op:

http://wiskundeencultuur.pbworks.com/w/ ... 0navigatie

Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Markering, markeringspunt, herkenningspunt, dat slaat allemaal nergens op. Allemaal giswerk.
Dat is ook de bedoeling niet. Iemand moet gewoon een oud zeevaartkundeboek opduikelen waarin een dergelijk punt wordt benoemd.
Als het vroeger al ooit is benoemd en daar twijfel ik steeds meer aan.
Later wel.
Dick heeft gewoon gelijk: het woord is koerswijzigingspunt. Zo staat het ook in de Nederlandse versie van het handboek van AMVER.
Dat zal een vertaling zijn van "course-alteration position".

Niet geschikt voor mijn doel, maar wel het juiste woord.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door Joop »

Dus WAYPOINT = Koerswijzigingspunt. Zeker weten? Dat zou inhouden dat op zo'n punt altijd van koers gewijzigd gaat worden. Nu ben ik maar een gewone walslurp die een paar reizen heeft gemaakt, en dan nog alleen voornamelijk in de kombuis, maar ik kan mij voorstellen dat er meer punten worden berekend op een reis. Maar laat verder maar zitten hoor! Ik was gewoon een beetje nieuwsgierig. :?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo, ik heb zwaar na zitten denken over "hoe" je DAT nou in het Salland's zou zeggen ( NIET te verwarren met Tukkers :lol: )...maar ik zou het nait weet'n ( dat zeg'n ze in Grunnig'n)

Ik heb de laatste jaren een redelijk deel van mijn tijd besteed met het bekoekeloeren van " Voyage Planningen" van stuurlieden, maar die zijn teug'nswoordig allemaal in het Engels, dus daar koopt Theo nu geen enkel broodje met Jan-kaas voor! ( Wisten jullie trouwens over "taal" gesproken, dat Yankee een Amerikaanse verbastering is van Jan Kaas.....maar nu dwaal ik af denk ik zo maar! :lol: )

Het woord " Koers-aanlooppunt" spreekt mij persoonlijk wel aan, ik weet zo gauw niet meer of dat hierboven wordt gebruikt...indien niet dan zal ik Theo geen licentie rechten in rekening brengen!!

Wat me wel opviel in de zinsnede is dat je in eerste instantie over "punt" spreekt.........( Hetgeen trouwens iedere weldenkende lezer duidelijk zal zijn!!!!) en in 2e instantie over " aanlooppunt" hetgeen misschien verwarring sticht in het brein van de "weldenkende lezer" :roll:

Het woord " Koers-wijzigingspunt" vindt ik persoonlijk minder " van toepassing"...de reden dat dit punt wordt "aangelopen"..is niet zozeer het feit DAT de koers moet worden gewijzigd...da's logisch als je bekend bent met navigatie...........maar heeft m.i. meer te maken met het feit dat je "wilt controleren waar je zit-bent-onderweg naartoe bent- nabijheid van de " grote koerslijn" EN het feit dat de navigatie apparatuur zich "teug'nswoordig" voor dit soort " hoekerige koerslijnen" leent........ALS ik het wel heb was DAT in "mien tiet" :lol: niet van toepassing bij - als voorbeeld- een grootcirkel oversteek omdat er "in feite" een koers werd gevaren die- door allerlei zaken- slechts "zo dicht mogelijk" bij de iedeale Grootcirkel koers kwam........de stuurautomaat zat NIET direct gekoppeld aan het " positiebepalings systeem" hetgeen- waarde lezers- NU wel het geval is.......er wordt dus NU.........OP de koerslijn gevaren....althans de electronische trammelant hangt NU rechtstreeks aan dat Electronisch-Electrisch-Hydraulische-machinerie-en gebeuren in de kont van het schip en is 24/7 bezig om " OP de lijn" te blijven.........Come hell OR high water :lol:

Terwijl dus "de koerslijn" een prachtige mooie lijn is "zonder knikpunten"...wordt de "moderne navigator" door de techniek en machie-nerieen gedwongen om " knikken" in zijn lijn te zetten........hij MOET dus naar die "knik" blijven sturen om - zoals Jos dat zegt zo dicht mogelijk bij zijn lijntje te blijven, iets wat ze vroeger op een oversteek slechts eenmaal per dag ( of meer indien meerdere plaatsbepalingen werden gemaakt) deden.........gewoon omdat ze anders niet wisten waar ze zaten!!!

Het juiste Nederlandse woord is dus " Koers-aanlooppunt"............ik denk inmiddels dat ze dat in het Salland's wellicht " plaatsuh woar ai kiekt woar ai bint" zullen noemen :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

omdat ze anders niet wisten waar ze zaten!!!
Ik kom er nu eerlijk voor uit dat we destijds na een daggie of 4 met windkracht 13 tijdens de winterdag op de Noord Atlantic bij god niet wisten waar we precies uithingen. :)
De sextanten lagen uiteraard standby voor het geval er misschien even een zonnetje doorkwam, maar je liep wel het risico dat de sextant uit je handen waaide en je moest ook nog eens twee handen gebruiken, dus je kon je nergens aan vasthouden.
Maar dit werd uiteraard niet rondgebazuind, zoiets lieten we ook niet doorschemeren aan de wtk's, die jongens hadden het beneden al moeilijk genoeg als de schroef steeds boven water kwam en we steeds moesten afslacken en bijdraaien. :)
Maar aan alles komt een end, zo ook aan Noord Atlantische winterstormen en naarmate we dichter onder de wal kwamen en het weer verbeterde konden we de juiste koers uitzetten naar het aanlooppunt van onze haven van bestemming.
Verrek! :roll: Aanlooppunt....komt me ergens bekend voor. :lol:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Taal en zo...

Bericht door K.Brouwer »

Ik denk dat je het woord aanlooppunt eerder in stuaties zoals een loods oppikken of haven aanlopen zult gebruiken dan koerswijzigingspunt.

Met aanlooppunt zal ik eerder rekening houden met andere situaties zoals manouvreren,banken ontwijken,handsturen etc. en noem maar allerlei situaties. En bij koerswijziging alleen maar een koerswijziging,dus geen m.k. standby etc.

Uit bovenstaande zou dan blijken dat het dan twee verschillende begrippen zijn.Maar of dit de goedkeuring van van Dale zal hebben... 8) .

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie