Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Jinny »

En dit was gisteravond, twee kombuizers bij elkaar
Jan en Marike, bedankt voor de gezellige avond....
WhatsApp Image 2020-06-23 at 18.52.01.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-23 at 18.52.01.jpeg (124.76 KiB) 955 keer bekeken
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Johnny »

Gezellig, heel erg leuk voor jullie. Ik denk dat er behoorlijk wat sterke verhalen onder het genot van teen en tander zijn verteld... :mrgreen: :mrgreen:
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Jinny »

Goed, ik neem de vrijheid om even een stukje van Jan zijn topic te kapen.

Als iedereen nu wel duidelijk is, wij hebben de Beluga van Jan db Vos overgenomen.
Prachtig schip om mee te varen, binnenkant vergt wat werk en de verfkwast moet ook even aan de gang.
Elektrisch ben ik het ook niet met de gang van zaken eens, maar dat komt wel goed.

De reden van deze (ook voor ons) onverwachte move is problemen met de koeling van de oude tobbe.
Problemen die ik voor de vakantieperiode niet kan oplossen.
Ergo, er moest iets gebeuren.
Oplossing kwam van Jan na een gesprekje over de koelproblemen, 'is mijn boot niet iets voor je?'
Aldus en zodoende.

Boot is in drie dagen van Groningen naar Schagen gevaren.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door leo-shof »

Dat is mooi Jinny
Veel mooie vaardagen toe gewenst
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Roy »

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst Jinny !.
Het is toch wel iets fraais zo'n duurzame vlet. Wat gaat er nu met jullie cruiser gebeuren ?. Neen, ik ben niet in de markt hoor !.
Ik denk dat er deze zomer een run op jachten is...…………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Roy, Je hebt Jan Groningen die van achteren Vos heet en een mooi oud jacht HAD genaamd Beluga en je hebt Jan v+d uit de Achterhoek die nog steeds een mooie vlet heeft genaamd Karakorum. De Beluga is een prima schip voor Jinny en daar kan ze voorlopig wel even in en op werken, immers het gezegde is: koop een boot en werk je dood! Nou ja het komt allemaal wel goed, vaar-technisch is de vuurproef al goed uitgevallen.
De Karakorum blijft voorlopig nog even bij ons en gaat alleen weg als er een liefhebber voor gevonden wordt, voorlopig zijn er alleen bandenschoppers langs geweest en daar wordt ik wat knorrig van :lol: Dus, is te koop, is niet goedkoop en we hebben geen haast ;)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Roy »

Sorry Jan, ik had jullie inderdaad even opgemixt...…….. :(
Ik ben dus wel benieuwd naar het schip dat Jinny nu heeft, maar daar komen we ook wel weer uit. ;)
Dus, nog veel vaarplezier met jullie duurzame vlet toegewenst en hopelijk in het najaar een koper. :idea: ;)
Als ik het kon betalen zou het een oude sleepboot worden. Maar ja, ik heet nu eenmaal geen Rockefeller………………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

We waren dus dinsdag en woensdag in Friesland, bootjes kijken en de Karakorum draaiende houden.
Mooi bootjesweer maar het is nog steeds wat stil op de meren, we gingen richting Stavoren hoewel dat eerst eigenlijk niet het plan was.
Bij Galamadammen leek het al wat drukker en in de haven van Stavoren was het volle bak, de horeca aan de oude haven en bij de sluis draaide al weer en daar was het ook al weer lekker bedrijvig. Op het eilandje was slechts een rottig plaatsje tussen de palen vrij waar ik over de bak van boord zou moeten, daar wordt ik te lui of te oud voor ;)
We gingen dus door de Koebrug om een plekje te zoeken bij de supermarkt van de Coop wat overigens een prachtige winkel is.
We kozen een ligplaats ver verwijderd van de eerste buren en namen eigenlijk asociaal veel ruimte in voor zo'n klein vletje, vonden we zelf :lol:
De winkel waarvoor we naar Stavoren wilden was niet open dus deden we maar een wandelingetje over de dijk naar de nieuwe sluis.
In de sluis werd een bijzondere catamaran geschut, geen zeilcatamaran maar een motorcatamaran aangedreven door twee aan de rompen gehangen kleine buitenboordmotoren. De schipper kon de motoren helaas niet afzonderlijk besturen, ook misten ze nog wat ervaring bij het aanleggen.
De dame als matroos bracht als eerste, tijdens de vaart, voor een tros op de wal en zette die vast. De boeg van de stuurboord romp klapte daardoor tegen de sluiswand en het ding kwam dwars in de sluis te liggen. De Duitse bemanning besprak rustig hoe dat volgende keer beter moest, verstandige schipper.
Bij ons bootje teruggekomen lag het al wat voller achter de koebrug en besloten wij te verhalen opdat voor ons nog een schip van 13 meter zou kunnen vastmaken.
Een uurtje later kwam er een wat vermoeid uitziend stevig jacht de havenkom binnen en dat wilde voor ons ligplaats kiezen, het leek of de boegschroef er niet altijd zin in had dus we besloten assistentie te verlenen om te voorkomen dat we schade op zouden lopen.
Terwijl we het aangereikte touwtje aanpakten zei ik tegen Marieke: " Verrek dat lijkt Jinny wel wat moet die nou met de boot van Groningse Jan."
Nou ja, Groningen stond luid en duidelijk op de boot en de naam Beluga ook en volgens Marieke was de schipper echt Jinny dat kon niet missen. Na het vastmaken maakten we kennis met Dennis de zoon van Jinny die samen met Jinny de boot naar Schagen zou varen.
Jinny had nog iets te vieren, dus Dennis zorgde voor drank en iets te knagen en hebben we de avond doorgebrachte met een palaver op de kade in Stavoren. Niets gepland en dat kan dus allemaal zomaar.
DSC08731stavoren 1.JPG
DSC08731stavoren 1.JPG (102.23 KiB) 844 keer bekeken
DSC08734stavoren 1.JPG
DSC08734stavoren 1.JPG (242.75 KiB) 844 keer bekeken
DSC08737stavoren 1.JPG
DSC08737stavoren 1.JPG (87.68 KiB) 844 keer bekeken
DSC08739stavoren 1.JPG
DSC08739stavoren 1.JPG (118.96 KiB) 844 keer bekeken
DSC08742stavoren 1.JPG
DSC08742stavoren 1.JPG (98.17 KiB) 844 keer bekeken
DSC08744stavoren 1.JPG
DSC08744stavoren 1.JPG (156.22 KiB) 844 keer bekeken
DSC08747stavoren 1.JPG
DSC08747stavoren 1.JPG (222.51 KiB) 844 keer bekeken
DSC08749stavoren 1.JPG
DSC08749stavoren 1.JPG (240.7 KiB) 844 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Als ik woensdagochtend om 06 uur 30 de stramme botten tot de orde roep zijn de buren ook al wakker.
De Koebrug gaat om 08.30 uur voor het eerst open maar Jinny heeft nog geen haast, Dennis moet nog wat proviand inslaan.
Marieke en Jinny kletsen nog wat en ik heb nog 2 lijntjes die op mijn vletje door de dikte uit de toon vallen, Jinny kan ze wel gebruiken en ze horen ook beter bij haar schip dus gaan ze over.
De oude Thornycroft wordt gestart en het machientje slaat geen slag over, het apparaat mag even rustig op temperatuur komen en dan wordt het voor en achter maken.
Dennis staat stand-by met de pikhaak maar de boegschroef heeft er zin in vanochtend en de Beluga komt probleemloos in het vaarwater naar de Koebrug.
Omdat de bruine vloot binnen ligt is het wat onoverzichtelijk bij de Koebrug, je moet naar de voorkant van het remmingswerk varen om de brugbediening op te roepen, als Jinny gaat manoeuvreren met de nog redelijk koude diesel komt er tijdens achteruit slaan een dikke zwarte rookwolk uit de niet watergekoelde uitlaat, ik zie dat graag maar tegenwoordig mag dat niet meer geloof ik :lol:
Jinny vaart met haar nieuwe aanwinst alsof ze nooit anders gedaan heeft.
Niet veel later vertrekken wij via Koudum terug naar Woudsend, in Koudum hebben ze niets met Corona, je kunt er gewoon contant betalen en niemand loopt met een boog om ons, oude gebakjes, heen. Er komt zelfs een dame naast mij op een bankje zitten terwijl Marieke bij de warme bakker brood haalt, het lijkt wel gewoon een mooie zomer dag, houden zo!
DSC08751stavoren 2.JPG
DSC08751stavoren 2.JPG (173.93 KiB) 816 keer bekeken
DSC08754stavoren 2.JPG
DSC08754stavoren 2.JPG (127.86 KiB) 816 keer bekeken
DSC08756stavoren 2.JPG
DSC08756stavoren 2.JPG (116.85 KiB) 816 keer bekeken
DSC08757stavoren 2.JPG
DSC08757stavoren 2.JPG (119.19 KiB) 816 keer bekeken
DSC08761stavoren 2.JPG
DSC08761stavoren 2.JPG (93.03 KiB) 816 keer bekeken
DSC08765stavoren 2.JPG
DSC08765stavoren 2.JPG (151.91 KiB) 816 keer bekeken
DSC08767stavoren 2.JPG
DSC08767stavoren 2.JPG (162.35 KiB) 816 keer bekeken
DSC08773stavoren 2.JPG
DSC08773stavoren 2.JPG (120.77 KiB) 816 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Jinny »

Dat is een heel mooie foto Jan, die zou ik graag in vol formaat in mijn postvakje willen ontvangen als dat kan.
Bedankt voor het compliment overigens.

Onderstaande foto is de manier hoe ik (bij de oude en dus ook hier) meestal het stuurwiel bedien...
Het zal niet de eerste keer zijn dat mensen mij 'uitschelden' voor binnenschipperse. :mrgreen:
voetenstuur.jpg
voetenstuur.jpg (136.86 KiB) 795 keer bekeken
Btw, die laptop is de eerste keer en ik zeg niet dat ik om ben...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie