Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Geachte; Mevrouw. Meneer, ruim 10 jaar geleden, vanwege de 2e WO kwam ik voor het eerst met uw materie in contact. Een van de vele organisaties. Ik had nog maar kort internet, na mijn telf/inlichting vraag werd ik afgeblaft, stevig recht gezet.
Tot een gerechtelijk aanklacht aan toe, wegens het schenden van privacy, van onze joodse buren, mijn joodse vriendjes, namen opvragen bij U, zelfs nog na een korte periode mijn joodse klasgenootjes. Joodse kennissen, en joodse vrienden van mijn ouders.
Via het storten van ‘n fin. ondersteuning, was het wel mogelijk. ’n Chotspe!
Onze joodse buurtbewoners toen, hadden niet de mogelijkheid vrijwillig in rubber boten te stappen, om te vluchten, hun leven te redden. Te willen, te eisen, dat zij het recht hadden hier op….’n Woning op inkomen recht op geld.
Onze Joodse buren, mijn Joodse vriendinnetjes/vriendjes, rasechte Amsterdammers met het Joodse geloof werden gedwongen, in erbarmelijke koeienstront wagons te stappen.
Waar mijn ouders, -- ondanks hun politieke com. instelling -- konden helpen deden zij gewoon hun plicht. Een tijd waar niet gezeurd werd over privacy, levens, mensen redden! Ongeacht wie.
Kom van avond met verhalen, 1 avondwandeling met u door het Judenviertel is te kort! Als snotneus, van 6 tot 10 is die tijd nu nog op mijn netvlies. In m’n geheugen.
Mijn jeugdvriendje tevens mijn buurjongen wij zijn even oud. Kan zich niets herinneren, weet niets af wat zich in de buurt heeft afgespeeld, zelfs niet dat de onze buurt groenteboer, op de hoek v/d Staalstraat plotseling spoorloos verdwenen was, dat de winkel los was.
Fam. van mijn ouders woonde in Amsterdam, West. Zij en vele anderen wisten niets. van de razzia’s in de binnenstad af.
Nu zouden mijn ouders achteraf gestraft worden door ‘n gerechtelijk aanklacht omdat ik als 2e generatie; (juist omdat ik niet vergeet). Ik liep al, in mijn snotneusjaren door de Wasseper-Gas,(weesperstraat) zonder gras! Ik had van joodse weesjongens op de Amstel, en onze joodse buren gehoord over het ritueel v/d Gesjieuwe Kaars.
Mijn liefste vriendinnetje, Greta Vischjager we zouden trouwen, als wij groot waren, ik ben haar ruim 60 jr. trouw gebleven, ondanks dat ik beter wist. ( ) tussen de haakjes is het enige wat ik nu van haar afweet.
Mijn echtgenote, heeft de taak, aansteken van de kaars, van mij overgenomen.

Toen! Aan het eind van het gesprek, met het storten van ’n bedrag kon ik gegevens verwachten, als er inlichtingen aanwezig zouden zijn!
Ik vroeg toen aan U; maar 2 (twee) namen, zonder uw hulp is na 27 jr. zoeken via Cristobal-Colon; Panama, daar is kort geleden mijn enige vraag toch noch met een naam beantwoord! Zelfs waar, plaats, graf en, compleet met schetsje. Het klopte.
Naamloos graf waar na 71 jaar voor het eerst bezoek kwam!

Ik vind het een ghotspe dat ik nu zonder rechter en rechten, toch nog welkom ben.
Ik geef nog een draai om uw oren,
Mijn vader was werkloos zeevarende, verboten und, Befehl ist Befehl
Mijn moeder was gewoon een Cemsto werkster.
Laag inkomen, voor bedelen waren zij te trots.
Zij beiden, hadden maar een ideologie; een mens in nood, is een mens in nood,
Ongeacht wie; kleur, geloof, aard, vriend of vijand. Ja, ook die werden geholpen.
Wens u ik verder veel wijsheid toe.
G. een sjabbes-goj!
Verder van mij niets; ,, valt onde privacy’’

Mijn angst/ideeën van toen na zoveel jaren, het begon met de progroms;
Hamer en sikkel, gevolgd door hakenkruisen, nu komen halve manen boven de horizon.

egbert-j
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 dec 2015 07:25

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door egbert-j »

Bij het nalezen van de verschillende berichten viel me op dat er nergens iets over
Zweeds Witte brood of over de honger winter '40-'45 staat of zie ik iets over het niet?
Ook niet over de voedsel droppingen in het Westland?
met vriendelijke groet
egbert
egbert-j
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 dec 2015 07:25

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door egbert-j »

Ik bedoel over deze onderwerpen
wittebrood.jpg
wittebrood.jpg (258.45 KiB) 3347 keer bekeken
egbert
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Voor wie dit brood (nogmaals ?) zelf wil proeven, in heel veel plaatsen wordt het in april nog steeds gemaakt, maar wie het zelf thuis wil bakken:

’BEVRIJDINGSBROOD’ - ZWEEDS wittebrood.
Aan het eind van de oorlog ’40-’45 dropten de Zweden hun brood boven hongerlijdend Nederland…..is nog steeds ‘de mythe’. In werkelijkheid werd het meel en alle ingredienten door Zweedse schepen Hallaren, Dagmar Bratt, en Noreg in 2 vaarten van het vrije Zweden naar Delfzijl gebracht, en is het Zweedse wittebrood ‘gewoon’ gebakken door Nederlandse bakkerijen, en daarna gedistributeerd.
Een lichamelijke en geestelijke opsteker om de moed erin te houden. Ook in IJsselstein kwamen deze broden als een zegen ‘uit de hemel’ vallen.
In de maanden rond Bevrijdingsdag, april mei en juni, maakt de molenaar mix voor Zweeds wittebrood. Dit brood heeft een bijzonder lekkere smaak doordat het meel gemaakt wordt van harde Amerikaanse tarwe. Maar goede tarwebloem kan ook.
Deze Amerikaanse tarwe heeft een hoog eiwitgehalte en komt overeen met de Zweedse tarwe waarmee ook het ‘gedropte’ brood werd gebakken. De tarwebloem komt nu uit Duitsland (dat was in ’44-’45 zeker weten niet het geval).
Om zo’n heerlijk stevig wittebrood te kunnen bakken is nodig:
Mix voor Zweeds wittebrood in de broodbakmachine; per 100 gram mix toevoegen: 2 gram boter of olie, 2 gram suiker, 2 gram broodzout, 1 gram droge of 2 gram verse gist, 60 ml water.

Bakken kan zowel in de oven als in de broodbakmachine.

Dus voor een ‘groot brood’ in normale oven:
500 gr tarwebloem (of de molenaarsmix), 10 gr boter of olie, 10 gr suiker, 10 gr broodzout, 5 gr droge- of 10 gr verse gist, en 300 ml water.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

’BEVRIJDINGSBROOD’ - ZWEEDS wittebrood.
Bevrijdingswittebrood met Duits meel.........nou mot je het NAIT gekker maaak'n Jan :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Ja Harry, dat viel mij ook al op. Maar de schrijver's opmerking erbij spreekt boekdelen... :-D
Ik kan het ook niet helpen.
Maar ik was wat nieuwsgierig naar die schepen geworden....
Ik vond dezen (De Hallaren werd later de Uranus, zoals ze heet op deze foto), wellicht had Jan Goedhart dit leuk gevonden:
Bijlagen
DAGMARBRATT1920[1].jpg
DAGMARBRATT1920[1].jpg (93.5 KiB) 3284 keer bekeken
Hallaren 1929-1967.jpg
Hallaren 1929-1967.jpg (99.92 KiB) 3284 keer bekeken
SN_ships_104_noreg_xxx[1].jpg
SN_ships_104_noreg_xxx[1].jpg (22.26 KiB) 3284 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wellicht had Jan Goedhart dit leuk gevonden:
Tjaaa...DIE Jan, zeeman van het ouwe stempel.....R.I.P.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door hondasevenfifty »

Bakkerij VAN DE BERG uit het Westland verkoopt in zijn vestigingen sinds twee jaar een zweeds wittebrood ,een klein brood, zeg maar de helft van een normaal brood, lekker hoog. heerlijk zelf boterhammen snijden lekker dik.

Ik heb de oorlog niet mee gemaakt maar de oudste van ons gezin wel .
Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Schilderij van Jan Goedhart (R.I.P) van de Noreg.
blz 113.jpg
blz 113.jpg (147.11 KiB) 3207 keer bekeken
Het was dus geen tanker, Jan. :wink:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=272
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Oh, is die foto een tanker :lol: :lol:
Niet eens gezien....vond maar 1 foto van een Noreg, zodoende.... :-D
Op dat schilderijtje lijkt die Noreg eenzelfde soort schip als die andere 2...
Oost, west...ook best


Plaats reactie