Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Ja Leo, als je de hoofdkraan open zet en het aftapje staat open, krijg je natte klompen!! Ik heb dat zelf nog even laten zien aan de heren. Omdat er altijd iemand moet hangen, is er een bijzonder excuus gevonden als volgt; Het aftapkraantje met een krukje is vervangen door een plastic ding met een handwieltje. Volgens de monteur kan zo'n ouderwets koperen kraantje uit zichzelf openen door trillingen. Ik heb het kraantje hier liggen, het sluit perfect, je moet het wel goed dicht draaien. Rapportje gemaakt voor de buurvrouw, die als ze terug komt van vakantie, daar maar eens met de verzekering van Vitens over moet vechten. We hebben alles netjes opgeruimd, dus haar op haar vakantieadres maar niet gestoord.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
ik dacht dat klompen bleven drijven Janv+d schreef:\ als je de hoofdkraan open zet en het aftapje staat open, krijg je natte klompen!! .
maar alle gekheid op een stokkie , je ben der mooi klaar mee , ook al heeft die monteur het niet met opzet gedaan .
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
DAT is van toepassing op de meeste bakkies Leo,.........STOM blijft het!!ook al heeft die monteur het niet met opzet gedaan .
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Een vriendelijke heer van de sluisorganisatie, die het wel mooi vond dat ik interesse in het gebeuren had, gaf mij de originele bedieningsvoorschriften en een plek in de bedieningsruimte om e.a. door te lezen. De sluismeester voorzag mij van een bak lekkere koffie en mijn dag kon al niet meer stuk! Mooie werkruimte heeft de sluismeester, met een fantastisch uitzicht over het sluizencomplex.
Mooie baan voor oud zeelui, die een wal-baan zoeken. Het uithalen van de eerste motor liep goed georganiseerd met maar minimaal oponthoud voor het wegverkeer.
De motoren werden naar de uitgang gewerkt met tirfors en tankjes. Het gewicht van een motor met fundatie is 20.000 kilogrammen, dus je moet je voetjes er niet onder krijgen.
Mij is verteld dat een van de motoren naar de Zaandam gaat en Ed heeft dat bevestigd en uitgelegd dat de motor voor onderdelen gebruikt gaat worden.
Als ik het goed gezien heb, zijn de motoren nog steeds direct omkeerbaar, alles is nog aanwezig. Geen idee waarom je dat zou doen voor een stationaire motor voor aandrijving van een pomp, waarschijnlijk waren deze scheepsmotoren beschikbaar destijds. Je zou de Zaandam dus uit kunnen rusten met een direct omkeerbare Werkspoor, kostbaar maar prachtig om te doen. Dromen is soms leuk
- Bijlagen
-
- DSC03729sluis 18 6 15 uithijsen tma.JPG (475.94 KiB) 2905 keer bekeken
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Toch zonde om die karren er uit te halen Jan...........maaar ja, net als Drs. P.
" als de kont de breedte had van de stroom, kon ie blijven liggen zei de econoom!!"
uuuh ik bedoel pont!! dus
" als de kont de breedte had van de stroom, kon ie blijven liggen zei de econoom!!"
uuuh ik bedoel pont!! dus
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Harry, als je ooit in IJmuiden komt, in de Zaandam ligt nog een werkende TMA, weliswaar met een keerkoppeling, maar mooi om te horen en zien draaien.
Van de (draaiende) motoren bij de sluis, moet op het internet een filmpje staan, ik zal wel even zoeken en het hier melden.
De volgende foto's zijn uit de boekwerken, excuses voor de slechte kwaliteit, ik ben niet zo goed in dat soort werk.
Mooie getypte bladzijden met oude tekeningen, ik vind het prachtig. Boeken zonder vetvlekken, dat was aan boord wel anders
De tekeningen spreken voor zich, anders wil ik het wel uitleggen. Vooral de vijfde foto is wel mooi, omdat het de brandstofpomp, aanzetklep, veiligheidsklep en indicateurkraan laat zien, terwijl ook nog te zien is hoe dat allemaal aangedreven werd.
Van de (draaiende) motoren bij de sluis, moet op het internet een filmpje staan, ik zal wel even zoeken en het hier melden.
De volgende foto's zijn uit de boekwerken, excuses voor de slechte kwaliteit, ik ben niet zo goed in dat soort werk.
Mooie getypte bladzijden met oude tekeningen, ik vind het prachtig. Boeken zonder vetvlekken, dat was aan boord wel anders
De tekeningen spreken voor zich, anders wil ik het wel uitleggen. Vooral de vijfde foto is wel mooi, omdat het de brandstofpomp, aanzetklep, veiligheidsklep en indicateurkraan laat zien, terwijl ook nog te zien is hoe dat allemaal aangedreven werd.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Vanmorgen was ik(voor mijn doen) bijtijds op de sluis
En hoe vroeg was dat "bijtijds" dan wel niet Jan
Aan het zonlicht en aan de schaduwen te zien valt dat nog wel mee.
Tsja en dan KUIPHUIS, kan je NIET uit je luie stoel komen dan zeggen ze in deze omstreken:
Mut ik KUUPHUUS eem'n voor oe bell'n om oe op te takel'n
En hoe vroeg was dat "bijtijds" dan wel niet Jan
Aan het zonlicht en aan de schaduwen te zien valt dat nog wel mee.
Tsja en dan KUIPHUIS, kan je NIET uit je luie stoel komen dan zeggen ze in deze omstreken:
Mut ik KUUPHUUS eem'n voor oe bell'n om oe op te takel'n
Grtn @Allen
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Allen, ik kom elke morgen om 7.30 uur de kooi uit. Dan heb ik twee uur nodig om het systeem voor te warmen en te tornen, dus omstreeks 10.00 uur ben ik klaar voor manoeuvreren
Het heet Twentekanaal, dus zullen ze wel met aannemers uit Twente werken. Hoewel, ik zag er ook al bedrijfsauto's uit Salland
Het heet Twentekanaal, dus zullen ze wel met aannemers uit Twente werken. Hoewel, ik zag er ook al bedrijfsauto's uit Salland
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Een film van het starten van de motor gemaakt door Han Schenk is te vinden op: http://www.rws.nl/actueel/nieuwsenpersb ... ieslemotor voor het laatst gestart
De man moet het ding eerst tornen en olie rondpompen, nog echt werken!
De man moet het ding eerst tornen en olie rondpompen, nog echt werken!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Mut ik KUUPHUUS eem'n voor oe bell'n om oe op te takel'n
Noe mu'k eampies goed noadenk'n, mah in Salland zekt ze dan zoiets as:
"Mu'k Kuuphuus eampies veur oe bel'n ummuh oe op te taakel'n"
Ut proat'n geet mien verduld nog gladder of dan't schriev'n!!
Mooie plaatjes Jan van dat beukien!!! Die luu doar op de Sluus, maakt'n de vingers neet smeerig an die karregies!! Doar kwam " de monteur" weh veur!! ..dat werd geregeld deur " Wuulluh mut Warkspoor ok eampies bel'n"..d'r kump zwarte rook uut de piepuh!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"