Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Allen schreef: 07 feb 2020 18:01 @Paul, dat het straatnamenbord beschadigd is is jammer. MAAR wat ik ernstiger vind is dat de voornaam niet goed op het bord staat. Zijn voornaam is/was WELLY en niet WILLY !!!
Waarvan akte.
Na mijn melding aan de Gemeente Zwolle is er binnen een week een nieuw bord geplaatst.
Staat het er op 14 april a.s. weer mooi bij voor de 75-jarige herdenking van de bevrijding.

Arsenaultplantsoen nieuw bord.jpg
Arsenaultplantsoen nieuw bord.jpg (237.42 KiB) 730 keer bekeken
De roepnaam Willy is wel blijven staan.
In het Nationaal Militair Museum Soest is momenteel een hoofdrol weggelegd voor de bevrijders van Zwolle.
Als voornaam wordt daar ook Willy en Welly gebruikt.
https://www.destentor.nl/zwolle/bevrijd ... ~ab481fc1/

Het aanpassen van de grafsteen in Holten zal wel wat langer gaan duren.
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Opdat wij niet vergeten...
https://www.youtube.com/watch?v=DXP_VS0cGuk
...ik blijf het tenenkrommend vinden, hoe dat konvooi 'gewoon' in de steek werd gelaten....
Je zal maar "beschermd" worden....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Net deel een gezien, een Engelse idioot die zijn oppervlakteschepen heel wil houden ipv te laten doen waarvoor ze gemaakt waren, bizar..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Ze waren bang dat de Tipitz uit zou varen, en dat bootje, zo ongeveer, hun al uit het water kon schieten, vér voordat zij haar konden zien....
En toen ging de British Rule in werking: "He, who runs away, comes back to fight another day"
En dan roep je als Utterly Brit naar die 'bloody foreigners' die onder jouw bescherming stonden: "Cheerio, old chaps, must dash off. Lots of luck and so. Keep your heads low and your fingers crossed"

Zoals ik al in het NLs zei: "lest we not forget !"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Iets waar ik het niet helemaal mee eens ben.
Maar daar ben ik misschien teveel Hollandse voor..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Nou treft de hele British Navy natuurlijk geen blaam.... Die deden ook naar beste kunnen hun stinkende best. De geschiedenisboeken over ww2 staan daar vol mee geschreven. Dat dient natuurlijk ook gezegd te worden.
En ik denk dat die marineboten bij PQ17 ook met bloedend hart wegvoeren: zo 'werkt' die navy namelijk niet....
Dit was een politiek-strategische beslissing, maar waarbij PQ17 zomaar werd opgeofferd. Juist dát maakt het -voor mij althans- nog steeds onbegrijpelijk.... Als je de lijst bekijkt, staat er maar bij 1 schip dat die ook is teruggekeerd. Ééntje maar !
Waar gehakt wordt vallen spaanders, en in extreme omstandigheden worden ook extreme blunders gemaakt...
Dat probeer ik mezelf in dit geval voor te houden....
Maar het moet wel goed onthouden worden...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Dat de betreffende schepen met bloedend hart wegvoeren -dat- wordt wel duidelijk in het filmpje.
En dat de mensen die de berichten decodeerden/op waarde schatte waren het er ook niet mee eens.
Maar de hoogste marine officier beging een blunder en was niet van plan om dat toe te gaan geven.
Zo proef ik dat...

Ergo, ongeschikt.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Roy »

Typisch iets voor zo'n marine padvinder: "Op eenmaal genomen besluiten wordt niet terug gekomen...……………... :idea: :evil:
En al die koopvaardijers die zo opgeofferd worden ?. Ach ja, koopvaardijers................. :roll: :idea: :shock:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door K.Brouwer »

Kom kom, vlak Jan Kaas nu even niet uit... Wij hadden in Ned. Indië ook zo'n marineknurft zitten welke de kapitein van een Ned, schip (kan zo snel niet op de naam komen) opdracht gaf om de 400 gevangen genomen Duitsers die hij aan boord had geen toegang tot de reddingsmiddelen te geven. Toen het schip zonk na een aanval van een Japans gevechtsvliegtuig werd een ander Nederlands schip welke te hulp schoot ook verboden om die Duitsers aan boord te nemen. Wat mij opviel was dat die kapitein natuurlijk in het verdomhoekje werd gezet maar de eigenlijke opdrachtgever werd ( als ik mij goed herinner) nooit genoemd laat staan vervolgt.

Groeten, K.Brouwer.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Roy »

Ja, dat bakkie betrof de "van Imhoff" van de K.P.M. Koert.
Inderdaad de kapitein kreeg achteraf de Zwarte Piet, ( die bestonden toen nog ), toegeschoven. Maar net wat je zegt, die marine padvinder die de orders uitdeelde,bleef fijn buiten schot. Ik zou het trouwens nu nog wel willen weten wie dat eigenlijk was. Al was het alleen maar om de kapitein van de "van Imhoff" in ere te herstellen...………. :roll: :idea: :(

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie