Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

DSC08046zambujeira do mar.JPG
DSC08046zambujeira do mar.JPG (132.81 KiB) 3007 keer bekeken
DSC08048zambujeira do mar.JPG
DSC08048zambujeira do mar.JPG (129.68 KiB) 3007 keer bekeken
DSC08049zambujeira do mar.JPG
DSC08049zambujeira do mar.JPG (80.53 KiB) 3007 keer bekeken
DSC08051zambujeira do mar.JPG
DSC08051zambujeira do mar.JPG (99.08 KiB) 3007 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

IMG_4816zambujeira do mar.JPG
IMG_4816zambujeira do mar.JPG (136.34 KiB) 3005 keer bekeken
IMG_4821zambujeira do mar.JPG
IMG_4821zambujeira do mar.JPG (138.59 KiB) 3005 keer bekeken
IMG_4825zambujeira do mar.JPG
IMG_4825zambujeira do mar.JPG (155.58 KiB) 3005 keer bekeken
IMG_4836zambujeira do mar.JPG
IMG_4836zambujeira do mar.JPG (164.31 KiB) 3005 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Allen »

toestellen om de oude botten soepel te houden

@Mariek & @Jan doen jullie wel voorzichtig met die toestellen.

Wij kunnen aan deze kant wel merken dat jullie een redelijke tot goede
internet verbinding hebben.
De verhalen en afbeeldingen stromen binnen.
Het lijkt wel of er een doosjesboot gelost is. :-D
Gewoon doorgaan, ik vind het prachtig. 👍
Veel plezier met z'n twee daar in Portugal. :)

Tsja en dan die Lochemseberg;
nog bedankt dat je daar vorig jaar een prevelementenje voor me hebt
gehouden en dat je een of ander muntje hebt geofferd. :mrgreen:
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Hoi Allen, blij dat de prevelementjes lijken te helpen. Tot nu toe hebben we niets gebroken, vandaag zijn wij voor ons doen rustig geweest en slechts koffie wezen drinken en de stores op peil gebracht voor de terugreis.
Bij de Mercado ontmoetten wij een Duits stel op de fiets met bepakking en achter een van de fietsen een kar om de hond in te vervoeren als die moe dreigde te worden.
Ze zijn in Lisboa begonnen en fietsen nu op hun gemak met 20 km/dag huiswaarts en dat is Dusseldorf, dus ongeveer 2500 km trappen, daar heb ik respect voor om maar eens een veel misbruikt woord te gebruiken :wink:
Voor een paar honderd euro zijn ze vanaf Eindhoven met een goedkope vlieger naar Lissabon vervoerd, toch wel leuk die nieuwe wereld.
Op de campings komen wij steeds meer enthousiaste Portugal liefhebbers tegen, vooral mensen die ook van de prachtige rustige plekken genieten.
De plaatsen die wij hen in de vorige jaren aanbevolen blijken wel in de smaak te vallen.
Toen wij vanmorgen in het dorp wat stonden te kletsen kwam er een Portugees aanlopen met een Ara op zijn bakboord schouder, op mijn vraag of het beest niet weg zou vliegen zei hij: "Nee" en zette het ding op zijn stuurboord schouder. Het beest protesteerde luid en kroop weer vlug op de andere schouder.
Met Ara en al liep hij een café binnen om een maaltijd te gaan nuttigen.
IMG_4846duitsers met hond.JPG
IMG_4846duitsers met hond.JPG (122.57 KiB) 2942 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door jdbvos »

daar heb ik respect voor om maar eens een veel misbruikt woord te gebruiken
Ik ook Jan.
In m'n jeugd deed een eveneens Duitse vriend dat ook, samen met z'n nieuwe vriendin (met wie hij nog steeds getouwd is (nee: geen teipvaud). Maar dan door ZuidFrankrijk en door de Pyreneeën weer terug langs de kust. Iedereen vroeg zich af wat voor idioten dat nou deden: ik had er net als jij een grote bewondering voor.
Van enkelen hoor je zo nu en dan iets, als die iets bijzonders deed... Bijv. die jongeman die door de Amerika's van het noordelijkst naar het zuidelijkste puntje fietste over de bergrug RockyMountains-Andes.. Ongelooflijk !
Maar ook al die honderden -zo niet duizenden- die jaarlijks de Camion lopen...al-dan-niet om religieuze redenen (de meesten zijn niet-religieuzen, is mij verteld). En wat denk je van "slechts" het Pieterpad…. van Pieterburen naar de St.Pietersberg lopen. Een paar jaar geleden sprak ik met een allang gepensioneerd echtpaar, kortgebroekt en in soldatenkissies en een hoedje op en een rugzakje, druk onderweg...
Op mijn vraag waar ze dan sliepen: "Oh, we krijgen zo vaak een slaapplaatsje aangeboden, in het hooi of in een bed...en in het rugzakje van m'n vrouw zit een mini-tentje. Eten doen we wél in restaurants, snackbars, tankstations en zo..."
Ik schatte ze destijds toch op een 70 jaar....

en ik stapte voor 10 km op de motor.... :wink:

Dus ik sluit me nogmaals aan: SIC "daar heb ik respect voor om maar eens een veel misbruikt woord te gebruiken"
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Vandaag vertrokken wij naar Vila Nova de Milfontes, we gingen eerst pikheet houden bij de haven van Zambujeira do Mar.
Twee dames in een huur camper weifelden ons voorrang te verlenen, wij schoten het grindweggetje naar de kroeg in en zij dachten kennelijk: "Die weten waar de koffie klaar staat " en volgden ons.
Bij het uitstappen vielen ons de sokken op van dit paar aparte meiden, ze kwamen uit de USA en hadden in Lisboa een camper gehuurd.
Hoewel de kroeg net open was werd zelfs het keukenpersoneel erbij geroepen om het spul te komen bekijken.
Ze gingen op weg naar Sagres en wij hebben ze verteld dat ze daar tegen zonsondergang onder de vuurtoren moesten gaan zitten met een fles champagne, dat vonden ze een romantisch idee :wink:
We hebben ze op de foto gezet voor hun eigen album en dat werd wel op prijs gesteld.
Tijdens een beetje zwerven ontmoet je telkens wel weer bijzondere mensen.
Ook vandaag waren er weer veel jonge rugzaksjouwers onderweg en ook enkele ouderen, het is hier soms echt wel klauteren op de wandelpaden, dus ongeacht hoe ver ze lopen ik vind het klasse.
We reden over kleine wegen naar Odemira waar de rivier Mira mooi breed is en door middel van een brug de stadsdelen verbonden worden.
Er is ook een mooie voetgangersbrug, ooit willen wij nog eens met een bootje op de Mira varen.
Van Odemira gingen wij ook weer via kleine wegen naar Sao Luis en vandaar naar Milfontes, prachtige stille wegen met mooie vergezichten en hier en daar een stevige klim en afdaling (met de fietsen gaan wij dat niet proberen).
In Milfontes gingen wij bij de haven wat eten, Marieke kreeg bij het vertrek een mooie roos.
Tijdens de lunch kwam er een doosjesboot richting Sines, een dezer dagen willen wij daar nog eens gaan kijken.
Hier was de branding bij windkracht 5 prachtig en rookten de golven weer als vanouds.
IMG_4870milfontes.JPG
IMG_4870milfontes.JPG (229 KiB) 2753 keer bekeken
DSC08057milfontes.JPG
DSC08057milfontes.JPG (102.08 KiB) 2753 keer bekeken
DSC08059milfontes.JPG
DSC08059milfontes.JPG (112.01 KiB) 2753 keer bekeken
DSC08060milfontes.JPG
DSC08060milfontes.JPG (122.57 KiB) 2753 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

DSC08063milfontes.JPG
DSC08063milfontes.JPG (104.7 KiB) 2752 keer bekeken
DSC08065milfontes.JPG
DSC08065milfontes.JPG (104.37 KiB) 2752 keer bekeken
DSC08067milfontes.JPG
DSC08067milfontes.JPG (158.09 KiB) 2752 keer bekeken
DSC08069milfontes.JPG
DSC08069milfontes.JPG (105.91 KiB) 2752 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

DSC08074milfontes.JPG
DSC08074milfontes.JPG (94.52 KiB) 2752 keer bekeken
DSC08083milfontes.JPG
DSC08083milfontes.JPG (54.01 KiB) 2752 keer bekeken
DSC08089milfontes.JPG
DSC08089milfontes.JPG (93.79 KiB) 2752 keer bekeken
DSC08090milfontes.JPG
DSC08090milfontes.JPG (130.73 KiB) 2752 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Zijn jullie nog beneden bij de haven
wezen kijken?
Boven achter het restaurant bij de vissershaven hebben we ons een week geamuseerd.
Het lijkt er wel een beetje op, dat jullie ons achterop komen.
Wij waren ook in Sines. Eigenlijk om wat plaatjes te schieten van de plaatsen waar Dorothy' broer heeft gewoond. Verder is het in het centrum een beetje doods. Wel de bekende kleine straatjes en wat herinneringen aan Vasco de Gama. In de sleepboten en loodsbotenhaven kan jet terrein op. Verderop op de boulevard heb wat zicht op de oliehaven.
Wij gaan morgen naar Nazare en zondag naar Costa de Lavos bij Figueira de Foz.
Groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Wij fietsten wat rond in Milfontes en zochten nog even het wrak op van het ooit hier gestrande Hollandse sleepbootje.
Er is nu nog maar weinig van over maar nog steeds herkenbaar, de zee weet wel raad met alles wat mensen in elkaar geknutseld hebben en eigenlijk is dat een geruststellende gedachte.
Het plasticafval is wel een probleem, dat drijft hier in de baaien tussen de rotsen en is nauwelijks te verwijderen zonder hoge kosten.
Bij het door Jan genoemde restaurant bij de haven gingen wij wat eten, vorig jaar was het duur maar erg lekker, nu is het slechts duur en spelen ze het klaar om macaroni in de vissoep te doen en weinig vis. Zodra ergens veel toeristen komen gaat de service en de kwaliteit kennelijk met sprongen naar beneden, dus die zien ons niet meer.
Vandaag gingen wij op de fiets de Mira over via de brug en naar het natuurgebied aan de overzijde, daar hadden wij een echte Portugese Cataplana Marisco vol met schaaldieren, krab en kreeft voor een zeer redelijke prijs. Hier zat het vol met Portugezen, die weten waar je lekker kunt eten.
Morgen vertrekken wij naar Evora Monte en willen we wat rondrijden in de Alentejo.


Plaats reactie