Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Griekenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

JUIST HARRY :) :wink: :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding . Afbeelding
De zaak is vandaag aangehouden. Donderdag gaan ze verder. De advocaten van Vaxevanis zijn van plan de politieke achtergronden van een en ander uit de doeken te doen. Het uitstel was nodig om bepaalde mensen die op de lijst staan als getuigen te kunnen oproepen.
Vandaag, donderdag is Kostas Vaxenakis na een behandeling van de zaak die tien uur duurde, niet schuldig bevonden aan het schenden van de privacy van anderen. Zelf had hij aangevoerd dat het hier geen "legal issue" betrof, maar een zeer belangrijke sociale en politieke kwestie. Daar is de rechter in meegegaan. Hij wordt verder niet vervolgd.

Het gevolg is wel dat de financiële afdeling van het Openbaar Ministerie de behandeling van de Lagarde-lijst in handen van het parlement heeft gegeven met het verzoek na te gaan of bepaalde politici vervolgd moeten worden omdat ze hebben verzuimd gebruik te maken van de Lagarde-lijst om belastingontduikers op te sporen. Dat zou kunnen leiden tot de vervolging van Giorgos Papaconstantnou, de minister van Finaciën die de lijst van Lagarde kreeg en zijn opvolger, Evangelos Venizelos, die de lijst ook in handen kreeg en evenmin iets deed. Ze kunnen er niet meer omheen. Ze kunnen het alleen nog maar vertragen en misschien hopen dat de hele boel hier alsnog in elkaar dondert waarna de hele zaak van die lijst in de totale puinhoop niet meer dan een kleine kleinigheid is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hij wordt verder niet vervolgd.
Maar hij gaat nu - net als een goede zeeman- de blinden voor de poortholes doen.....voooor ze schieten :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Ongeveer de helft van de 30 ferry’s die de verbindingen onderhouden tussen Piraeus, Rafina en Lavrio en de eilanden in de Egeïsche zee en Kreta zal waarschijnlijk voor minstens drie maanden worden opgelegd. De rederijen hebben geen geld meer om de brandstof te betalen. Die is sinds 2009 maar liefst 107 procent in prijs gestegen. Kostte de brandstof voor een conventionele ferry in juni 2009 nog 294 euro per ton, in juni 2012 was dat gestegen tot 598 euro per ton. De brandstofkosten vormen 60 procent van de dagkosten.

De verliezen van de verschillende ferryrederijen zijn intussen opgelopen tot meer dan 1 miljard euro. In de afgelopen tien maanden is het aantal passagiers met 15 procent afgenomen en het aantal voertuigen met 20 procent. De verwachting is dat die daling zich nog zal voortzetten en daarom zijn de rederijen van plan om kleinere ferry’s in te zetten. De grotere zullen worden opgelegd of daar waar mogelijk verccharterd aan buitenlandse ferry operators.
Ferry’s met een capaciteit van 1800 passagiers en 250 voertuigen halen nog geen 20 procent van die aantallen.

Verder zal de snelheid van de verschillende ferries van 26 tot 28 knopen worden verminderd naar 20 tot 21 knopen. Afhankelijk van de bestemming kunnen de vertragingen oplopen tot twee uur. De besparing in exploitatiekosten zou echter maar 7 tot 8 procent bedragen en dat valt mij, als vrije vertaler van dit artikel uit de Kathimerini, toch wat tegen. Van 26 naar 20 knopen is een snelheidsvermindering van 23 procent wat toch een aanzienlijke brandstofbesparing op moet leveren en als de brandstofkosten 60 procent van de exploitatiekosten bedragen... :?
Hoe het ook zij, het ziet er somber uit.
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Griekenland

Bericht door koosn »

Theo, interressant artikeltje over die veerdiensten in Griekenland. Als ik het zo lees, dan concureren ze elkaar volledig het graf in!!
Met een beladingsgraad van 20-25% kan je toch geen droog brood verdienen!!
Als ook in Griekenland de prijs van Ifo 380 de wereldmarkt gevolgd heeft in de afgelopen jaren, dan is de huidige prijs van ca $600/mt toch geen verrassing en hebben ze dat in de afgelopen jaren toch al vaker moeten betalen.
Afgelopen zomer was alles wat goedkoper, maar dat was maar tijdelijk. (Zie bunker index).

Als die veerdiensten wat schepen uit de vaart nemen, rustiger aan gaan varen en een hogere beladingsgraad krijgen, dan moeten de inkomsten toch weer meer in de pas met de uitgaven komen of voeren die schepen grotendeels op subsidie die ze nu niet meer ontvangen??
Wat minder afvaarten is misschien vervelend voor passagiers en ladingverschepers, maar als je de afvaarttijden weet, kan je daar gewoon rekening mee houden en gezien de beladingsgraad hoef je niet bang te zijn dat het schip vol is als er een paar afvaarten minder zijn.

mvrgr Koos.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Als de fuel consumption bij 28 mijl cons1 is en die bij 20 mijl cons2 dan geldt cons1/cons2=(v1/v2)3 (tot de derde macht!). Stel dat het brandstofverbruik bij 28 mijl 25 ton is dan is het verbruik bij 20 mijl cons2= 25*(20/28)3 = 25*0.36 = 9 tons. Het verbruik neemt dus bijna met een faktor 3 af. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar. De dagexploitatiekosten gaan dan als ik goed reken met een faktor 1.67 of 60% omlaag.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Volgens mij gaat het hier, zoals dat wel vaker gebeurt, om een "journalistieke" fout, Ferry.

Koos, dat is geen kwestie van elkaar kapot concurreren, hoor. Dit zijn puur de gevolgen van de diepe crisis waarin Griekenland verkeert. Als je nu iets wél aan Grieken kunt overlaten, dan is het ship management en dus ook ferry management - en het verdelen van de koek, niet te vergeten. En van brandstofprijzen hoef je ze al helemaal niets te vertellen. Maar hier valt simpelweg niet meer tegen te vechten. Het toerisme was in de afgelopen twee jaar een stuk minder en de zomerpiek waarvan de veerdiensten een stevige opsteker hadden verwacht - en waarover je vele bladzijden terug een paar berichten kunt lezen - is zwaar tegengevallen. Maar het ergste is natuurlijk de volledig ingestorte economie. Dat betekent veel minder vervoer over de weg en dus veel minder trucks op de ferry's. De verkoop van benzine en diesel is alleen dit jaar al 30 procent minder geworden, dus dat zegt al genoeg. De economie krimpt nog steeds en komt geleidelijk aan volledig tot stilstand. Het verkeer naar en van de vele eilanden houdt daarmee gelijke tred. Vandaar die bezettingsgraad van twintig procent.

Nee, ze varen niet grotendeels op subsidie. Wel deels omdat ook de eilanden waar weinig verkeer op is en waar een veerdienst dus eigenlijk niet rendabel is, een verbinding met het vasteland moeten hebben. Die worden gesubsidieerd. En dan doet zich onmiddellijk het volgende probleem voor: de overheid heeft geen centen meer en betaalt dus niet op tijd terwijl de bunkerboer geen krediet geeft. Als je de moeite neemt om de vorige berichten over de veerdiensten in dit topic op te zoeken, zul je daar de bedragen vinden die de veerdienstrederijen van de overheid tegoed hadden. Dat ging om vele miljoenen. Het zijn verschrikkelijk veel eilanden. Niet te vergelijken met de veerdiensten op de Waddeneilanden. :shock:
pythagoras

Re: Griekenland

Bericht door pythagoras »

Twee jaar geleden was er 2x perdag een ferry boat van SMI naar Pireus
in totaal stonden 4 ferry boaten tot de beschikking om deze verbinding
te onderhouden

Op dit moment schlechts 1 Ferry per week en dit programma is geldig
tot zondag 18 november daarna ?????
De subsidie van de overheid voor het onderhouden van deze verbinding is niet betaald


Gisteren was het honderd jaar geleden dat Samos is toegetreden tot het Koninkrijk Griekenland
Er was een grote parade met schoolkinderen dansgroepen e.a van over het hele Eiland
in de hoofdstad Vathi

Mischien was het toch beter geweest om bei Turkeie te blijven
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Griekenland

Bericht door koosn »

Theo, bedankt voor je nadere toelichting. Het maakt het totaalplaatje weer wat duidelijker!

mvrgr Koos.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Op dit moment schlechts 1 Ferry per week
Tja...dat noemde mijn moeder vroegaah " De Tering naar de nering zetten" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie