Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Netwerk is in gang gezet..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Heel mooi, Jinny !
Als er ooit een vetlederen medalje komt voor "Merite-der-koopvaardij", die dan genaamd wordt "de Theo Horsten Award", dragen we jou voor als de hoofdstoker van dit projectje
Hé...: da's géén geintje ! Bedankt voor je inzet daarvoor.
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Natuurlijk prima dat Jaap Haag bij een brede groep deze materie onder de aandacht wil brengen.
Maar onderstaand stukje vind ik wel wat kort door de bocht.

Jaap Haag.jpg
Jaap Haag.jpg (24.41 KiB) 1126 keer bekeken

Ik volsta maar met het aanhalen van een stukje uit Funerair Erfgoed.

De Boeg.jpg
De Boeg.jpg (42.91 KiB) 1126 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Toch heeft ie wel gelijk, onder de gewone burger is er over het lot van de zeevarenden niks bekend, wel dat 3/4 van NL in het verzet zou hebben gezeten, ieders opa wel een keer of 3.

Met wat dichterlijke vrijheden vind ik het wel een acceptabel stukje..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Elk initiatief om het lot van deze zeelieden onder de aandacht te brengen juich ik toe.
Jaap Haag frist de kennis weer wat op in zijn artikel. Dat je daarbij niet al te veel kunt nuanceren snap ik ook.
Maar ik vind dat tekort wordt gedaan aan al die vrijwilligers die telkens weer de monumenten onderhouden en herdenkingen organiseren.

Er is ook steevast bij dit soort lezingen weinig of geen aandacht voor wat de achter gebleven gezinnen hebben meegemaakt. Die werden al spoedig door de bezetter onder druk gezet en toen duidelijk werd dat de zeelieden niet zouden terugkeren werden de rederijen onder druk gezet om de betalingen aan die gezinnen te stoppen.

Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

...en niet alleen door Duitsers: die onderzoekingen, uitvoeringen en toezicht werd door hen overgelaten aan meewerkende ambtenaren, waarvan eigenlijk weinig dienst geweigerd hebben...
Op die manier meewerkend aan het ambtelijke werk van die nieuwe regering. Hoe, denk je, dat de Duitsers aan namen en adressen van de mensen van joodse afkomst en/of onderduikers zijn gekomen....
Natuurlijk waren ze niet allemaal slecht: velen speelden informatie door aan het verzet, of zorgden voor verdwijning van dossiers, gaven tips over voorgenomen acties en zo... Ze zaten natuurlijk aardig in de tang...

Het zijn zo maar wat gedachten die opborrelen bij het huidige deprimerende weer...
Ambtenaren, die de zeevarenden hebben tegengewerkt: zo werden de achtergebleven families niet van geld voorzien, en mochten ze in 45 niet naar huis, want NL moest nog opgebouwd worden en nog doorvaren tot diep in 46... Om er dan later achter te komen dat die ambtenaren de pensioenen en AOW met 6 jaar hadden gekort "..ja, ze hebben 6 jaar niet betaald, he". Alsof dat voor hen wél werd doorbetaald...
Zelf kregen ze na de oorlog ontberingstoeslag met terugwerkende kracht, en waardevast pensioen als beloning.
Wilhelmina had eigenlijk groot gelijk, toen ze bij haar aankomst boos aan de eerste-de-beste ambtenaren die ze zag vroeg "En...in welk kamp heeft u gezeten ?" Daarentegen: die ambtenaren en burgers zaten iig niet in het Engelse Kamp (verwijzing naar een Gronings begrip: dat is waar in ww1 Engelsen waren "geinterneerd" in Groningen, en waar nu de belastingkantoren staan) zoals de regering en zijzelf...
Iemand als Walraven Van Hal is een held, die niet de eer heeft gekregen die hem toekwam. En ongetwijfeld vele andere onbekend gebleven ambtenaren...
Maar de ambtelijke tegenwerking tov zeelieden...zoals ze al jaren bezig zijn om De Boeg afgeschaft te krijgen.
Je gaat jezelf dan bijna afvragen door wie Walraven van Hall eigenlijk is verraden...

In de jaren 70, of misschien al de jaren 80, vertelde een kapitein dat hij door een bankdirecteur, die overigens het schaamrood op z'n kaken had, werd medegedeeld dat hij geen hypotheek kon krijgen omdat een wethouder hem wees op een wet waarin de kapitein viel in de uitgesloten categorie "zwervers, zeelieden en prostituees"
Aai rest maai Kees...

Het loopt alweer richting mei, en de televisie is weer druk bezig met herhalingen... Iedereen staat weer klaar om de huidige Duitsers wéér in de daderrol, en zichzelf wéér in de slachtofferrol te plaatsen. En echt waar: in tegenstelling tot mijn ouders, ben ik géén slachtoffer van mijn Duitse leeftijdgenoten, en zie hen er ook niet op aan. Maar ik weet haast wel zeker dat al die wijzende vingers en voortdurende verwijten naar Duitsland, het rechts-extremisme dáár juist in de hand werkt....
Vergeten worden moet dit nooit ! Net zo min als de redenen voor ww2: de ww1....
Maar het is zo langzaam aan een gezamenlijk trauma van de hele wereld. Herdenken ? Ja ! Maar laten we ophouden met dat vingertjes-gewijs…

Sorry Geep, ik weet dat je er anders over denkt: jij bent tenslotte wél zo'n slachtoffer, en die het grootste recht heeft om te wijzen....
En ik zou de laatste zijn om te proberen je tegen te houden...

Maar iemand van ons (de naam komt ff niet opborrelen) vertelde ooit het verhaal hoe hij bij het strand van Normandie een héél gesprek had met een Duitse- en een Engelse- (of andere geallieerde) veteraan, die elkaar geen strobreed meer in de weg legden, en met z'n drietjes op de bevrijding van Europa het glas hieven...
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Sorry, maar ik haak hier even af.

Ik ben blij dat ik een nieuw bord voor Willy Arsenault heb kunnen regelen, zodat de schoolkinderen er straks een mooie plek van kunnen maken.
Verder zal ik dinsdag bij de Dokwerker met belangstelling kijken naar de bloemen van het Comité Februaristaking, want daar zit ook weer mijn jaarlijkse bijdrage in verwerkt.

Arsenaultplantsoen nieuw bord.jpg
Arsenaultplantsoen nieuw bord.jpg (237.42 KiB) 1013 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Mooi voormekaar, Paul !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Eensch met Jan, ik ben geen slachtoffer, mijn vader was van '35 en is ook geen slachtoffer, immers, mijn grootvader was post op een plattelandsgemeente in Noord Holland en ze hadden altijd wel te eten....
Plus dat een groot deel vd soldaten ook maar voor hun nummer werden gedwongen.

Ik heb 'Mein Kampf' gelezen, zouden veel meer mensen eens moeten doen, en daarna verplicht de drogredenen eruit halen.
700 Pagina's of zo gebral van een gestoorde.
Heb er bijna 3 jaar over gedaan.
En je kunt de parallellen met de huidige tijd inmiddels trekken..

Maar voordat het uitlopen gaat op een politiek debat, ontopic maar weer.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Goed geheugen.
Sorry Geep, ik weet dat je er anders over denkt: jij bent tenslotte wél zo'n slachtoffer, en die het grootste recht heeft om te wijzen....
En ik zou de laatste zijn om te proberen je tegen te houden...

Maar iemand van ons (de naam komt ff niet opborrelen) vertelde ooit het verhaal hoe hij bij het strand van Normandie een héél gesprek had met een Duitse- en een Engelse- (of andere geallieerde) veteraan, die elkaar geen strobreed meer in de weg legden, en met z'n drietjes op de bevrijding van Europa het glas hieven...
Mijn toenmalige Engelse bevrijder; Barry, mijn sterk verafschuwde duitse vijand Heinz, heb ik met veel haat, ondanks toch de moed genomen als tolk, hen toch te helpen. Met als resultaat dat wij vrienden werden (stom toevallig alle 3 met de zelfde hobby behept: flessen scheepjes bouwen)
Wij hebben gezamenlijk in onze vaderlanden belangrijke herdenkingen bijgewoond!
Hr. JdBVos U was al aardig op weg in mijn naam komen 3 effen voor. F.D vd Werff.
Vrgr.Geep


Plaats reactie