Terug van weg geweest
Re: Terug van weg geweest
Werd een van die twee niet als 'commodore' betiteld?ferryvaneeuwen schreef:Op de Maasdam en Rijndam waar ik ook nog op gevaren heb - een vergissing in mijn tankerloopbaan ik weet het - bestond in die tijd het instituut van tweede kapitein. Die was er in vol ornaat uitsluitend voor de passagiers die het altijd uiterst interessant vinden om de man een hand te geven en met hem te praten en vooral om er mee aan tafel te zitten.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Terug van weg geweest
Dat zou kunnen maar dat kan ik me niet meer herinneren. Meestal was dat de benaming van de oudste kapitein bij een rederij die dan ook op het beste en/of mooiste schip kwam te varen, het zogenaamde vlaggenschip. Zo heb ik op de Ondina van Shell Tankers gevaren wat toen het vlaggenschip was compleet met Commodore. Hij was wel de laatste want dat wat antieke gebruik werd na hem afgeschaft.
Re: Terug van weg geweest
Jawel, bedankt ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen
Re: Terug van weg geweest
Overwinterenv+d schreef:Jawel, bedankt ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Terug van weg geweest
Hallo Jan,v+d schreef: ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen
Ik wens jullie een prettige tijd daar in Noorwegen.
Vergeet je zwem en korte broek niet mee te nemen.
En vergeet niet om mooie kiekjes te maken.
Grtn. Bertus.
Re: Terug van weg geweest
Jos zei En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen
Ok Jos.
and Nick: Keep the upperlip stiff old chap, positive thinking helps a lot...
greets, cornelis
Ok Jos.
and Nick: Keep the upperlip stiff old chap, positive thinking helps a lot...
greets, cornelis
Re: Terug van weg geweest
Om Jos zijn gelijk te tonen: GroetenC.Donner schreef:Jos zei En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen
greets, cornelis
Jan van der Pluijm
Re: Terug van weg geweest
klopt Jan
Re: Terug van weg geweest
Tja, wat versta je precies onder "tegenwoordig"?En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen
In 1981 haalde ik twee nieuwe havenslepers uit Singapore voor Aramco in Ras Tanurah. Dat waren de Marjan 7 en de Marjan 6, in die volgorde. De Marjan 7 voer ik zelf naar Saudi. We moesten Colomba aanlopen om extra smeerolie aan boord te nemen. Dat moest vanuit Singapore ingevlogen worden en om dat oponthoud weer goed te maken, gingen we daarna op kosten van Aramco volle kracht tegen de ZW-moesson in zoals ik al eerder meldde. Voor de tweede, de Marjan 6, ging ik alleen maar naar Singapore om hem snel naar zee te krijgen na eerst te hebben proefgevaren.
Die boten waren bestemd om in Ras Tanurah grote tankers te behandelen en daar kon je werkelijk alles mee doen. Er stond dik 6000 pk in, dus dat wilde wel. Hij kreeg er pas echt zin in als je recht tegen een brok zee in voer. Die boten waren ontworpen door een bekend scheepsbouwkundig bureau in Seattle waarvan de naam in die dik dertig jaar in de nevelen van mijn geheugen verloren is gegaan. Maar die konden ook toen al net zo hard achteruit als vooruit. Ze hadden meerdere roeren en speciale roeren voor achteruit. Als ik me goed herinner vier voor vooruit en drie voor achteruit. Speels als ik toen nog was, ben ik twee keer een klein bootje opgelopen om dan verderop te stoppen, hem weer te laten passeren om hem vervolgens achteruit varend voor de tweede keer op te lopen. Beetje flauw, maar ach, je wilt wel eens wat, nietwaar? Dat vermeldde ik dan in het journaal als een proef.
Ik zie dat die Marjan 6 in 1992 naar Bahrein verkocht is en nu GHAWAR heet.