Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Roy »

Ik zie de naam "Karakorum" als jacht nogal eens voorbij komen.
Is dat soms een voormalige visserskotter die eerst van Texel en later van Den Helder afschreef ?.
Want dat scheepje ken ik wel, vaak bij staan te kijken...………..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Karakorum is een 10 meter lang vletje gebouwd bij Sudsee in Makkum ergens begin jaren 90 van de vorige eeuw(dat klinkt oud).
Dat vletje heb ik de naam gegeven van het schip van de SMN waarop ik de meeste lol heb gehad en ook door de Hotlo hard moest werken.
Ik kan mij niet voorstellen dat er nog veel Karakorums drijven, maar alles kan.
Onze Allen heeft al eens uitgebreid uit de doeken gedaan waar de naam vandaan komt, overigens geeft de naam altijd vraagtekens bij melden bij een jachthaven: "kunt u dat even spellen?"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Allen »

v+d schreef: 19 jun 2019 23:00 Onze Allen heeft al eens uitgebreid uit de doeken gedaan waar de naam vandaan komt
@Jan, dat meen je niet. :shock: :oops: :mrgreen:
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Op 7 september 2016 schepte Allen duidelijkheid betreffende de naam Karakorum in dit draadje, meestal denkt men dat de naam ontstaan is uit de afkortingen van onze namen en die van de kinderen :(. Dat laat ik dan maar zo.
Wie goed opgelet had etc. op school wist het, overigens met een goede tomtom fiets je er zo naar toe :lol:
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jacko »

Jan

Een mooi plaatje van de Karakorum , zou ik wel eens willen zien.
Ik lees er veel over en heb haar nog nooit gezien.
Eind juli 29-30 ga ik weer naar De Koevoet/ Teroele , klaar maken voor een weekje naar de Waddenzee , indien
de weergoden ons gunstig gezind zijn tenminste.
Zwaar weer heb ik genoeg gehad , het moet nu leuk blijven. Alhoewel de reisjes naar Zuid Amerika over het
algemeen mooi weer reisjes waren. :-D

groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de toelichting.
Het jacht van Jan is dus een vlet en niet het ex kottertje dat de naam "Karakorum" draagt.
Het kottertje met die naam was overigens ook genoemd naar de "Karakorum". Mogelijk was de Texelse eigenaar wtk op dat schip geweest. D'r staat me trouwens wel iets van bij dat me dat ook eens verteld is. Een naam van de persoon weet ik niet meer.
Per slot van rekening ben ik ook geen showroommodel meer van 18 jaar...……... 8) :idea: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Jinny »

Het ligt wel een end van zee :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Hans, op de site www.hwo.nl staat een foto en zelfs een filmpje, niet bieden voor je het weet heb je een vlet die van een oude kerel is geweest en altijd binnen heeft gelegen. :wink: :lol:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Maandag en dinsdag gebruikten wij om naar Stavoren te varen, daar te overnachten en op de terugweg deden wij een ommetje via Koudum waar we tegenwoordig onder de brug door kunnen.
Op weg naar Stavoren zagen we wat leuke schepen, het was erg rustig op de meren.
In Stavoren vonden wij een mooi plekje aan het eiland in de haven, waar we de vlet met 4 trossen keurig vastlegden, dat zou ons later nog opbreken.
In de haven lag een prachtige Valkvlet met houten opbouw, zo zie je ze niet veel.
Even naar de sluis lopen is altijd leuk, omdat er altijd wel een bemanning is die gaat klooien en onderling heibel maken als het vastmaken niet vanzelf gaat.
Zo ook nu, er kwam een mooie gehuurde platbodem uit Heeg binnenlopen met een Engelse bemanning waarvan de meesten al tegen de tachtig liepen, althans zo bewogen ze, een beetje stram zeg maar.
De schipper had zijn bemanning duidelijk niet onder commando, wel droeg iedereen een zwemvest en dat is al bijzonder.
Het binnenvaren verliep probleemloos, alleen die trossen om een bolder krijgen dat werd een hele heisa.
Inmiddels dreigde het scheepje dwars in de sluis te waaien wat op zich mij geen probleem leek omdat het er dwars niet in zou passen.
De bemanning dacht daar anders over en op de bak trachtte zo'n veteraan om het schip met spierkracht tegen de wal te dwingen.
Je zag de man als het ware langer worden en toen zijn broekriem over het potdeksel verscheen was er voor hem geen weg terug meer en loslaten zat er al helemaal niet meer in.
Een koele taaie dame die op de bak stond vroeg mij of ik het vermakelijk vond en ik kon niet anders dan eerlijk antwoorden dat ik het wel leuk vond.
Inmiddels had de schipper twee opvarenden zo ver gekregen dat er op de poep een trosje naar de wal gebracht was, een stootje gas en het scheepje kwam gelukkig weer richting wal waarop de veteraan al mopperend terug op dek gleed en de hele tros maar vergat.
Het gedoe werd nog een paar maal herhaald en eindelijk kwam van de bak het bericht dat de voortros uitgebracht was.
De koele taaie dame belegde het ding strak op de bolder, inmiddels waren de deuren dicht en de sluismeester had de rinketten richting kanaal al geopend.
De schipper liet achter keurig de tros vieren tijdens het dalen van het peil, op de bak waren ze in druk gesprek en vergaten de voortros voor het gemak.
Zeer tot hun geluk was het hoogte verschil gering, maar de voortros konden ze met geen geweld meer loskrijgen dus de afvaart moest even uitgesteld worden.
Tenslotte kreeg iemand een helder idee en gaf een paar klapjes langzaam vooruit waardoor de spanning op de tros wat verminderde en de knoop loskwam.
De dame op de bak riep dat ze het zat was en nu eerst een koud biertje wilde.
Je moet er niet aan denken met zo'n bemanning en een beetje ruig weer al zeilend op het IJsselmeer te moeten kruisen.
DSC08226bootjes kijken 1.JPG
DSC08226bootjes kijken 1.JPG (112.52 KiB) 1633 keer bekeken
DSC08227bootjes kijken 1.JPG
DSC08227bootjes kijken 1.JPG (66.32 KiB) 1633 keer bekeken
DSC08229bootjes kijken 1.JPG
DSC08229bootjes kijken 1.JPG (71.71 KiB) 1633 keer bekeken
DSC08230bootjes kijken 1.JPG
DSC08230bootjes kijken 1.JPG (76.53 KiB) 1633 keer bekeken
DSC08231bootjes kijken 1.JPG
DSC08231bootjes kijken 1.JPG (66.63 KiB) 1633 keer bekeken
DSC08232bootjes kijken 1.JPG
DSC08232bootjes kijken 1.JPG (73.58 KiB) 1633 keer bekeken
DSC08233stavoren koudum.JPG
DSC08233stavoren koudum.JPG (144.27 KiB) 1633 keer bekeken
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jacko »

Hallo Jan

Ik heb de foto's en het filmpje bekeken , mooi schip hoor.
Maar nee op mijn leeftijd ga ik zeker geen schip meer kopen , dan krijg je hetzelfde verhaal als hierboven in de sluis.
Het scheepje waar ik al meer dan 25 jaar als vast bemanningslid op vaar is van mijn zwager , wel de lusten , niet de lasten dus. :-D :-D
Hieronder stukje uit dag beschrijving wat mijn zwager in het scheepsjournaal heeft opgetekend , na bezoek aan de Markerwadden

Met bewondering vertrokken we weer richting Lelystad en na een uurtje bereikten we de sluis. In de sluis wat geharrewar met een te overhaaste schipper die dwars gezet werd door het schroefwater van een vrachtschip. Na een hernieuwde poging klotste hij met te hoge snelheid tegen een schip en daarna de wal. Iedereen vast en na het schutten zetten we koers naar Urk waar we om 17.30 vastmaakte naast een bootklusser in de box die de buurman vrij wilde houden en waarmee de havenmeesters op tegen waren , bleek later.

groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie