Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Vooral voor de bergvaart was er een lange wachttijd.
Is die " bergvaart" een lokale uitdrukking Jan, voor de schepen die " over de Overijsselse molshopen rug en tegen de bult op" naar Hengelo en Enschede moeten??? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Fluks »

‘‘Bergvaart’’ wordt in de rijnvaart gebruikt.Het is een soort rijnvaarttaal. Groet,Arie.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Ja man, in Salland heb je slechts heuvelruggen maar als je van de Achterhoek naar de Tukkers wil moet je toch behoorlijk klimmen hetzij met een auto, fiets of te voet of paard en zelfs met schepen. Vlak de Lochemseberg niet uit :lol: , een heuvel van jewelste met een heuse uitkijktoren.
Ik weet niet beter dan dat als je je meldt voor een sluis en je wilt de hoogte in dan heet dat bergvaart en als je naar beneden wilt heet dat dalvaart.
Mijn typeding geeft aan dalvaart niet te kennen maar ja Lochemseberg wordt ook niet goedgekeurd dus we laten de discussie maar over aan de binnenvaart en Rijnvaart kenners, die zijn hier ook wel aanwezig dacht ik.
Nou ja wat ik al dacht Arie is mij al voor, hier wordt je snel geholpen.
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Fluks »

Na een loopbaan van 40 jaar op nederlandse,duitse,zwitserse,franse en oostenrijkse schepen moet men het taalgebruik wel begrijpen. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

‘‘Bergvaart’’ wordt in de rijnvaart gebruikt etc.
Ja man, in Salland heb je slechts heuvelruggen etc.
@Arie & Jan....Jullie kunnen gerust zijn, maar ik wist nog best wat Jan bedoelde, maar kon het even niet naaalaaat'n om even over de Sallandse,Achterhoekse, Tukkerse " bergen" een beetje te neuzelen. :lol: Ondanks dattik al een pikheetje van de boorden van de Ijssel ben verdwenen, is me die taal nog niet "ontschoten" zoals vaak bij zovele landgenoten "in den vreemde". Vroegaah langs de Ijssel werd dat dacht ik " naar boven" en " naar beneden" genoemd.Hoe dan ook, ik lees altijd met veel genoegen Jan zijn verslaggies van de " Sluus bie Eefde"....ik kwam er voor het eerst door als 10 jarig dekkneggie op de " Goede Verwachting" van schipper Appe de Vries ( R.I.P.) met een vrachie zaaand voor "ergens bie die bulten" :lol: Dries uut Deempter liep toen "achter de bak" met het lossen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Jinny »

Ik weet niet beter dan dat je sluizen aanroep met 'naar buiten' of 'naar binnen' of 'richting xx'.
Bergvaart of dalvaart gebruiken we in (binnen) NL niet, niet voor zover -ik- weet.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Allen »

En wat dacht u van 'opvaart' en 'afvaart'.
Tegen de stroming in EN met de stroming mee. :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En wat dacht u van 'opvaart' en 'afvaart'.
Tjaaa Allen.......vroegaah toen ik nog jong was konden " WIJ in het Overijsselse Salland" op onze sloffen " Varen waar helemaal geen of weinig weing water was"....we scharrelden dan met de diep geladen zomp van "dammetje naar dammetje" en als we dan genoeg water hadden verzameld stakken we het dammetje door en kachelden op de vloedgolf weer een eindje verder de bult af. Huiswaarts was het hoop gezeul met die zompen! :lol: Ik heb daar toen de meeste van mijn wilde haren verloren en wat er overbleef was grijs! :mrgreen:
Ak me nait vergis heppik sommige van deze foto's nog aan Jan uut Warken te danken :wink:
Bijlagen
VarenwaarGeenWaterIs..jpg
VarenwaarGeenWaterIs..jpg (26.95 KiB) 4402 keer bekeken
Berkelzomp-Snippe 500.jpg
Berkelzomp-Snippe 500.jpg (54.92 KiB) 4402 keer bekeken
Constructietekening-zomp.jpg
Constructietekening-zomp.jpg (60.13 KiB) 4402 keer bekeken
EnterseZomp-Vriendschap.JPG
EnterseZomp-Vriendschap.JPG (78.06 KiB) 4402 keer bekeken
zompen bij Almen2.JPG
zompen bij Almen2.JPG (243.39 KiB) 4402 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Gisteren zijn we om de gedachten een beetje te laten zwerven naar de sluis bij Eefde gefietst waar het druk was met schepen en toekijkers.
Het graven van de sluiskolk schiet mooi op, de nieuwe rupskraan heeft een eigen platform gekregen boven het water.
Geen idee waarom dat zo moet, er is behoorlijk voor geheid.
Een van de binnenkomende schepen voor de dalvaart had de hele sluiswand nodig om voorin de sluis te geraken.
Bij elke inham en elk trapje kletste het ding opnieuw tegen de wand terwijl later bleek dat de boegschroef gewoon kon werken.
Nou ja wellicht een nieuwe manier om verf te strippen?
Op het kanaal voer een schip waarop iemand met een pneumatische bikhamer met naalden de oude verflaag aan het verwijderen was.
Zo kan het natuurlijk ook, als je de brug in Zutphen moet ontroesten wordt het ding compleet ingepakt anders komt er verontreiniging in het water. Geen idee waarom zoiets nog kan tegenwoordig.
Je ziet overigens opvallend veel meer schippers met een zwemvestje om aan dek in de sluis, dus het kan wel.
DSC07736eefde sluis okt.JPG
DSC07736eefde sluis okt.JPG (78.17 KiB) 4262 keer bekeken
DSC07738eefde sluis okt.JPG
DSC07738eefde sluis okt.JPG (79.41 KiB) 4262 keer bekeken
DSC07739eefde sluis okt.JPG
DSC07739eefde sluis okt.JPG (99.12 KiB) 4262 keer bekeken
DSC07742eefde sluis okt.JPG
DSC07742eefde sluis okt.JPG (95.99 KiB) 4262 keer bekeken
DSC07743eefde sluis okt.JPG
DSC07743eefde sluis okt.JPG (92.69 KiB) 4262 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Vandaag fietsten wij naar de sluis te Eefde om eens te kijken hoe een en ander gevorderd is.
Bij de sluis konden wij niet komen, ook niet via de om- en sluipwegen.
Bij alle mogelijke wegen stonden mannen in geel/oranje hesjes die het niet toelieten dat je verder fietste.
Ook goed, via de weg naar een camping zijn we toch op het zandpad naast het kanaal beland.
Uit de verte was te zien dat men druk is, wij gaan het later nog wel eens proberen.
Wij zagen nog en paar schepen op het kanaal en fietsten via een omweg weer naar huis.
Weinig te melden dus :wink:
DSC08263sluis eefde27 6.JPG
DSC08263sluis eefde27 6.JPG (74.04 KiB) 2253 keer bekeken
DSC08264sluis eefde27 6.JPG
DSC08264sluis eefde27 6.JPG (100.72 KiB) 2253 keer bekeken
DSC08265sluis eefde27 6.JPG
DSC08265sluis eefde27 6.JPG (89.11 KiB) 2253 keer bekeken
DSC08266sluis eefde27 6.JPG
DSC08266sluis eefde27 6.JPG (102.72 KiB) 2253 keer bekeken
DSC08267sluis eefde27 6.JPG
DSC08267sluis eefde27 6.JPG (108.32 KiB) 2253 keer bekeken


Plaats reactie