Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

door hun werklust, hun discipline en door hun ontwikkeling
Inderdaad TH.
Wat betreft de ontwikkeling wil ik even een kanttekening maken. Ik heb hier geen cijfers bij de hand maar een tijdje terug zag ik een vergelijking tussen het aantal afgestudeerde "engineers" in de good 'ol Joe naait nog Steeds en/of Canada EN China..........."WIJ zijn NERGENS"...dat herinner ik me er van.
HIER maken we het AFstuderen voor jonge lieden financieel ZO moeilijk dat velen er NIET aan beginnen, EN maken Universiteiten plaatsen beschikbaar om " andere landen" te helpen en dan krijgen ze d'r een paar centen voor maar het gebeurt met ONZE belasting centen.
WIJ kijken NIET verder dan onze neus lang is.
Toen mijn beide dochters hier op een gerenommeerde Canadese Universiteit studeerden ( waarvan inmiddels de studie-kosten vrijwel onbetaalbaar zijn geworden voor "de gewone man") en met goede resultaten thuis kwamen en daarmee hun ouwelui een goed gevoel gaven.....riepen ze ons SNEL terug naar de werkelijkheid als ze begonnen over de resultaten van de Chinese studenten......." DIE werken ALTIJD en hebben ALTIJD straight AAAA's en HELE hoge cijfers"...ik hoor ze dat nog zeggen!!!

THE writing is ON the WALL..........the Chinese WALL!

PS.je En betreffende dat stukkie hierboven van Willem...inderdaad helemaal ON topic ( waar ik trouwens niet wakker van lig..ON or OFF topic :oops: )....doet mij altijd weer aan Wim Sonneveld denken....DIE zag dat TOEN allemaal al HAAAARscherp in zijn lied '" Het Dorp"........."en NU zijn ze op de goede weg"...........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door v+d »

We moeten even niet vergeten,dat in China heel veel zaken niet in orde of goed geregeld zijn.
In de volksrepubliek China heeft Jan met de pet geen invloed op welk beleid dan ook.
Zelf heb ik een paar installaties in Taiwan ,Korea en Japan geplaatst en in bedrijf gesteld(dus niet in China).
Ook daar was het voor Jan met de pet geen fijn leven,lange werktijden,weinig vrij,slecht te eten,geen werkkleding, ga er eens kijken zou ik zeggen(niet als tourist).
Ik zal zoeken of ik nog foto's kan vinden van een montage van een paar machines,een plaatje zegt meer als honderd worden!

In ieder geval had ik wel heel erg vaak te doen met de werkers daar en de omstandigheden waaronder ze moesten werken.
Het barst er in de hogere ordes van de corrupte figuren,die dan ook een goed leven hebben en goed voor hun families zorgen.
In Taiwan was het besef voor het milieu ver te zoeken ,stapels accu's ergens in de berm,olie af laten lopen op een veldje en meer van die ongein.

Dus ik denk dat het wel goed komt,zodra de chinezen mondiger worden,wat nu al aan de gang is,willen ze meer verdienen,veiliger en korter werken.
Kortom dan gaan ze de ' American waý of live ' uitvinden en komen ze in dezelfde draaimolen als wij nu terecht.

In Nederland is studeren nog steeds heel goed mogelijk en er zijn voldoende studenten(vooral voor onduidelijke richtingen).
Wij hebben ook dozenschuivers genoeg,maar het wordt echt hoog tijd dat ouders hun kinderen weer motiveren een vak te leren.
Er is een echt gebrek aan vakkundige lassers en metaalbewerkers van jonge leeftijd.
In China werken jonge mensen onder beroerde omstandigheden om voor ons allerlei electronica in elkaar te zetten(hebben we niet echt nodig)waar de amerikanen bakken geld aan verdienen!

Het wordt tijd dat we allemaal eens wakker worden,de chinezen hebben onze banken niet gepiepeld!!
Nou,zo kan het wel weer voor de zaterdagochtend,wou het toch even kwijt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

We moeten even niet vergeten,dat in China heel veel zaken niet in orde of goed geregeld zijn.
DAT ....V+D..is een ABSOLUUT feit. D.w.z. indien we de situatie daar " met onze huidige..ietwat rammelende...samenleving vergelijken".........EN ons de vraag stellen " IS dat correct om te doen" ik bedoel dus " dat vergelijken".....om maar niet al te diep in te gaan " waaaar halen wij dat recht van ONZE prachtige??? maatstaven dan vandaan" ( zie Griekenland....medische toestanden in USA...etc. etc.)

Maaaaar......we dienen er dan OOK bij te bedenken DAT " IN ONZE tijd van leven"...en daarmee bedoel ik dat letterlijk .......is China bijzonder POSITIEF veranderd van een land dat was gewikkeld in een burgeroorlog ( daarbij fors van de wal in de sloot geholpen door de Westerse machten! :oops: )...waar grote overstromingen en hongersnood met vaak miljoenen doden gepaard ging en daarmee veeelal " de krant in het Westen" niet haalde.

In mijn ogen heeft China in " pakweg 50 jaar"....een ontwikkelings-process doorlopen dat ONS in het Westen honderden jaren ( zo niet langer!) heeft gekost!!! en OOK gepaard ging met vele, vele blooedige oorlogen "onder ons".
Daarnaast moeten we er ons wel van bewust zijn dat de " Westerse Invloeden" in China in de laatste paar honderd jaar China nou NIET bepaald hebben geholpen. China werd - voor honderden jaren-veelal door het Westen behandeld als " een schatkist waar je lekker in kon graaien" ( en waar er geen haan naar je buitegewoon ON-Christelijke en ON-mensenlievende daden kraaide......ALS je bij terugkomst in het moederlandje weer "vooraan in de kerk zat" met je zwarte kousies :oops: !)

Dat er " heden ten dage" niet ALLES koek en ei is, moge EN duidelijk EN begrijpelijk zijn, maaaar in " brede zin" bekeken hebben de Chinese leiders daar een staaltje " volk-land-sociaal-ontwikkeling" neergelegd waar ...althans in mijn bescheiden mening...wij in het Westen best een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik ben in feite meer genijgd om te zeggen dat China zich in de laatste 50 jaar heeft ontwikkeld ONDANKS de tegenwerking van het Westen. Persoonlijk kijk ik met behoorlijk veel bewondering naar de steeds voortgaande en positievere voortgang van dat machtig grote land met haar ontiegelijk grote bevolking. ( Middels een vrij uitgebreide boeken verzameling)

Persoonlijk zet ik een HEEEEEEL groot en kritisch vraagteken bij het ons door militair overwicht aangemeten recht - en daardoor zeer NEGATIEVE globale invloed- van " Westerse manier van denken, kolonialisme en Wet voor schrijverij" t.o.v. " DE REST van de Wereld"...........de tijden zijn aangebroken dat " De REST van de Wereld" zich dat niet meer laat aanleunen.

Me velly solly :oops:

PS.je. Ik zie persoonlijk de rol van " het Westen" in China.....min of meer identiek aan de huidige rol(len) van de grote oliemaatschappijen in ONZE samenleving........zeeeer verhinderend en de vooruitgang NIET helpende.
In de laatste 10-15 jaar heeft het Westen in China domweg "eieren voor hun geld moeten kiezen"....waaaant de Chinezen zijn NU sterk genoeg ( EN financieel EN militair!) om te stellen " dat ze het NIET meer pikken"

Een ieder die zich een beetje objectief verdiept in de werkelijke rol van de Westerse mogendheden in China in de laatste 100 jaar krijgt al ras een vieze smaak in de mond.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door Bob R.I.P. »

gerardN schreef: Hoe krijgen ze in Langedijk toch al die duizenden kolen de grond uit?
Laten we het hebben over groene kool, dan zijn we weer op topic.
Ik weet het niet Gerard waarom bij jou de kool niet wil groeien. . Ik doe alsof ik er veel van weet maar in werkelijkheid ben in agrarisch een nul. Ik woon niet voor niks in een appartement. :wink:
De grond in HHW is bar slecht dus daar geen kool telen. I s het wel zware grond, veel klei? Zodra ik een tuinder tegen kom zal ik het eens vragen.


mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door gerardN »

Hallo Bob, e.a, Kombuizerts,
Groen tuinieren lijkt me ook een mooi onderwerp voor dit topic. Ik zou er onder verstaan het gebruiken van zo min mogelijk landbouwgiften. Maar dat lijkt mij tot op heden voor de landbouwers geen haalbare kaart, ook al zouden deze beroepsboeren van goede wil zijn. Zelf woon ik nu in Hellevoetsluis (vroeger in de jaren 60-70 in Heerhugowaard) tegen een stuk landbouwgrond aan, waar om beurten aardappelen, kool of granen worden verbouwd. Regelmatig gaan daar van die gigantische gifsproeiarmen bezijden een trekker over het land. Wij houden dan maar de ramen en deuren dicht als de wind richting mijn huis waait. Die boer haalt de hele winter door massas spruitjes of kolen van het land. Zonder gif zou hij waarschijnlijk geen groene kool of spruit meer van zijn landbouwgrond halen en is zijn bedrijf gedoemd op de fles te gaan.
Maar nu heb ik een redelijk grote tuin bij en achter mijn huis, waar ik een deeltje van gebruik voor groentetuin. Lekker dicht bij huis dus. Dit jaar heb ik wat kool gezaaid en uitgeplant. Ik gebruik dus vrijwel geen gif. Bij veel regen wat slakkenkorrels, want anders eten de slakken bij voorbaat alles op. En nu komt het, ik heb zon 50 koolplantjes uitgeplant. Die groeien nu wat groter, tenminste dat proberen mijn plantjes te doen.
Na een maand of twee blijkt nu, dat in de planten alle hartjes zijn weggevreten. De plantjes zijn nu gedoemd te mislukken en dat zie je ook, er blijft vrijwel niets van over. De rupsen van het beruchte koolwitje zijn deze keer niet de boosdoener. Bij nazoeken blijkt nu, dat de larven van een of ander mugje de boosdoener zijn(koolgalmug). Het is soms om treurig van te worden.
Een term die voor de ziekte wordt gebruikt is "harteloosheid". Zonder bespuiten krijg je bijna niets meer de grond uit (wat kool betreft). We zijn onszelf gigantisch aan het vergiftigen. Behoudens de bergen loodaccu's van de electrische auto's komt de landbouwvergiftiging er ook nog even bij, met de rest.
Lang leve de vooruitgang :x :cry: . Is er nog een weg terug?
gr.
GerardN.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Is er nog een weg terug?
Er IS natuurlijk altijd een weg terug.maar die is waarschijnlijk slechts geplaveid met " Goede Voornemens" :lol: ....
Betreffende die " harteloze kool" onthoud ik me geheel van kommentaar als zijnde " niet erg agrarisch" begaafd :mrgreen:
Wat ik me WEL herinner van mijn WEL agrarisch begaafde Vader ( R.I.P.) dat er vroegaah bij ons in de groentetuin GEEN vergif kwam en dat hij allerlei truukjes had om "dit soort zaken" te voorkomen. Het kwam neer op o.a. " bij voorbeeld"....het planten van wortels in rijtjes om en om met uien en andere gelijksoortige zaken.
( ik had vroegaah -als domme jongeling- helemaal geen tijd voor dat " gekruip op en gewroet in de grond"...maar kijk NU met bewondering en veel respect terug op alle " gezonde groente" die mijn vader toen produceerde) het verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen :oops:

Ik denk zomaar dat " die soort agrarische kennis" zo zachies an met de muziek mee is, en is vervangen door " spuit er maar vergif op"...met alle bijbehorende gevolgen
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door gerardN »

Hallo Harry,
Groentetelen doe ik nu precies 40 jaar. Vanaf mijn 27e geboortedag heb ik al een moestuin en met groot plezier. Elk jaar eten wij, mijn vrouw en ik en vroeger met de kinderen volledig van onze groentetuin, behalve dan voor een komkommer of een tomaat, o.i.d. Ik mag wel stellen, dat ik in die 40 jaar veel ervaring heb opgedaan met groentetelen. Niet om mijzelve op de borst te kloppen. Daar gaat het helemaal niet om. Om bepaalde zaken zonder gif uit de grond te krijgen is niet zo moeilijk. Het belangrijkste is het toepassen van wisselbouw. Nooit iets zaaien waar het jaar daarvoor hetzelfde heeft gestaan. En verder natuurlijk uien naast wortelen, etc. Dat zijn de bekende kreten.
Maar met kool ligt het iets anders, uitgezonderd onze boerenkool. Dat lukt meestal ook wel, mits je het koolwitje weet te weren. Maar groene kool of rooie kool of broccoli of bloemkool, vergeet het maar zonder gif. Zonder gif krijg je die de grond niet uit. Dus al die mooie kolen en bloemkolen die je koopt bij Appie Heyn of welke grootgrutter dan ook, barstten van het gif. Ik heb je al verteld van wat ik zie achter mijn woning. Daar gaan regelmatig de spuitarmen met gif overheen. Ja, dan heb je wel een goeie oogst. Maar die arme boer moet ook wel. Hij heeft geen keus. En die mooie bloemkolen in december?? Wel, die komen gewoon uit Egypte of Marokko. De kanker overwint ons wel. Eet smakelijk! Bijgevoegd een fototje van een harteloze kool.
gr.
GerardN
Bijlagen
weggevreten hartje.JPG
weggevreten hartje.JPG (134.87 KiB) 4383 keer bekeken
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Gerard,

Hier een paar tips om slakken weg te houden van je planten.

Schotelje bier. Ze verdrinken er in. Ik denk niet dat ze het merken want ze zijn stomdronken.Wel zonde van het bier.
Slakken houden niet van Akelei, anjers, geraniums, goudsblom,klimop, komkommerkruid, viooltjes, varens.
Een natuurlijke vijand is het aaltje, nematode. Merels en egels hebben er geen last van. Is te koop in de tuincentra.
Knoflookextract helpt ook tegen slakkeneieren. Geplette knoflook bolletjes in een liter water laten staan. Na een dag heb je een slakkenkiller.
Escar-go is een middel op basis van ferrifosfaat. Giftig voor slakken, maar na de dodelijke werking valt het uit een in ferri (ijzer) en fosfaat.

later misschien meer tips.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door gerardN »

Bedankt Bob voor het meedenken,

Ik zie het al voor me. Rond een groot landbouwperceel in Langedijk staan overal pullen met bier. Gevolg dronken slakken en lavenloze kooltelers. :lol:

gr.
GerardN.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door Hannes »

Lang leve de vooruitgang . Is er nog een weg terug?
Hallo Gerard,

Ik had onderstaand bericht al voor bereid maar door omstandigheden nog niet geplaatst.
De tips die Bob geeft kan ik uit eigen ervaring gedeeltelijk bevestigen.


Bij die hectare's land die de boeren bewerken moeten is dat zonder gebruik van gif onmogelijk.
Ze zouden een groot aantal mensen in dienst kunnen nemen om o.a. te schoffelen, rupsen zoeken, etc, maar dan zouden de voedselprijzen exploderen.
Als ik eens kijk naar de gifsoorten die in de 50er, 60er jaren, en nog langer gebruikt werden, is het gif wat men tegenwoordig gebruikt vrijwel onschadelijk voor het milieu, mits deskundig gebruikt.

Ook het koopgedrag van de mensen speelt een grote rol, vooral in de fruitteelt.
Iedereen wil een puntgave glimmende appel eten.
Hierdoor moeten de fruitboeren gif gebruiken om te voorkomen dat er eventueel een wormpje in de appels zit, waar men overigens geen narigheid van ondervind als men zo'n wormpje per ongeluk mee op eet.
Als er een bruin plekkie op de appel zit is die eveneens niet meer verkoopbaar.
Om die appels mooi te laten glimmen, worden ze na de oogst ook nog met een soort was behandeld.
De mensen kopen liever een mooie goedkope kool bij "Appie Hein" dan een dure biologisch verbouwde kool, waar achteraf na onderzoek ook giftige stoffen in blijken te zitten.
Kijk ook eens naar de groente en fruit wat niet aan de EU-norm voldoet bijvoorbeeld te kromme komkommers of bananen.
Op straffe van fikse boete's mogen deze produkten niet op de markt verschijnen.
Zo verdwijnen jaarlijks tonnen eetbaar voedsel, waar verder niets mis mee is op de vuilnisbelt omdat het van kleur, vorm of grootte niet aan de EU-norm voldoet.
Wat een waanzin, elders lijden mensen honger.

Overmatig gebruik van gif valt denk ik ook wel mee, dat spul is vrij prijzig zodat het flink aan de geldbuidel trekt als men te veel gebruikt.
Ik heb wel eens in een boomkwekerij gewerkt waar ook grootschalig gebruik van gif gemaakt werd ter onkruidbestrijding.
Men hield zich altijd aan de voorgeschreven mengverhouding, meer gif in het vat met water geeft geen beter resultaat, het kost alleen maar meer geld.
Als men een tweetakt motor heeft die 1 : 100 moet hebben gooit men daar ook geen 1 : 50 op.
Ondanks dat hij dan meer olie krijgt zal hij beslist niet beter lopen of langer meegaan, eerder is het tegendeel het geval.

Ik ben ook een kleine "hobbie boer" en verbouw mijn groenten zelf.
Gif gebruik ik niet, maar een handje vol kunstmest komt er wel aan te pas.
Elke plant heeft voedingsstoffen nodig, om het even waar het vandaan komt.
Ooit had ik eens een boek over biologische landbouw methoden.
Daar stond in, dat bij overdadig gebruik van stalmest de planten meer kankerverwekkende stoffen opnamen dan bij fatsoenlijk gebruik van kunstmest.
Helaas heb ik dat boek eens uitgeleend en nooit weer terug gekregen.
Wat ik nog weet is, dat men slakken goed met schaaltjes vol bier kan vangen waar ze in verzuipen.
Ook kan men diverse bloemen en struiken aanplanten die vijanden van een bepaald soort ongedierte aanlokken.
In een klein tuintje gaan deze technieken wel op maar in de "landbouwindustrie" heeft men te veel verlies.

Groeten, Hans.


Plaats reactie