Tuinbouwvraag

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------------------------------------------------------Afbeelding

----------------------------------Is er iemand van onze geachte leden die zich wel eens heeft gewaagd aan het zelf kweken van witlof?

Toen ik in 1983 voor het eerst in Griekenland kwam te wonen, miste ik na enige tijd twee groentes: spruitjes en witlof. We woonden toen in Athene en daar waren bij Vasilopoulos, de grootste en best gesorteerde supermarkt van Griekenland soms spruitjes te koop, maar witlof zag je nooit.

Spruitjes zijn sindsdien door de Grieken ontdekt en overal te koop. Een jaar of zes geleden kwam Lidl naar Griekenland en die hadden regelmatig witlof. Het zal te weinig verkocht worden, want nu al voor het tweede jaar is er geen stronkje witlof te bekennen. Ja, als ik naar Vasilopoulos in Thessaloniki ga, zullen ze daar wel witlof hebben. Vasilopoulos is alweer enige jaren geleden overgenomen door het Belgische Delhaize en daarna is het assortiment alleen maar groter geworden. Daar hebben ze alles wat een mens maar aan vreterij kan begeren - hun slogan is sinds jaar en dag: "... en ook vogeltjesmelk" - maar om nu heen en weer 220 kilometer te rijden voor een paar stronkjes witlof als ik verder niks in Thessaloniki te zoeken heb, is ook weer zowat.

Vandaar dat ik de gedachte heb opgevat - nog geen plan, alleen maar de gedachte - om dan in arren moede zelf maar witlof te gaan kweken. Als ik nu begin, zou ik in theorie in oktober witlof uit eigen tuin kunnen eten. Op het internet kan ik natuurlijk alles vinden over het kweken van witlof en ik heb al begrepen dat je dat puur als hobby moet doen omdat het nogal wat voeten in de stikstofarme aarde heeft, terwijl je in Holland overal voor een krats zoveel witlof kan kopen als je maar zou willen. Ik wil dat best avonturen, maar als hier nu mensen zijn die dat wel eens hebben gedaan, zou ik die ervaring graag eens horen.
Ik weet het: het heeft niet zo erg veel met scheepvaart te maken, maar een mens wil wel eens wat, nietwaar? :?

P.S.
Stamppot zuurkool kook ik al enige jaren. Zuurkool uit blik, met rookspek van Lidl.
Sinds Kerstmis maak ik een goede hachee. al zeg ik het zelf. Dat kwam omdat ik hier bij de slager een rollade kocht die echt niet te vreten was. Volgens mij had hij ouwe slippers opgerold en er een touwtje omheen gedaan. Die heb ik in de hachee verwerkt. Ook de hond smulde ervan.
Sinds deze winter kook ik een goede hutspot, al blijft het behelpen met de Griekse rookworst.
Een dezer dagen ga ik me wagen aan een van de labskousrecepten die hier op dit forum te vinden zijn.
Dat soort voedsel kook ik zo een keer in de week. Voor de rest eet ik wat mijn vrouw me voorzet. Ik ben daar bijzonder gemakkelijk in. :-D

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Geep »

1e vraag; Waar bestaat je grond uit, dan pas gaan we verder om teleurstelling te voorkomen?
2e vraag; Hoeveel ruimte heb je, en is er een broeikastje of broeibakje aanwezig?
3e vraag; Paardenmest indien mogelijk. Van en met ezelsmest, heb ik geen ervaring
Spitvork.
Succes alvast.
vrgr.Geep
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dat is een vraag ter beantwoording door Ome Henk van Laar van 'Vragen Staat Vrij'. Zelf heb ik er de ballen verstand van. Een vriend had een kleine volkstuin maar ik weet dat hij in het najaar witlofwortels kocht anders zou de witlof de grond te lang bezet houden.

Ik eet het minstens eenmaal per week. Gesmoord met weinig vocht, roomboter, peper en zout met het deksel op de pan en op heel laag vuur tot het gaar is. Met een aardappeltje erbij en vette jus. Dan het vocht binden met aangemaakte maizena of tegenwoordig met bindpoeder dat je zo droog in de pan kan strooien. Tja, dat heet geloof ik bejaardenerotiek........ Het was vroeger veel bitterder en dat vond ik eigenlijk lekkerder.

De spruitjes worden hier in de supermarkt met het jaar groter daarom koop ik ze bij een groenteboer die nog de normale maat heeft. Sinds een paar jaar eet ik ze ook wel rauw als snoepje, ze blijken lekker zoet te zijn.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door dita »

Theo,
Ik heb van kweken van groente en bloemetjes natuurlijk geen snars verstand.
Wel heb ik zo het idee dat witlof een koude najaarstemperatuur nodig heeft.
Witlof is hier ook niet omdat het te koud is en dan groeit het niet.
Nedrland en vooral het land beneden de grote rivieren is meer geschikt. Uiteidelijk wordt witlof ook wel Brussels lof genoemd.
Het is hier in de super soms te krijgen. Bij Lidll heb ik het overigens nog nooit gezien.
Maar er zullen gerust wel kombuizers uit West Friesland , dat is toch Hollands belangrijkste koolstreek, zijn die er een afdoend antwoord op hebben.

Groeten uit de vrieskast. Nog steeds 7 graden min.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat heb ik allemaal al bekeken, Geep. Ruimte genoeg, dat wil zeggen, er ligt nog 600 vierkante meter braak dus dat moet genoeg zijn. :-D
Gekheid; we hebben al enige jaren een mooi stukje afgezonderd als moestuin. De grond is wel goed en mest wordt niet afgeraden maar ook niet sterk aangeraden. Sommigen zeggen hooguit een kleine hoeveelheid koemestkorrels.
Witlof groeit op vrijwel iedere grond, zolang deze maar een luchtige structuur heeft. Om de grond luchtiger te maken kun je de bovenste laag mengen met een laag compost. Daarnaast maak je deze groente blij met meststof met extra kalium.
Compost hebben we in ruime voorraad, maar dat zit al zoveel in dat stukje dat voor de moestuin bestemd is. Als je daar met je houten poot in gaat staan, groeien er binnen de kortste keren tomaten en perziken aan. Dat is een stukje van ongeveer 25 vierkante meter en daar haalden we het eerste jaar een hoeveelheid tomaten, bonen, komkommers, aubergines, courgettes en paprika's af, dat kregen we niet aangevreten. Het tweede jaar maar de helft geplant en dat was nog te veel. Maar het was wel een troostende gedachte dat we, als het echt slecht wordt in Griekenland, altijd nog op een dieet van tomaten en bonen en meer van die gezonde producten kunnen gaan.

Het afgelopen jaar heeft ze helemaal niets geplant. Waarom, dat weet ik niet. Ik bemoei me in principe helemaal niet met dat bedrijf. Ik heb alleen die moestuin afgerasterd zodat de hond daar niet in tekeer kan gaan. Die fraaie houten afrastering met een mooi hekje, alles van geïmpregneerd hout en daarbij nog een kleine grondfrees, eiste een investering waarvan we met zijn tweeën vele jaren erg veel groente hadden kunnen eten, maar dat geeft niet. Als je er maar aardigheid in hebt. Ik hou niet van tuinieren, ik doe liever andere dingen, maar witlof zou ik wel eens willen proberen. Dat wil zeggen: als het niet al te veel werk is. Is het dat wel, dan rij ik toch maar liever naar Thessaloniki, haal 10 kilo witlof en vries dat in zakjes met vier stronkjes elk in. Dat kan ook. Maken we er gelijk een dagje van: IKEA, Praktiker, Media Markt en Vasilopoulos, alles bij elkaar. Geblancheerd en daarna ingevroren is witlof een jaar houdbaar. Blancheren en invriezen hebben we ook met die grote oogst van het eerste jaar gedaan. Dat gaat allemaal flitsend. O. dat vergat ik nog: de aanschaf van een enorme vrieskist maakte ook deel uit van het moestuinproject.
Maar nogmaals: ik zou me best eens aan witlof willen wagen.

Broeikastje heb ik niet. Zou ik wel kunnen maken, maar het broeit hier vanaf begin mei tot ver in oktober al genoeg. :-D

Ferry, we zijn verzot op witlof. Mijn vrouw had dat, voordat ze in Holland kwam, nooit gegeten. Ik weet eigenlijk niet of het in Amerika wordt gegeten, maar daar had zij het in de twaalf jaar dat ze in New York woonde ook niet gegeten. Spruitjes idem dito. Hier kweken ze nu mooie spruiten. Niet te groot, lekker hard.

Tja, Brussels lof. Het is begin 19de eeuw begonnen als bijproduct van de Belgische cichoreifabricage, vandaar de naam.

Maar zoals ik al zei: het is een gedachte en nog geen plan. De vraag blijft: hoeveel werk is dat?

Oude potjesschippers werken in principe niet zelf in moestuinen. Die huren daar goedkope arbeidskrachten voor in of laten het aan het vrouwvolk over ... :roll:
    • Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar zoals ik al zei: het is een gedachte en nog geen plan. De vraag blijft: hoeveel werk is dat?
Theo, mijn beste Vader zaliger wist " ALLES van witlof kweken en dan NOG een beetje" ik herinner me als jochie dat het " een hoop gefuss en een bult wark " was.............maaar ik VRat het natuurlijk desondanks ook heel graag! tegen de tijd dat ik hem dit weer kan vragen hep jij d'r niks meer an!
Hier in Canada zag je het ook vrijwel nergens TOT ik tegen mijn nu ouwe kennis Jan....die inmiddels ook met mijn beste Vader over het kweken van witlof zit te OH'n :lol: ..tot ik dus tegen Jan aanliep en Jan kweekte witlof " op chemisch aangelengd water".oftewel hydroponisch heet dat meen ik?? :roll: Ik heb het gezien in zijn giga " glazen huis" EN hij verkocht het aan de supermarkt hier. Allemaal in de vorige eeuw trouwens, dus je schiet er geen moer meer mee op.
Het scheelt je trouwens een ontiegelijke bult wark en frustarties en ergernis als je gewoon overschakelt op " gestampte wortels met aardappelen in ezelinnenmelk" :lol: OF " gekookte olijven met roombotersaus" om nou maar eens een zijstraat te noemen :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Een hoop gefuss en een bult wark ..." Ik zie het op een dagje Salonika uitdraaien. :-D
Om halfnegen weg, tien uur bij IKEA een bakje prima koffie met wat lekkers en dan rondkijken.
Vlak naast IKEA zit Leroy Merlin, een grote bouwmarkt die je in Nederland niet hebt. Ook niet in Canada. Wel bij Dick in Brasil. Dat is voor mij de dichtsbijzijnde grote bouwmarkt, op 110 kilometer. Eindje verderop zitten Praktiker en de Media Markt. Als laatste een bezoek aan Vasilopoulos/Delhaize. Daar hebben ze witlof en echte oude Goudse kaas en zelfs Leidse kaas en nog veel meer lekkers. Een visafdeling die doet denken aan Schmidt in Rotterdam. Nou ja, alleen maar aan doet denken, hoor. Zoals Schmidt vind je in Nederland geen tweede, dus al helemaal niet in Griekenland.

Gestampte wortelen met aardappelen in ezelinnenmelk. Een ander heeft het over ezelmest. Iedereen denkt dat hier in Griekenland nog ezels zijn. Ja, plenty op twee poten, vooral in dat grote gebouw op het Syntagmaplein in Athene, maar vierbenige ezels zijn allang in het katten- en hondenvoer verwerkt. De tijd dat je een dronken boer slapend op een ezel zag zitten die hem keurig naar huis bracht, is lang voorbij. Zwager Kostas had in 1986 of daaromtrent nog een ezel. Als dat beest me zag, werd hij helemaal blij, want ik gaf hem appels. Verkocht Kostas het beest stiekem aan een zigeuner voor 5000 drachme, toen dertig gulden. Ik woonde hier toen nog niet in het dorp, maar anders had ik dat er ook met plezier voor betaald en het beest het gras op die 600 vierkante meter kort laten houden. Dat doet mijn vrouw nu, of een snelle Albanees. Ik heb ook dat al enige tijd geleden opgegeven onder het motto: "Wat de Heer laat groeien, zult gij niet verstoren!"

Olijven kook je niet. Nooit. Je kunt er wel een lekkere smeuï­ge pasta van maken die je op toastjes kunt smeren. Ik ben verzot op olijven, groene zowel als zwarte. Een beetje supermarkt heeft minstens twaalf verschillende soorten. Dat is nog moeilijk kiezen, hoor. Proeven, volgende proeven, die eerste nog eens proeven en zo maar door. Bij Vasilopoulos hebben ze nog veel meer soorten en daar is het zelfbediening. Je blijft proeven en als je dan bijna een pond hebt opgevreten en eindelijk hebt gevonden wat je zoekt, schep je zelf in een bakje naar keuze. Mijn vader zei dat een olijf in een martini verlakkerij was omdat olijven goedkoper zijn dan drank, dus hoe groter de olijf hoe meer er wordt verdiend. Daar zat eigenlijk wel iets in.
Hier in de buurt zie je geen olijfbomen. Perziken en kersen. En lekkere vijgen. Zomaar ergens middenin het land. Lekker, hoor. Net als granaatappels en kweeperen. Ja, het platteland heeft toch wel iets, zelfs voor ouwe schippers.
Maar we hadden het dus over witlof. :roll:
Dit is echt zo'n onderwerp voor zigzaggen waar Mart onder de bananenboom en een dronken olifant op een racefiets nog iets van zouden kunnen leren. :-D
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door hondasevenfifty »

Theo
volkstuinder in spe ,je moet eerst de witlof zaaien op de regel in losse grond daarna waarschijnlijk nog uitdunnen de wortel pen kan dan naar de late zomer toe groeien dan de penen oogsten
en drogen daarna kun je naar believen de pennen opzetten in de grond /emmer of iets dergelijks en ze moeten dan donker staan zodat de witlof wit blijft .
Ik zelf gebruikte en grote emmer met grond en daarover een vuilnis zak en teelde de witlof in mijn kelder in de winter .tuinders telen nu gewoon op een grote bak met water in een donkere cel.
de wortelpennen telen ze op hele grote percelen in de polder.
belangrijk is de wortelpennen die je opgeteld hebt in de herfst schimmelvrij en droog te houden, deed ik vroeger in een bakje met droge turf
ik heb de wortelpennen ook wel opgezet in de koude bak met platglas maar dan had ik altijd veel te veel witlof , later met de emmer kon ik het beter regelen en had ik over een langere periode witlof.

Je ziet het is best wel veel werk maar het resultaat is lekker, het opkweken van zaat naar pen is goed te doen ,gewoon vrij houden van onkruid en het moet nooit te droog zijn en ik denk dat de zomer hitte bij jullie ook niet alles is, het blad verbrand dan snel, dus misschien een wortel doekje tegen de zon erover.
succes er mee

Hans
mijn vader en mijn broers waren allemaal tuinder hier in het Westland.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Hans, dat is heel nuttige informatie. Op de foto even hogerop kun je dat kleine lapje grond zien waar zo onvoorstelbaar veel mooie spulen vanaf kunnen komen. Links van die grote groene boom is een mooi stukje dat alleen 's morgens zon heeft, maar dat beschermd is tegen de onbarmhartige Griekse zon. Ik ga dat toch maar eens avonturen. Op het internet is plenty informatie te vinden hoe dat allemaal moet en wat kan me gebeuren, niks immers? :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Je ziet het is best wel veel werk maar het resultaat is lekker,
Ik stond er dus slechts bij en "ik keek er naar" :lol: ..............maaar DAT is dan ook precies wat ik me er nu nog van herinner " Harstikke Lekker, maaar een ontiegelijke bult wark" :lol: Ik zal trouwens eens een verzoek indienen bij het parlement voor " Gestoofde witlof in een lap ham" ( ZOJUIST reeds gedaan!!! :lol: ) en zal de resultaten laten weten. Goeie reis naar Salonika Dorus!! :lol:
en wat kan me gebeuren, niks immers?
Nou nou Theodorus, DAT zeg ik je nog niet 1-2-3 na...........voor een Potjes schipper met het devies van " Wat Onze Lieve Heer laat groeien zult GIJ niet afknippen" kan het donders link zijn om zich op z'n ouwe dag ZO gebogen met de neus dicht bij de grond te wagen! Om te beginnen " With your nose down, you expose your arse".........en da's sowieso potentieel linke soep, en misschien in Griekenland nog wel wat extra?? :roll: . DAN kan je het ontiegelijk ongelukkig in je rug schieten!! Nou niet dat ik pessimistisch wil zijn.....om even maar niet te vergeten dat personen die niet met een schop of een hark in de klauwtjes zijn opgegroeid in feite met de tengels van dat soort gereedschap AF moeten blijven, want het kan dan levensgevaarlijk worden, met zo'n schop kun je je eigen smerig in je landingsgestel steken..........ik herinner me een andere poging van Uwedele dat ook iets had te maken " met de tuin" als ik me niet vergis..en daar bent U toendertijd bekant het leven bij IN geschoten :lol: :lol: Ik MOET in deze dus een ernstig vermanende middel-vinger ophoog steken en sterk benadrukken dat lang niet ALLE idee-en van bejaarde en " on the hard" potjes schippers weldoordacht en vrij van enig risico zijn. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie