Truckin' USA

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Truckin' USA

Bericht door Robert Delhaye »

Ik heb ergens rond 1974 zo'n truck als model-bouwdoos in elkaar gezet. Een Kenworth. De opbouw mooi donkergroen geschilderd, een soort Aston Martin Green, het onderstel zwart, de pijpen en de spiegels zilver en de velgen oranje. Zag er best mooi uit. Toen een nieuwe bouwdoos gekocht met twee 2-assige aanhangers (eigenlijk twee opleggers, waarvan de achterste op een soort koppelstuk moest klikken) erin, de modeltruck stond dus op de kast met twee (niet al te lange aanhangers) aangekoppeld. De opbouw van de aanhangers zilver, onderstel zwart en de velgen oranje. En op de zeekanten van de oplegger en aanhanger het opschrift 'Consolidated Freightways'. Zag er best mooi uit. Wat je met een beperkt aantal kleuren niet kan doen. Daarna nog een Peterbilt truck erbij gekocht op dezelfde schaal.
Voor m'n jongere broer had ik een Mack gebouwd. Toen ik in 1981 naar de zeevaartschool ging heb ik de trucks maar weggegeven, heb ik nu spijt van.

vriendelijke groet,
Robert


Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Bedoel je deze soms ? Heb helaas geen picture of een Kenworth, maar dit is een Freightliner met twee 28' trailers (en de dolly) waarna je refereerde' De foto is van ongeveer 1940/1950
Bijlagen
consolidated freightways.jpg
consolidated freightways.jpg (98.94 KiB) 6323 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Lijkt me trouwens niks om met zo'n conbinatie te moeten rijden. Vooruit gaat nog wel.... lol Maar how to backup ? Veel te veel draaipunten....... Ik hoor je
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Zagen jullie die trailer 11031 op de vorige pagina? Nou, da's een trailer waar ik de rest van mijn werkzame leven wel mee rond wil rijden. Versatile, 3 assen, 2 assen, al naargelang de behoefte....... enneee nooit, never nooit prolemen bij de weightstations. Legal in California, legal in Connecticut en met drie asjes on the deck, legal in the rest of the USA, vooropgesteld dat je niet zwaarder bent dan 80.000 pond.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Hoor net dat ik twee machines moet laden in Youngsville, LA (19 miles van hier) en die moet afdekken met een zeiltje en vervolgens doorbrengen naar Libbertyville. IL...... Kwee nog nie how many miles.....(afleveren dinsdagavond of woensdagmorgen) Maar het zal me niet verbazen als ik terugkom in Minnesota, daar is altijd wat te beleven,,,,, :-D I'll keep ya'll posted.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2701
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Truckin' USA

Bericht door leo-shof »

Hoi Knisten

Ook hier in dit kleine knollenlandje mag men met zulke vrachtwagen combinati´s rond rijden
en naar dat achteruit rijden heb ik wel eens staan kijken , moet zeggen dat deed die jongen best wel snel
aan mij was dat ook niet besteedt zo´n combinatie ( was al blij dat het vooruit goed ging :lol: )
Alle  LZV Varianten.jpg
Alle LZV Varianten.jpg (157.14 KiB) 6283 keer bekeken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Langere_e ... combinatie
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Hoi Leo,
Hier mijn laatste wetenswaardigheden......
'K weet-et", Leo. LZV's waar je wel een apart rijbewijs voor moet hebben, en dan nog maar toegelaten op bepaalde wegen.
Dat is hier idem-dito, B-doubles, B-triples en wat dies meer zij, alleen maar toegelaten op turn-pikes, en van te voren aangegeven en toegelaten routes. Soms word je gepasseerd door zo'n triple en wanneer die dan weer terug komt in de rechterbaan, neem ik effe een stukkie "gas terug". Dat zwabbert all over the road en menigmaal hou ik mijn hart vast, figuratively speaking, want ik houd twee handen aan m'n stuur in dat geval, 6 draaipunten.... Je moet bijna een wiskunde
professor zijn om dat achteruit tegen een dock te krijgen. Uiteraard gebeurd dat nooit, maar toch, "vooruit" is al een hele opgave.....
Moet je voor de aardigheid ook eens kijken wat ze toelaten in Michigan, trailers met 7 of 8 assen zijn daar niet ongewoon. De helft is "hefbaar" maar dan nog. Hoe krijg je dat in hemelsnaam de bocht door, zonder wringen ? Zag er een met 36 wielen, dus 36 banden, ga die eens vernieuwen...... enne, hoe moet je zo'n ding wegen op de CAT scale ? Ik moet al heel, heel ruim sturen met mijn 3 assige trailer (aluminium frame) om geen schade te krijgen door "wringen". Eergisteren 2 zogenaamde "compactors" geladen in Minneapolis/ST.Paul MN en die moeten naar Houston, TX, afleveren 8 september. Kon dus mooi effe naar huis voor Labor-day" weekend. Mag ook wel, na vijf weken on the road..... lol.
"Verrazano Narrows" rings a bell ?
Well, this trucker went over it, as opposed to the sailor which went under it.
From Long Island NY had to go to New Jersey. Both my gps AND company routing told me to go over the George Washington Bridge...... well, beg to differ......drove over the Verrazano Narrows........ in hindsight, not too much difference, roadsurface just as bad, speed just as bad, both bridges are a drama in umpteen bedrijven. Tell you what: I am disappointed in that whole Verrazano Bridge thing..... But that's New York for you. Fortunately the shipper let me "stay overnight" (in New Jersey ??? Jesus, jumped six feet high) zo na m'n 10 uurtjes kon ik weer verder. Laden in New Jersey voor Minnesota. OK, gedaan, secured, up to the scales to get weighted. 12 miles.... she said, 12 miles it was, only the time....... 1 hour and 50 minutes, thanks New Jersey traffic.....
GGGGGRRRRRRRR
Tell you what. I LOVE my job.
Told my driver manager.... Next trip WEST of the Mississippi River (PLEASE) lol. ":Mmmmm dunno if I can do that..."
You better.... 'cause I miss my Rocky Mountains...." We'll wait and see......
Net thuis. 1184 mijl verder. Gisteren dacht ik te stoppen in Arkansas, met nog een half uur op'n klok. Truckstop full. No place. Dan maar een Wal-Mart shopping center. Die was er, 20 miles down the road. Maar wie schetst mijn verbazing toen er na 6 mijl een rest-area opdoemde ? Hard-a-port, steady, dead-slow-ahead, stop engine. En daar dus overnacht. En zo is het leven van een trucker hier. "It ain't work, it's a way of life". En nu dus thuis....Overmorgen naar Houston, hopefully get a load back to Louisiana, twee dagen thuis en dan weer op de lange baan. We zien wel.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2616
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Truckin' USA

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Knisten,

Ben hier jaren lang onderdoor gevaren. Deze dia is genomen in 1969 vanaf de Atlantic Star van Dammers & van der Heide.
Van N.Y naar de Bahama's Caraïbische eilanden de Guyana's en weer terug. Later kwam Belem er nog bij. Mooie tijd hoor.
2011-08-26_15.JPG
2011-08-26_15.JPG (289.12 KiB) 6108 keer bekeken
Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Hoi,
Ja da's een heel ander perspectief en wel zo mooi. Ben ook menigmaal onder die brug doorgevaren. Met koelschepen en tankers. Met die laatsten gingen we meestal voor anker in English Bay (als ik me niet vergis) en dan wachten op orders.
"Hurry up and wait" gold toen is nu al niet anders in het trucker's wereldje. Bedankt voor de foto.
Groeten uit een zonnig Lousiana...
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

louis holleman

Re: Truckin' USA

Bericht door louis holleman »

Ach, dat sturen met lange combi's en veel draaipunten? Da's gewoon een kwestie van wennen en een beetje nadenken. Na een week weet je al niet beter meer. Ik heb ooit wel geschreven over die 20m combi's die ik van Vos kreeg met die dubbele triangel. Daar reed ik al een paar jaar mee en toen was ik een weekje vroeg thuis en ze zeiden "pak even een Scania combi en ga die ff lossen bij Michelin in Den Bosch". Een ouderwetse motorwagen met normale aanhanger, 18m. Ik naar de Michelin en daar heb ik een half uur zitten zweten om dat ding fatsoenlijk achteruit aan de ramp te krijgen. "Wa's dat nou chauffeur, voor het eerst in zo'n auto?" Leg het maar uit. Maar bij mijn eerste baas kreeg ik ook gelijk uitschuiftrailers en brede, hoge èn achter uitstekende lading voor mijn kiezen. Ach, je reed wel eens een lantaarnpaal uit de grond... :mrgreen:



Plaats reactie