Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Griekenland

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Theo,

Verbijsterd lees ik je verhalen en wat er allemaal niet zo goed geregeld is in Griekenland,maar dat we hier in Holland dat eigenlijk niet zo weten ,ik lees toch wel wat kranten en ben daar toch wel in geintereseerd,sta ik verbaasd van.
Over belastingontduiking kijk ik niet zo van op,maar over de kerk en staat wel,nooit geweten dat dat zo speelde en speeld in Griekenland,ik heb altijd gedacht dat het een democratisch land was.

Hartelijke groeten en succes met het vertalen en al je andere werkzaamheden,

Jan

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Griekenland

Bericht door leo-shof »

Ja Theo dat wordt zelfs slopen van de fundering!
Want op een slechte fundering kan je ook niets goed bouwen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

@Jan - Griekenland is echt wel een democratisch land, hoor. De democratie is hier zelfs uitgevonden en het woord is dan ook Grieks: dèmokratia van dèmos (volk) + -kratia (heerschappij). Het Grieks kent het woord "republiek" ook niet - afkomstig van het Latijnse res publica = "zaak van het volk". Dat is hier hetzelfde als "democratie" - de Republiek Griekenland is de ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ = de Helleense Republiek.
Leo schreef:Dat wordt zelfs slopen van de fundering!
Want op een slechte fundering kan je ook niets goed bouwen.
De fundering van elke natie wordt gevormd door de mensen, Leo, de doodgewone mensen en die zijn echt wel goed. De Grieken zijn niet slechter dan wie ook. Wel anders. Anders dan Nederlanders of Duitsers of Engelsen. Het is een Mediterraan volk en daar moet je met alles terdege rekening mee houden. Als Nederlanders, echte autochtone Nederlanders, zich plotseling zouden moeten gaan gedragen als Zuid-Amerikanen, dan wordt dat ook niks. Dat maakt het zo moeilijk om een echte Europese Unie te creëren, een Verenigde Staten van Europa: de cultuurverschillen zijn enorm. Dat een Griek of een Turk of wie dan ook zich aan de Nederlandse mores moet aanpassen als hij zich in Nederland wil vestigen en ook opgenomen worden en zich thuis voelen, dat spreekt vanzelf. Maar moet een heel volk proberen om zijn karakter te veranderen en te vormen naar wat Brussel verwacht dat ze moeten zijn? Dat kan immers niet?

Vandaar die duidelijke scheiding van Nood- en Zuid-Europa. In álles. De Europese Unie werkte uitstekend, maar die verrekte euro, dat werkt natuurlijk van geen kanten. En als de euro alsnog mislukt, dan is dat toch werkelijk geen schande, vooral omdat het niet voor het eerst is dat in Europa een poging wordt gedaan om een gemeenschappelijke munteenheid in te voeren. De vorige zijn ook mislukt, maar de Latijnse Muntunie heeft het toch mooi bijna vijftig jaar bestaan - praktisch, want officieel bestond die 62 jaar, van 1865 tot 1927.

Nederland en Duitsland hadden na de oorlog, nadat Duitsland zich had hersteld en het "Wirtschaftswunder" zich voltrok, moeiteloos op een gezamenlijk munt kunnen overgaan en dat zou morgen weer kunnen. Wie daar dan verder nog bij zou kunnen, is iets voor de geleerden om uit te zoeken; daar wil ik me als eenvoudig schipper niet over uitspreken. Wel wil ik nog even kwijt dat ik, naarmate deze crisis zich voor onze ogen en onder onze voeten voltrekt, steeds minder vetrouwen krijg in of geloof hecht aan de capaciteiten van al die geleerden. Een panel van reders uit zee- en binnenvaart, boeren die met hun poten in de klei staan en bedrijven moeten runnen, plus een aantal huisvrouwen die gewend zijn om met weinig centen een gezin te runnen, plus noem nog maar wat gewone mensen op, zouden de klus vast beter klaren. Maar ja, verkoop dat idee maar eens aan de bankiers van deze wereld... :roll:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Griekenland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik volg dit alles met veel belangstelling, Theo en vind dat het een breder publiek verdient.
Een panel van reders uit zee- en binnenvaart, boeren die met hun poten in de klei staan en bedrijven moeten runnen, plus een aantal huisvrouwen die gewend zijn om met weinig centen een gezin te runnen, plus noem nog maar wat gewone mensen op, zouden de klus vast beter klaren.
Hier ben ik het volledig mee eens. :)
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Griekenland

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Theo,

ik ben het geheel met je eéns over dat klaren door allerlei mensen ,maar reders welke maar schepen bestellen ondanks dat
er geen emplooi voor is ,zou ik echt niet hun gang laten gaan om alles op het spoor te krijgen.

Groeten,

Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Blij dat het je kan boeien, Jos.

Dat zijn geen reders, Jan.
Je moet het soort lieden hebben dat met een eigen scheepje van niks begonnen is - maakt niet of dat een kuster is of een spits of een ouwe Liberty - en die kans hebben gezien om dat door alle ups en downs van de scheepvaart uit te bouwen tot een degelijk bedrijf. Mensen van het kaliber dat nu het Pensioenfonds voor de Koopvaardij runt en die ondanks alle sombere berichten van andere pensioenfondsen nog steeds kans hebben gezien om de dekkingsgraad op 108% te houden. Zo'n stelletje ouwe chagrijnen die niet van gokken houden.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Griekenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Bravo KVD... dus Dàt stukje pensioen blijft nog heel :roll: :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

plus een aantal huisvrouwen die gewend zijn om met weinig centen een gezin te runnen
Pak um beet.......Schipper.....

Mijn moeder R.I.P. gaf me "een budget en een giro-rekening" voor dat ik 15 was en leerde mij " met geld omgaan".......iets waar ik haar bijzonder erkentelijk voor ben...NOG!

Ik verwoord dat "binnen besloten kring" al jaaren als " My mother's School of Economics"
Het wordt HOOG tijd dat er die " financiele sokkenwassers en andere ruimtevaarders" een duidelijk aan het verstand wordt gepeuterd dat "de maat vol is".........als een voorbeeld....politici zouden " persoonlijk verantwoordelijk moeten zijn" voor hun daden...hun voorstellen en hun acties.....niks geen gouden parachutes...niks geen vette pensioenen.....gewoon "equal amongst equals" :mrgreen:

Zolang we in "onze democratie-en" nog uit volle borst stemmen op de " gladde autohoezen en stofzuiger verkopers"........MOET de samenleving worden beschermd tegen dit soort criminelen...de religieuze criminelen.....de zakelijke criminelen....de politieke criminelen...

het zijn vrijwel zonder uitzondering allemaal " Handelaars in angst"........als "we" of " jullie" DIT of DAT niet doen.....DAN gebeurd er dat!!!( en dan komt er weer een doems scenario wat we dan weer AF kunnen kopen met belastinggeld!!! :twisted: )

Bij het analiseren van dit soort bijzonder trieste ontwikkelingen zoals Theo nu omschrijft....( EN hij is nog maar AMPER op stoom!!!!) betreffende Griekenland.....komt onmiddellijk naar voren dat je " DIT niet in de krant leest".......wat gelijk een ( voor velen reeds bekend verschijnsel!!) vraagteken achter de "pers" zet.....
Je kunt hier dus NIET het duidelijke "oorzaak en gevolg"......."aktie is re-aktie" ...."domme beslissing en rampzalige consequentie" patroon van de diverse verantwoordelijke instanties ...over soms vele jaren.... bij uitschakelen......."ze" staan CENTRAAL in dit hele gebeuren.

( IK, als eenvoudig massinissie kijk er altijd naar als "een kar zonder smeerolie opstarten"......je WEET dattie in de puin draait!!)

ZOLANG we....met z'n allen....geen kans zien om in onze democratische samenlevingen...waar we met onze stem...politici en andere lawaaimakers.....naar huis kunnen sturen....zolang we dus geen kans zien om "onze prioriteiten"...redelijk op een rijtje te zetten.....EN " om eens en beginnetje te maken" onze diverse militaire budgetten eens een flink eind omlaag op de lijst te schoppen EN scholing EN voedsel EN " levenskwaliteit" wat omhoog te drukken.....( diverse dikgevreten zwarte rokken klanten wat op letterlijk EN financieel rantsoen helpt OOK!)

Zolang we daar dus " IN een democratie" geen kans toe zien!!! Zolang zullen we moeten leven met dit soort dramatische cyclussen........als ik het goed begrijp dan zijn de eerste kreten over " mogelijk wapengebruik" al weer ge-uit door zo'n " Handelaar in Angst" in Europa.......het zijn dan altijd de "anderen" die vroeg of laat onder zo'n wit kruissie terecht komen en ook "anderen" die er dan weer klauwen met poen aan verdienen.......

Paddestoelen groeien weelderig in het donker en OP een mesthoop!!

Ik zal Theo z'n verslag met grote belangstelling verder volgen, maar nou niet om eigenwiijs te zijn, je kunt het "raamwerk" ...het patroon.....het beeld...... in de geschiedenis boeken lezen!!!!Want de geschiedenis - da's DUS ons menselijk en steeds terugkerende en DUS voorspelbare gedragspatroon van oorzaak en gevolg!!!!---herhaalt zich, sneller EN dichterbij dan menigeen denkt!!

"WE" zijn niks meer en NIKS minder dan " OER grotbewoners met een angstig beetje techniek"..........ooit in de verre toekomst ( als we de zaak hier niet helemaal opblazen) wordt er misschien gesproken door archeologen over de "Paleo-teuten die er zo rond 1900....2000 een cholere zooi van maakten " of zo!!! :mrgreen:

( Notitie: de beschamende, mens onterende en zeer trieste stand van zaken welke door "onze moderne westerse democratische instituten wordt toegelaten" in de diverse dicaturen in de wereld laat ik hier doelbewust buiten beschouwing....----- we moeten Jos z'n bloeddruk uiteindelijk TOCH wat in de peiling houwuh!-----want het IS natuurlijk je reinste onzin en in feite crimineel dat we daar zogenaamd " NIKS aan kunnen doen")

PS.je:
waar een enkeling niets aan kan veranderen
Schreef Jan.......en TOCH ben ik dat "fundamenteel" NIET met je eens Jan....dus NIET om de flinke jongen uit te hangen.....ik denk hier met name aan Mahatma Gandhi.....waar we veel van zouden kunnen leren....hij schreef o.a.:

" BE the change that you WISH to see in the world"

( Wees ( handel als) de verandering die je in de wereld WENST te zien)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door jdbvos »

Touché, Harry...je hebt gelijk
Alle veranderingen komen tot stand omdat iemand ergens een goed idee opperde.....
Maar als je niet genoeg volgelingen krijgt, blijf je een eenzame roepende in een woestijn die het geen zier uitmaakt.
Dát probeerde ik te zeggen.
Maar je hebt gelijk: de grootste golf begint met een rimpeltje.....
...en in 'zien tied' was Mahatma het juiste rimpeltje.....

en nou maar zien welke Mahatma in Griekenland op het juiste moment een goed idee poneert.....want als de goed opgeleide jeugd vertrekt, mist zo'n land de broodnodige denktank, én juist die generatie die het op zal moeten knappen...
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, dit lees je niet in de kranten, maar het komt toch wel in het nieuws, hoor.
Saskia Dekkers, die vroeger correspondente was in Parijs, reist nu voor Nieuwsuur door Europa en veel door Griekenland.

Afbeelding

Ze maakte begin december een prima reportage in Veria, een aardige stad op 60 kilometer bij ons vandaan. We gaan er wel eens winkelen als we een beetje andere winkels nodig hebben, maar Thessaloniki te ver vinden. Die reportage geeft een goed beeld en dan vooral van de mensen. Daar kun je al die luie Grieken zien die alleen maar dansen van hoppa en lang zullen we leven en de boel belazeren op onze kosten. Nu ik hem weer zag, werd ik er werkelijk helemaal akelig van. Daar zie je de doodgewone Grieken die er echt niks aan kunnen doen, maar die wel met de brokken zitten. Zo is het echt hier en dat maak ik dagelijks mee. Het merkwaardige is dat het me op die video meer aangrijpt dan in werkelijkheid.

Klik HIER en zet hem vooral rechtsonder op full screen.
Als hij te traag start, kun je onderstaand adres ook gewoon in de adresbalk van een nieuw tabblad of -venster plakken.

http://nieuwsuur.nl/video/318517-grieke ... ingen.html


Plaats reactie