Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Nou ja, het is niet echt gemakkelijk om op de IJssel een stroomafwaarts drijvend lam met de kop boven water te houden en zelf niet te verdrinken.
Wij probeerden ooit eens een ree, die aan het verzuipen was in de Jeltesloot, op de kant te krijgen. Daar stroomt het niet, alleen de damwanden steken een eindje boven het wateroppervlak uit en de plezierbootjes ragen gewoon op volle snelheid voorbij. Als je het hertje optilt verdwijn jezelf onder water bij gebrek aan drijfvermogen ;) Deze man was dus verstandig om niet zijn kajak te verlaten en had mazzel dat er een mooie sleepboot in de buurt was.
Het slachtoffer scharrelt alweer in de wei rond hoorde ik.(nou ja geslacht wordt ze toch).

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Bijna een jaar niet bij de sluis geweest, nou ja het was ook geregeld afgesloten of moeilijk bereikbaar en wij houden van makkelijk :lol:
Vandaag was het wel fietsweer en de sluis is weer goed bereikbaar, zelfs om wat plaatjes te schieten.
De sluiswachter heeft een nieuw hok waarop je via een brede trap het dak kunt bereiken voor een mooi uitzicht, nu nog niet helemaal klaar.
Eerder kon de sluiswachter ook de schepen vanaf de IJssel bekijken maar dat is zeker nu met camera's geregeld, de ruiten van zijn hok kijken nu hoofdzakelijk in de sluis lijkt mij.
Bij de oude sluis is de bediening van de rinketten hydraulisch gemaakt, daarvoor is er een hok op de deur gebouwd.
Er lijken nieuwe kettingen geplaatst, erg vet zijn ze niet, wellicht modern spul dat geen smering behoeft.
De gele boom die verhindert dat de deur aan barrels gevaren wordt is nu hydraulisch bediend en gaat als een slagboom omhoog.
Er zit nogal wat besturing op het spul, je vraagt je af of dat allemaal wel nodig is, het lijkt storingsgevoelig.
Net als we daarover een palaver houden komt een schip de nieuwe sluis binnen vanaf de IJssel, er gaat een belletje en de deuren beginnen te bewegen.
Bij ongeveer half dicht blijft het spul staan en verder gebeurd er niets, ik vraag aan Marieke of ze ergens aangezeten heeft maar dat is niet het geval.
Er gaan wat mensen in gele/oranje hesjes heen en weer sjouwen en ik bekijk intussen de nieuwe dakbedekking die zo te zien uit China komt ;) .
Wij wachten niet op het vervolg en fietsen huiswaarts.
Bijlagen
DSC09052sluis eefde.JPG
DSC09052sluis eefde.JPG (142.42 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09053sluis eefde.JPG
DSC09053sluis eefde.JPG (95.38 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09054sluis eefde.JPG
DSC09054sluis eefde.JPG (168.82 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09055sluis eefde.JPG
DSC09055sluis eefde.JPG (64.64 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09056sluis eefde.JPG
DSC09056sluis eefde.JPG (116.13 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09057sluis eefde.JPG
DSC09057sluis eefde.JPG (148.65 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09058sluis eefde.JPG
DSC09058sluis eefde.JPG (155.89 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09059sluis eefde.JPG
DSC09059sluis eefde.JPG (160.15 KiB) 1173 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

DSC09061sluis eefde.JPG
DSC09061sluis eefde.JPG (127.75 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09062sluis eefde.JPG
DSC09062sluis eefde.JPG (196.26 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09063sluis eefde.JPG
DSC09063sluis eefde.JPG (235.49 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09065sluis eefde.JPG
DSC09065sluis eefde.JPG (143.39 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09066sluis eefde.JPG
DSC09066sluis eefde.JPG (219.5 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09067sluis eefde.JPG
DSC09067sluis eefde.JPG (185.09 KiB) 1173 keer bekeken
DSC09068sluis eefde.JPG
DSC09068sluis eefde.JPG (168.82 KiB) 1173 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en wij houden van makkelijk
en fietsen huiswaarts.
Elektrisch fietsie Jan???.....zijn hier ontiegelijk duur EN....een wachtlijst met een jaar of zo levertijd!!! :lol:
Mooie serie plaatjes...kben weer helemaal bij de les.....en AL dat beton en die groete schepen in een sloot naar een wereld waar "ze" vroegaah al de haast magische kunsten verstonden van " Varen waar geen water is"....de tijden veranderen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Fiets met een motor en een batterijtje, gaat prima tot max. 25 km/uur en 90 km ver.
Kleine wielen, dikke banden, kort frame, ze noemen het een stadsflitser maar hier in de rimboe gaat het ook aardig. Ach wat is duur Harry, in mijn laatste ketelpakkie zitten geen zakken :D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ach wat is duur Harry, in mijn laatste ketelpakkie zitten geen zakken
Tjaaa Jan.....maaar DAN mot je "om te beginnen" nog wel een ketelpakkie hebben voor je aan-monsterd.....maaar nou je het zegt..." Ik ga sparen voor een "ketelpakkie op maat" :roll: ...net als vroegaah in Karachi :mrgreen: .....'smorgens aanmeten met pikheet en dan 'savonds 10 ketelpakkies keurig opgevouwen.....volgens tekening met alle zakkies precies waar ik ze hebben wilde EN een ietsie grotere diepe zak net onder de rechter heup waar zo'n dikke Brightstar dan goed inpaste.Allemaal voor een goudreinet & een kromme wortel.
Alleeeen....als Gerrit G. de handlanger die pakkies een paar keer flink te pakken had genomen in zijn stomende kookpot en dan op Vrijdag ook nog eens te keer was gegaan met de bezem op de tegelvloer in het washokke net onder de poop......DAN waren ALLE 6e rangs plastic knoopies er falikant afgerot en naaide ik de onderste zaak een beetje dicht met stukkies koperdraad :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ak ut allemaal goed begrijp DAN gaat die Sluis bij Eefde "in de toekomst" zonder VERstorende bakkies werken Jan.....klopt dat??? :roll:
WANT..." Meten is Weeeeeeten"

https://www.worldclassmaintenance.com/p ... uis-eefde/
Bijlagen
Sluis-Eefde-bron-Rijkswaterstaat-website.jpg
Sluis-Eefde-bron-Rijkswaterstaat-website.jpg (212.18 KiB) 708 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door jdbvos »

Alles wordt tegenwoordig mbv een computer bedacht en uitgevoerd...alleen het opbouwen moet nog door "handjes" worden gedaan....Volgens aangegeven protocol en afwijken daarvan is niet toegestaan
En zo langzaam aan weten we wel dat er automatische karretjes, die allerlei onderzoeken doen, rondrijden op Mars. We hebben al een vlag staan en heel wat menselijke voetstapjes liggen -en zelfs al een electrische auto- op de maan.
Er is zelfs een onderzoekingstoestel voor allerlei metingen onderweg naar de zon ! Een enkele reis, weliswaar, vanwege de temperaturen, maar tóch..
Maar een goedwerkende brug in het Nederlandse waterland neerzetten is nét een brug te vér !

Wanneer ik dat zeg vragen mensen mij of ik tegen kunstmatige intelligentie heb, en dat beantwoord ik dan maar met "Ik heb alle vertrouwen in kunstmatige intelligentie, maar ik maak me grote zorgen over de snelle verdwijning van menselijke intelligentie"

In mien prille jeugd was daar in ene de ZX-Sinclair, die ik aanschafte...Helemaal geen opslag, maar wél een computer. Moest je wel Basic (computertaal; de grote uitvinding van Bill Gates & co) leren. Ontzettend veel lol mee gehad. Hoewel m'n mobieltje alleen al een duizendvoud kan wat dat ding er heetwordend uit kon persen.
Nee, ik heb niks tegen kunstmatige intelligentie.... Ik heb een probleem met de mens die de programma's ontwerpt en de data inklopt, zonder mogelijkheid op controle of tests...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Ach Harry, de nieuwe sluis heeft al weer vele malen in storing gelegen.
Ook een keer toen wij er net waren, een monteur moest uit Hengelo (o) komen en dat duurde wel een pikheetje. Gelukkig zijn er nu twee sluizen operationeel, toen werd de oude nog hersteld en modern gemaakt wat betreft besturing. Die schipper zat dus wel langer dan 3 uur vast en was niet echt blij. De staat van onderhoud van bruggen en kunstwerken in Nederland is niet optimaal en vaak zijn er besturingsproblemen. De schippers maken er soms ook wel een potje van hoor, er worden komplete dekhuizen van bootjes gevaren en soms vaart een vrachtschip een tuintje binnen op zoek naar ondiep water. Een schipper die ik goed ken zegt dat er teveel afleiding is juist door al die beeldschermen. Wij hadden het vroeger maar makkelijk, geen Dolly Parton die voorbij kwam op je beeldschermpje, slechts de beeltenis van een op een poot staande ooievaar druipend van de olie :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door jdbvos »

Gelukkig zijn er nu twee sluizen
Dat meende ik al, maar op die foto erboven zie ik nog steeds maar 1..... Is dat nog een oude foto, Jan ?
juist door al die beeldschermen.
Dat zeggen heel veel schippers.... Maar zoals de schipper er in onz tiet bij stond, achter een groot stuurwiel dat middels een twk een ketting te heen en te weer sleurde om aldus een roer in een gewenste stand te bewegen, en nog een motorbediening... Een paar metertjes gaven aan dat er oliedruk was, het koelwater en idem de smeerolie op temperatuur was. En voor de rest had hij z'n blik op waar hij mee bezig was... Die tijden kennen ze zelfs op jachtjes niet meer !
tegenwoordig moet alles via electronica geregeld en bewaakt worden, maar vooral: vastgelegd, en gemonitored worden ! Dat is gemakkelijk voor controleurs van instellingen en ladingbelanghebbenden, en handhavers wanneer er iets is voorgevallen....
Oost, west...ook best


Plaats reactie