Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jinny

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Een oorlog levert -alleen maar- verliezers op.
Op de wapenfabrikanten na dan.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

jdbvos
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

de meeste Duitsers waren ook geen nazi's
tsjahhh...en alle NLrs zaten in het verzet.... :D
De speech wel eens gezien van dr. Goebbels ?
"Wolt ihr den Totaler Krieg ??"
Errug weinig nee-schudders...
Metzuhalluh wezen ze in de verte, waar blijkbaar welwillende dames stonden, en riepen 'en masse' die dames aan met "Sie !! Geil !!" (of zoiets).
Wie niets riep wees ook met de hand, en gaf feilloos aan hoe hoog de sneeuw lag 'im Winter 36-37'
De enige die blijkbaar z'n bedenkingen had, was die ene snorremans-met-pet-en-pofbroek, die z'n open hand naast z'n hoofd ophield alsof hij wilde zeggen : "nounounou…klopt dat allemaal wel écht ?"
ja die geschiedschrijving....
wordt zelden geschreven door de verliezers
Maar idd: de verhalen en belevenissen van die verliezers mag inmiddels ook wel gehoord worden: ook voor hen was het allemaal geen lollige tijd...

Een paar dagen geleden hebben we nog een (1 van de laatsten, denk ik) overlevende van het bombardement van het oude Noorden van Rotterdam ten grave gedragen. Iedereen had haar 7e verjaardag vergeten, 2 dagen na het bombardement. Hun huis was weg....de hele straat, trouwens....en de rest van de oorlog bij haar oma doorgebracht...
Voor m'n trouwma was het tot haar dood een trauma...

Ik sprak Duitsers er wel eens op aan, en kreeg dan te horen "Nein ! Die Bomben auf Rotterdam waren ein Irrtum !" Jaja..dat was die hele 'Totaler Krieg'....
...maar niemand had "foute familie"....
En tóch heb ik zelf 'vaters en onkels' bij het zwemmen gezien met een tatoeage onder de arm....en bij mijn weten was dat een kenmerk van de SS....
Oost, west...ook best

Johnny

Bericht door Johnny »

Als je als Duitser niet meedeed aan de oorlog werd je gewoon opgehangen of doodgeschoten, de lijken lieten ze langere tijd hangen en kregen het bord om hun nek opgehangen met de tekst dat ze een lafaard waren, kijk bv eens naar de film "Der untergang" daar ziet je een zogenaamd greiffcommando mensen van kant maken die niet wilden of konden vechten.
Duitsland leek in die tijd op de latere DDR waar je verlinkt kon worden door je eigen buurman als je andere gedachten had en de Gestapo waren veel strenger als de Stasi.

Allen

Bericht door Allen »

.
Laatst gewijzigd door Allen op 04 jul 2020 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtn @Allen

Mart Hoogedoorn
Contacteer:

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ach JdvVos, het gaat gewoon verder,...nu onder andere namen,en andere idialen NWO bij voorbeeld :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

jdbvos
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Ik had zojuist een e-mailtje in hetzelfde kader, en dat sloot ik af met de woorden die werden geciteerd op de begrafenis van m'n trouwma, uit een gedicht van de diep-Rotterdammer Jules Deelder....
Alles blijft
Alles gaat voorbij
Alles blijft voorbij gaan

Nu, na diens overlijden helaas, moet ik zeggen: dat zijn bijzonder wijze woorden....

Nil novem sub sole
Oost, west...ook best

Plaats reactie