Zondag scharrelden wij van V.N. de Milfontes naar Evora Monte, dat ging via binnenwegen omdat wij tijd zat hadden en ook nog de oude motor, die we ooit onderweg zagen, even vast wilden leggen voor het Kombuis voordat iemand op het idee komt dat de schrootprijs het slopen van het ding lonend maakt
Wij werden tegemoet gelopen door een geel hesje dat zwaaide met een rode vlag, in het hesje bleek een herder te steken die zijn schaapjes op het droge wilde brengen.
Met de alarmlichten aan konden wij (het niet bestaande) drukke achteropkomende verkeer tegenhouden, dat werd wel op prijs gesteld.
Onderweg kwamen wij langs stuwmeren, grote olijfboomgaarden en de onvermijdelijke olijfoliefabrieken.
Een van die fabrieken extraheert de olijfolie via een chemisch proces d.m.v. een oplosmiddel, in de soja industrie gebruiken ze daar b.v. hexaan voor.
Het oplosmiddel en de olie worden gescheiden en het oplosmiddel wordt hergebruikt, de olie wordt gefilterd en in bepaalde fracties verdeeld en verkocht. Als je dus olijfolie wilt hebben van de eerste persing moet je dat kopen bij een bedrijf dat mechanisch perst en niet extraheert met een oplosmiddel.
Bij het proces van extraheren komen dampen vrij en het lijkt of de ketel(s) gestookt worden met het residu van de pitten, in ieder geval stinkt het enorm en is het mistig op de weg rond de fabriek.
Een half uur later hing er nog een zware olielucht in onze camper( Nee , we hadden voor vertrek uitgebreid gedoucht
).
De motor vinden hadden wij al opgegeven, soms veranderen wegen en ook hier zijn ze overal die achterlijke rotondes aan het bouwen om het verkeer buiten de dorpen om te leiden, wij wisten ook niet zeker meer waar we het ding gezien hadden.
Bij het doorrijden van Viano de Alentejo zagen we de motor aan stuurboord staan en gelukkig kon ik het busje ergens kwijt.
Dat iemand zo'n kolos weghaalt is ook niet waarschijnlijk, ik schat het gewicht op 8000 kg en dan zit ik er niet ver naast.
De oude Crossley is nog geheel compleet en zou eigenlijk ergens onder dak moeten komen.
Ik heb iemand ingeseind die Crossley's verzamelt en hoop dat hij of iemand anders dit oppakt, het zou geweldig zijn als deze motor weer kon draaien.
Ondanks het lange buiten staan in weer en wind zijn alle onderdelen nog aanwezig en is er weinig gesloopt.
Vandaag (maandag) hebben we de eerste regendag sinds 1 december dus mopperen doen we niet maar het verveelt wel snel.
Even het Kombuis bijwerken en andere zaken die we steeds uitstelden, morgen is het weer mooi weer volgens de verwachting en dan gaan we hier even rondkijken.
- DSC08120alentejo.JPG (93.61 KiB) 4050 keer bekeken
- DSC08128alentejo.JPG (121.36 KiB) 4050 keer bekeken
- DSC08129alentejo.JPG (88.12 KiB) 4050 keer bekeken
- DSC08137alentejo.JPG (56.85 KiB) 4050 keer bekeken
- DSC08139alentejo.JPG (38.25 KiB) 4050 keer bekeken
- DSC08141alentejo.JPG (96.95 KiB) 4050 keer bekeken
- DSC08142alentejo.JPG (77.88 KiB) 4050 keer bekeken
- IMG_4906alentejo.JPG (96.08 KiB) 4050 keer bekeken