Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Nou ja, het is niet echt gemakkelijk om op de IJssel een stroomafwaarts drijvend lam met de kop boven water te houden en zelf niet te verdrinken.
Wij probeerden ooit eens een ree, die aan het verzuipen was in de Jeltesloot, op de kant te krijgen. Daar stroomt het niet, alleen de damwanden steken een eindje boven het wateroppervlak uit en de plezierbootjes ragen gewoon op volle snelheid voorbij. Als je het hertje optilt verdwijn jezelf onder water bij gebrek aan drijfvermogen Deze man was dus verstandig om niet zijn kajak te verlaten en had mazzel dat er een mooie sleepboot in de buurt was.
Het slachtoffer scharrelt alweer in de wei rond hoorde ik.(nou ja geslacht wordt ze toch).
Wij probeerden ooit eens een ree, die aan het verzuipen was in de Jeltesloot, op de kant te krijgen. Daar stroomt het niet, alleen de damwanden steken een eindje boven het wateroppervlak uit en de plezierbootjes ragen gewoon op volle snelheid voorbij. Als je het hertje optilt verdwijn jezelf onder water bij gebrek aan drijfvermogen Deze man was dus verstandig om niet zijn kajak te verlaten en had mazzel dat er een mooie sleepboot in de buurt was.
Het slachtoffer scharrelt alweer in de wei rond hoorde ik.(nou ja geslacht wordt ze toch).
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Bijna een jaar niet bij de sluis geweest, nou ja het was ook geregeld afgesloten of moeilijk bereikbaar en wij houden van makkelijk
Vandaag was het wel fietsweer en de sluis is weer goed bereikbaar, zelfs om wat plaatjes te schieten.
De sluiswachter heeft een nieuw hok waarop je via een brede trap het dak kunt bereiken voor een mooi uitzicht, nu nog niet helemaal klaar.
Eerder kon de sluiswachter ook de schepen vanaf de IJssel bekijken maar dat is zeker nu met camera's geregeld, de ruiten van zijn hok kijken nu hoofdzakelijk in de sluis lijkt mij.
Bij de oude sluis is de bediening van de rinketten hydraulisch gemaakt, daarvoor is er een hok op de deur gebouwd.
Er lijken nieuwe kettingen geplaatst, erg vet zijn ze niet, wellicht modern spul dat geen smering behoeft.
De gele boom die verhindert dat de deur aan barrels gevaren wordt is nu hydraulisch bediend en gaat als een slagboom omhoog.
Er zit nogal wat besturing op het spul, je vraagt je af of dat allemaal wel nodig is, het lijkt storingsgevoelig.
Net als we daarover een palaver houden komt een schip de nieuwe sluis binnen vanaf de IJssel, er gaat een belletje en de deuren beginnen te bewegen.
Bij ongeveer half dicht blijft het spul staan en verder gebeurd er niets, ik vraag aan Marieke of ze ergens aangezeten heeft maar dat is niet het geval.
Er gaan wat mensen in gele/oranje hesjes heen en weer sjouwen en ik bekijk intussen de nieuwe dakbedekking die zo te zien uit China komt .
Wij wachten niet op het vervolg en fietsen huiswaarts.
Vandaag was het wel fietsweer en de sluis is weer goed bereikbaar, zelfs om wat plaatjes te schieten.
De sluiswachter heeft een nieuw hok waarop je via een brede trap het dak kunt bereiken voor een mooi uitzicht, nu nog niet helemaal klaar.
Eerder kon de sluiswachter ook de schepen vanaf de IJssel bekijken maar dat is zeker nu met camera's geregeld, de ruiten van zijn hok kijken nu hoofdzakelijk in de sluis lijkt mij.
Bij de oude sluis is de bediening van de rinketten hydraulisch gemaakt, daarvoor is er een hok op de deur gebouwd.
Er lijken nieuwe kettingen geplaatst, erg vet zijn ze niet, wellicht modern spul dat geen smering behoeft.
De gele boom die verhindert dat de deur aan barrels gevaren wordt is nu hydraulisch bediend en gaat als een slagboom omhoog.
Er zit nogal wat besturing op het spul, je vraagt je af of dat allemaal wel nodig is, het lijkt storingsgevoelig.
Net als we daarover een palaver houden komt een schip de nieuwe sluis binnen vanaf de IJssel, er gaat een belletje en de deuren beginnen te bewegen.
Bij ongeveer half dicht blijft het spul staan en verder gebeurd er niets, ik vraag aan Marieke of ze ergens aangezeten heeft maar dat is niet het geval.
Er gaan wat mensen in gele/oranje hesjes heen en weer sjouwen en ik bekijk intussen de nieuwe dakbedekking die zo te zien uit China komt .
Wij wachten niet op het vervolg en fietsen huiswaarts.
- Bijlagen
-
- DSC09052sluis eefde.JPG (142.42 KiB) 1173 keer bekeken
-
- DSC09053sluis eefde.JPG (95.38 KiB) 1173 keer bekeken
-
- DSC09054sluis eefde.JPG (168.82 KiB) 1173 keer bekeken
-
- DSC09055sluis eefde.JPG (64.64 KiB) 1173 keer bekeken
-
- DSC09056sluis eefde.JPG (116.13 KiB) 1173 keer bekeken
-
- DSC09057sluis eefde.JPG (148.65 KiB) 1173 keer bekeken
-
- DSC09058sluis eefde.JPG (155.89 KiB) 1173 keer bekeken
-
- DSC09059sluis eefde.JPG (160.15 KiB) 1173 keer bekeken
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Elektrisch fietsie Jan???.....zijn hier ontiegelijk duur EN....een wachtlijst met een jaar of zo levertijd!!!en wij houden van makkelijk
en fietsen huiswaarts.
Mooie serie plaatjes...kben weer helemaal bij de les.....en AL dat beton en die groete schepen in een sloot naar een wereld waar "ze" vroegaah al de haast magische kunsten verstonden van " Varen waar geen water is"....de tijden veranderen
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Fiets met een motor en een batterijtje, gaat prima tot max. 25 km/uur en 90 km ver.
Kleine wielen, dikke banden, kort frame, ze noemen het een stadsflitser maar hier in de rimboe gaat het ook aardig. Ach wat is duur Harry, in mijn laatste ketelpakkie zitten geen zakken
Kleine wielen, dikke banden, kort frame, ze noemen het een stadsflitser maar hier in de rimboe gaat het ook aardig. Ach wat is duur Harry, in mijn laatste ketelpakkie zitten geen zakken
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Tjaaa Jan.....maaar DAN mot je "om te beginnen" nog wel een ketelpakkie hebben voor je aan-monsterd.....maaar nou je het zegt..." Ik ga sparen voor een "ketelpakkie op maat" ...net als vroegaah in Karachi .....'smorgens aanmeten met pikheet en dan 'savonds 10 ketelpakkies keurig opgevouwen.....volgens tekening met alle zakkies precies waar ik ze hebben wilde EN een ietsie grotere diepe zak net onder de rechter heup waar zo'n dikke Brightstar dan goed inpaste.Allemaal voor een goudreinet & een kromme wortel.Ach wat is duur Harry, in mijn laatste ketelpakkie zitten geen zakken
Alleeeen....als Gerrit G. de handlanger die pakkies een paar keer flink te pakken had genomen in zijn stomende kookpot en dan op Vrijdag ook nog eens te keer was gegaan met de bezem op de tegelvloer in het washokke net onder de poop......DAN waren ALLE 6e rangs plastic knoopies er falikant afgerot en naaide ik de onderste zaak een beetje dicht met stukkies koperdraad
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Ak ut allemaal goed begrijp DAN gaat die Sluis bij Eefde "in de toekomst" zonder VERstorende bakkies werken Jan.....klopt dat???
WANT..." Meten is Weeeeeeten"
https://www.worldclassmaintenance.com/p ... uis-eefde/
WANT..." Meten is Weeeeeeten"
https://www.worldclassmaintenance.com/p ... uis-eefde/
- Bijlagen
-
- Sluis-Eefde-bron-Rijkswaterstaat-website.jpg (212.18 KiB) 708 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Alles wordt tegenwoordig mbv een computer bedacht en uitgevoerd...alleen het opbouwen moet nog door "handjes" worden gedaan....Volgens aangegeven protocol en afwijken daarvan is niet toegestaan
En zo langzaam aan weten we wel dat er automatische karretjes, die allerlei onderzoeken doen, rondrijden op Mars. We hebben al een vlag staan en heel wat menselijke voetstapjes liggen -en zelfs al een electrische auto- op de maan.
Er is zelfs een onderzoekingstoestel voor allerlei metingen onderweg naar de zon ! Een enkele reis, weliswaar, vanwege de temperaturen, maar tóch..
Maar een goedwerkende brug in het Nederlandse waterland neerzetten is nét een brug te vér !
Wanneer ik dat zeg vragen mensen mij of ik tegen kunstmatige intelligentie heb, en dat beantwoord ik dan maar met "Ik heb alle vertrouwen in kunstmatige intelligentie, maar ik maak me grote zorgen over de snelle verdwijning van menselijke intelligentie"
In mien prille jeugd was daar in ene de ZX-Sinclair, die ik aanschafte...Helemaal geen opslag, maar wél een computer. Moest je wel Basic (computertaal; de grote uitvinding van Bill Gates & co) leren. Ontzettend veel lol mee gehad. Hoewel m'n mobieltje alleen al een duizendvoud kan wat dat ding er heetwordend uit kon persen.
Nee, ik heb niks tegen kunstmatige intelligentie.... Ik heb een probleem met de mens die de programma's ontwerpt en de data inklopt, zonder mogelijkheid op controle of tests...
En zo langzaam aan weten we wel dat er automatische karretjes, die allerlei onderzoeken doen, rondrijden op Mars. We hebben al een vlag staan en heel wat menselijke voetstapjes liggen -en zelfs al een electrische auto- op de maan.
Er is zelfs een onderzoekingstoestel voor allerlei metingen onderweg naar de zon ! Een enkele reis, weliswaar, vanwege de temperaturen, maar tóch..
Maar een goedwerkende brug in het Nederlandse waterland neerzetten is nét een brug te vér !
Wanneer ik dat zeg vragen mensen mij of ik tegen kunstmatige intelligentie heb, en dat beantwoord ik dan maar met "Ik heb alle vertrouwen in kunstmatige intelligentie, maar ik maak me grote zorgen over de snelle verdwijning van menselijke intelligentie"
In mien prille jeugd was daar in ene de ZX-Sinclair, die ik aanschafte...Helemaal geen opslag, maar wél een computer. Moest je wel Basic (computertaal; de grote uitvinding van Bill Gates & co) leren. Ontzettend veel lol mee gehad. Hoewel m'n mobieltje alleen al een duizendvoud kan wat dat ding er heetwordend uit kon persen.
Nee, ik heb niks tegen kunstmatige intelligentie.... Ik heb een probleem met de mens die de programma's ontwerpt en de data inklopt, zonder mogelijkheid op controle of tests...
Oost, west...ook best
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Ach Harry, de nieuwe sluis heeft al weer vele malen in storing gelegen.
Ook een keer toen wij er net waren, een monteur moest uit Hengelo (o) komen en dat duurde wel een pikheetje. Gelukkig zijn er nu twee sluizen operationeel, toen werd de oude nog hersteld en modern gemaakt wat betreft besturing. Die schipper zat dus wel langer dan 3 uur vast en was niet echt blij. De staat van onderhoud van bruggen en kunstwerken in Nederland is niet optimaal en vaak zijn er besturingsproblemen. De schippers maken er soms ook wel een potje van hoor, er worden komplete dekhuizen van bootjes gevaren en soms vaart een vrachtschip een tuintje binnen op zoek naar ondiep water. Een schipper die ik goed ken zegt dat er teveel afleiding is juist door al die beeldschermen. Wij hadden het vroeger maar makkelijk, geen Dolly Parton die voorbij kwam op je beeldschermpje, slechts de beeltenis van een op een poot staande ooievaar druipend van de olie
Ook een keer toen wij er net waren, een monteur moest uit Hengelo (o) komen en dat duurde wel een pikheetje. Gelukkig zijn er nu twee sluizen operationeel, toen werd de oude nog hersteld en modern gemaakt wat betreft besturing. Die schipper zat dus wel langer dan 3 uur vast en was niet echt blij. De staat van onderhoud van bruggen en kunstwerken in Nederland is niet optimaal en vaak zijn er besturingsproblemen. De schippers maken er soms ook wel een potje van hoor, er worden komplete dekhuizen van bootjes gevaren en soms vaart een vrachtschip een tuintje binnen op zoek naar ondiep water. Een schipper die ik goed ken zegt dat er teveel afleiding is juist door al die beeldschermen. Wij hadden het vroeger maar makkelijk, geen Dolly Parton die voorbij kwam op je beeldschermpje, slechts de beeltenis van een op een poot staande ooievaar druipend van de olie
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Dat meende ik al, maar op die foto erboven zie ik nog steeds maar 1..... Is dat nog een oude foto, Jan ?Gelukkig zijn er nu twee sluizen
Dat zeggen heel veel schippers.... Maar zoals de schipper er in onz tiet bij stond, achter een groot stuurwiel dat middels een twk een ketting te heen en te weer sleurde om aldus een roer in een gewenste stand te bewegen, en nog een motorbediening... Een paar metertjes gaven aan dat er oliedruk was, het koelwater en idem de smeerolie op temperatuur was. En voor de rest had hij z'n blik op waar hij mee bezig was... Die tijden kennen ze zelfs op jachtjes niet meer !juist door al die beeldschermen.
tegenwoordig moet alles via electronica geregeld en bewaakt worden, maar vooral: vastgelegd, en gemonitored worden ! Dat is gemakkelijk voor controleurs van instellingen en ladingbelanghebbenden, en handhavers wanneer er iets is voorgevallen....
Oost, west...ook best