Tijdspassering / flessescheepjes .

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Geep »

Proficiat. Gewoon doorgaan, laat anderen maar kletsen! Klein beginnen, dan vliegen de Titanic's, als vliegende vissen, straks over de werkbanken.
Elk volgend scheepje wordt steeds beter en mooier.
Nog een tip, voor het rijgen van want, stag, tuidraden en trossen, door die verdomde kleine gaatjes. Neem een stukje (oud) schemerlampsnoer, trek er een koper adertje uit buig het adertje om een potlood, o.i.d draai de eindjes in elkaar z.g. ,,rijgoogje'' Je kan nu door de kleinste gaatjes heen! Ook met bibberende en trillende hand, v/d bouw- zenuwen uiteraard. Succes.
vrgr. Geep

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door dita »

Luyt,

Ik heb zo op een afstandje je hobby gevolgd. Mooie resultaten heb je al. Vergt wel veel geduld dacht ik.
Zelf heb ik in 1991 een model van het fregat "Georg Stage" eens laten maken door een schepenflessenbouwer, die nu al "ten grave" is. Daarvan heb ik wat foto's gemaakt en zal die hierbij doen. Omdat de hals zo nauw is heeft hij de romp langscheeps in tweeën gemaakt. Dus eerst de onderhelft en daar dan de tweede helft met gestreken masten er op gelijmd.
Foto 1 de bouwer met het model in zijn handen.
Foto 2 de onderhelft zit al in de fles en de bovenkant gaat naar binnen.
Foto 3 de Georg Stage zoals die bij mij op de schouw staat.
Ik heb hier een boekje van Jack Needham. Het heet Scheepsmodellen in flessen. Er staan goede tekeningen in met beschrijvingen. Uitgave De Boer Bussum

Prettige kerstdagen daar in Huizen.

Martin
Bijlagen
Scan10001.JPG
Scan10001.JPG (91.11 KiB) 6237 keer bekeken
Scan10003.JPG
Scan10003.JPG (121.74 KiB) 6237 keer bekeken
WP_20141223_12_33_42_Pro.jpg
WP_20141223_12_33_42_Pro.jpg (187.97 KiB) 6237 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door lp »

Neem een stukje (oud) schemerlampsnoer
:wink: Weer een goede tip, net zoiets als het hulpmiddeltje om de draad door de naaimachine naald te steken, maar dan langer.
Ben nu bezig met draden aan masten te knutselen, masten moeten plat kunnen en weer rechtop. Hoeft niet allemaal zo verfijnd, het gaat om de impressie, ik hou wel van kleuren en die mogen er best wat dik op.
Bedankt voor de tip.
quo vadis
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Geep »

Nog een tip; Hoe bewijs je dat het flessenscheepje van jouw hand is??
Neem een blanco sticker, print of schrijf je > :volle naam, > :datum bouwjaar
>; type schip >: woonplaats erop!
Blank/ helderplakplastic > knip een strook, groter/ruimer dan de sticker.
Plak de sticker met de kleefkant OP de kleeflaag van het plakplastic.
Rol of buig voorzichtig deze * sticker * iets op en plak het geheel met de leeszijde zichtbaar naar buiten, in de lengte van de fles.
Knutsel een theelepeltje aan een vuurpijl-staart, strijk met de bolle kant van het lepeltje deze ,,Naam-Sticker’’ vlak!
Het vuurpijlstaarttheelepeltje is ook een stukje gereedschap wat je voor andere doeleinden kan gebruiken?
Het absoluut smerigste klussie! Wel met een goed resultaat!
Gebruik voor de zee, gewoon stopverf, neem de neutrale kleur!
Kneed de stopverf soepel (plastic-handschoentjes), tot een bal duw er een holte in giet daar gewone donker of licht blauwe verf in, kneed de verf gelijkmatig door de bal heen, te donker! Kluitje stopverf erbij, te licht van kleur, druppie verf!
Stopverf klaar, scheelt schilderen in de fles.
Volgend stuk gereedschap, volgens het idee van een *broodschieter*?
De warme bakker gebruikt een stok, met een lang blad eraan om zijn broodpannen in en uit zijn hete oven te krijgen.
Lijm op een lange vuurpijl-staart, een verf-roerhoutje, plak hier ‘n strookje bakpapier op.
Het gebruik van dit instrument, rol een lange dunne worst van de stopverf,
leg het worstje op het bakpapier, de *stopverfschieter* door de hals steken en omkeren, door de antiekleeflaag laat het worstje los, begin van uit het midden,
naar de zijkanten toe.
Hangt ook van de binnendiameter/ vorm af. Hoe neem je de maat v/d binnendiameter.
Niet moeilijk. Strookjes stevig papier. Bv. 10 cm Of meerdere lengtes, wel in het midden, vastzetten met punaises of Pushpin op de kop van ’n lang stokje.
Zo kan je diverse binnenmaten maken. Die strookjes vouwen zich uit in de fles, en zijn zg. voelertjes voor de flesdiameter

Heb je een paar worstjes in de fles, komt het vuurpijlstaarttheelepeltje, weer op de proppen. Het lepelsteeltje kan je buigen om dichter in de holte, direct onder de flessenhals te werken.
Keer je het bakje naar boven, dan kan je wat golftoppen en golfkuiven creëren!
Met het bakje naar beneden kan je de stopverfrollen uit, golvend en wat glad strijken.
Strijk de plaats waar het scheepje komt vlak.
Houd ook al rekening met de hekgolf.
Nu heb je ook nog ruimte om de schuimkoppen te schilderen!
Werk de zee altijd af, voor het plaatsen, van bijzaken zoals boeien, visnetten e.d.
Scheelt al een boel schoonmaken, voordat het scheepje geplaatst wordt.
Moet je toch de fles aan de binnenkant schoonmaken. Neem een lasdraad,
Buig de 2 einden, in de vorm van een paperclip! Wikkel aan een kant een lap er om heen, knoop het vast, en de binnen- wasserette is klaar.
Die andere paperclip voorkomt schade aan de ogen, cq bril !
Gebruik voor het schoonmaken v/d fles altijd spiritus, die tast de fles niet aan, etsen.
Zet de bewerkte fles gewoon een dag rechtop zonder dop, of kurk, kan het eventuele vocht verdampen.
Bouw je scheepje of een ander gedrocht, vermeldt wel wat het voorstelt!
Het snelst is het bouwen van een onderzeeër, neem een fles met een mooie
rustige zee.
Schilder een spijker zwart of grijs, het vlakje van de kop zilverkleurig.
Buig de kop haaks om en plaats hem midden in de stopverf, witte verf voor het kielzog, wees trots, je eerste flessenscheepje is klaar!
Vrgr.Geep
scheepswtk

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door scheepswtk »

Geep, goedemorgen,
Eigenlijk iedereen goedemorgen.
Maar Geep even zomaar iets, ik liet je weten dat ik niets heb van het gevoel om artistiek bezig te zijn.
Nou je laatste stukje met alle aanwijzingen hoe te werken laat mijn gevoelens zien als ik wat zou doen.
de vijfde alinea van onder over gedrochten dat houd mij tegen om maar te denken over zo'n werk als jullie met veel ijver en gevoel doen.
Morgen maar naar de Vlaamse opera (Antwerpen) doen we nog iets met gevoel en ook waar ik alleen maar zie en hoor hoe mooi het kan zijn. Ik zing zelfs niet onder de douche (vals als een kreng) lol.
Groet,
Derk.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Geep »

Heer Derk, ik wens jullie veel luister en kijk plezier, ik vraag mij altijd weer af...,
waarom halen de mensen zichzelf altijd weer neer, U zingt onder de douche - zoals u zelf verhaald - nou en....?? U zingt, net zo, als 'n ieder zegt, ik kan niet dammen, toch dammen zij met hun kleinkinderen! Wat maakt het uit, we zijn niet allemaal Rembrandt, Renate Tebaldi, of Einstein, wij zijn wij, u en ik, uniek, net als iedereen.
Ik heb geen verstand van zonnetje schieten, en toch kwam ik over de hele wereld!
Ik heb geen verstand van scheepsmotoren, en toch kwam ik weer veilig thuis.
Dankzij mensen die er verstand van hebben, daarom bent u uniek
Vrgr.Geep.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wijze woorden Hr. Geep.....wijze woorden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door leo-shof »

Ben het met Harry helemaal eens
Je hebt het prachtig verwoord : ieder wezen is uniek (mens of dier dat maakt niet uit)
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door lp »

:wink: Weer een "gedrocht" maar wel met gebruikmaking van enkele tips. Flesje wel erg klein, maar dan blijf je nuchter. Staat nog een op stapel, maar die krijgt ook "draadjes". O ja, het stelt een schoener voor o.i.d..

Afbeelding
quo vadis
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Geep »

Prachtig, lief flesje, klein maar fijn. Klein scheepjes zijn altijd een hele goede oefening!
Hoe groter de fles hoe moeilijker het wordt, met de details moet je wel eens smokkelen.
Het hoeft niet in een dag klaar. Tijd in uren, is niet aan te geven. Ik heb ooit eens twee bijna identieke Zwitserse stoomraderboten gebouwd elk in ‘n 3 ltr. fles.
De eerste in 341 uur. De tweede 296 uur. Droogtijden niet meegerekend.
Kijk niet naar anderen, als die het beter doen, is het hun zaak!
Ook zij moesten het leren, ook ik.
We hebben het weer over uniek, elk scheepje wat u bouwt is en blijft uniek.

Waar deze kunst vandaan komt weet ik echt niet,,,,!
Het eerste en oudste flesje wat ik weet, is in de collectie van het Maritiem museum Rotterdam.
Een lichtbruin fi’oolvormig flesje rechtopstaand ± 40 à 45 c/m hoog.
Bouwdatum ben ik kwijt, 1748 of 1784?
Op dit gebied ben ik geen deskundige, dan alleen maar een bouwer.
Nu komt er een beetje chauvinisme tevoorschijn!
Toch heb ik een vaag vermoeden, naar mijn gevoel moet een Hollandse pikbroek,
de uitvinder geweest zijn. Daar zijn onze waterwegen schuldig aan.
En vooral de hoofdschuldige het, spriettuig.
Holland, waterland, overal vaste bruggen, soms met oorgat! En steeds, dat spriettuig neerhalen, en opzetten.
Er voeren trekschuiten, damlopers, schokkers, heijnsten, smakken en waterschepen met spriettuig
Wat in het groot kan, is in een fles ook mogelijk…….
Eeuwen geleden misschien bedoelt als voorbeeld.
Zogenaamd een afbeelding, * foto* ,,Kijk, papa vaart en werkt op zo’n schip’’
Soms met wat huisjes, dit is ,,Madeira’’ Tessel of Gibraltar!
Vrgr. Geep


Plaats reactie