Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Prachtig die overnaadse jol, de Ulft HL53.
Nou wel eerst even de ruitenwissers aan zetten en dat ziekenfonds brilletje even goed OP-poetsen waarde Breeze......dat is dus geeen "overnaadse jol" maaar dat zijn de "naden van de gangen" ( zo heette dat vroegaah bij scheespbouw!!! :mrgreen: ) .....van een Staverse Jol. Laaat ik nou "toevallig" ooook aan zo'n zelfde ouwe Staverse Jol van 100 jaar en ouder ( van een kennis!) hebben gewerkt hier IN Canada....maaaar da's weer "een aaander verhaal" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 25 sep 2020 22:03maaar dat zijn de "naden van de gangen"
Oeps... had ik toch moeten zien en weten als fanatiek gebruiker (ooit) van een 16m2.

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Adri, mooi dat je dat even opgezocht hebt, wij waren al aan het speculeren of het een replica zou zijn.
De bemanning was zichtbaar zeer tevreden met hun mooie schip.
Uit Bolsward vertrokken we wat later in de ochtend om niet een verkeersinfarct te veroorzaken door het openen van de Panhuyzerbrug, het verkeer kan daar in de spits druk zijn.
Op de Workumertrekvaart is het oorverdovend stil, de Eenswouderbrug en de Tjerkwerderbrug draaien al zodra ons mastje gezien wordt zodat we al snel bij de Panhuyzerbrug aankomen. Tijdens manoeuvreren om voor de meldsteiger te komen wordt het licht rood/groen en hoeven we dus geen knopjes te drukken.
Ik had mijn marifoon dit jaar afgemeld en dat is toch wat lastig nu omdat je nu naar de meldsteiger moet zonder marifoon.
De bomen gingen neer en het verkeer kwam tot stilstand, voordat de klap omhoog ging stonden er al meer dan 60 automobielen in de wachtstand.
Dat voelde ergens niet goed, maar ja we wilden naar Makkum.
Uit het kanaal kwam een vletje en wij prutsten daarna ons vletje door de brug het kanaal in en waren direct weer alleen op de wereld.
Geen mens en geen bootje te zien, maar ook weinig watervogels en weidevogels al helemaal niet.
De Allingawiersterbrug en de Hemmensbrug draaiden zonder oponthoud en we lagen al snel voor de Korjusbrug, de toegang tot Makkum waar we wel een pikheetje lagen te drijven omdat er nog wat bootjes voor ons aan de beurt waren.
We vonden een mooi plekje onder de bomen in de schaduw tegenover het oude pand van de aardewerkfabriek van Makkum.
Daarna gingen we stappen in Makkum, dat is duidelijk wat anders als Mokum.
Als eerste sjokten we naar de sluis om het havengeld te gaan voldoen maar de havenmeester was niet thuis, dan maar koffie halen op het plein.
DSC08885makkum.JPG
DSC08885makkum.JPG (160.38 KiB) 858 keer bekeken
DSC08891makkum.JPG
DSC08891makkum.JPG (194.75 KiB) 858 keer bekeken
DSC08893makkum.JPG
DSC08893makkum.JPG (165.05 KiB) 858 keer bekeken
DSC08895makkum.JPG
DSC08895makkum.JPG (254.85 KiB) 858 keer bekeken
DSC08896makkum.JPG
DSC08896makkum.JPG (210.12 KiB) 858 keer bekeken
DSC08897makkum.JPG
DSC08897makkum.JPG (290.27 KiB) 858 keer bekeken
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door rspeur »

Mooie tekst- en fotoverslagen weer Jan.
Kennelijk is het nog steeds geen straf om in Makkum rond te lopen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Ja René, wij houden wel van dingen met een menselijke maat en waar alles nog overzichtelijk is ;)
Nou ja, koffie halen in Makkum ging nog niet vanzelf. Uiteindelijk vonden we een terras waar het niet loeidruk was, wel moesten we weer onze naam en telefoonnummer geven aan de Friese dame alvorens de koffie geserveerd werd.
In de tijd dat een jonge, en nog van zwart haar voorziene, Harry daar rondscharrelde ging dat allemaal anders.
Nu gaf ik mijn telefoonnummer en wordt nooit gebeld :D We haalden gebak en brood bij de echte warme bakker en Friese droge worst bij een slager die nog zelf slacht, in die winkels heerste geen stres en hebben ze ook nog tijd voor een praatje en een geintje, wij vonden Makkum gelijk leuk.
We liepen natuurlijk verkeerd en kwamen bij het slachthuis van de slager terecht waar het nog naar echte koeien rook, vandaar klommen we op de dijk om over de dijk terug naar de sluis te lopen.
Vanaf de dijk is er een mooi uitzicht hoewel de loodsen van Feadship niet erg mooi zijn, werkgelegenheid is ook belangrijk.
Er zaten een paar dames op de dijk met een soort van jachthond, die had in ieder geval een goede neus. Hij kwam op Marieke af, sprong hoog op en zette zijn tanden in onze Friese droge worst, dat deed hij anders nooit...
Achter de dijk stond een modern maar aangenaam bouwsel waar bejaarden zelfstandig kunnen wonen voor een schappelijke prijs, met uitzicht op de haven.
Bij de sluis aangekomen hadden we mazzel, een mooi schip kreeg net een opening. De sluis in Makkum zit er uit zoals de sluis in Hylpen, echter je wordt wel voor de gek gehouden hier in Makkum, de bomen bewegen en de kettingschijven lopen rond maar het geheel wordt hydraulisch bediend, geen toerist die het ziet.
Ik ging betalen in het havenkantoor waar maar één persoon naar binnen mocht vanwege Corona, het ging allemaal een beetje afstandelijk totdat de havenmeester mij de kaarten voor het sanitaire gebouw overhandigde en het betaal bewijs dat ik op de boot moest plakken, soms is het ingewikkeld.
DSC08898makkum.JPG
DSC08898makkum.JPG (222.93 KiB) 785 keer bekeken
DSC08899makkum.JPG
DSC08899makkum.JPG (212.43 KiB) 785 keer bekeken
DSC08901makkum.JPG
DSC08901makkum.JPG (189.28 KiB) 785 keer bekeken
DSC08910makkum.JPG
DSC08910makkum.JPG (219.84 KiB) 785 keer bekeken
DSC08913makkum.JPG
DSC08913makkum.JPG (106.59 KiB) 785 keer bekeken
DSC08914makkum.JPG
DSC08914makkum.JPG (162.86 KiB) 785 keer bekeken
DSC08917makkum.JPG
DSC08917makkum.JPG (125.41 KiB) 785 keer bekeken
Bijlagen
DSC08912makkum.JPG
DSC08912makkum.JPG (123.67 KiB) 785 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Jinny »

Ik kan het niet goed zien, maar je loopt kans dat je mijn verre nicht Colinda gezien hebt daar in Makkum.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

jonge, en nog van zwart haar voorziene, Harry daar rondscharrelde
Aaaah Jan....daaar gooi je een hele steiger met roeibootjes LOS!....de tijd vliegt :lol: .....THEM days....van de Fryske Plompebleadjes en de Famkes :lol: :lol:
EERST drie weken ontiegelijk hard werken op "ut Tichelwark".....( daar weten ze ook in Makkum van met Tichel Makkumer aardewerk!!)....en dan 3 weken mijn uiterste best te doen om het allemaal weer " OP te maken"...zodat we meestal op de terugreis volledig blut waren en bij HET winkeltje op de Sluis aan de Willemsvaart in Zwolle een rijksdaalder moesten lenen om wat te bikken te hebben op de thuisreis met mazzel pikten we daar een sleeepie, maar soms was het afzien geblazen en moesten we "stroomop terug" peddelen naar Olst.....en DAN...terug in Olst op m'n flikker te krijgen van Vader Jan...die me dan die rijksdaalder weer leende, zodat ik "even" op de fiets heen/terug kon naar Zwolle om die mensen die rijksdaalder te brengen....bij eeen van de laatste " Fryske Famkes expedities" leende ik daar geld in dat winkeltje en kocht er een fles Spaanse wijn voor.....SCHANDE....schande GROTE schande :mrgreen: :roll: .....M'n beste Vader Jan gaf me dan een fikse draai om de oren....maaaar ik kon aan de twinkel in zijn ogen wel zien "dat hij het allemaal wel praachtig vondt"

THEM days :roll:
Bijlagen
Zwols Water
Zwols Water
Zwolsch water.jpg (148.1 KiB) 732 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Ja, dat Makkumer-aardewerk dat is ook wat, achter ons meerde een zeilbootje af waarvan de schipper een praatje begon.
Hij vertelde dat de aardewerkfabriek gesloten was en dat er in Makkum wat onvrede zou zijn over de aankoop van huizen door buitenlanders, daar bedoelde hij mensen mee die niet in Friesland wonen. Het wordt natuurlijk al gauw politiek en daar komt altijd herrie van dus hield ik mij een beetje koest. Makkum verdient ook aardig aan al die toeristen en watersporters dacht ik.
Omdat ik nog onlangs iets gelezen had over de aardewerkfabriek zocht ik even op Google en wat je er verder ook van vindt, Google kan je veel vertellen. De aardewerkfabriek is nog steeds in Makkum, als je voor de brug ligt te wachten om Makkum in te gaan, aan bakboord en ze maken er nog steeds prachtige producten.
Wij liepen naar de visserijhaven om daar kibbeling te gaan eten, het was minstens 30 graden maar gelukkig waaide het wat.
Bij de visboer was het druk en eigenlijk was er alleen nog schaduw op de twee bankjes bij de deur. We deden onze bestelling en kregen een plastic schijf met knipperende ledjes in onze handen gedrukt met de mededeling buiten te wachten. Dat bankje werd dus ons wachtstekkie.
Wel amusant want het was druk met de grijze golf op supersnelle blinkende, door batterijen ondersteunde, rijwielen.
Allemaal hadden ze op de een of andere manier haast. Terwijl we dat spul zaten te bekijken ging de plasticschijf met een oorverdovend geluid flitsen en ook nog trillen, als bejaarde zou je er behoorlijk van kunnen schrikken. De kibbeling was kennelijk klaar en tegen inlevering van de brullende schijf kreeg ik het voer mee naar buiten. Lekkere verse kibbeling prima gebakken en niet weinig, zo hoort het.
Een bejaard stel kwam aanfietsen, mevrouw wilde op het bankje naast ons zitten, haar man wilde onder een parasolletje ergens veel verderop.
Mevrouw ging zitten en zei dat haar man eigenwijs was. Op mijn commentaar dat ze gewoon moest blijven zitten en dat hij vanzelf terug zou komen keek ze mij een beetje lacherig aan maar ze bleef wel zitten.
Meneer kon nergens een schaduwplekje vinden en kwam al spoedig bij ons zitten.
We kregen een hele verhandeling over kibbeling, koolvis en kabeljauw van hem, hij lustte slechts kibbeling gemaakt van kabeljauw.
Mevrouw moest naar binnen om te vragen of de kibbeling gemaakt werd van kabeljauw, ze gaf ons een knipoog en ging met een grote glimlach op haar gezicht het kot in.
Ze kwam weer naar buiten en bevestigde dat de kibbeling hier gemaakt werd van verse kabeljauw, meneer bestelde een dubbele portie.
Enfin het smaakte hem prima en hij was erg tevreden. Ik ging nog twee broodjes paling halen voor onderweg, het was even rustig en de dame achter de toonbank had wel tijd voor een praatje.
Op mijn vraag of ze speciaal voor meneer kabeljauw gebruikt had in plaats van koolvis was het lachende antwoord: " Nee joh, mevrouw zei dat hij het verschil toch niet zou proeven"
En zou worden wij oude knakkers nog steeds bedrogen, het begon ooit met een slang en een appel dacht ik ;)
Het leugenaarsbankje in Makkum was geheel verlaten kennelijk was het etenstijd en aan die tijden houden ze streng vast liet ik mij vertellen door een inwoner.
DSC08920makkum.JPG
DSC08920makkum.JPG (228.19 KiB) 660 keer bekeken
DSC08925makkum.JPG
DSC08925makkum.JPG (167.6 KiB) 660 keer bekeken
DSC08926makkum.JPG
DSC08926makkum.JPG (260.05 KiB) 660 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Jinny »

Prachtig verhaal.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door cor »

leuk slepertje met die V

Cor Boer


Plaats reactie