Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ter herinnering: vandaag niet vergeten te kijken om 16.30 uur op NPO 1.
Bij de kranslegging door burgemeester Gijs van Hall 59 jaar geleden stond mijn schoonvader nog op wacht.
Van die BS'ers zullen er niet veel meer te zien zijn. Foto uit "Ons Amsterdam" van maart 1962.

Dokwerker 25 februari 1962.jpg
Dokwerker 25 februari 1962.jpg (288.54 KiB) 1013 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

Canadese begraafplaats Holten


Canadese begraafplaats Holten001.JPG
Canadese begraafplaats Holten001.JPG (454.99 KiB) 881 keer bekeken
Canadese begraafplaats Holten002.JPG
Canadese begraafplaats Holten002.JPG (502.8 KiB) 881 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjonge jonge Allan.....tjonge jonge :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

Zo zijn er vele persoonlijke verhalen, niet alleen van de Canadese begraafplaats Holten.

Begraafplaats 't Groenedael Almelo

Forrest Joseph LARRETT


Oorlogsherinnering000.JPG
Oorlogsherinnering000.JPG (414.97 KiB) 811 keer bekeken
Oorlogsherinnering001.JPG
Oorlogsherinnering001.JPG (211.69 KiB) 811 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Da's toevallig, vorige week woensdag stond er een paginabreed verhaal in Trouw over de zoektocht naar de gegevens en de achtergrond van een Canadese soldaat:

H.W.R. Canadese soldaat.jpg
H.W.R. Canadese soldaat.jpg (117.42 KiB) 789 keer bekeken
HWR foto 1.jpg
HWR foto 1.jpg (62.54 KiB) 789 keer bekeken
HWR foto 2.jpg
HWR foto 2.jpg (77.61 KiB) 789 keer bekeken

Het boek is als papier of e-boek te verkrijgen en is bijzonder interessant leesvoer. Het is meer dan alleen de zoektocht naar H.W.R., want de hele opmars van het Canadese leger in NL wordt beschreven en die hebben keihard gevochten en dus zijn er heel wat telegrammen naar Canada verstuurd voor moeders, echtgenotes, verloofdes of vriendinnen, met een paar mooie troostende volzinnen, maar ook altijd de keiharde mededeling dat uw zoon, echtgenoot, verloofde of vriend is gesneuveld.

Adri
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

Zie voorgaande bericht van @Adri

BRON: Krant TROUW - dd. 17 mrt 2021

Onderstaand het artikel in Trouw


HWR001.JPG
HWR001.JPG (358.08 KiB) 765 keer bekeken
HWR002.JPG
HWR002.JPG (431.27 KiB) 765 keer bekeken
HWR003.JPG
HWR003.JPG (380.51 KiB) 765 keer bekeken
HWR004.JPG
HWR004.JPG (258.99 KiB) 765 keer bekeken

BRON: Krant TROUW - dd. 17 mrt 2021
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Bedankt Allen.

Die hele verovering van de noordelijke helft van NL in '44 - '45 heeft altijd wel mijn belangstelling gehad, maar door het verslag van de veldtocht van die Canadese divisies ben ik er wel genuanceerder tegenaan gaan kijken. Na 75 jaar heb ik de indruk dat in NL de herinnering en het beeld overheerst van "Trees heeft een Canadees", zeker bij de jongere generatie. Die bevrijders waren weldoorvoed, voorzien van veel geld en veel lekkers en ze konden aan elke vinger een meisjes krijgen. Maar we mogen nooit vergeten dat ze een half jaar heel veel hebben moeten afzien tegen een onverwacht goed georganiseerde vijand. Om te beginnen in Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren was het een miserabele toestand met strenge kou (44-45 was een kouderecordwinter) en heel veel water. Ook in noordoost NL hebben ze vaak keihard moeten vechten, soms van huis tot huis, zoals in Groningen.
De beste illustratie is natuurlijk het verliescijfer: 4 100 graven liggen er in NL met de naam van een Canadese soldaat op de steen.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

4 100 graven liggen er in NL met de naam van een Canadese soldaat op de steen.
Mijn ouwe Ome Gradus (R.I.P.) zei dan af en toe....: "Zolang je nog over me praat, dan bennik er nog"

Ik ben er dus een groot voorstander van om vooral over " AL die jonge Canadese jongens te blijven praten!".....want "dan zijn ze er nog"!!!
Ik ben van mening dat we -als puntje bij paaltje komt- we veel....in feite dus ALLES aan hun hebben te danken!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Johnny »

Harry G. Hogeboom schreef: 23 mar 2021 13:46 Tjonge jonge Allan.....tjonge jonge :cry:
Heb het hele verhaal met kippenvel zitten lezen, ben behoorlijk onder de indruk.
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

"om hun waardering te tonen, hebben de Nederlanders tulpen op zijn graf gelegd"
En...DAT.... moeten we TOCH maar BLIJVEN doen...steeds maar weeeer en dan weeer etc.!
Toen ik bij mijn laatste bezoek aan de Lage Landen ook in Holten op de Canadese begraafplaats was om wat "aan de pet te tikken" toen lag dat kerkhof er bij "als het spreekwoordelijke plaaaatje"...er waren twee hoveniers bezig met "onderhoud"...en toen ze zagen dattik een foto wilde nemen van een grafsteen van een jonge Canadees waarvan ik de familie ken...TOEN schoten ze op me af als "waakhonden" en wilden even zeker maken dat "dat bewuste graf" er als een GOUDhaantje bij lag...zodat er niet toevallig " een verkeerd tussie gras of zo" op de foto kwam die dan naar Canada verdween. Toen bleek dattik met hun zelfs in het Oaveriessels kon praten toen kwam er een heeel verhaal dat DIT kerkhof "bij houden" eeeen HEELE serieuze zaak was voor die twee hoveniers.....dat was dus " NIET zomaar een baantje voor hun...zij namen dat persoonlijk"..... ik was daar toen en NU nog bijzonder van onder de indruk!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie