Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Allen »

Eerste werkschip door nieuwe sluis Eefde
Het eerste schip voer op 18 maart 2020 om 09.00 uur door de nieuwe, tweede sluis in Eefde.
Deze geplande schutting van een werkschip maakte onderdeel uit van een lange testperiode.
>>> https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... eefde.aspx


Vanaf 20 april 2020 maakt de scheepvaart gebruik van de nieuwe sluis bij Eefde.
>>> https://www.rijkswaterstaat.nl/water/pr ... index.aspx


Animatie
>>> https://www.youtube.com/watch?v=xBzGcI_FkB4


Eefde sluis.JPG
Eefde sluis.JPG (48.71 KiB) 1861 keer bekeken
Grtn @Allen

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Ja Allen, we zitten nu al vanaf 1 maart opgehokt dus bij de sluis tussen al dat volk gaan kijken is er nog niet bij.
Gisteren heb ik de inventaris van de bootjes in de camper gefrommeld met de gedachte in de komende week eerst maar eens naar Friesland te gaan om te kijken of het spul nog drijft.
Dan het spul even zomer klaar maken en een rondje over het meer moet kunnen zonder contactproblemen. Aan het eind van de week ga ik het ophokken afschaffen, de stores raken op. Wij zijn wel tamelijk oud en onze kuikens zijn zuinig op ons en willen boodschappen halen en zo maar dat wordt ons toch te gek.
Dus foto's van de sluis komen asap ;)
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door gerard tenerife »

En wij zitten maar binnen, mogen de deur niet uit, zeker niet als je boven 70 bent, bootschappen worden gedaan, medicijnen gebracht, maar het werkt, minder besmette mensen en minder doden. :) Maar het is nog een heel eind naar het eind van het jaar :(
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door jdbvos »

Laten we blij zijn dat we hier die vrijheid en vrijwilligheid nog hebben...
Ook ik ben gewoon een stukkie wezen rijden op de motor, en ben ook effe naar de boot geweest...
Maar laatst kreeg ik een beriggie dat elders er zelfs op je geschoten werd als je het waagde je neus op straat te laten zien...
Hier kan je nog heel veel, maar NIET in groepen terechtkomen, en 1,5 mijl afstand houden.... Gelukkig heeft dat resultaat op dit moment....
Maar de economie krijgt een flinke knauw, en sommige buitenlanden willen weer terug naar school & werk. Hoezeer ik dat begrijp, houd ik m'n hart vast: dan krijg je meteen weer vele malen méér besmetting, vrees ik, want het virus is bij lange na niet verslagen: alleen de overdracht is moeilijker gemaakt met de maatregelen.
Toch denk ik dat er een andere wereld uit terug gaat komen.. bedrijven kunnen niet zomaar meer uitsluitend op winstbejag uitgaan, nu ze allemaal de hand ophouden in de samenleving. En ook de intermenselijke verhoudingen gaan op natuurlijke wijze naar een eerlijkere omgang, denk ik... iig hoop ik...
Hou je gedeisd, Jan and all: we zitten in de risicogroep. En vlgs Jort Kelder mag ieder 80plusser met een buikje gerust (verplicht) ge-euthaniseerd worden tbv economisch belangrijkere personen...
Dergelijke kretologie is sinds 1936-1945 niet meer gehoord binnen Europa...
Dus, zoals iemand hier vaak bezigde, "...ge wit mar nooit...!"
Maar zonder dollen, mensen: wij kunnen slechter met Covid de 19e (het lijkt wel een Prins Carnaval naam) omgaan dan jongeren...
Pas op jezelf en degenen die je lief zijn. Verdienen we toch ? Wij zijn nog van vóór de mobieltjes en de social media: wij kunnen nog gewoon thuiszitten en onszelf vermaken !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door leo-shof »

Jan ik vind dat er steeds meer van dat soort (hersenloze) figuren als die Kelder
zich binnen onze samenleving bevinden
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Jinny »

Ze zijn er altijd al geweest, ze krijgen nu alleen een podium.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Jacob Bothof »

Het is te hopen voor ze, deze hardschreeuwers, dat ze zelf niet getroffen worden door het virus,
dan piepen ze wel anders :mrgreen: . Laat die ouwe z....... :) , zoals wij nog maar even proberen te genieten
van onze ouwe dag.Ik maak soms nog wel rondje in de auto door ons dorpje, ik knik een keer naar links en rechts
en zie dat mijn kennissen nog wandelen of in de tuin werken. Handen schudden doen we later wel weer (hopen we),
en boodschappen doen we samen of om de beurt 1 x in de week. Kinderen en kleinkinderen hebben we wel maar
die wonen allemaal tussen de 80 en 100 km bij ons vandaan, die staan ook niet zomaar voor de deur.
Jacob
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Nou, tussen de bedrijven door toch nog even naar de sluis gefietst. Vorige week was het spul nog afgesloten omdat de toeloop te groot werd, nu waren er afzetlinten en boa's echter wij waren de enige belangstellenden.
Vanwege die lintjes was het wat moeilijk foto's maken maar aan het eind van het spul kon ik voorbij een lintje in de sluis kijken.
Het is ongetwijfeld een mooi stuk techniek maar er is niets aan te zien, het moois zit onder water of in de kelder ;)
Bij de oude sluis was er nog een mooi stukkie hijswerk voor de sluisdeur met een prachtige ketting, het oude spul wordt gerestaureerd.
De dakconstructie ligt gedeeltelijk op de wal en de rest is ingepakt.
Weinig scheepvaart deze dag, volgend keer beter. Maar het geheel lijkt te werken en als de omgeving en Corona opgeruimd zijn gaan we er nog wel eens kijken.
DSC0866826 mei sluis 1.JPG
DSC0866826 mei sluis 1.JPG (166.63 KiB) 1613 keer bekeken
DSC0867026 mei sluis 1.JPG
DSC0867026 mei sluis 1.JPG (117.92 KiB) 1613 keer bekeken
DSC0867126 mei sluis 1.JPG
DSC0867126 mei sluis 1.JPG (112.95 KiB) 1613 keer bekeken
DSC0867226 mei sluis 1.JPG
DSC0867226 mei sluis 1.JPG (123.96 KiB) 1613 keer bekeken
DSC0867326 mei sluis 1.JPG
DSC0867326 mei sluis 1.JPG (225.57 KiB) 1613 keer bekeken
DSC0867526 mei sluis 1.JPG
DSC0867526 mei sluis 1.JPG (183.32 KiB) 1613 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Ik kreeg een telefoontje van Jinny die ergens in een sluis lag op weg naar de IJssel om naar Zutphen te varen.
Helaas deed het stuurwiel op de brug het niet dus moest ze in de kajuit sturen en daar is geen bediening van de boegschroef, martelen dus...
Of ik aan onderdelen kon komen maandag in Zutphen, natuurlijk maar bel maar als je in de haven ligt dan gaan we eerst eens kijken wat er aan de hand is.
Vandaag om 14.30 uur waren Marieke en ik op de Noorderhaven waar het parkeren van een busje nog niet vanzelf ging omdat overal borden stonden dat de wegsleepregeling van kracht is. Nou ja ergens lag nog een zandbultje en een stukje onbebouwd waar onze bus wel op kon dus dat maar gedaan.
De Noorderhaven is een soort bajes voor schepelingen, veel hekken, hoog gaas en toegangspoortjes met toegangscodes, vanuit de hoogbouw rondom kan men vanaf de balkonnetjes aapjes kijken. Het water is schoon en de steigers zien er keurig uit, als alles ooit klaar is kan het wel mooi zijn.
Als je de pech hebt een plaats toegewezen te krijgen aan de andere kant van het toegangshek kun je beter doorvaren naar het cabinetje dan lig je echt in het centrum. Nu moet je een aardig eind sjouwen om bij de poort te komen en dan moet je nog naar de stad lopen.

Na een kort palaver besloten wij dat er niets aan de stuurmachine mankeerde maar dat er niet voldoende olie in het reservoir zat om de bovenste pomp van olie te voorzien. Omdat er geen peil zichtbaar was zou de tank ook te vol kunnen zijn, omdat de boot van een machinist geweest is twijfelde ik er niet aan dat de tank leeg zou zijn ;) We peilden even op de ouderwetse manier met een touwtje en daaraan een moer geknoopt, omdat Jinny elektro ademt werd het geen touwtje maar een stukje installatiedraad.
Tankje dus leeg! Inmiddels was de scheepswerf al gesloten dus moesten we naar ons oude bedrijf in Zutphen waar ze altijd wel wat Tellus olie in voorraad hebben. Om vier uur door Zutphen kost je zo maar een half uur, het lijkt wel een grote stad.
Enfin wij kregen olie, nog bedankt heren :D , en na het vullen en op druk zetten van het tankje en ontluchten van de stuurwielpomp liep het spul weer als vanouds.
Jinny heeft nog een litertje olie reserve en kan tijdens de reis ff uitzoeken waar eventueel de olie lekt, meestal is dat bij de stuurcilinder maar om daar bij te komen moest een kooi gesloopt worden, dat is werk voor een koude en regenachtige dag.
Voorlopig heeft "de twee wijven" al 60 uur gedraaid zonder onoverkomelijke problemen, niet slecht!
DSC08778twee wijven.JPG
DSC08778twee wijven.JPG (175.71 KiB) 1463 keer bekeken
DSC08779twee wijven 2.JPG
DSC08779twee wijven 2.JPG (199.95 KiB) 1463 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Jinny »

En dank voor de hulp Jan, zonder jou had eea even wat meer tijd en ellende gekost.
Inmiddels is het buiten nat, en hebben we in de droge momenten weer een stukje boot ontgroend (geboend zodat de alg eraf raakt).
Langzaam aan bleek het schip wit te zijn origineel... :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie