Wonen op de Philippijnen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door dita »

Je weet het mooi en levendig te brengen
En jij ook, Theo.

Gr. Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door jdbvos »

...maar wáár zijn al die verchroomde jeep's gebleven ???
Vond die altijd zo kenmerkend voor Manila....
Bestaat het Scandinavische zeemanshuis -nét linksaf vanuit de hoofdpoort- nog ?
Oost, west...ook best
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

De eerste keer toen in in de Philippijnen kwam zal ik nooit vergeten.
Dat was met een vlucht van de PAL, de Philippijnse nationale luchtvaart maatschappij. Tijdens de laatste leg van de vlucht, van Bangkok naar Manila werden door de stewardess 2 kaartjes uitgerijkt. Op het ene moest je invullen wat je wilde invoeren en op het andere kaartje moest je logeer of zakenadres invullen. Mijn vlucht buurvrouw zei dat ik twee US dollar in m'n paspoort moest stoppen en aan de douane overhandigen, samen met dat kaartje. Gegarandeert geen enkel probleem bij de douane. Dat klopte ook. "Anything to declare, sir?", paspoort ingekeken, dollars weg, kruis op de koffers en kleine Corrie was ingeklaard.
In het vliegtuig was ook een Deen, een soort klerenkast maar dan in het groot, die de San Miguel pilsies als heilig doopwater
zat in te nemen. De vlucht van Rome naar Manila duurde, inclusief tussenstops, bijna 24 uur, dus dan kan je heel wat doopwatertjes tot je nemen. Had ie gedaan ook. In de aankomsthall had hij al verteld een "fucking Danish seaman" te zijn
"to go to my fucking ship". Toen ik buiten kwam kreeg ik de schok van m'n leven. Aan weerskanten van de aankomsthall een soort straat afgezet met hekken van sterk grof kippegaas met daarachter een massa mensen. Ik was door mijn baas gewaarschuwd voorzichtig te zijn met het nemen van een taxi naar het hotel, omdat het vaak voor kwam dat de taxipassagier in een achteraf straatje werd gevonden, natuurlijk beroofd van alles. Het beste was een "limousine" met chauffeur te huren van Hertz of Avis. Je moest dan aan het verhuurloket betalen en opgeven waar je naar toe ging, zodat de verhuurmaatschappij verantwoordelijk was voor jouw transport. Terwijl ik stond uit te vogelen waar de Avis of Hertz loketten waren hadden "porters" al een paar keer aangeboden m'n bagage te dragen. Die figuren waren niet te vetrouwen want in alle confusie werd je koffertje over het hek gegooid, "kruier" pleite, koffertje weg. Toen zag ik ook die Deense zeeman die met drie loodzware koffers onder z'n armen die een van de "porters" in het kijkgrage publiek smeet met het verzoek om off te fucken, "I carry suitcase".
Het vliegveld, dat toen nog Manila International Airport heette, nu is het NAIA, oftewel Ninoy Aquino International Airport, genoemd naar de door president Marcos vermoorde senator Aquino, de vader van de huidige president, was een grote bende. Controle was er bijna niet, bagage verdween uit de kofferbakken van taxis, want wanneer je, bij voorbeeld, met je taxi aankwam bij de vertrekhall hadden de "porters" de kofferbak al opengemaakt en gingen er met je koffertjes vandoor.
Nu is het allemaal veranderd en verbeterd.

Met groeten,

Cor.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Een viswinkeltje in een dorpje niet ver van de subdivisie waar ik woon.
Bijlagen
fish shop in village001.jpg
fish shop in village001.jpg (68.71 KiB) 6539 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Jeepney parking in Marikina. Hier wachten de Jeepney chauffeurs op hun beurt.
Bijlagen
Jeepneys Marikina 3003.jpg
Jeepneys Marikina 3003.jpg (165.47 KiB) 6575 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

cenaprints schreef:Ik ben een echte geboren en getogen Jordanees, woonde vlak bij de Willemstraat op de Brouwersgracht. Wat we missen is het ouwe Amsterdam met z'n grachten. Cor
Hallo Cor,
Een paar keer ben ik met schepen van de SMN op de Philipijnen geweest; was altijd een feest :). Maar zoals je beschrijft is het ook daar veranderd, net als Amsterdam. Om je gemis wat goed te maken bijgaand een foto met onder de Brouwersgracht.
Brouwersgracht-1.jpg
Brouwersgracht-1.jpg (229.4 KiB) 6473 keer bekeken
Rechtsonder de brug van de Willemstraat naar de Binnen Oranjestraat. Linksboven de Sloterdijkbrug en rechtsboven het Westerdok.

Groet, Paul G.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Goeieavond Patru.
:-D
Ik heb de foto goed bestudeerd (ik zal de foto downloaden en dan uitvergroten en dan aan de muur hangen), Als een herinnering aan wat ooit was. Wat me opvalt is dat er zoveel is veranderd. Ik woonde in het vijfde huis van de Willemstraat. Aan onze kant van de gracht had je de fa. Mons,
een kolenhandel, richting Palmstraat, voorbij Mons, was weer een kolenhandel, Geugies heette die. Er is ook veel bijgebouwd zo te zien. Wij zijn verhuisd in 1954 naar een andere straat in de buurt, de 1e Lindendwartstraat.
Onze huisbaas was Bruins, die had een eierenhandel. De zoon van de huisbaas, Gerrit, was vierde stuurman op de "Oranje"
tijdens de eerste reis na de oorlog naar Indie. Mijn vader is, met mij op het fietsstoeltje voorop, naar IJmuiden gefietst om
Gerrit & Co uit te wuiven. Ik heb nog eens geprobeerd om via Kombuispraat Gerrit Bruins te traceren. Een paar weken geleden heb ik bij puur toeval contact gehad met een neef van de familie Bruins, die overigens nog steeds eieren verhandelen vanaf de Brouwersgracht, en gehoord
dat Gerrit Bruins is geeindigd als 1e stuurman op een "Neder......" boot van de SMN en een paar jaar geleden is overleden.
Wie heeft ooit met hem gevaren?????? Ik weet dat hij ook stuurman is geweest op de Rempang. Ik zou het graag willen weten, ook al omdat het altijd goede buren zijn geweest. Wanneer Gerrit thuis kwam van een reis bracht hij altijd iets voor ons mee. Het was kort na de oorlog dus een paar pond koffie of thee voor m'n moeder of tabak voor m'n ouwe heer was altijd welkom.
Hoe zou ik dat noemen?, nostalgia of a past era?
Dat was Amsterdam :)

Met groeten uit Manila,

Cor
Patru (R.I.P)

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag Cor,

Bij je toelichting kan ik nog een mooie plaat doen voor je. Helaas heeft de Beeldbank er geen jaartal bijgezet, maar dat kun je wel ongeveer uit de auto's opmaken :)
Brouwersgracht 139-155.jpg
Brouwersgracht 139-155.jpg (116.98 KiB) 6337 keer bekeken
Groet, Paul G.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

:-D
Patru,
Neem een paar pilsies van me, want dat heb je verdiend :-D
Ik denk dat de foto zo rond 1950 is gemaakt, want de vrachtauto die er op staat is een Bedford en dat type op de foto is zo rond die tijd gebouwd. Daarachter staat een Ford, dat was een van de drie auto's van Eierhandel Bruins.
Gerekend vanaf de Willemstraat: Op de hoek de kroeg, naam weet ik niet meer, dan de drogisterij van (buurman) Geesink, zo noemden wij hem altijd, dan de kapper (op het stoepetje), dan de timmerwinkel en meubelmaker, en dan mijn huis, twee hoog.
Dan Mons (Koud en Guur, Mons in het vuur) met twee panden, en dan kwam kolenhandel Geugies.
De laatste keer dat ik op de Brouwersgracht ben geweest is in 2001.

Waar de tipic Wonen op de Philippijnen al niet toe kan leiden.

Proost uit Manila
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Roy »

Komt de naam Geugies niet eigenlijk uit de kanten van Bunschoten vandaan ?.
't Staat me zomaar bij.......... :roll: :?:
Import Amsterdammer misschien. :?: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie