Autobussen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door jdbvos »

me beter met schepen bezig kan houden
idd....

ooit eens het hydraulische systeem van zo'n gelede bus nagelopen...
..en ik kan je verzekeren: dat viel om den drommel niet mee !

die ouwe bussen rijden nog steeds knap hard, tegenwoordig...
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Autobussen

Bericht door Breeze »

roy schreef: 30 apr 2019 13:20Bedankt voor de moeite Adri. Blijkt toch maar weer dat ik me beter met schepen bezig kan houden. :roll: :idea:
Ach, mijn probleem is dat ik alle techniek wel leuk vind en ook probeer te volgen. Dus in ieder geval die rijdende, varende en vliegende dingen.

Adri
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Autobussen

Bericht door Sparks316 »

Nou, een aantal jaartjes later. Die Crossleys in Rotjeknor waren geen Crossleys, maar Saurers. Ongeveer hetzelfde uiterlijk. Er reden wel Crossleys maar die werden weer ergens anders voor gebruikt.
Maar als modelspoorder/modelverzamelaar had ik natuurlijk iets met die dingen, want in de jaren 40 en 50 heb ik daar toch echt wel in rondgereden als we bv. van Drachten even kleren gingen kopen in Leeuwarden of later vanuit Wageningen die boodschappen in Arnhem gingen doen.
En de oude "standaardbus grote steden", want tijdens mijn tijd op de RH-school in Rotjeknor waren die dingen net ingevoerd, nog voor de metro reed.
Dan loop je op de NAMAC beurs in Zuphen rond op 1e Pinksterdag en wat kom je tegen? De ouwe Crossley èn de Standaardbus in model. Toch maar ff aangeschaft.
Afbeelding
Afbeelding
Klein zijn ze ook mooi!
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Autobussen

Bericht door Roy »

Als verzamelaar van modelspoor en aanverwanten, vind ik die oude bussen toch knap duur !.
Of ben ik nu te knieperig ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Autobussen

Bericht door leo-shof »

JA :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Autobussen

Bericht door v+d »

Roy, dat zie je verkeerd omdat het nieuwe bussen zijn! Wel een oud model.
Moet je eens een echte oude Dinky Toy kopen in de originele verpakking.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Autobussen

Bericht door Sparks316 »

Inderdaad, voor weinig kun je misschien nog hier aan komen:
Afbeelding
Zulk speelgoed voldoet allang niet meer aan de EU-normen, heeft geen CE nummer en is levensgevaarlijk voor kids: je handjes liggen zo open! Maar als je zuunig bent, kan het wel 70 jaar mee :mrgreen:
Ik prefereer wel de HB-models uitgaven, incl. verschluckungsgefahr.
Louis
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door Johnny »

Sparks316 schreef: 11 jun 2019 11:22 Nou, een aantal jaartjes later. Die Crossleys in Rotjeknor waren geen Crossleys, maar Saurers. Ongeveer hetzelfde uiterlijk. Er reden wel Crossleys maar die werden weer ergens anders voor gebruikt.
Maar als modelspoorder/modelverzamelaar had ik natuurlijk iets met die dingen, want in de jaren 40 en 50 heb ik daar toch echt wel in rondgereden als we bv. van Drachten even kleren gingen kopen in Leeuwarden of later vanuit Wageningen die boodschappen in Arnhem gingen doen.
En de oude "standaardbus grote steden", want tijdens mijn tijd op de RH-school in Rotjeknor waren die dingen net ingevoerd, nog voor de metro reed.
Dan loop je op de NAMAC beurs in Zuphen rond op 1e Pinksterdag en wat kom je tegen? De ouwe Crossley èn de Standaardbus in model. Toch maar ff aangeschaft.
Afbeelding
Afbeelding
Klein zijn ze ook mooi!
In Rotjeknor hebben wel degelijk Crossleybussen rondgereden, in 1953 heeft de RET er 6 van de NACO overgenomen voor
groepsvervoer, ze hadden de nummers 151-156 in 1955 zijn de 154 en 155 verkocht aan de Jong tours en een jaar later is de rest ook naar de Jong gegaan.
Het leven is geen facebook
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Autobussen

Bericht door Sparks316 »

Ik schreef ook dat er wel Crossleys rondreden maar "ergens anders voor". In een artikeltje wat jaren geleden schreef ik nl. dat lijn 50 in de jaren 60 nog Crossleys gebruikte, maar dat bleken Saurers te zijn. E.e.a. dankte ik aan een goeie Rotjeknorse kennis, die van de RET zo ongeveer alles wist en me toen bijspijkerde. Zelf is ie tegenwoordig wagenvoerder bij het Openluchtmuseum en een beetje een wandelende bijbel op OV-gebied.
Louis
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Autobussen

Bericht door Johnny »

Mijn info heb ik uit het RET archief, ik heb namenlijk van alle trams en bussen gegevens vanaf in dienst tot afvoer.
Mijn eigen kennis gaat meer over de RTM, ben o.a. lange tijd vrijwilleger geweest bij het museum, zowel in Hellevoetsluis
en ook in Ouddorp.
In Hellevoetsluis ook de brand meegemaakt in mei 1971, poeh, lang geleden dus.
Ik sta ook op een filmpje van de RTM als jong mannetje, leuk om te zien hoe dat nu prachtige museum ooit met niets is begonnen.
Te zien op you tube.
Het leven is geen facebook


Plaats reactie