Pikheet in de ALGARVE
Re: Pikheet in de ALGARVE
Bedankt Allen. Dit scheelt me heelveel zoeken in dit topic. Als we weer thuis zijn zal ik de foto's plaatsen, die ik heb gemaakt. Ik heb de indruk, dat de positie van het wrak is gedraaid.
Groeten
Jan van der Pluijm
Groeten
Jan van der Pluijm
Re: Pikheet in de ALGARVE
De Klemens is inmiddels verworden tot een treurig wrak, de bak is eraf gebroken en of het wrak gedraaid is weet ik niet.
Ongetwijfeld verplaatst het zo nu en dan, bij de laatste stormen vorig jaar is de hele baai wat veranderd en komt er steeds meer grind te liggen.
Klemens ligt daar goed en zo nu en dan wordt er nog wat afgesloopt, hoewel de meeste los te halen delen nu wel verdwenen zijn.
Volgend jaar nog maar eens kijken
Ongetwijfeld verplaatst het zo nu en dan, bij de laatste stormen vorig jaar is de hele baai wat veranderd en komt er steeds meer grind te liggen.
Klemens ligt daar goed en zo nu en dan wordt er nog wat afgesloopt, hoewel de meeste los te halen delen nu wel verdwenen zijn.
Volgend jaar nog maar eens kijken
Re: Pikheet in de ALGARVE
Zondag scharrelden wij van V.N. de Milfontes naar Evora Monte, dat ging via binnenwegen omdat wij tijd zat hadden en ook nog de oude motor, die we ooit onderweg zagen, even vast wilden leggen voor het Kombuis voordat iemand op het idee komt dat de schrootprijs het slopen van het ding lonend maakt
Wij werden tegemoet gelopen door een geel hesje dat zwaaide met een rode vlag, in het hesje bleek een herder te steken die zijn schaapjes op het droge wilde brengen.
Met de alarmlichten aan konden wij (het niet bestaande) drukke achteropkomende verkeer tegenhouden, dat werd wel op prijs gesteld.
Onderweg kwamen wij langs stuwmeren, grote olijfboomgaarden en de onvermijdelijke olijfoliefabrieken.
Een van die fabrieken extraheert de olijfolie via een chemisch proces d.m.v. een oplosmiddel, in de soja industrie gebruiken ze daar b.v. hexaan voor.
Het oplosmiddel en de olie worden gescheiden en het oplosmiddel wordt hergebruikt, de olie wordt gefilterd en in bepaalde fracties verdeeld en verkocht. Als je dus olijfolie wilt hebben van de eerste persing moet je dat kopen bij een bedrijf dat mechanisch perst en niet extraheert met een oplosmiddel.
Bij het proces van extraheren komen dampen vrij en het lijkt of de ketel(s) gestookt worden met het residu van de pitten, in ieder geval stinkt het enorm en is het mistig op de weg rond de fabriek.
Een half uur later hing er nog een zware olielucht in onze camper( Nee , we hadden voor vertrek uitgebreid gedoucht ).
De motor vinden hadden wij al opgegeven, soms veranderen wegen en ook hier zijn ze overal die achterlijke rotondes aan het bouwen om het verkeer buiten de dorpen om te leiden, wij wisten ook niet zeker meer waar we het ding gezien hadden.
Bij het doorrijden van Viano de Alentejo zagen we de motor aan stuurboord staan en gelukkig kon ik het busje ergens kwijt.
Dat iemand zo'n kolos weghaalt is ook niet waarschijnlijk, ik schat het gewicht op 8000 kg en dan zit ik er niet ver naast.
De oude Crossley is nog geheel compleet en zou eigenlijk ergens onder dak moeten komen.
Ik heb iemand ingeseind die Crossley's verzamelt en hoop dat hij of iemand anders dit oppakt, het zou geweldig zijn als deze motor weer kon draaien.
Ondanks het lange buiten staan in weer en wind zijn alle onderdelen nog aanwezig en is er weinig gesloopt.
Vandaag (maandag) hebben we de eerste regendag sinds 1 december dus mopperen doen we niet maar het verveelt wel snel.
Even het Kombuis bijwerken en andere zaken die we steeds uitstelden, morgen is het weer mooi weer volgens de verwachting en dan gaan we hier even rondkijken.
Wij werden tegemoet gelopen door een geel hesje dat zwaaide met een rode vlag, in het hesje bleek een herder te steken die zijn schaapjes op het droge wilde brengen.
Met de alarmlichten aan konden wij (het niet bestaande) drukke achteropkomende verkeer tegenhouden, dat werd wel op prijs gesteld.
Onderweg kwamen wij langs stuwmeren, grote olijfboomgaarden en de onvermijdelijke olijfoliefabrieken.
Een van die fabrieken extraheert de olijfolie via een chemisch proces d.m.v. een oplosmiddel, in de soja industrie gebruiken ze daar b.v. hexaan voor.
Het oplosmiddel en de olie worden gescheiden en het oplosmiddel wordt hergebruikt, de olie wordt gefilterd en in bepaalde fracties verdeeld en verkocht. Als je dus olijfolie wilt hebben van de eerste persing moet je dat kopen bij een bedrijf dat mechanisch perst en niet extraheert met een oplosmiddel.
Bij het proces van extraheren komen dampen vrij en het lijkt of de ketel(s) gestookt worden met het residu van de pitten, in ieder geval stinkt het enorm en is het mistig op de weg rond de fabriek.
Een half uur later hing er nog een zware olielucht in onze camper( Nee , we hadden voor vertrek uitgebreid gedoucht ).
De motor vinden hadden wij al opgegeven, soms veranderen wegen en ook hier zijn ze overal die achterlijke rotondes aan het bouwen om het verkeer buiten de dorpen om te leiden, wij wisten ook niet zeker meer waar we het ding gezien hadden.
Bij het doorrijden van Viano de Alentejo zagen we de motor aan stuurboord staan en gelukkig kon ik het busje ergens kwijt.
Dat iemand zo'n kolos weghaalt is ook niet waarschijnlijk, ik schat het gewicht op 8000 kg en dan zit ik er niet ver naast.
De oude Crossley is nog geheel compleet en zou eigenlijk ergens onder dak moeten komen.
Ik heb iemand ingeseind die Crossley's verzamelt en hoop dat hij of iemand anders dit oppakt, het zou geweldig zijn als deze motor weer kon draaien.
Ondanks het lange buiten staan in weer en wind zijn alle onderdelen nog aanwezig en is er weinig gesloopt.
Vandaag (maandag) hebben we de eerste regendag sinds 1 december dus mopperen doen we niet maar het verveelt wel snel.
Even het Kombuis bijwerken en andere zaken die we steeds uitstelden, morgen is het weer mooi weer volgens de verwachting en dan gaan we hier even rondkijken.
Re: Pikheet in de ALGARVE
Dat het met antiek machinewerk ook anders kan zagen we in december in Melle, bij Osnabrück.
Deze stoomgenerator, ooit onderdeel van een meubelfabriek, wordt gekoesterd.
René
Deze stoomgenerator, ooit onderdeel van een meubelfabriek, wordt gekoesterd.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Pikheet in de ALGARVE
@Jan, mooi!
Ik heb -zonder toestemming- de plaatjes er uit geknipt en wat opgerekt.
Ik heb -zonder toestemming- de plaatjes er uit geknipt en wat opgerekt.
Grtn @Allen
Re: Pikheet in de ALGARVE
Mooi Allen, omdat het hier met bakken uit de lucht valt had ik mooi tijd om even te spitten.
Op de site van Peter Daamen vond ik dat het toch wel een bijzondere motor is, dit type is gebouwd van 1930 tot 1950, mijn inschatting is dat het een voor de tweede wereldoorlog gebouwde is.
Het ding heeft een boring van 14 inches en een slag van 23 inches, dus zonder rekenwerk 355 en 575 mm, toch wel een beest.
Het gewicht is volgens de fabriek 8077 kg
Voor liefhebbers, de site van Peter is: www.crossley.nl.
Ik hoop eigenlijk dat de motor een betere plek krijgt en ooit weer gaat draaien, veel zijn er niet meer van en het was toch wel bijzonder, luchtgestart en aanlopen zonder voorgloeien. Ook de brandstofinspuiting ging toen al zonder luchtverstuiving.
Op de site van Peter Daamen vond ik dat het toch wel een bijzondere motor is, dit type is gebouwd van 1930 tot 1950, mijn inschatting is dat het een voor de tweede wereldoorlog gebouwde is.
Het ding heeft een boring van 14 inches en een slag van 23 inches, dus zonder rekenwerk 355 en 575 mm, toch wel een beest.
Het gewicht is volgens de fabriek 8077 kg
Voor liefhebbers, de site van Peter is: www.crossley.nl.
Ik hoop eigenlijk dat de motor een betere plek krijgt en ooit weer gaat draaien, veel zijn er niet meer van en het was toch wel bijzonder, luchtgestart en aanlopen zonder voorgloeien. Ook de brandstofinspuiting ging toen al zonder luchtverstuiving.
Re: Pikheet in de ALGARVE
Hier kan het dus ook regenen met als voordeel dat het de volgende dag meestal weer stralend mooi weer is, zo ook vandaag.
Wij gingen een wandeltocht fietsen en weken van de route af wat resulteerde in 14 kilometer fietsen in 2 uur omdat het soms niet meevalt vaart te houden op de steenslag, kuilen, plassen en karresporen met bagger gevuld.
Maar wel leuk en je komt verder met de fiets in dezelfde tijd.
Geen mens gezien, wel een kudde schapen die streng bewaakt werd door een grote hond, hij blafte ons aan dreef de schapen bij ons vandaan en ging er achteraan, keurige hond of wij hadden mazzel
Onder de kurkeiken bloeien de kokerroknarcissen uitbundig na de regenbuitjes.
Het meertje was aardig vol en er zwommen schildpadden die zich snel lieten afzinken toen onze schaduwen over het water vielen.
Het uitzicht was weer prachtig en in de verte was de burcht van Evora Monte duidelijk te zien.
Omdat het in het weekeinde in Baskenland prachtig weer moet worden besloten wij morgen verder te reizen met een stop in Tordesillas(Sp).
De ruïne laat goed zien hoe ze vroeger die bouwwerken stapelden en als je dan bedenkt dat er hier op korte stukjes tot wel 100 meter hoogte verschil is dan moet er heel wat afgesjouwd zijn om zo'n bouwwerkje tot stand te brengen, nou ja als afbraak heeft het ook wel iets vinden wij.
De oude varkensschuur is helemaal een bijzonder bouwwerk met leistenen dak dat niet over elkaar ligt maar tegen elkaar met cement ertussen
Wij gingen een wandeltocht fietsen en weken van de route af wat resulteerde in 14 kilometer fietsen in 2 uur omdat het soms niet meevalt vaart te houden op de steenslag, kuilen, plassen en karresporen met bagger gevuld.
Maar wel leuk en je komt verder met de fiets in dezelfde tijd.
Geen mens gezien, wel een kudde schapen die streng bewaakt werd door een grote hond, hij blafte ons aan dreef de schapen bij ons vandaan en ging er achteraan, keurige hond of wij hadden mazzel
Onder de kurkeiken bloeien de kokerroknarcissen uitbundig na de regenbuitjes.
Het meertje was aardig vol en er zwommen schildpadden die zich snel lieten afzinken toen onze schaduwen over het water vielen.
Het uitzicht was weer prachtig en in de verte was de burcht van Evora Monte duidelijk te zien.
Omdat het in het weekeinde in Baskenland prachtig weer moet worden besloten wij morgen verder te reizen met een stop in Tordesillas(Sp).
De ruïne laat goed zien hoe ze vroeger die bouwwerken stapelden en als je dan bedenkt dat er hier op korte stukjes tot wel 100 meter hoogte verschil is dan moet er heel wat afgesjouwd zijn om zo'n bouwwerkje tot stand te brengen, nou ja als afbraak heeft het ook wel iets vinden wij.
De oude varkensschuur is helemaal een bijzonder bouwwerk met leistenen dak dat niet over elkaar ligt maar tegen elkaar met cement ertussen